دانلود پایان نامه ارشد : ریخت شناسی شخصیت در بهمن نامه |
عنوان صفحه
چکیده فارسی……………………………
فصل اول: کلیات…………………………
مقدمه…………………………………
بیان مسآله…………………………….
اهداف تحقیق……………………………
فرضیات تحقیق…………………………..
کاربران تحقیق………………………….
فصل دوم: مبانی نظری…………………….
روایت شناسی……………………………
روایت ………………………………..
انواع روایت……………………………
عناصر روایت در رمان…………………….
الگوی شخصیت……………………………
شخصیت و شخصیت پردازی……………………
پیشینه ی شخصیت پردازی…………………..
شخصیت و داستان…………………………
ریخت شناسی شخصیت……………………….
شخصیت پردازی مستقیم و غیر مستقیم…………
شخصیت ایستا……………………………
شخصیت پویا…………………………….
انواع شخصیت……………………………
نظریه های روایت………………………..
نظریه ی پراپ…………………………..
خویشکاری………………………………
ویژگی خویشکاری های داستان……………….
قصه…………………………………..
عناصر قصه……………………………..
انواع قصه……………………………..
سراینده ی بهمن نامه و زمان او……………
موضوع بهمن نامه………………………..
مقایسه بهمن نامه با داستان بهمن در شاهنامه..
فصل سوم: روش تحقیق
ابزار گردآوری اطلاعات در این پایان نامه……
تعریف روش تحقیق………………………..
طرح نظری مسئله تحقیق……………………
چارچوب نظری……………………………
روش کتابخانه ای………………………..
انواع سند……………………………..
ابزار سنجش و گردآوری اطلاعات……………..
فصل چهارم: یافته های تحقیق………………
شیوه ی شخصیت پردازی در بهمن نامه…………
آغاز حرکت اول داستان……………………
توزیع خویشکاری و تحلیل شخصیت ها در حرکت اول.
نمودار پایانی حرکت اول………………….
آغاز حرکت دوم داستان……………………
توزیع خویشکاری و تحلیل شخصیت ها در حرکت دوم.
نمودار پایانی حرکت دوم………………….
آغاز حرکت سوم داستان……………………
توزیع خویشکاری و تحلیل شخصیت ها در حرکت سوم.
این مطلب را هم بخوانید :
نمودار پایانی حرکت سوم………………….
آغاز حرکت چهارم داستان………………….
توزیع خویشکاری و تحلیل شخصیت ها در حرکت چهارم
نمودار پایانی حرکت چهارم(آخر) داستان……..
موضوع بهمن نامه داستان زندگی بهمن پسر اسفندیار پادشاه کیانی و ستیزه جویی های او با خاندان رستم زال است. بهمن که قهرمان این داستان است در نوشته های باستانی و تاریخی دارای شخصیتی خاص است. در این آثار وی پایان دهنده ی دوران پهلوانی و آغازگر دوران تاریخی است. در این تحقیق با استفاده از الگوی ریخت شناسی پراپ به تحلیل و بررسی شخصیت های بهمن نامه پرداخته ایم زیرا با استفاده از این الگو به راحتی می توانستیم خویشکاری ها و اعمال شخصیت ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. داستان بهمن نامه نیز به دلیل این که داستانی حماسی است و در آن از کینه توزی ها و رزم و ستیز سخن به میان رفته است و شخصیت هایش نیز مانند الگوی پراپ از دو حالت قهرمان و شریر و کارکرد های آن دو خارج نمی باشند زمینه ساز استفاده از این الگو شد. ضرورت انجام این تحقیق بررسی و تحلیل شخصیت های بهمن نامه بر اساس الگوی مورد نظر و همچنین واکاوی شحصیت ها از چهار دیدگاه: (1- قهرمان و ضد قهرمان 2- تیپ و نوع 3- ایستایی و پویایی 4- صفات) . چنین نتیجه گیری می شود که شخصیت ها یا حامی و یاریگر قهرمان داستان هستند و یا رفتاری ضد قهرمان دارند و حامی شریر می باشند. هر کدام از شخصیت ها برای ارائه ی خدمتی و یا مآموریتی وارد صحنه ی داستان می شوند و از خود خویشکاری (کارکردی) را بر جای می گذارند. این داستان دارای چهار حرکت است که در آن خویشکاری هایی رخ می دهد و مهم ترین آن ها، شرارت، نبرد شریر با قهرمان، شکست قهرمان یا شریر،مجازات شریر، رهایی، پاداش، و بر تخت نشستن می باشند.
واژگان کلیدی: بهمن، ریخت شناسی ، خویشکاری، شریر، یاریگر، قهرمان، عامل جادویی.
مقدمه
ریخت شناسی واژه ای است که در زمینه های مختلف به کار می رود اما وقتی که در عرصه ی ادبیات و داستان از آن یاد می شود معنای دیگری به خود می گیرد و کارکرد آن متفاوت می شود. در طی سالیان گذشته پژوهشگران و منتقدان زیادی خصوصآ در غرب در زمینه ی تحلیل و بررسی آثار ادبی و داستانی تلاش و کوشش نموده اند و هرکدام الگو و طرحی را برای بررسی آثار مطرح کرده اند. با مطالعه و تحقیق در این آثار بهترین الگویی که می توان از آن در انجام این تحقیق بهره برد الگوی ریخت شناسی ولادیمیر پراپ می باشد که در ادامه به شرح و توضیح آن می پردازیم.
واژه ی ریخت شناسی بنا به تعریف ولادمیر پراپ به معنی بررسی وشناخت ریخت هاست و ریخت شناسی شخصیت تحلیل و بررسی وشناخت جزئیات و خصوصیات رفتار ،کردار و منش افراد می باشد. شیوه های شخصیت پردازی در داستان متعدد است، نویسنده با توسل به ابعاد مختلف حیطه ی ریخت شناسی به تحلیل و بررسی و واکاوی شخصیت و شناسایی همه جانبه ی او می پردازد. شخصیت داستانی مانند یک انسان واقعی است. دارای ابعاد متفاوتی است که بعضی از آن ها از چشم انسان پوشیده است و بعضی در معرض چشم همه قرار دارد. بعد اصلی و زیر بنایی شخصیت اندیشه و روان است و طبیعی است که روان افراد قابل درک و لمس نیست ولی اعمال و رفتار و گفتار و حتی قیافه ظاهری افراد نشان دهنده ی ابعاد پنهانی و درونی آن هاست بنابراین ما با درون افراد از طریق گفتار و رفتار و قیافه شان آشنا می شویم. اگر انگیزه ی شخصیت روشن و مشخص نباشد اعمال او غیر قابل توضیح یا باور نکردنی است. انگیزه ی شخصیت اساسآ از دو منبع ناشی می شود : 1-از طبیعت درون شخصیت که قبل از شروع رمان شکل گرفته است. 2- از سلسله ای از حوادث بیرونی که بعد از شروع رمان نیاز ها و انتظارهای خاص برای شخصیت ایجاد می کند.
در تعریف شخصیت گفته اند : « شبه شخصیتی است تقلید شده از اجتماع که بینش جهانی نویسنده بدان فردیت و تشخص بخشیده است.» آبرامز می گوید : « شخصیت ها، افرادی هستند که در یک نمایش نامه
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 09:28:00 ق.ظ ]
|