• نشانه های خرد کدامند؟
  • آفات و آسیب های خرد چیست؟
  • نشانه های نابخردی کدامند؟

1-1-2- پیشینه ی موضوع

خرد و خردورزی و آفات خرد مسأله ای است که انسان همواره با آن سروکار داشته است. در بسیاری از مواقع سعادت و شقاوت انسان در گرو این مسأله است. انبیاء الهی نیز همواره مردمان را به تفکر، تعقل و خردورزی دعوت کرده اند  و پرستش غیر خدا و نافرمانی او را کاری نامعقول و به دور از خرد دانسته اند. در قرآن کریم و روایات معصومین علیهم السلام بسیار دعوت به تفکر و تعقل و خرد ورزی شده است و از نابخردی نهی شده است.

در نهج البلاغه و دیگر کلمات امیرالمؤمنین علیه السلام درباره ی این مسأله بسیار بحث شده است و شارحان و مترجمین نهج البلاغه ذیل فرازهای مربوطه توضیحاتی آورده اند. اما کتاب یا مقاله ای که به طور مستقل به این موضوع پرداخته باشد مشاهده نشد. البته برخی از پایان نامه ها در رابطه با تفکر و تعقل نگارش یافتهاند که عبارتند از:

«ارزش تعقل و تفکر از دیدگاه قرآن و سنت» از« هاجر کرمانی »که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، شمال. در سال 1374 نگارش یافته است. در این پایان نامه بیشتر روی ارزش تعقل و تفکر یا خردورزی تکیه شده نه نشانه ها، اوصاف و آفات آن و دیگر این که این مسأله راازدیدگاه قرآن و سنت بررسی نموده نه کلام امیر

 المؤمنین(ع) .

پایان نامه ی دیگری تحت عنوان «جایگاه تعقل در روایات اسلامی» توسط «عیسی ملاشاهی زارع» که سال 1384 در دانشگاه قم به رشته ی تحریر درآمده است. موضوع این تحقیق جایگاه عقل در روایات اسلامی انتخاب شده است که در پنج فصل به شرح زیر آمده است.

در فصل اول پس از بیان کلیات تعاریفی از تعقل و عقل و رابطه ی بین این دو آمده است. در فصل دوم اهمیت اسلام به اندیشه ورزی و امتیاز اسلام بر سایر ادیان، رابطه ی  تعقل و تدین و عقل و شرع و محدودة تفکر و تعقل از دیدگاه روایات بیان شده است. در فصل سوم ارزش و جایگاه خرد و خردمند و بعضی از خصوصیات خردمندان در روایات آمده است. در فصل چهارم برخی آفات و موانع تعقل از دیدگاه روایت بیان شده است. در فصل پنجم تبعات و پیامدهای عدم تعقل از نظر قرآن و روایات مورد بحث قرار گرفته است. این پایان نامه نیز گرچه در برخی موارد به موضوع مورد بحث ما نزدیک است اما تفاوت آن با موضوع مورد بحث ما کاملاً مشهو

این مطلب را هم بخوانید :

دانلود پایان نامه ارشد : وضعیت حقوقی کودکان خارج از نکاح – گزیده هاد است.

«جایگاه تعقل و تفکر در قرآن و فلسفه ی اسلامی» اثر «کیومرث نصیری» نیز مانند دو مورد گذشته با موضوع مورد بحث ما کاملاً متفاوت است و به وجوهی غیر از آنچه مد نظر ماست پرداخته است. این پایان نامه سال 1374 در دانشگاه اسلامی کرج نگارش یافته است و شامل شش فصل با عناوین ذیل است: تعاریف عقل و فکر، تعقل و تفکر در قرآن،واژه های مرادف شناخت در قرآن، جایگاه تعقل و تفکردر فسلفه اسلامی، دیدگاه فلاسفه اسلامی در باب تعقل وتفکر، مباحث مربوط به عقل در فلسفه مشاء.

 

1-1-3- هدف تحقیق

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...