دانلود پایان نامه ارشد : نقش صنایع دستی در افزایش درآمد اقتصادی روستاییان ماسوله |
1-5-سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………..8
1-6-قلمرو مکانی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….8
1-7-جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………..8
1-8-روش گردآوردی اطلاعات…………………………………………………………………………………………………….9
1-9-واژه ها و مفاهیم……………………………………………………………………………………………………………………9
1-10-محدودیت ها و موانع تحقیق………………………………………………………………………………………………..11
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….14
2-2-استراتژی سازمانی………………………………………………………………………………………………………………..15
2-2-1-ماهیت و ارزش مدیردت استراتژیک…………………………………………………………………………………..15
2-3-مدیریت استراتژیک…………………………………………………………………………………………………………….15
2-4-مفاهیم اساسی درمدیریت استراتژیک……………………………………………………………………………………..17
2-5-ابعاد تصمیمات استراتژیک……………………………………………………………………………………………………19
2-6-مدل های مدیریت استراتژیک……………………………………………………………………………………………….20
2-6-1-مدل استراتژی جنریک……………………………………………………………………………………………………..20
2-6-2- مفاهیم و تئوریهای مرتبط با مدل مدیریت استراتژیک………………………………………………………….22
2-7- مفاهیم اساسی سازمان و مدیریت…………………………………………………………………………………………..22
2-8- مزایا و معایب استراتژیهای سازمانی………………………………………………………………………………………24
2-9- بررسی مدلهای اجرای استراتژیهای سازمانی………………………………………………………………………..25
2-10- فرایند برنامه ریزی جامع……………………………………………………………………………………………………28
2-11- تجزیه و تحلیل محیط خارجی و داخلی………………………………………………………………………………..31
2-12- تجدید ساختار استراتژیک………………………………………………………………………………………………….32
2-13- مدل رقابتی(پورتر)…………………………………………………………………………………………………………..32
2-14-مدل نظام برنامه ریزی استراتژیک………………………………………………………………………………………..33
2-15- مدل رایت……………………………………………………………………………………………………………….34
2-16- مدل مینتزبرگ………………………………………………………………………………………………………………..35
2-17- مدل هیل………………………………………………………………………………………………………………………..36
2-18- مدل دیوید……………………………………………………………………………………………………………………..37
1-5-سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………..8
1-6-قلمرو مکانی تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….8
1-7-جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………..8
1-8-روش گردآوردی اطلاعات…………………………………………………………………………………………………….9
1-9-واژه ها و مفاهیم……………………………………………………………………………………………………………………9
1-10-محدودیت ها و موانع تحقیق………………………………………………………………………………………………..11
فصل دوم:مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….14
2-2-استراتژی سازمانی………………………………………………………………………………………………………………..15
2-2-1-ماهیت و ارزش مدیردت استراتژیک…………………………………………………………………………………..15
2-3-مدیریت استراتژیک…………………………………………………………………………………………………………….15
2-4-مفاهیم اساسی درمدیریت استراتژیک……………………………………………………………………………………..17
2-5-ابعاد تصمیمات استراتژیک……………………………………………………………………………………………………19
2-6-مدل های مدیریت استراتژیک……………………………………………………………………………………………….20
2-6-1-مدل استراتژی جنریک……………………………………………………………………………………………………..20
2-6-2- مفاهیم و تئوریهای مرتبط با مدل مدیریت استراتژیک………………………………………………………….22
2-7- مفاهیم اساسی سازمان و مدیریت…………………………………………………………………………………………..22
2-8- مزایا و معایب استراتژیهای سازمانی………………………………………………………………………………………24
2-9- بررسی مدلهای اجرای استراتژیهای سازمانی………………………………………………………………………..25
2-10- فرایند برنامه ریزی جامع……………………………………………………………………………………………………28
2-11- تجزیه و تحلیل محیط خارجی و داخلی………………………………………………………………………………..31
2-12- تجدید ساختار استراتژیک………………………………………………………………………………………………….32
2-13- مدل رقابتی(پورتر)…………………………………………………………………………………………………………..32
2-14-مدل نظام برنامه ریزی استراتژیک………………………………………………………………………………………..33
2-15- مدل رایت……………………………………………………………………………………………………………….34
2-16- مدل مینتزبرگ………………………………………………………………………………………………………………..35
2-17- مدل هیل………………………………………………………………………………………………………………………..36
2-18- مدل دیوید……………………………………………………………………………………………………………………..37
2-19- روشهای اجرای صحیح استراتژیهای سازمانی……………………………………………………………………….39
2-19-1- روش ارزیابی متوازن…………………………………………………………………………………………………….39
2-20- روش SWOT در برنامه ریزی استراتژیک…………………………………………………………………………….40
2-21- چرا استراتژی ها درعمل پیاده نمیشوند؟………………………………………………………………………………42
2-22- مقایسه و جمعبندی تعدادی از مدلهای تدوین استراتژی………………………………………………………….43
2-23- تعریف صنایع دستی………………………………………………………………………………………………………….45
2-24- پیشینه صنایع دستی در جهان……………………………………………………………………………………………….46
2-25- پیشینه صنایع دستی در ایران………………………………………………………………………………………………..47
2-26- مزیت های نسبی صنایع دستی ایران……………………………………………………………………………………..49
2-27- تعداد شاغلین در صنایع دستی ایران……………………………………………………………………………………..50
2-28- تاریخچه تشکیل سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی…………………………………………..50
2-29- میزان ارزآوری صنایع دستی برای کشور………………………………………………………………………………52
2-30- تحلیلی بر صنایع دستی استان گیلان……………………………………………………………………………………..52
2-31- ماسوله…………………………………………………………………………………………………………..58
2-31-1- ویژگی های اجتماعی وشغلی………………………………………………………………………………..59
2-31-1-1-جمعیت…………………………………………………………………………………………………………………..59
2-31-1-2 -ویژگی های شغلی جمعیت شهر ماسوله………………………………………………………………………..60
2-31-1-3- نوع فعالیت و تعداد شاغلین کارگاه ها………………………………………………………………………….61
2-31-1-4- شاغلان برحسب نوع فعالیت……………………………………………………………………………………….63
2-32- ویژگی های اقتصادی……………………………………………………………………………………………………….65
2-32-1- کشاورزی…………………………………………………………………………………………………………………..65
2-32-2- صنعت……………………………………………………………………………………………………………………….65
2-32-3- تعاونی زنان………………………………………………………………………………………………………………….65
2-33- تاسیسات پذیرایی…………………………………………………………………………………………………………….66
2-34- طبقه بندی صنایع دستی ماسوله……………………………………………………………………………………………66
2-34-1- هنرگره چینی………………………………………………………………………………………………………………66
2-34-2- جوراب بافی………………………………………………………………………………………………………………68
2-34-3- عروسک های دست بافت سنتی……………………………………………………………………………………..69
2-34-4- چموش………………………………………………………………………………………………………………………70
2-34-5- آهنگری…………………………………………………………………………………………………………………….71
2-35- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………73
فصل سوم:مواد و روش ها
3-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………… 81
3-2-جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………..81
3-3-نمونه آماری و روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………81
3-4- نوع تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………..82
3-5-روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….82
3-6-روش جمع آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………..83
3-7-چارچوب نظری تحقیق………………………………………………………………………………………………………..83
3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها…………………………………………………………………….84
3-8-1-روش ضریب آلفای کرونباخ……………………………………………………………………………………………..85
3-8-2-آزمون کولموگروف- اسمیرنوف(K-S)………………………………………………………………………………85
3-8-3- آزمون تی ( t )………………………………………………………………………………………………………………86
3-8-4 – تجزیه و تحلیل همبستگی و رگرسیون……………………………………………………………………………….86
3-8-4-1- همبستگی………………………………………………………………………………………………………………….86
3-8-4-2- ضریب همبستگی………………………………………………………………………………………………………..86
3-8-4-3 – مدلهای رگرسیون…………………………………………………………………………………………………….87
3-9- ابزار جمعآوری دادها………………………………………………………………………………………………………….87
3-10- معرفی روشهای تصمیمگیری چند معیاره…………………………………………………………………………….90
3-10-1 – معرفی تکنیک دی متل……………………………………………………………………………..90
3-10-2 – معرفی مدل تاپسیس……………………………………………………………………………………………………..93
3-11- پایایی و روایی پرسشنامهها……………………………………………………………………………………………..94
فصل چهار:نتایج و بحث
4-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….97
4-2- تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه شماره یك و چهار…………………………………………………………….98
4-2-1- آمار توصیفی پرسشنامه شماره یك و چهار………………………………………………………………………..98
4-3 -تجزیه و تحلیل پرسشنامه شماره چهار( swot)………………………………………………………………………100
4-3-1- نقاط قوت ( s )……………………………………………………………………………………………………………100
4-3-2- نقاط ضعف ( w )………………………………………………………………………………………………………..101
4-3-3- فرصت ها (O )……………………………………………………………………………………………………………103
4-3-4- تهدیدها ( T )……………………………………………………………………………………………………………..104
4-4-استراتژی ها……………………………………………………………………………………………………………………..107
4-4-1- استراتژی تهاجمی(SO)………………………………………………………………………………………………..107
4-4-2- استراتژی بازنگری(………………………………………………(WO………….107
4-4-3- استراتژی تنوع (ST)…………………………………………………………………………………………………….108
4-4-4-استراتژی تدافعی (WT)………………………………………………………………………………………………..108
4-5-تجزیه و تحلیل پرسش نامه شماره یک………………………………………………………………………………….108
4-5-1- آمار استنباطی پرسشنامه شماره یك………………………………………………………………………………..108
4-5-1-1- آزمون نرمال بودن دادهها…………………………………………………………………………………………..109
4-5-1-2- تبیین و تفسیر متغیرﻫﺎی پرسشنامه شماره یك……………………………………………………………….110
4-5-1-3- آزمون همبستگی و رگرسیون خطی ساده………………………………………………………………………111
4-6- پرسش(سوال) یک تحقیق………………………………………………………………………………………………….111
4-7- پرسش(سوال) دو تحقیق……………………………………………………………………………………………………112
4-8- تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه شماره دو و سه………………………………………………………………..114
4-8-1- آمار توصیفی پرسشنامه شماره دو و سه……………………………………………………………………………114
4-9 پرسش سه(سوال 3) تحقیق…………………………………………………………………………………………………..116
4-10-رتبهبندی معیارهای مؤثّر بر استراتژیهای توانمندسازی گردشگری بر اساس تكنیك دی متل ……….118
4-11- رتبهبندی استراتژیهای توانمندسازی گردشگری …………………………………………………………………125
4-12- رتبهبندی استراتژیهای توانمندسازی گردشگری بر اساس تكنیك تاپسیس………………………………126
فصل پنجم:جمع بندی و پیشنهادات
5-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………..132
5-2- خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….132
5-3- نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق…………………………………………………………………………………..134
5-3-1- بررسی تفسیری فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………….134
5-3-1-1- بررسی پرسش(سوال) یك پژوهش……………………………………………………………………………..134
5-3-1-2- بررسی سوال دوم پژوهش…………………………………………………………………………………………..135
5-3-1-3- بررسی پرسش سوم پژوهش………………………………………………………………………………………..136
5-4-پیشنهادات و سیاست های بهبود در زمینه صنایع دستی………………………………………………………………138
5-5- پیشنهادات و سیاست های اجرایی در بخش گردشگری ماسوله…………………………………………………141
5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آتی(برگرفته از نتایج پژوهش)…………………………………………………………142
5-7- محدودیت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….143
5-8- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی………………………………………………………………………………………….143
چکیده
در این پژوهش بعد از بیان کلیات و ادبیات تحقیق پیرامون موضوع صنایع دستی ماسوله ونقاط ضعف،قوت، فرصت ها و تهدید های پیش روی آن،به بررسی استراتژی های چهار گانه در این بخش می پردازیم و در ادامه به بررسی توانمند سازی گردشگری ماسوله و تدوین استراتژی های مربوط به آن می پردازیم.همچنین به منظور پاسخ دادن به سوالات 1و2تحقیق(آیا همکاری میان فعالان بخش گردشگری و فعالان بخش صنایع دستی موجب رونق کسب و کار در بخش صنایع دستی ماسوله می شود؟ و چه میزان نقش تدوین استراتژی های گردشگری در تبدیل شدن شهر ماسوله به قطب گردشگری موُثر است؟) از روی روشهای آمار استنباطی مانند همبستگی پیرسون استفاده شده است که در نهایت به این نتایج دست یافتیم که بین همکاری میان فعالان بخش گردشگری و فعالان صنایع دستی و رونق کسب و کار فعالان صنایع دستی ماسوله ارتباط وجود دارد و همینطور بین تدوین استراتژی های گردشگری و تبدیل شدن شهر ماسوله به قطب گردشگری نیز رابطه وجود دارد.در پاسخ به سوال سوم(اولویت بندی استراتژی های گردشگری در شهر ماسوله چگونه است؟) ابتدا،معیار های اثر گذار بر استراتژی ها شناسایی شدند و وزن این معیار ها به کمک مقایسات زوجی و نظر خبرگان به وسیله تکنیک دی متل محاسبه شد و در ادامه با تکنیک تاپسیس اولویت بندی شدند که استراتژی های”سامان دادن واحد های کسب و کار فعلی به صورت ائتلافی از مجموعه کسب و کار های فعال در زمینه گردشگری” و”شناسایی کلیه واحد های خدمات گردشگری مانند هتل ها رستوران ها…..”و”تشدید فعالیت های بازاریابی در زمینه گردشگری با توجه به وجود جاذبه ها و پتانسیل بالای توسعه بازار”بیشترین اهمیت یا الویت را به خود اختصاص دادند.
کلمات کلیدی : صنایع دستی،گردشگری، روستای ماسوله، ماتریس SWOT
1-1-مقدمه
در دنیای امروز که شاهد تغییرات و تحولات شگرف در زمینههای مختلف هستیم، محیط با طلاطم وعدم اطمینان بسیاری مواجه است ورقابت، شدت زیادی پیدا کردهاست و تحولات علم و فنآوری براین تغییرات به شدت دامن زده است. بنابراین هرسازمانی در راستای تداوم حیات و کسب موفقیت بیشتر، نیاز مبرم به بهره مندی از برنامهریزی استراتژیک دارد.از آن جا که تهدیدهای محیطی از هرسوحیات و بقای سازمانها را تهدید میکنند لذا سازمانها باید جایگاه فعلی خود را شناخته، نقاط قوت و ضعف خود را دقیقاً تحلیل کرده و با تکیه بر قوتها از فرصتهای محیطی استفاده کرده وخود را برای برخورد با تهدیدها آماده کنند واین مهم در قالب برنامهریزی استراتژیک امکان پذیر است(آقازاده،1383).
در چارچوب برنامهریزی استراتژیک است که سازمان، توانمندی و شرایط محیطی را تحلیل کرده و براساس آن اهداف قابل دسترس و روشهای رسیدن به آن را مشخص میکند.این نوع برنامهریزی با بررسی محیط خارجی وداخلی سازمان، فرصتها و تهدیدهای محیطی و قوتها و ضعفهای داخلی را شناسایی میکند و با در نظر داشتن ماموریت سازمان، اهداف بلند مدت برای سازمان تنظیم میکند و برای دستیابی به این اهداف از بین گزینههای استراتژیک اقدام به انتخاب استراتژیهایی میکند که با تکیه برقوتها و رفع ضعفها از فرصتهای پیشامده به نحو شایسته استفاده کرده و از تهدیدها پرهیز میکند تا در صورت اجرای صحیح باعث موفقیت سازمان در میدان رقابت شود.بدون شک فرآیند عملیات در سازمانهای امروزی متاثر از تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی محیط آنهاست و همساز با چنین تحولاتی محیط درونی آنها نیز دگرگونیهای شگفتآوری را تجربه میکند(طبیبی وملکی،1384). از این رو لازم است جهت هرچه کارآتر و اثربخشتر شدن فعالیت مدیران و تصمیمگیران و برنامهریزان در سازمان تاثیرات انکارناپذیر مولفههای محیطی در کنار عوامل درونی مورد توجه خاص قرارگیرد. لذا در نظر است تا با بررسی وضعیت استفاده مدیران از چارچوب ضعفها وقوتها، فرصتها و تهدیدهای سازمانی، ماتریس SWOT[1]به عنوان یکی از ابزارهای استراتژیک توسط مدیران سازمانها و شرکتها مورد چالش قرار گیرد و امید است نتایج حاصل موجبات بهبود عملکرد را فراهم نماید. بنابراین تاثیر عوامل محیطی در کنار عوامل داخلی توام در مطلوب تر شدن فعالیتهای مدیران و برنامهریزان انکارناپذیراست.در این تحقیق ضمن مطالعه تحقیقات سایر محققین(صادقی و همکاران،1391،قادری و همکاران1390، موسایی و رضوی الهاشم،1389؛ نژاد جوادیپور،1387؛ نوری و مهدی نسب،1389؛ ملک مطیعی(1388)؛ گل محمدی(1389)؛ میرکتولی و همکاران(1389) اعرابی وشیرخانی،1384)نتیجه گیری شد که در این تحقیقات به نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات در سازمانها و شرکتها و پرداخته شده که جنبه خدماتی دارند ولی تحقیق حاضر در موردصنایع دستی و گردشگری بحث میکند که بخش های صنعت ،
2-19- روشهای اجرای صحیح استراتژیهای سازمانی……………………………………………………………………….39
2-19-1- روش ارزیابی متوازن…………………………………………………………………………………………………….39
2-20- روش SWOT در برنامه ریزی استراتژیک…………………………………………………………………………….40
2-21- چرا استراتژی ها درعمل پیاده نمیشوند؟………………………………………………………………………………42
2-22- مقایسه و جمعبندی تعدادی از مدلهای تدوین استراتژی………………………………………………………….43
2-23- تعریف صنایع دستی………………………………………………………………………………………………………….45
2-24- پیشینه صنایع دستی در جهان……………………………………………………………………………………………….46
2-25- پیشینه صنایع دستی در ایران………………………………………………………………………………………………..47
2-26- مزیت های نسبی صنایع دستی ایران……………………………………………………………………………………..49
2-27- تعداد شاغلین در صنایع دستی ایران……………………………………………………………………………………..50
2-28- تاریخچه تشکیل سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی…………………………………………..50
2-29- میزان ارزآوری صنایع دستی برای کشور………………………………………………………………………………52
2-30- تحلیلی بر صنایع دستی استان گیلان……………………………………………………………………………………..52
2-31- ماسوله…………………………………………………………………………………………………………..58
2-31-1- ویژگی های اجتماعی وشغلی………………………………………………………………………………..59
2-31-1-1-جمعیت…………………………………………………………………………………………………………………..59
2-31-1-2 -ویژگی های شغلی جمعیت شهر ماسوله………………………………………………………………………..60
2-31-1-3- نوع فعالیت و تعداد شاغلین کارگاه ها………………………………………………………………………….61
2-31-1-4- شاغلان برحسب نوع فعالیت……………………………………………………………………………………….63
2-32- ویژگی های اقتصادی……………………………………………………………………………………………………….65
2-32-1- کشاورزی…………………………………………………………………………………………………………………..65
2-32-2- صنعت……………………………………………………………………………………………………………………….65
2-32-3- تعاونی زنان………………………………………………………………………………………………………………….65
2-33- تاسیسات پذیرایی…………………………………………………………………………………………………………….66
2-34- طبقه بندی صنایع دستی ماسوله……………………………………………………………………………………………66
2-34-1- هنرگره چینی………………………………………………………………………………………………………………66
2-34-2- جوراب بافی………………………………………………………………………………………………………………68
2-34-3- عروسک های دست بافت سنتی……………………………………………………………………………………..69
این مطلب را هم بخوانید :
2-34-4- چموش………………………………………………………………………………………………………………………70
2-34-5- آهنگری…………………………………………………………………………………………………………………….71
2-35- پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………73
فصل سوم:مواد و روش ها
3-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………… 81
3-2-جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………..81
3-3-نمونه آماری و روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………………81
3-4- نوع تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………..82
3-5-روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….82
3-6-روش جمع آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………..83
3-7-چارچوب نظری تحقیق………………………………………………………………………………………………………..83
3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیهها…………………………………………………………………….84
3-8-1-روش ضریب آلفای کرونباخ……………………………………………………………………………………………..85
3-8-2-آزمون کولموگروف- اسمیرنوف(K-S)………………………………………………………………………………85
3-8-3- آزمون تی ( t )………………………………………………………………………………………………………………86
3-8-4 – تجزیه و تحلیل همبستگی و رگرسیون……………………………………………………………………………….86
3-8-4-1- همبستگی………………………………………………………………………………………………………………….86
3-8-4-2- ضریب همبستگی………………………………………………………………………………………………………..86
3-8-4-3 – مدلهای رگرسیون…………………………………………………………………………………………………….87
3-9- ابزار جمعآوری دادها………………………………………………………………………………………………………….87
3-10- معرفی روشهای تصمیمگیری چند معیاره…………………………………………………………………………….90
3-10-1 – معرفی تکنیک دی متل……………………………………………………………………………..90
3-10-2 – معرفی مدل تاپسیس……………………………………………………………………………………………………..93
3-11- پایایی و روایی پرسشنامهها……………………………………………………………………………………………..94
فصل چهار:نتایج و بحث
4-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….97
4-2- تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه شماره یك و چهار…………………………………………………………….98
4-2-1- آمار توصیفی پرسشنامه شماره یك و چهار………………………………………………………………………..98
4-3 -تجزیه و تحلیل پرسشنامه شماره چهار( swot)………………………………………………………………………100
4-3-1- نقاط قوت ( s )……………………………………………………………………………………………………………100
4-3-2- نقاط ضعف ( w )………………………………………………………………………………………………………..101
4-3-3- فرصت ها (O )……………………………………………………………………………………………………………103
4-3-4- تهدیدها ( T )……………………………………………………………………………………………………………..104
4-4-استراتژی ها……………………………………………………………………………………………………………………..107
4-4-1- استراتژی تهاجمی(SO)………………………………………………………………………………………………..107
4-4-2- استراتژی بازنگری(………………………………………………(WO………….107
4-4-3- استراتژی تنوع (ST)…………………………………………………………………………………………………….108
4-4-4-استراتژی تدافعی (WT)………………………………………………………………………………………………..108
4-5-تجزیه و تحلیل پرسش نامه شماره یک………………………………………………………………………………….108
4-5-1- آمار استنباطی پرسشنامه شماره یك………………………………………………………………………………..108
4-5-1-1- آزمون نرمال بودن دادهها…………………………………………………………………………………………..109
4-5-1-2- تبیین و تفسیر متغیرﻫﺎی پرسشنامه شماره یك……………………………………………………………….110
4-5-1-3- آزمون همبستگی و رگرسیون خطی ساده………………………………………………………………………111
4-6- پرسش(سوال) یک تحقیق………………………………………………………………………………………………….111
4-7- پرسش(سوال) دو تحقیق……………………………………………………………………………………………………112
4-8- تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه شماره دو و سه………………………………………………………………..114
4-8-1- آمار توصیفی پرسشنامه شماره دو و سه……………………………………………………………………………114
4-9 پرسش سه(سوال 3) تحقیق…………………………………………………………………………………………………..116
4-10-رتبهبندی معیارهای مؤثّر بر استراتژیهای توانمندسازی گردشگری بر اساس تكنیك دی متل ……….118
4-11- رتبهبندی استراتژیهای توانمندسازی گردشگری …………………………………………………………………125
4-12- رتبهبندی استراتژیهای توانمندسازی گردشگری بر اساس تكنیك تاپسیس………………………………126
فصل پنجم:جمع بندی و پیشنهادات
5-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………..132
5-2- خلاصه پژوهش……………………………………………………………………………………………………………….132
5-3- نتایج و دستاوردهای حاصل از تحقیق…………………………………………………………………………………..134
5-3-1- بررسی تفسیری فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………….134
5-3-1-1- بررسی پرسش(سوال) یك پژوهش……………………………………………………………………………..134
5-3-1-2- بررسی سوال دوم پژوهش…………………………………………………………………………………………..135
5-3-1-3- بررسی پرسش سوم پژوهش………………………………………………………………………………………..136
5-4-پیشنهادات و سیاست های بهبود در زمینه صنایع دستی………………………………………………………………138
5-5- پیشنهادات و سیاست های اجرایی در بخش گردشگری ماسوله…………………………………………………141
5-6- پیشنهادات برای تحقیقات آتی(برگرفته از نتایج پژوهش)…………………………………………………………142
5-7- محدودیت تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….143
5-8- پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی………………………………………………………………………………………….143
چکیده
در این پژوهش بعد از بیان کلیات و ادبیات تحقیق پیرامون موضوع صنایع دستی ماسوله ونقاط ضعف،قوت، فرصت ها و تهدید های پیش روی آن،به بررسی استراتژی های چهار گانه در این بخش می پردازیم و در ادامه به بررسی توانمند سازی گردشگری ماسوله و تدوین استراتژی های مربوط به آن می پردازیم.همچنین به منظور پاسخ دادن به سوالات 1و2تحقیق(آیا همکاری میان فعالان بخش گردشگری و فعالان بخش صنایع دستی موجب رونق کسب و کار در بخش صنایع دستی ماسوله می شود؟ و چه میزان نقش تدوین استراتژی های گردشگری در تبدیل شدن شهر ماسوله به قطب گردشگری موُثر است؟) از روی روشهای آمار استنباطی مانند همبستگی پیرسون استفاده شده است که در نهایت به این نتایج دست یافتیم که بین همکاری میان فعالان بخش گردشگری و فعالان صنایع دستی و رونق کسب و کار فعالان صنایع دستی ماسوله ارتباط وجود دارد و همینطور بین تدوین استراتژی های گردشگری و تبدیل شدن شهر ماسوله به قطب گردشگری نیز رابطه وجود دارد.در پاسخ به سوال سوم(اولویت بندی استراتژی های گردشگری در شهر ماسوله چگونه است؟) ابتدا،معیار های اثر گذار بر استراتژی ها شناسایی شدند و وزن این معیار ها به کمک مقایسات زوجی و نظر خبرگان به وسیله تکنیک دی متل محاسبه شد و در ادامه با تکنیک تاپسیس اولویت بندی شدند که استراتژی های”سامان دادن واحد های کسب و کار فعلی به صورت ائتلافی از مجموعه کسب و کار های فعال در زمینه گردشگری” و”شناسایی کلیه واحد های خدمات گردشگری مانند هتل ها رستوران ها…..”و”تشدید فعالیت های بازاریابی در زمینه گردشگری با توجه به وجود جاذبه ها و پتانسیل بالای توسعه بازار”بیشترین اهمیت یا الویت را به خود اختصاص دادند.
کلمات کلیدی : صنایع دستی،گردشگری، روستای ماسوله، ماتریس SWOT
1-1-مقدمه
در دنیای امروز که شاهد تغییرات و تحولات شگرف در زمینههای مختلف هستیم، محیط با طلاطم وعدم اطمینان بسیاری مواجه است ورقابت، شدت زیادی پیدا کردهاست و تحولات علم و فنآوری براین تغییرات به شدت دامن زده است. بنابراین هرسازمانی در راستای تداوم حیات و کسب موفقیت بیشتر، نیاز مبرم به بهره مندی از برنامهریزی استراتژیک دارد.از آن جا که تهدیدهای محیطی از هرسوحیات و بقای سازمانها را تهدید میکنند لذا سازمانها باید جایگاه فعلی خود را شناخته، نقاط قوت و ضعف خود را دقیقاً تحلیل کرده و با تکیه بر قوتها از فرصتهای محیطی استفاده کرده وخود را برای برخورد با تهدیدها آماده کنند واین مهم در قالب برنامهریزی استراتژیک امکان پذیر است(آقازاده،1383).
در چارچوب برنامهریزی استراتژیک است که سازمان، توانمندی و شرایط محیطی را تحلیل کرده و براساس آن اهداف قابل دسترس و روشهای رسیدن به آن را مشخص میکند.این نوع برنامهریزی با بررسی محیط خارجی وداخلی سازمان، فرصتها و تهدیدهای محیطی و قوتها و ضعفهای داخلی را شناسایی میکند و با در نظر داشتن ماموریت سازمان، اهداف بلند مدت برای سازمان تنظیم میکند و برای دستیابی به این اهداف از بین گزینههای استراتژیک اقدام به انتخاب استراتژیهایی میکند که با تکیه برقوتها و رفع ضعفها از فرصتهای پیشامده به نحو شایسته استفاده کرده و از تهدیدها پرهیز میکند تا در صورت اجرای صحیح باعث موفقیت سازمان در میدان رقابت شود.بدون شک فرآیند عملیات در سازمانهای امروزی متاثر از تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تکنولوژیکی محیط آنهاست و همساز با چنین تحولاتی محیط درونی آنها نیز دگرگونیهای شگفتآوری را تجربه میکند(طبیبی وملکی،1384). از این رو لازم است جهت هرچه کارآتر و اثربخشتر شدن فعالیت مدیران و تصمیمگیران و برنامهریزان در سازمان تاثیرات انکارناپذیر مولفههای محیطی در کنار عوامل درونی مورد توجه خاص قرارگیرد. لذا در نظر است تا با بررسی وضعیت استفاده مدیران از چارچوب ضعفها وقوتها، فرصتها و تهدیدهای سازمانی، ماتریس SWOT[1]به عنوان یکی از ابزارهای استراتژیک توسط مدیران سازمانها و شرکتها مورد چالش قرار گیرد و امید است نتایج حاصل موجبات بهبود عملکرد را فراهم نماید. بنابراین تاثیر عوامل محیطی در کنار عوامل داخلی توام در مطلوب تر شدن فعالیتهای مدیران و برنامهریزان انکارناپذیراست.در این تحقیق ضمن مطالعه تحقیقات سایر محققین(صادقی و همکاران،1391،قادری و همکاران1390، موسایی و رضوی الهاشم،1389؛ نژاد جوادیپور،1387؛ نوری و مهدی نسب،1389؛ ملک مطیعی(1388)؛ گل محمدی(1389)؛ میرکتولی و همکاران(1389) اعرابی وشیرخانی،1384)نتیجه گیری شد که در این تحقیقات به نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهدیدات در سازمانها و شرکتها و پرداخته شده که جنبه خدماتی دارند ولی تحقیق حاضر در موردصنایع دستی و گردشگری بحث میکند که بخش های صنعت ،
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 12:20:00 ب.ظ ]
|