دانلود پایان نامه ارشد : رابطه خودکارآمدی،اهمال کاری و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان |
1-6-1 تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………………………………….11
1-6-2 تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………………………….11
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش
2-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………..13
2-2 پیشرفت تحصیلی………………………………………………………………………………………..13
2-3 تعاریف پیشرفت تحصیلی…………………………………………………………………………………………………….14
2-4 معیارهای پیشرفت تحصیلی…………………………………………………………………………………………….15-14
2-5 عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی …………………………………………………………………………………………16
2-5-1 آموزش خانواده……………………………………………………………………………………………………………….16
2-5-2 طبقه اجتماعی والدین……………………………………………………………………………………………………….16
2-5-3 تحرک اجتماعی………………………………………………………………………………………………………………16
2-5-4 ایدئولوژی…………………………………………………………………………………………………………………….. 17
2-6 خودکار آمدی……………………………………………………………………………………………………………….20-18
2-6-1 تعریف خودکار آمدی………………………………………………………………………………………………..22-21
2-6-2 انواع خود کارآمدی………………………………………………………………………………………………………….23
2-6-3 تفاوت خودکار آمدی با سایر انواع باورهای خود…………………………………………………………………23
2-6-3-1 خود پنداره ………………………………………………………………………………………………………………..24
2-6-3-2 عزت نفس…. ……………………………………………………………………………………………………………..24
2-6-3-3 انتظارات عملکرد ………………………………………………………………………………………………………..25
2-6-3-4 کنترل تصویری……………………………………………………………………………………………………………25
2-6-4 ابعاد خود کار آمدی…………………………………………………………………………………………………………26
2-6-4-1 سطح……………………………………………………………………………………………………………………….. 26
2-6-4-2 عمومیت ……………………………………………………………………………………………………………………27
2-6-4-3 نیرومندی……………………………………………………………………………………………………………………27
2-6-5 منابع باورهای خود کار آمدی …………………………………………………………………………………………..28
2-6-5-1 تجارت مسلط……………………………………………………………………………………………………………..29
2-6-5-2 تجارت جانشینی………………………………………………………………………………………………………….29
2-6-5-3 قانع سازی کلامی………………………………………………………………………………………………………..30
1-6-1 تعریف مفهومی……………………………………………………………………………………………………………….11
1-6-2 تعریف عملیاتی……………………………………………………………………………………………………………….11
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش
2-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………..13
2-2 پیشرفت تحصیلی………………………………………………………………………………………..13
2-3 تعاریف پیشرفت تحصیلی…………………………………………………………………………………………………….14
2-4 معیارهای پیشرفت تحصیلی…………………………………………………………………………………………….15-14
2-5 عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی …………………………………………………………………………………………16
2-5-1 آموزش خانواده……………………………………………………………………………………………………………….16
2-5-2 طبقه اجتماعی والدین……………………………………………………………………………………………………….16
2-5-3 تحرک اجتماعی………………………………………………………………………………………………………………16
2-5-4 ایدئولوژی…………………………………………………………………………………………………………………….. 17
2-6 خودکار آمدی……………………………………………………………………………………………………………….20-18
2-6-1 تعریف خودکار آمدی………………………………………………………………………………………………..22-21
2-6-2 انواع خود کارآمدی………………………………………………………………………………………………………….23
2-6-3 تفاوت خودکار آمدی با سایر انواع باورهای خود…………………………………………………………………23
2-6-3-1 خود پنداره ………………………………………………………………………………………………………………..24
2-6-3-2 عزت نفس…. ……………………………………………………………………………………………………………..24
2-6-3-3 انتظارات عملکرد ………………………………………………………………………………………………………..25
2-6-3-4 کنترل تصویری……………………………………………………………………………………………………………25
2-6-4 ابعاد خود کار آمدی…………………………………………………………………………………………………………26
2-6-4-1 سطح……………………………………………………………………………………………………………………….. 26
2-6-4-2 عمومیت ……………………………………………………………………………………………………………………27
2-6-4-3 نیرومندی……………………………………………………………………………………………………………………27
2-6-5 منابع باورهای خود کار آمدی …………………………………………………………………………………………..28
2-6-5-1 تجارت مسلط……………………………………………………………………………………………………………..29
2-6-5-2 تجارت جانشینی………………………………………………………………………………………………………….29
2-6-5-3 قانع سازی کلامی………………………………………………………………………………………………………..30
2-6-5-4 حالت های فیزیولوژیکی و هیجانی ……………………………………………………………………………….31
2-6-5-5 تجارت تصویر سازی ذهنی………………………………………………………………………………………… 31
2-6-6 خود کار آمدی بالا و پایین………………………………………………………………………………………………..31
2-6-7 خود کار آمدی ، انگیزش و اسناد ……………………………………………………………………………….33-32
2-6-8 جنسیت و خود کار آمدی………………………………………………………………………………………………..34
2-6-9 خود کار آمدی و پیشرفت تحصیلی…………………….. …………………………………………………………..35
2-6-10 تاثیر زمینه های فرهنگی و اجتماعی روی خود کار آمدی……………………………………………………36
2-6-11 نقش باورهای خود کار آمدی در انگیزش افکار…………………………………………………………. 38-37
2-6-12 تحلیل باورهای خود کار آمدی در گستره زندگی… …………………………………………………………..39
2-6-12-1 تأثیر بافت خانواده بر باورهای خودکار آمدی…. ……………………………………………………………39
2-6-12-2 تأثیر دوستان و همسالان……………………………… ……………………………………………………………39
2-6-12-3 نقش مدرسه ………… ……………………………………………………………………40
2-6-13 رشد خود کار آمدی به واسطه مرحله گذر نوجوانی…… …………………………………………………….40
2-6-14 خود کار آمدی مرتبط با بزرگسالی…………………………………………………………………………………. 40
2-6-15 راهبردهای بهبود خود کار آمدی ………………………………………………………………… …………..42-41
2-7 اهمال کاری تحصیلی…………………………………………………………………………………………………………. 43
2-7-1 تعاریف……………………………………………………………………………………………………………………….. 44
2-7-2 رویکرد اهمال کاری ……………………………………………………………………………………………………… 44
2-7-2-1 رویکردهای رفتاری …………………………………………………………………………………………………….45
2-7-2-2 رویکردهای منطقی – هیجانی……………………………………………………………………………….. 49-46
2-7-2-3 رویکردهای شناختی ……………………………………………………………………………………………………50
2-7-2-4 رویکرد انگیزشی ………………………………………………………………………………………………………..51
2-7-3 اهمال کاری بعنوان یک عادت…………………………………………………………………………………………. 52
2-7-4 اهمال کاری بعنوان یک اختلال شخصیتی…………………………………………………………………… 53-52
2-7-5 اهمال کاری تحصیلی و اهمال کاری غیر تحصیلی ………………………………………………………..55-54
2-7-6اهمال کاری و اهمال کاری فعال …………………………………………………………………………………57-56
2-7-7 درماندگی آموخته شده……………………………………………………………………………………………………. 58
2-8 اضطراب آموزشگاهی…………………………………………………………………………………………………………. 59
2-8-1 نشانه های اضطراب امتحان ……………………………………………………………………………………….61-60
2-8-2 سبب شناسی اضطراب امتحان…………………………………………………………………………………………. 62
2-8-3 سه مدل در سبب شناسی اضطراب امتحان…………………………………………………………………………..63
2-8-3-1 مدل توجهی – شناختی………………………………………………………………………………………… 65-64
2-8-3-2 مدل روان پویشی اضطراب امتحان ساراسون…………………………………………………………………. 66
2-8-3-3 مدل نقض در مهارت مطالعه……………………………………………………………………………………….. 67
2-8-4 عوامل مرتبط با اضطراب………………………………………………………………………………………………… 68
2-8-4-1 روابط والدین با فرزند………………………………………………………………………………………………… 68
2-8-4-2 انتظارات معلم ……………………………………………………………………………………………………………69
2-8-4-3 مهارت های تحصیلی…………………………………………………………………………………………………. 70
2-8-4-4- دشواری امتحان……………………………………………………………………………………………………….. 70
2-8-4-5 محیط برگزاری امتحان…………………………………………………………………………………………. 71-70
2-8-5 مثلث اضطراب امتحان……………………………………………………………………………………………………. 72
2-8-5-1 بخش فیزیکی……………………………………………………………………………………………………………. 72
2-8-5-2 بخش هیجانی – عاطفی……………………………………………………………………………………………… 73
2-8-5-3 بخش شناختی – ذهنی……………………………………………………………………………………………….. 74
2-8-6 رویکرد درمانی کاهش اضطراب امتحان …………………………………………………………………………….75
2-8-6-1 رویکرد شناختی – رفتاری………………………………………………………………………………………….. 75
2-8-6-2 کاهش اضطراب امتحان از طریق مقابله با باورهای غیر عقلانی الیس………………………………….76
2-8-6-3 کاهش اضطراب امتحان از طریق دیدگاه شناختی بک……………………………………………………….77
2-9 پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………..77
2-9-1 الف : تحقیقات انجام شده داخلی………………………………………………………………………………..80-78
2-9-2 ب : تحقیقات انجام شده خارجی………………………………………………………………………………. 82-80
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1 طرح پژوهش………………………………………………………………………………………………… 83
3-2 جامعه آماری ، نمونه گیری و روش نمونه …………………………………………………………………………….84
3-3 ابزار گرد آوری داده ها……………………………………………………………………………………………..84
3-3-1 الف : پرسشنامه خودکار آمدی عمومی………………………………………………………………….. 84
3-3-2 ب : پرسشنامه تعلل ورزی نسخه دانش آموزان …………………………………………………………………..85
3-3-3 ج : پرسشنامه اضطراب امتحان …………………………………………………………………………………………85
3-4 روش گرد آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………… 85
3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………. 86
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری
4-1 تحلیل توصیفی داده ها…………………………………………………………………………………………………. 90-89
4-2 تحلیل استنباطی داده ها………………………………………………………………………………………………… 93-90
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………. 99-95
5-2 محدودیت های پژوهشی …………………………………………………………………………………………………..100
5-3 پیشنهادات……………………………………………………………………………………………… 101
5-3-1 پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………………………………………………101
5-3-2 پیشنهادات پژوهشی……………………………………………………………………………………………………… 101
فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………103-102
فهرست منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………106-104
پیوست ها:
الف : پرسشنامه خودکارآمدی…………………………………………………………………………………………………..108
ب : پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی…………………………………………………………………………………………109
ج : پرسشنامه اضطراب امتحان…………………………………………………………………………………………………110
چکیده انگلیسی:……………………………………………………………………………………………………111
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر بود.ازطرح پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی استفاده شده است.نمونه آماری258 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی اول دوره ی متوسطه شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی94-93 می باشد که بصورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها،مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران(1982 )،مقیاس اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم(1984 )و اضطراب امتحان فیلیپس(1979 )بر روی دانش آموزان اجرا شد و برای سنجش پیشرفت تحصیلی معدل ترم اول در نظر گرفته شد.تحلیل داده هابا استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شدیافته ها نشان داد که بین خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی در سطح(01/0 )همبستگی معنادار مثبت وجود دارد.دیگر یافته ها بیانگر آن بود که بین اهمال کاری و پیشرفت تحصیلی در سطح(01/0)همبستگی معنادار در جهت منفی وجود دارد.همچنین بین اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در سطح(1 0/0 ) همبستگی معنادار در جهت منفی وجود دارد.یافته ها نقش و اهمیت خودکارآمدی،اهمال کاری و اضطراب را درکسب موفقیت تحصیلی دانش آموزان خاطر نشان می سازد.
کلید واژه ها: خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی،اضطراب امتحان،پیشرفت تحصیلی.
مقدمه :
یکی از ملاک های کارایی نظام آموزشی، پیشرفت و افت تحصیلی دانش آموزان می باشد و کشف و مطالعه متغیرهای تأثیر گذار بر این متغیر ها ، به شناخت بهتر و پیش بینی عوامل مؤثر در مدرسه می انجامد.
. بنابراین بررسی متغیر هایی که با پیشرفت تحصیای در دروس مختلف رابطه دارد ، یکی از موضوعات اساسی پژوهش در نظام آموزش وپرورش است (فراهانی ، .(1383از جمله عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی می توان از عوامل ،خودکارآمدی ،اهمال کاری و اضطراب امتحان نام برد ، برخی صاحب نظران عنوان کرده اند که یادگیری علاوه بر عوامل شناختی، فراشناختی نیز می باشد(بروس ، مک کان ،کیلونن ، بندورا [1]2001)یکی از نظریه پردازان شناختی اجنماعی معتقد است که خود کار آمدی یا باورهای فرد در مورد توانایی های خود مهمترین عامل انگیزشی تأثیر گذاربر عملکرد انسانی است. بندورا (1997) خود کار آمدی را بعنوان باور و قضاوت فرد از توانایی های خود برای انجام تکلیف خاص تعریف کرده است پاجار و میلر [2] (1994)خودکارآمدی ارزیابی خاص و وابسته به بافت از قابلیت خود برای عمل در یک تکلیف می دانند. یک حس خودکارآمدی بالا باعث تلاش ،مقاومت و انعطاف بیشتری می شود.همچنین در مقدار استرس و اضطرابی که افراد هنگام انجام یک فعالیت تجربه می کنند تأثیر دارد (پاجارزو شانگ [3] ،2001).
اهمال کاری یا به آینده موکول کردن کارها آنقدر متدوال است که شاید بتوان آن را از تمایلات ذاتی انسان برشمرد ،اگرچه اهمال کاری همیشه مسئله ساز نیست، اما اغلب موارد می تواند از طریق ممانعت از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و عدم دسترسی به اهداف آموزشی ،پیامدهای نامطلوب و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد .در تعریف این ساختار محققان به کاهلی و امروز و فردا کردن در انجام کارهای مهم (در زمان مورد انتظار ) ،همرا با تجارب ذهنی و ناراحت کننده ،اشاره کرد(الیس وجیمز والرند،1995؛ به نقل از جوکار و دلاور پور ،1386).
اضطراب امتحان یکی دیگر از مسائل مهم دانش آموزان است . اضطراب امتحان به عنوان یک پدیده متداول و مهم آموزشی ،رابطه تنگاتنگی با عملکرد و عملکرد تحصیلی دارد . نتایج امتحان تأثیر بسزایی
2-6-5-4 حالت های فیزیولوژیکی و هیجانی ……………………………………………………………………………….31
2-6-5-5 تجارت تصویر سازی ذهنی………………………………………………………………………………………… 31
2-6-6 خود کار آمدی بالا و پایین………………………………………………………………………………………………..31
2-6-7 خود کار آمدی ، انگیزش و اسناد ……………………………………………………………………………….33-32
2-6-8 جنسیت و خود کار آمدی………………………………………………………………………………………………..34
2-6-9 خود کار آمدی و پیشرفت تحصیلی…………………….. …………………………………………………………..35
2-6-10 تاثیر زمینه های فرهنگی و اجتماعی روی خود کار آمدی……………………………………………………36
2-6-11 نقش باورهای خود کار آمدی در انگیزش افکار…………………………………………………………. 38-37
2-6-12 تحلیل باورهای خود کار آمدی در گستره زندگی… …………………………………………………………..39
2-6-12-1 تأثیر بافت خانواده بر باورهای خودکار آمدی…. ……………………………………………………………39
2-6-12-2 تأثیر دوستان و همسالان……………………………… ……………………………………………………………39
2-6-12-3 نقش مدرسه ………… ……………………………………………………………………40
2-6-13 رشد خود کار آمدی به واسطه مرحله گذر نوجوانی…… …………………………………………………….40
2-6-14 خود کار آمدی مرتبط با بزرگسالی…………………………………………………………………………………. 40
2-6-15 راهبردهای بهبود خود کار آمدی ………………………………………………………………… …………..42-41
2-7 اهمال کاری تحصیلی…………………………………………………………………………………………………………. 43
2-7-1 تعاریف……………………………………………………………………………………………………………………….. 44
2-7-2 رویکرد اهمال کاری ……………………………………………………………………………………………………… 44
2-7-2-1 رویکردهای رفتاری …………………………………………………………………………………………………….45
2-7-2-2 رویکردهای منطقی – هیجانی……………………………………………………………………………….. 49-46
2-7-2-3 رویکردهای شناختی ……………………………………………………………………………………………………50
2-7-2-4 رویکرد انگیزشی ………………………………………………………………………………………………………..51
2-7-3 اهمال کاری بعنوان یک عادت…………………………………………………………………………………………. 52
2-7-4 اهمال کاری بعنوان یک اختلال شخصیتی…………………………………………………………………… 53-52
2-7-5 اهمال کاری تحصیلی و اهمال کاری غیر تحصیلی ………………………………………………………..55-54
2-7-6اهمال کاری و اهمال کاری فعال …………………………………………………………………………………57-56
2-7-7 درماندگی آموخته شده……………………………………………………………………………………………………. 58
2-8 اضطراب آموزشگاهی…………………………………………………………………………………………………………. 59
این مطلب را هم بخوانید :
2-8-1 نشانه های اضطراب امتحان ……………………………………………………………………………………….61-60
2-8-2 سبب شناسی اضطراب امتحان…………………………………………………………………………………………. 62
2-8-3 سه مدل در سبب شناسی اضطراب امتحان…………………………………………………………………………..63
2-8-3-1 مدل توجهی – شناختی………………………………………………………………………………………… 65-64
2-8-3-2 مدل روان پویشی اضطراب امتحان ساراسون…………………………………………………………………. 66
2-8-3-3 مدل نقض در مهارت مطالعه……………………………………………………………………………………….. 67
2-8-4 عوامل مرتبط با اضطراب………………………………………………………………………………………………… 68
2-8-4-1 روابط والدین با فرزند………………………………………………………………………………………………… 68
2-8-4-2 انتظارات معلم ……………………………………………………………………………………………………………69
2-8-4-3 مهارت های تحصیلی…………………………………………………………………………………………………. 70
2-8-4-4- دشواری امتحان……………………………………………………………………………………………………….. 70
2-8-4-5 محیط برگزاری امتحان…………………………………………………………………………………………. 71-70
2-8-5 مثلث اضطراب امتحان……………………………………………………………………………………………………. 72
2-8-5-1 بخش فیزیکی……………………………………………………………………………………………………………. 72
2-8-5-2 بخش هیجانی – عاطفی……………………………………………………………………………………………… 73
2-8-5-3 بخش شناختی – ذهنی……………………………………………………………………………………………….. 74
2-8-6 رویکرد درمانی کاهش اضطراب امتحان …………………………………………………………………………….75
2-8-6-1 رویکرد شناختی – رفتاری………………………………………………………………………………………….. 75
2-8-6-2 کاهش اضطراب امتحان از طریق مقابله با باورهای غیر عقلانی الیس………………………………….76
2-8-6-3 کاهش اضطراب امتحان از طریق دیدگاه شناختی بک……………………………………………………….77
2-9 پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………..77
2-9-1 الف : تحقیقات انجام شده داخلی………………………………………………………………………………..80-78
2-9-2 ب : تحقیقات انجام شده خارجی………………………………………………………………………………. 82-80
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1 طرح پژوهش………………………………………………………………………………………………… 83
3-2 جامعه آماری ، نمونه گیری و روش نمونه …………………………………………………………………………….84
3-3 ابزار گرد آوری داده ها……………………………………………………………………………………………..84
3-3-1 الف : پرسشنامه خودکار آمدی عمومی………………………………………………………………….. 84
3-3-2 ب : پرسشنامه تعلل ورزی نسخه دانش آموزان …………………………………………………………………..85
3-3-3 ج : پرسشنامه اضطراب امتحان …………………………………………………………………………………………85
3-4 روش گرد آوری داده ها……………………………………………………………………………………………………… 85
3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………………………. 86
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری
4-1 تحلیل توصیفی داده ها…………………………………………………………………………………………………. 90-89
4-2 تحلیل استنباطی داده ها………………………………………………………………………………………………… 93-90
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………. 99-95
5-2 محدودیت های پژوهشی …………………………………………………………………………………………………..100
5-3 پیشنهادات……………………………………………………………………………………………… 101
5-3-1 پیشنهادات کاربردی ………………………………………………………………………………………………………101
5-3-2 پیشنهادات پژوهشی……………………………………………………………………………………………………… 101
فهرست منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………103-102
فهرست منابع انگلیسی………………………………………………………………………………………………………106-104
پیوست ها:
الف : پرسشنامه خودکارآمدی…………………………………………………………………………………………………..108
ب : پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی…………………………………………………………………………………………109
ج : پرسشنامه اضطراب امتحان…………………………………………………………………………………………………110
چکیده انگلیسی:……………………………………………………………………………………………………111
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر بود.ازطرح پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی استفاده شده است.نمونه آماری258 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی اول دوره ی متوسطه شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی94-93 می باشد که بصورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها،مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران(1982 )،مقیاس اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم(1984 )و اضطراب امتحان فیلیپس(1979 )بر روی دانش آموزان اجرا شد و برای سنجش پیشرفت تحصیلی معدل ترم اول در نظر گرفته شد.تحلیل داده هابا استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شدیافته ها نشان داد که بین خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی در سطح(01/0 )همبستگی معنادار مثبت وجود دارد.دیگر یافته ها بیانگر آن بود که بین اهمال کاری و پیشرفت تحصیلی در سطح(01/0)همبستگی معنادار در جهت منفی وجود دارد.همچنین بین اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در سطح(1 0/0 ) همبستگی معنادار در جهت منفی وجود دارد.یافته ها نقش و اهمیت خودکارآمدی،اهمال کاری و اضطراب را درکسب موفقیت تحصیلی دانش آموزان خاطر نشان می سازد.
کلید واژه ها: خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی،اضطراب امتحان،پیشرفت تحصیلی.
مقدمه :
یکی از ملاک های کارایی نظام آموزشی، پیشرفت و افت تحصیلی دانش آموزان می باشد و کشف و مطالعه متغیرهای تأثیر گذار بر این متغیر ها ، به شناخت بهتر و پیش بینی عوامل مؤثر در مدرسه می انجامد.
. بنابراین بررسی متغیر هایی که با پیشرفت تحصیای در دروس مختلف رابطه دارد ، یکی از موضوعات اساسی پژوهش در نظام آموزش وپرورش است (فراهانی ، .(1383از جمله عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی می توان از عوامل ،خودکارآمدی ،اهمال کاری و اضطراب امتحان نام برد ، برخی صاحب نظران عنوان کرده اند که یادگیری علاوه بر عوامل شناختی، فراشناختی نیز می باشد(بروس ، مک کان ،کیلونن ، بندورا [1]2001)یکی از نظریه پردازان شناختی اجنماعی معتقد است که خود کار آمدی یا باورهای فرد در مورد توانایی های خود مهمترین عامل انگیزشی تأثیر گذاربر عملکرد انسانی است. بندورا (1997) خود کار آمدی را بعنوان باور و قضاوت فرد از توانایی های خود برای انجام تکلیف خاص تعریف کرده است پاجار و میلر [2] (1994)خودکارآمدی ارزیابی خاص و وابسته به بافت از قابلیت خود برای عمل در یک تکلیف می دانند. یک حس خودکارآمدی بالا باعث تلاش ،مقاومت و انعطاف بیشتری می شود.همچنین در مقدار استرس و اضطرابی که افراد هنگام انجام یک فعالیت تجربه می کنند تأثیر دارد (پاجارزو شانگ [3] ،2001).
اهمال کاری یا به آینده موکول کردن کارها آنقدر متدوال است که شاید بتوان آن را از تمایلات ذاتی انسان برشمرد ،اگرچه اهمال کاری همیشه مسئله ساز نیست، اما اغلب موارد می تواند از طریق ممانعت از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و عدم دسترسی به اهداف آموزشی ،پیامدهای نامطلوب و جبران ناپذیری به همراه داشته باشد .در تعریف این ساختار محققان به کاهلی و امروز و فردا کردن در انجام کارهای مهم (در زمان مورد انتظار ) ،همرا با تجارب ذهنی و ناراحت کننده ،اشاره کرد(الیس وجیمز والرند،1995؛ به نقل از جوکار و دلاور پور ،1386).
اضطراب امتحان یکی دیگر از مسائل مهم دانش آموزان است . اضطراب امتحان به عنوان یک پدیده متداول و مهم آموزشی ،رابطه تنگاتنگی با عملکرد و عملکرد تحصیلی دارد . نتایج امتحان تأثیر بسزایی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 11:39:00 ق.ظ ]
|