پایان نامه نقش مشارکت مدیریت و قابلیتهای بازاریابی بر مزیت رقابتی (مطالعه موردی: بانک رفاه کارگران) |
1-1) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 3
1-2) تعریف و بیان مسئله پژوهش…. 4
1-3) اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش…. 6
1-4) اهداف پژوهش: 7
1-4-1) اهداف اصلی : 7
1-4-2) اهداف فرعی: 7
1-4-3) اهداف کاربردی.. 8
1-5) قلمرو پژوهش: 8
1-6) فرضیه های پژوهش: 8
1-7) بیان متغیرهای مورد بررسی در قالب یک مدل مفهومی: 10
1-8) شرح مفاهیم و اصطلاحات: 11
1-8-1) تعاریف مفهومی: 11
1-8-2) تعاریف عملیاتی: 12
فصل دوم: ادبیات نظری و پیشینه پژوهش
2-1) مقدمه:. 15
2-2) مبانی نظری: 15
2-2-1) قابلیت بازاریابی: 15
2-2-1-1) تعاریف قابلبت های بازاریابی.. 15
2-2-1-2) قابلیت های بازاریابی و عملکرد. 18
2-2-1-3) ابعاد قابلیت های بازاریابی.. 20
2-2-1-3-1) کانالهای توزیع. 20
2-2-1-3-2) پیشبرد فروش… 24
2-2-1-3-3)محصول. 25
2-2-1-3-4)خدمات… 29
2-2-2) مشارکت مدیریت… 32
2-2-2-1) تعریف مشارکت… 32
2-2-2-2)تعریف مشارکت مدیریت… 32
2-2-2-3) مشارکت در نگاه اسلام 35
2-2-2-4) ابعاد مدیریت مشارکتی.. 35
2-2-2-5)اهداف مدیریت بر مبنای مشارکت… 37
2-2-2-6)مزایای مدیریت بر مبنای مشارکت… 38
2-2-2-7)موانع مدیریت بر مبنای مشارکت… 39
2-2-2-8)نقش نظام مدیریت بر مبنای مشارکت در تحول اداری.. 40
2-2-3) نوآوری.. 41
2-2-3-1) تفاوت تغییر سازمانی با نوآوری و خلاقیت در سازمان. 45
2-2-3-2) دیدگاههای صاحب نظران پیرامون نوآوری در سازمانها 46
2-2-3-3) ضرورت و اهمیت نوآوری در سازمان 47
2-2-3-4) دیدگاههای صاحب نظران پیرامون نوآوری در سازمانها 46
2-2-3-5) عوامل موثر در افزایش خلاقیت و نوآوری.. 48
2-2-3-6) شرایط لازم جهت تحقق نوآوری.. 57
2-2-3-7) موانع خلاقیت و نوآوری سازمانی.. 60
2-2-4) مزیت رقابتی.. 60
2-2-4-1) مفهوم مزیت رقابتی.. 60
2-2-4-2) مزیت های رقابتی در قلمروهای انسانی، سازمانی و محیطی.. 64
2-2-4-3) نگرش های موجود به منشاء مزیت رقابتی.. 66
2-2-4-4) مزیت رقابتی پایدار (تحكیم بازار خدمات) 67
2-2-5) بانکداری.. 69
2-2-5-1)آغاز بانكداری درجهان. 69
2-2-5-2) آغاز بانكداری در ایران. 71
2-2-5-3) ملی شدن نظام بانکی بعد از انقلاب اسلامی.. 73
2-2-5-5) بانک رفاه کارگران. 75
2-3) پیشینه پژوهش: 77
2-3-1) پیشینه داخلی.. 77
2-3-2) پیشینه خارجی.. 79
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1) مقدمه:. 83
این مطلب را هم بخوانید :
3-2) نوع و روش پژوهش: 83
3-3) معرفی جامعه و نمونه آماری: 83
3-3-1) جامعه آماری: 83
3-3-2) نمونه آماری و حجم آن: 83
3-4) روش و ابزارگردآوری اطلاعات: 86
3-5) روش تجزیه و تحلیل داده ها: 87
3-5-1) مفهوم سطح معنی داری: 88
3-5-2) مفهوم همبستگی ( ): 88
3-5-3) آزمون کولموگروف- اسمیرنوف: 88
3-5-4) مدل معادلات ساختاری.. 89
3-5-5) معیارهای برازش… 89
3-6) روایی. 92
3-7) پایایی. 92
فصل چهارم:تحلیل داده های پژوهش
4-1 ) مقدمه. 95
4-2) توصیف آماری دادهها 97
4-3 ) آزمون نرمال بودن دادهها 100
4-4) بررسی فرضیات… 101
4-4-1) آزمون همبستگی.. 101
4-4-2) استاندارد سازی ابزار اندازه گیری مفاهیم. 129
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
5-1) مقدمه.. 146
5-2) نتایج تجربی.. 146
5-2-1) نتایج تجربی توصیفی: 146
5-2-2) نتایج تجربی استنباطی: 147
5-3) پیشنهادها: 153
5-3-1) پیشنهادهای كاربردی: 153
5-3-2) پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده: 156
5-5) محدودیتهای پژوهش : 156
منابع…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………157
منابع فارسی. 157
منابع لاتین………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….160
پیوستها……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..167
پرسشنامه. 168
خروجی نرم افزار. 171
چکیده
هدف از این پژوهش مطالعه نقش مشارکت مدیریت و قابلیتهای بازاریابی بر مزیت رقابتی در بانک رفاه کارگران کرمانشاه میباشد. روش پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و با توجه به نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی و تحلیل همبستگی و رگرسیون است و به طور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آموس میباشد. جامعه آماری211 نفر از کارکنان بانک رفاه کرمانشاه میباشد، روش نمونهگیری طبقه بندی و حجم نمونه 135 نفر میباشد. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد، که روایی صوری و محتوای آن به تأیید اساتید دانشگاه و کارشناسان بانک رسید. پایایی کلی پرسشنامه 958/0 میباشد. در این پژوهش سیزده فرضیه مطرح گردید، یافتههای این پژوهش بیانگر آن است که قابلیتهای بازاریابی و مشارکت مدیریت بر مزیت رقابتی تاثیر دارد و تمامی فرضیه ها تائید گردید. در نهایت پیشنهاد میشود بانک در راستای بهبود مزیت رقابتی خود بهبود استفاده از قابلیتها و مشارکت را به عنوان یک هدف مهم و اولویتدار مدنظر قرار دهد.
واژههای کلیدی: قابلیتهای بازاریابی، مشارکت مدیریت، نوآوری، مزیت رقابتی، بانک رفاه کارگران.
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1) مقدمه
امروزه صاحب نظران معتقدند سازمانها برای مصون ماندن از امواج سهمگین تغییرات محیطی و نیز سازگاری با الزامات رقابتی، چارهای جز کسب مزیت رقابتی پایدار ندارند. سازمانهایی که دارای تجهیزات برتر برای پاسخگویی به الزامات بازار و پیش بینی شرایط متغیر هستند از مزیت رقابتی بلندمدت و سودآوری بهتر بهره مند میشوند(وراواردنا و اکاس[1]، 2004، 419-428). مزیت رقابتی زمانی ایجاد میشود که خریدار در رابطه با گزینههای دیگر بیشترین ارزش مشاهده شده را دریافت کند(ریچنثین[2]، 2004، 297-308). به طور کلی مزیت رقابتی نشان میدهد که یک مؤسسه میتواند عملکرد تجاری بهتری نسبت به رقبای خود در همان حوزه صنعتی با بکارگیری داراییها و شایستگیهای خود به دست آورد(لی و هثییه[3]، 2010). صنعت بانکداری کشور به واسطه تغییر و تحولات عمدهای که در زمینههای تکنولوژی، ساختارهای سازمانی و توسعه ارتباطات بوجود آمده، تغییرات زیادی را تجربه نموده است. نیاز به همگامی با تحولات محیطی، این صنعت را نیز به سوی جهت گیریها و استراتژیهای جدیدی رهنمون ساخته است. علاوه بر آن بانکها به عنوان اصلیترین نهادهای مالی جامعه، با رقابتهای شدید جهانی نیز مواجه هستند(هادیزاده، 1387). بانکهای کشور جهت حضور فعال در عرصههای رقابتی بازارهای جهانی و موفق ماندن در بازار داخلی، ناگزیر به کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار میباشند. برای این کار ضروری است عوامل تعیین کننده مزیت رقابتی پایدار و روابط میان آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد(وراواردنا و اکاس، 2004، 419-428).
1-2) تعریف و بیان مساله پژوهش
دنیای امروز مملو از تغییرات و دگرگونیهاست. تغییر در فناوری، تغییر در اطلاعات، تغییر در خواستههای مردم، تغییر در مصرف کنندگان و تغییر در بازارهای جهانی. اما از مهمترین تغییرات ایجاد شده در صحنه کسب و کار، تغییر در ارزشهای قابل عرضه به خریداران بوده است که به عنوان عامل اصلی موفقیت در سازمانهای فعلی شناخته میشود و سازمانهای پیشرو در هر صنعت موفقیت خود را مدیون توانایی در عرضه و ارائه ارزش بیشتر به خریداران در مقایسه با رقبایشان میدانند. وارن کیگان از صاحبنظران علم بازاریابی معتقد است که تنها در صورت تمرکز منابع بر فرصتها و ایجاد ارزش برای مشتریان است که میتوان به مزیت رقابتی پایدار دست یافت و پشتوانهای محکم برای ادامه حیات سازمان و کسب رهبری در آن عرصه رقابت را پیدا کرد(کمبس و میتکالفی[4]، 2000، 209). قابلیتها نتیجه گروههایی از منابعاند که با یکدیگر کار میکنند. آنها منابع متفاوت را با هم پیوند میدهند و سازمان را برای ایجاد عملکرد مالی برتر توانا میسازند. براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، قابلیتها به عنوان نوعی کارآیی که سازمانها بدان وسیله مجموعهای از منابع معین را به منظور دستیابی به اهداف خاص به کار میبرند، ملاحظه میشود. در ادبیات دیدگاه مبتنی بر منابع، قابلیتها به عنوان مهارتهای مدیریتی و دانش انباشته برای توسعه داراییها تعریف میشوند. قابلیتها در فرآیندها و روالهای عادی سازمانی جای میگیرند و تقلید از آنها بسیار مشکل است. بنابراین، آنها میتوانند برای سازمانها مزیت رقابتی پایدار را سبب شوند. محققان ادبیات قابلیت این مفهوم را به دستههای متفاوتی طبقه بندی کرده است(زهدی، 1391). قابلیتهای بازاریابی عبارت است از توانایی یک شرکت برای بکارگیری منابع در راههای مقرون به صرفه و رقابتی(جاکولا و همکاران[5]، 2010، 1300-1310). قابلیت بازاریابی به عنوان فرآیندهای مکمل طراحی شده برای بکارگیری دانش جمعی، مهارتها و منابع شرکت با نیازهای وابسته بازار به کسب و کار تعریف میشود .این توانمندیهای کسب و کار به ارزش کالاها و خدمات میافزاید و از طریق استراتژی آمیخته بازاریابی تقاضای رقابتی را برآورده میسازد(ویراواردنا و اکاس[6]، 2004، 419-428). بسیاری از مؤلفین پیشنهاد میکنند که قابلیت بازاریابی یک شرکت میتواند به طور قابل ملاحظهای محصول و خدمت رقابتی خود را تحت تأثیر قرار دهد(لی و هسیه[7]، 2010).
از سوی دیگر مشارکت مدیریت اشاره به مدیریت ارشد دارد که قادر به ایجاد فرهنگ درست و ساختار سازمانی که میتواند منابع کافی فراهم و محرک انگیزشی برای ارائه یک پروژه ارائه دهد(اتوهانس و کو[8]، 2001؛ لیو و حسن[9]، 2009). آنها افرادی که قادر به ایجاد فرهنگ درست و نهادی که میتواند ساختار و منابع کافی و محرک انگیزشی برای یک پروژه ارائه بدهند(برون و آنتونی[10]، 2011). مشارکت مدیریت در اصطلاح نوآوری به عنوان میزانی که مدیران ارشد در پروژههای نوآوری درگیر تعریف شده است، به عنوان اقدامی دوراندیشی که کارکنان را برای کشف فرصتهای نوآورانه، برای برنامهریزی، رهبری، کنترل و سازماندهی اجرای فعالیتهای نوآورانه و ارائه مشوقهای لازم و تغییر برای آینده کمک و پشتیبانی میکند(اندرسون[11]، 2004؛ دی برنتانی و همکاران[12]، 2010). چنین مشارکت مستلزم ارتباطات باز و مکرر و همکاری در امور مربوط به تصمیمگیری نوآوری میباشد. مشارکت گسترده مبادله بهتر اطلاعات، پیش بینی نقایص و حل مشکلات و معرفی روانتر از طرحهای ابتکاری را تسهیل میکند(استانلی[13]، 2013، 710)
بانكها نمونه بارز شركتهای خدماتی هستندكه خدمات مالی خود را به مردم عرضه میدارند. در سالهای گذشته صنعت بانكداری ایران، به دلیل مشكلات مختلف اقتصادی، اجتماعی، دولتی بودن و مهمتر از همه فزونی میزان تقاضا بر عرضه، مشتریمداری و اركان آن را مورد بیتوجهی قرار داده است. اما با ورود بانكهای بخش خصوصی، این صنعت رفته رفته به سوی رقابتی شدن قدم برمیدارد. تغییرات تدریجی كه در صنعت بانكداری ایران به دلیل ورود بانكهای بخش خصوصی بوجود آمده است، باعث افزایش سطح انتظارات مشتریان در تمام زمینههای مربوط به خدمات مشتری شده است. لذا با توجه به افزایش قدرت انتخاب مشتریان در جند ساله اخیر در ایران به دلیل وجود تعداد زیاد بانکهای فعال در صنعت بانکداری اعم از دولتی و خصوصی، شناسایی عوامل مؤثر بر مزیت توسط این بانکها امری ضروری، مهم و اجتنابناپذیر است. لذا با توجه به مطالب فوق این تحقیق به دنبال پاسخ به این پرسش است که قابلیتهای بازاریابی و مشاکت مدیریت بر مزیت رقابتی در بانک رفاه کرمانشاه تاثیر مثبت و معنیدار دارد؟
1-3) اهمیت موضوع پژوهش
در محیط متغیر امروز، برای حضور و رشد در بازار رقابتی باید نسبت به رقیب مزیت رقابتی داشت. محصولات برجسته، فناوری پیشرفته و مانند آن، اگر در خلق مزیت رقابتی مؤثر نباشند، هیچ اثری در موفقیت شركت نخواهند داشت و راهبرد رویكردی است كه به دنبال خلق مزیت رقابتی است(غفاریان، 1383). مزیت رقابتی، عامل یا تركیبی از عوامل است كه باعث میشود، در محیط رقابتی سازمان موفقتر از سایر سازمانها عمل كند. در تعریف دیگر، مزیت رقابتی شامل مجموعه عوامل یا توانمندیهایی دانسته شده است كه همواره شركت را به نشان دادن عملكردی بهتر از رقبا قادر میسازد .همچنین مزیت رقابتی، ارزشهای قابل ارائة شركت برای مشتریان است، به نحوی كه این ارزشها از هزینههای مشتری بالاتر است(پورتر[14]،1986). مزیت رقابتی وضعیتی است که یک بنگاه را قادر میسازد با کارایی بالاتر و بکارگیری روشهای برتر، محصول با کیفیت بالاتر عرضه نماید و در رقابت با رقبا سود بیشتری را برای بنگاه فراهم آورد یک واحد اقتصادی زمانی دارای مزیت رقابتی است که بتواند دلایل خاص که ناشی از ویژگیهای آن واحد است (مانند وضعیت مکانی،پرسنلی….) به طور مداوم خدمات و تولیدات خود را نسبت به رقبایش با هزینه پایینتر و کیفیت بالاتر عرضه کند(حسینی و احتیاطی، 1385). نظریه مزیت رقابتی به شكل منظم و منسجم از آغاز دهه 1960 در دانشگاه هاروارد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و جهت تبیین مزیت رقابتی، روی اثر محیط بیرون بر استراتژی بنگاه تمركز گردید براساس این دیدگاه، بنگاهها در صنعت یكسان، دادههای یكسانی را دریافت میكنند و در نتیجه بایست استراتژیهای یكسانی را بپذیرند و در نهایت نتایج یكسانی را مشاهده كنند. در این وضعیت، امكان كسب مزیت رقابتی وجود ندارد و تفاوت عملكرد بنگاهها احتمالاً تنها در كوتاهمدت امكان پذیر میباشد(كالكاگنو[15]، 1996).
در صورتی که وجود مزیت رقابتی برای یك كشور منوط به رقابتپذیری بنگاهها، شرکتها و سازمانهایش میباشد. با رقابتی شدن بازارهای مالی به منظور موفقیت بیشتر و پیشرفت اهداف و فعالیت در كنار رقبا، هر موسسه خدماتی و خصوصا بانکها با توجه به چشمانداز مأموریت و اهداف و شرایط و امكانات داخلی و فرصتها و تهدیدهای موجود میبایست، یك برنامه بازاریابی جامع و كامل را تدوین و اجرا نمایند. با توجه به اینكه متغیرهای مورد بررسی پژوهش میتواند مفهومی اساسی در ایجاد مزیت رقابتی ایجاد کند، بانکها و موسسات مالی برای افزایش مزیت رقابتی و در جهت حفظ سهم بازار و سودآوری بیشتر طرحریزی میكنند.
- اهداف پژوهش
1-4-1) اهداف اصلی:
نقش مشارکت مدیریت و قابلیتهای بازاریابی بر مزیت رقابتی در بانک رفاه کارگران
1-4-2) اهداف فرعی:
- تعیین میزان تاثیر محصول متمایز بر نوآوری غیرتکنولوژی در بانک رفاه کارگران
- تعیین میزان تاثیر خدمت به مشتری بر نوآوری غیرتکنولوژی در بانک رفاه کارگران
- تعیین میزان تاثیر پیشبرد بر نوآوری غیرتکنولوژی در بانک رفاه کارگران
- تعیین میزان تاثیر تحقیقات بازاریابی بر نوآوری غیرتکنولوژی در بانک رفاه کارگران
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 05:45:00 ب.ظ ]
|