پایان نامه بررسی بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری ایران با رویکرد آژانس های درجه 1 تهران |
1-3 اهمیت و ضرورت مساله ……………………………………………………………………………….. 5
1-4 سوال پژوهش …………………………………………………………………………………………… 6
1-5 اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………… 7
1-6 فرضیات ……………………………………………………………………………………………….. 7
1-7 پیشنه تحقیق ……………………………………………………………………………………………. 7
1-7-1 پیشینه پژوهش در خارج از کشور…………………………………………………………………. 10
1-7-2 : پیشنه تحقیق در داخل کشور………………………………………………………………………. 11
1-8 روند یابی پژوهش …………………………………………………………………………………… 12
1-8-1 روش پژوهش ……………………………………………………………………………………. 12
1-8-2 ابزار گرد آوری داده ها ……………………………………………………………………….. .. 12
1-8-3 جامعه آماری …………………………………………………………………………………….. 13
1-8-4 روایی ……………………………………………………………………………………………. 13
1-9 مشکلات تحقیق ………………………………………………………………………………………. 13
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش
2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………….. 15
2-2 مروری بر مفاهیم اصلی …………………………………………………………………………. 15
- گردشگری ………………………………………………………………………………….. 15
- انواع گردشگری …………………………………………………………………………… 15
- انواع گردشگری از نظر مکان مقصد ………………………………………………………….. 16
- انواع گردشگری از نظر موضوع……………………………………………………………….. 16
- اصول گردشگری پایدار ……………………………………………………………………….. 17
- اهداف گردشگری پایدار ……………………………………………………………………….. 17
- تعریف آژانس گردشگری …………………………………………………………………….. 17
- تورهای ورودی ………………………………………………………………………………. 18
- درجه بندی آژآنس های گردشگری ورودی ……………………………………………………… 18
- مفهوم بازاریابی ……………………………………………………………………………….. 18
- مفهوم بازاریابی گردشگری …………………………………………………………………… . 18
- گردشگری الکترونیک …………………………………………………………………………… 19
- سیستم هوشمند ………………………………………………………………………………. .. 19
- گردشگری هوشمند ……………………………………………………………………………. 20
- ابزارهای گردشگری هوشمند ………………………………………………………………….. 20
فصل سوم: خصوصیات منطقه مورد مطالعه
3-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………… 25
3-2 موقعیت جغرافیای تهران ……………………………………………………………………….. 27
3-3 شرایط آب و هوایی تهران ……………………………………………………………………… 28
3-4 آب و هوای شهر تهران ………………………………………………………………………… 28
3-5 جاذبه ای گردشگری شهر تهران ……………………………………………………………….. 29
3-6 مناطق مختلف تهران ………………………………………………………………………….. 30
3-7 اطلاعات در مورد آژآنس های گردشگری در ایران و تهران ……………………………….. 31
3-7-1 تعداد کل آژانس هاس گردشگری در ایران و تهران ……………………………………….. 31
این مطلب را هم بخوانید :
3-7-2 تعداد آژآنس های گردشگری ورودی در تهران …………………………………………………. 31
3-7-3 پراکندگی آژانس های ورودی فعال در تهران …………………………………………………… 32
فصل چهارم: یافته های پژوهش
4-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………….. 35
4-2 بررسی نمونه به تفکیک جنسیت …………………………………………………………………. 35
4-3 برررسی نمونه به تفکیک گروه سنی…………………………………………………………….. 36
4-4 بررسی نمونه به تفکیک تحصیلات ……………………………………………………………… 36
4-5 بررسی نمونه به تفکیک زمان آشنایی با مفهوم گردشگری هوشمند …………………………….. 37
4-6 بررسی سوالات پرسشنامه پژوهش …………………………………………………………….. 37
4-6-1 بررسی نمونه به لحاظ میزان تاثیر استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه گردشگری 37
4-6-2 بررسی نمونه به لحاظ میزان تاثیر توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یک کشور در ورود
به رقابت بین المللی………………………………………………………………………………………. 38
4-6-3 بررسی نمونه به تفكیك میزان آشنایی با مفهوم گردشگری الکترونیک…………………………… 39
4-6-4 بررسی نمونه به تفكیك میزان آشنایی با مفهوم گردشگری هوشمند………………………………. 40
4-6-5 بررسی نمونه به تفکیک زمان آشنایی با مفهوم گردشگری هوشمند……………………………… 41
4-6-6 بررسی نمونه به تفكیك میزان آشنایی با ابزارهای هوشمند بازاریابی……………………………. 42
4-6-7 بررسی نمونه به تفكیك میزان مجهز بودن به ابزارهای هوشمند………………………………… 42
4-6-8 بررسی نمونه به تفكیك میزان استفاده از ابزارهای هوشمند…………………………………….. 43
4-6-9 بررسی نمونه به تفكیك میزان جذب مشتریان با استفاده از ابزارهای هوشمند………………….. 44
4-6-10 بررسی نمونه به تفكیك میزان پیش بینی جذب مشتریان با استفاده ازابزارهای هوشمند در آینده… 45
4-6-11 بررسی نمونه به تفكیك میزان تاثیر بازاریابی هوشمند در جذب گردشگر خارجی…………….. 45
4-6-12 بررسی نمونه به تفكیك میزان آشنایی مسئولین با بازاریابی هوشمند…………………………… 46
4-6-13 بررسی نمونه به تفكیك میزان تاثیر آشنایی مسئولین بابازاریابی هوشمند در توسعه و فروش……. 47
4-6-14 بررسی نمونه به تفكیك میزان تاثیر توسعه گردشگری هوشمند بر ترغیب و تشویق گردشگران
خارجی………………………………………………………………………………………………. .. 48
4-6-15 بررسی نمونه به تفكیك میزان تاثیر بازاریابی هوشمند بر توسعه گردشگری یک کشور…………. 49
4-6-16 بررسی نمونه به تفكیك میزان تاثیر بازاریابی هوشمند بر ارز آوری از طریق گردشگری ورودی…. 50
4-6-17 بررسی نمونه به تفكیك میزان استفاده آژانس ها از روش بازاریابی هوشمند برای بازاریابی گردشگری…51
4-6-18 بررسی نمونه به تفكیك میزان تاثیر صرف بودجه در زمینه تبلیغات و بازاریابی هوشمند میتواند درافزایش
در آمد ارزی و فروش آژانسها…………………………………………………………………………………..51
4-6-19 بررسی نمونه به تفكیك میزان استفاده از روشهای بازاریابی هوشمند…………………………………. 52
4-6-20 بررسی روشهای بازاریابی هوشمند موثرتر و کاربردی تر………………………………………….. 53
4-6-21 بررسی و پیش بینی روشهای بازاریابی هوشمند برای توسعه سریع گردشگری در آینده ……………. 54
4-6-22 روش های ترجیحی بازاریابی در شرکت های بررسی شده…………………………………………… 55
4-6-23 بررسی شبکه های اجتماعی مورد استفاده در آژانس های گردشگری بررسی شده ……………………..56
4-6-24 بررسی تاثیر بازاریابی هوشمند در گردشگری بین المللی و داخلی …………………………………. 56
4-6-25 تحلیل نظرات و پیشنهادات ارایه شده در راستای توسعه بازاریابی و گردشگری هوشمند…………… 57
فصل پنجم: نتیجه گیری
5-1 مقدمه ……………………………………………………………………………………………….. 60
5-2 آزمون فرضیات ……………………………………………………………………………………… 60
5-3 نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………. 62
5-4 ارایه پیشنهادات ……………………………………………………………………………………. 63
5-5 پیشنهاد برای آینده ………………………………………………………………………………….. 63
منابع ……………………………………………………………………………………………………… 64
خلاصه انگلیسی ………………………………………………………………………………………….. 69
پرسشنامه پژوهش ……………………………………………………………………………………….. 70
فهرست جدول ها صحفه
جدول شماره 3-1 میانگین ماهانه پارامترهای اقلیمی ایستگاه تهران مهرآباد از بدو تاسیس………………… 28
جدول شماره 3-2 فراوانی و درصد آژانس های مسافرتی در تهران …………………………………….. 31
جدول شماره -33 : فراوانی و درصد آژانس های ورودی در تهران ………………………………………… 31
جدول شماره 3-4: فراوانی آژانس های ورودی در مناطق 22 گانه شهر تهران ……………………….. . 32
جدول شماره 4-1 : جدول فراوانی پاسخ گویان بر اساس جنیست …………………………………………… 35
جدول شماره 4-2 : جدول فراوانی پاسخ گویان به تفکیک گروه سنی…………………………………………. 36
جدول شماره 4-3 : جدول فراوانی پاسخ گویان بر اساس تحصیلات ……………………………………………………………………. 36
جدول شماره 4-4 : جدول فراوانی به تفکیک میزان آشنایی با مفهوم گردشگری ………………………………….. 37
جدول شماره 4-5 : جدول فراوانی میزان استفاده از فن آوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه گردشگری…… 38
جدول شماره 4-6 :جدول فراوانی میزان تاثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یک کشور در ورود به رقابت بین المللی………………………………………………………………………………………………………. 39
جدول شماره 4-7 جدول فراوانی میزان آشنایی پاسخ گویان با مفهوم گردشگری هوشمند …………………… 40
جدول شماره 4-8 : جدول فراوانی میزان آشنایی پاسخ گویان با مفهوم گردشگری هوشمند……………………. 41
جدول شماره 4-9 جدول فراوانی میزان آشنایی پاسخ گویان با مفهوم گردشگری هوشمند………………………. 41
جدول شماره 4-10 جدول فراوانی میزان آشنایی پاسخ گویان با ابزارهای هوشمند…………………………….. 42
جدول شماره 4-11 جدول فراوانی میزان مجهز بودن شرکت های گردشگری به ابزارهای هوشمند ……….. 43
جدول 4-12 جدول فراوانی میزان استفاده شرکت های گردشگری به ابزارهای هوشمند…………………….. 44
جدول شماره4-13 جدول فراوانی میزان جذب گردشگر با ابزارهای هوشمند……………………………….. 44
جدول شماره 4-14 فراوانی پیش بینی جذب مشتری باابزارهای هوشمند در آینده………………………….. 45
جدول شماره 4-15 جدول فراوانی میزان تاثیر بازاریابی هوشمند در جذب گردشگر خارجی …………….. 46
جدول شماره 4-16 جدول فراوانی میزان آشنایی مسیولین با بازاریابی هوشمند ……………………………. 47
جدول شماره 4-17 جدول فراوانی میزان تاثیر آشنایی مسیولین با بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری ایران 48
جدول شماره 4-18 جدول فراوانی میزان آشنایی تاثیر توسعه گردشگری هوشمند بر تشویق گردشگران خارجی 49
جدول شماره 4-19 جدول فراوانی میزان تاثیر بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری کشور…………………. 50
جدول شماره 4-20 جدول فراوانی میزان تاثیر بازاریابی هوشمند بر ارز آوری از طریق گردشگری ورودی….. 50
جدول شماره 4-21 جدول فراوانی میزان استفاده آژانس ها از روش بازاریابی هوشمند برای بازاریابی گردشگری 51
جدول شماره 4-22 جدول فراوانی میزان تاثیر صرف بودجه در زمینه تبلیغات و بازاریابی هوشمند میتواند درافزایش
در آمد ارزی و فروش آژانسها …………………………………………………………………………….. 52
جدول شماره 4-23 : جدول فراوانی میزان استفاده از روش های بازاریابی هوشمند در آژانس های گردشگری 52
جدول شماره 4-24 جدول فراوانی میزان روش های کاربردی و موثر بازاریابی هوشمند………………….. 54
جدول شماره 4 -25 : جدول فراوانی پیش بینی روش های بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری در آینده 55
جدول شماره 4-26 جدول فراوانی روش های ترجیحی بازاریابی در آژانس های بررسی شده …………… 55
جدول شماره 4-27 جدول فراوانی شبکه های اجتماعی استفاده شده در آژانس های بررسی شده ………… 56
جدول شماره 4-28 جدول فراوانی میزان تاثیر بازاریابی هوشمند در گردشگری داخلی و بین المللی …….. 57
فهرست نقشه ها
نقشه شماره 3-1 ایران ………………………………………………………………………………………. 26
نقشه شماره 3-2 تهران ……………………………………………………………………………………….. 27
نقشه 3-3 : مناطق 22 گانه تهران ……………………………………………………………………………………… 31
فهرست نمودار
نمودار 1-1 : نسل های وب …………………………………………………………………………………….. 9
پیوست
پیوست شماره 1 : پرسشنامه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………………. 70
به نام خدا
اظهار نامه
اینجانب آنوشا خضری نژاد (920094017 ) دانشجوی رشته جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشکده علوم انسانی اظهار می کنم که این پایان نامه حاصل تلاش خودم بوده و در جاهایی که از منابع دیگران استفاده کرده ام، نشانی دقیق و مشخصات کامل آن را نوشته ام . همچنین اظهار می کنم که تحقیق و موضوع پایان نامه ام تکراری نیست.
نام و نام خانوادگی:
تاریخ و امضا:
.
چکیده
پژوهش حاضر با بررسی بازاریابی هوشمند در توسعه گردشگری ایران با رویکرد آژانس های درجه یک تهران صورت گرفته است. این پژوهش با رویکرد تحلیلی- پیمایشی می باشد. جامعه این پژوهش آژانس های ورودی شهر تهران بودند که با توجه به تعداد کم آژانس های ورودی در تهران به تمامی آژانس های فعال تهران پرسشنامه فرستاده شد. پرسشنامه محقق ساخته به تمامی افراد مورد بررسی از طریق پست الکترونیک فرستاده شد که پس از سه بار پیگیری تعداد 39 آژانس به آن پاسخ دادند. یافته های پژوهش نشان می دهد که اگرچه مفهوم بازاریابی هوشمند و گردشگری هوشمند مفهومی جدید و نوپا در گردشگری ایران می باشد اما آمار حاکی از آن است که استفاده از بازاریابی هوشمند و افزایش گردشگران ورودی و فروش بیشتر دفاتر گردشگری با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و همچنین استفاده از بازاریابی هوشمند منجر به افزایش ارز آوری حاصل از گردشگری ورودی می گردد .
کلید واژه ها:
گردشگری و ابزارهای هوشمند، بازاریابی هوشمند ،آژانس های ورودی تهران، افزایش گردشگری
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه :
دنیای امروز به شکل گریز ناپذیری تبدیل به دهکدهای جهانی با ارتباطات گسترده و عمیق شده است. فن آوری اطلاعات و استفاده از آن امروزه به شکل یکی از کلیدهای اصلی در توسعه کشورها، مخصوصا کشورهای جهان سوم مطرح گردیده است (اولینر و سیشل[1]:2003 )
از سوی دیگر توریسم نیز به فراخور گذشت زمان امروزه به عنوان صنعتی درآمدزا و نجات دهنده برای کشورهای مختلف در آمده است. لزوم توجه به توریسم و استفاده از فناوری های نوین در جهت گسترش آن و استفاده کردن از مزایای بیشمار اقتصادی آن برای کشورها، تحقیق و پژوهش پیرامون رابطه بین گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه توریسم را ضروری ساخته است (مارتین[2] و همکاران: 2004).
در عصر حاضر دگرگونی ژرف تکنولوژیکی، مکانیسمها و شرایط و در نتیجه بحث های تکنیکی و فنی به سوی پیچیدگی، تنوع و ظرافت بیشتری گرایش یافته است. در این میان دگرگونیهای اقتصادی مهم حاصله در برگیرنده شماری از روابط تولید پیچیده، فراگیر و روابط مبادلاتی می باشد که در امر جهانی شدن روندی رو به گسترش دارد بر این مبنا گردشگری نیز که در رویکردی خاص در هزاره سوم مورد توجه می باشد؛ تحولاتی را پذیرا شده که به فراگیر شدن آن منتهی گردیده است (جرجنسون و کازویوکی[3]: 2005).
گردشگری در رابطه با بسترهای تکنولوژیکی بحث شده و بسترهای اقتصادی حاصل از جهانی شدن، اصلی مستحکم در سیاست های اقتصادی در هزاره سوم محسوب می شود. تحولات حاصل از مباحث فوق در رابطه با گردشگری در دوسویه تاثیر گذاری، از یک سو به شکل گیری گردشگری الکترونیکی منتهی گردیده و از دیگر سو شکل گیری گردشگری مجازی را سبب شده است و با رشد سریع تکنولوژی اطلاع رسانی در چارچوب نظام مبادله الکترونیکی و سرعت بخشیدن به امر بازاریابی و مسافرت، کاهش هزینه ها و دستیابی به بازارهای جدید را در زمینه گردشگری فراهم آورده است (جنیفر[4] و همکاران: 2003)
بطور کلی استفاده از تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و گسترش آن در زمینه عرضه و تقاضای گردشگری سبب آن شد که گردشگران قبل از سفر به ارزیابی و بررسی وضعیت مقاصد بپردازند و تجربه ای مجازی را در چارچوب دورنمایی گردشگر در ذهن خود شکل دهد. علاوه برآن این امر زمینه های دموکراتیک شدن انتخاب مقاصد را برای سفر فراهم آورده است. این خود نشان از گذار به انعطاف پذیری ارائه محصول گردشگری در رابطه به عرضه دارد که به گونهای متبلور کننده تولید بهنگام بر آمده از شیوه تولید پسافوردیسم می باشد (بروان[5]: 2003). به عبارتی دیگر محصول گردشگری در یک تنوع خاص در برگیرنده پاسخگویی به تقاضای شخصی و متکثر گردشگران بوده و گردشگران را قادر می سازد در راستای انگیزه های شخصی و تمایلات خود به انتخاب مقاصد گردشگری برای سفر بپردازند.
- طرح مساله :
در عصر کنونی کشورها و جوامع بشری به صورت فزایندهای به این حقیقت پی بردهاند که برای حفظ وضع اقتصادی خود باید ابتکار عمل به خرج داده و در صدد یافتن راه های تازهای برای گسترش روابط تجاری خود و خروج از وابستگی به تک محصولیها برآیند. صنعت گردشگری همواره عامل مهمی در جهت بهبود وضع اقتصادی جوامع و کشورها و دستیابی به توسعه است (یاوری و دیگران[6]:1390). برخورداری ایران از میراث طبیعی و تاریخی غنی و موقعیت جغرافیایی مناسب (وجه عرضه) و وجود بازارهای گستردهی منطقهای، ملی و بین المللی برای این عرضه (وجه تقاضا) بستر و موقعیت مناسبی را برای حضور توانمند ایران در بازارهای گردشگری فراهم آورده است.
زیر ساخت های شهری به دلیل رشد سریع شهر نشینی در سراسر جهان و این که بیش از نیمی از جمعیت در شهرها ساکن شده اند با مشکلات عدیده و پیچیده ای مواجه گردیده است که در نتیجه این فشارها مقاصد گردشگری ، مجموعه ای از چالش های جدید را تجربه می کنند. این چالش ها برخواسته از تغییر سلیقه ، علایق و نیازهای مشتریان و مقاصد می باشد که تحت تاثیر تکنولوژی های جدید قرار گرفته است. به منظور حل این چالش ها، مقاصد گردشگری ابتدا باید نوع تغییرات را شناسایی کنند تا برای آنها پاسخ مناسب یافته و آنها را حل نمایند. از منظر گردشگری ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات میتواند تجربه های با ارزشی برای گردشگران به ارمغان آورده و منجر به کارایی و حمایت از سازمانهای مربوطه گردد. (ژنگ شیانگ و لیز توسیادیا [7] :2014 )
شهر هوشمند بیانگر محیط و جامعه ای است که تکنولوژی در آن وارد شده و از این تکنولوژی برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان، کارایی بهتر سرویس های شهری مانند استفاده بهینه از انرژی و یا نمایش بهتر ترافیک استفاده میشود.( وینسینتی[8] : 2012 ) توسعه شهر هوشمند منجر به تشویق و گسترش مقاصد گردشگری هوشمند می گردد.
با ورود تکنولوژی در محیط و مقاصد گردشگری، کیفیت تجربیات گردشگران بهبود یافته و مقاصد گردشگری رقابتی تر می گردند.
در این راستا استفاده از روش های بازاریابی هوشمند در توسعه صنعت گردشگری از اهمیت به سزایی برخوردار است. با استفاده از بازاریابی هوشمند، شرکت ها میتوانند با بررسی پتانسیل ها، نقاط قوت و ضعف خود و شرکت های رقیب با درایت و دقت بیشتری در بازار رقابتی وارد شوند و این امر موجب جذب گردشگر با استفاده از شیوه های صحیح و مدرن ارتباطی می گردد که نتیجه آن افزایش ورود گردشگر در یک کشور، ارز آوری بیشترمی باشد.
با ظهور بازاریابی هوشمند یا دیجیتال، انقلاب عظیمی برپا گردید، انقلابی که با نوآوری همراه بوده و تحول و دگرگونی را در بازارها به ارمغان آورد و تعریف بازاریابی را تغییر داد.
از جمله عواملی که باعث می شود بسیاری از شرکت ها و افراد رسانه های دیجیتال را برای بازاریابی برگزینند عبارتند از :
- خیل عظیمی از مخاطبان آنلاین
- ارز آوری و برگشت سرمایه
- معیارهایی که برپایه داده های اطلاعاتی شکل گرفته اند
درعصر حاضر ، افزایش کارآمدی بازاریابی از اهمیت والایی برخوردار و موضوع بسیار با ارزشی به حساب می آید.
- 3 اهمیت و ضرورت مساله
دست یابی به توسعه، یکی از مهمترین اهداف در هر جامعه ای می باشد. جوامع با توجه به شرایط خود (اعم از مادی، غیر مادی، داخلی و بین المللی) یکی از راههای رسیدن به توسعه را برمی گزینند.
امروزه صنعت گردشگری صنعتی جهانی است که هر ساله صدها میلیون نفر را در حوزه بین المللی و بومی در بر میگیرد (میسون[9]: 1390 )؛ و حجم عظیم مالی توام با اشتغالی که به طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد میکند سبب شده است که کشورهای مختلف جهان با توجه به توانمندیهای طبیعی، میراث فرهنگی و تاریخی خود سعی کنند سهمی از این اقتصاد را به خود اختصاص دهند (پاپلی و سقایی[10]: 1388) تا از این طریق به توسعه گردشگری و توسعهای جامع دست یابند. ایران از نظر دارا بودن جاذبه های گردشگری در میان ده کشور برتر جهان قرار دارد . طبیعت چهار فصل، جاذبه های طبیعی مناطق دریای خزر، طبیعت رویایی اردبیل، آسمان پرستاره و دیگر دیدنی های کویر، خلیج فارس و جاذبه های کیش، مراکز مهم زیارتی شیعیان و مهم تر از همه جاذبه های بی نظیر تاریخی و فرهنگی اصفهان، شیراز و دیگر شهرهای ایران، کشور ما را از نظر پتانسیل های گردشگری ممتاز ساخته است. اما این پتانسیل بدون اطلاع رسانی، آن هم به زبان روز دنیا سودی نخواهد داشت.
دفاتر و آژانس های گردشگری از مهم ترین ارکان و قطب های گردشکری در کشور به شمار می آیند که به عنوان یکی از زیرساخت های مهم، نقش تعیین کننده ای در جذب گردشگر دارند. روش های بازاریابی آژانس های گردشگری در ایران اغلب روش های ابتدایی و سنتی بوده و تنها تعداد محدودی از آژانس ها توانسته اند تا حدودی با استفاده از روش های مدرن وارد بازار رقابتی شوند. اغلب آژانس های گردشگری دارای ضعف های عمده در بازاریابی الکترونیکی E -marketing هستند.
صنعت گردشگری نیز می بایست هم پای با دیگرصنایع و برندها در زمینه ی استفاده از فناوری های نوین گام بردارد و از تکنولوژی ها درجهت ارتقای خدمات بازاریابی بهره مند گردد. داشتن یک روش متفاوت در بازاریابی های خلاقانه و هوشمندSmart or intelligent Marketing می تواند منجر به تمایز یک شرکت گردشگری نسبت به سایرین گردد. اغلب شرکت های گردشگری در ایران با روش های مدرن بازاریابی آشنایی ندارند و اغلب نحوه استفاده صیحیح این روش ها را نمی دانند و از آن بهره نمی گیرند. این ضعف ها را می توان ناشی از عدم آشنایی با فن آوری های اطلاعات و ارتباطات ، نداشتن نیروی انسانی متخصص، عدم آشنایی با شبکه های اجتماعی و نداشتن پروفایل به روز در این شبکه ها و نا آشنایی با مفاهیم بازاریابی مدرن و کاربرد آنها باتوجه به شرایط موجود دانست. چنانچه دفاتر گردشگری نتوانند خود را با علوم، فنون و تکنولوژی جدید تطبیق و یا روش های سنتی و قدیمی را ادامه دهند، با گذشت اندک زمانی با رکود و کاهش جذب گردشگر مواجه خواهند شد و به عبارتی در بازار رقابتی شکست خورده و میدان را به حریف واگذار میکنند ودر نهایت از بازار رقابتی حذف می گردند.
- 4 سوال ها پژوهش
- آیا بازاریابی هوشمند در جذب گردشگر خارجی و توسعه گردشگری ایران موثر است ؟
- آیا صرف بودجه و زمان در حیطه بازاریابی هوشمند باعث افزایش ارز آوری حاصل از گردشگری خارجی خواهد شد؟
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 09:40:00 ب.ظ ]
|