پایان نامه ارزیابی کیفیت خدمات ادراک شده از دیدگاه مشتریان بانکهای خصوصی براساس الگوی فن کیفیت خدمات در شهرستان گلپایگان |
1- 5-2 قلمرو مکانی………………………………………………………………………………………………………………………9
1-5-3 افق زمانی: بررسی مقطعی در برابر بررسی دورهای…………………………………………………………………. 9
1- 5-4 جامعه و نمونه ی آماری مورد پژوهش…………………………………………………………………………………..9
1- 5-5 روشها و فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه وتحلیل مشاهدات…………………………………………….9
1- 6 سوال و فرضیه های تحقیق…………………………………………………………………………………………………….10
1-7 متغیرهای اصلی تحقیق…………………………………………………………………………………………………………..11
1- 7-1 متغیروابسته……………………………………………………………………………………………………………………..11
1-7-2 متغیر مستقل………………………………………………………………………………………………………………….. 11
1-8 چارچوب مفهومی طرح………………………………………………………………………………………………………. 11
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………….. 12
فصل دوم:پیشینه ومبانی پژوهش
مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………….. 14
2-1 کیفیت خدمات ……………………………………………………………………………………………………………….. 15
1-1-2 تعاریف کیفیت………………………………………………………………………………………………………………. 15
2-1-2 تعاریف خدمت……………………………………………………………………………………………………………… 18
2-1-3 ویژگی های خدمات………………………………………………………………………………………………………. 19
2-1-4 انواع خدمات ……………………………………………………………………………………………………………….. 25
2-1-5 چگونه خدمات طبقه بندی می شوند؟……………………………………………………………………………… 26
2-1-6 تفاوت اساسی بین کالاها وخدمات………………………………………………………………………………….. 29
2-1-7 کیفیت خدمات………………………………………………………………………………………………………………. 31
2-1-8 اهمیت کیفیت خدمات…………………………………………………………………………………………………….. 33
2-1-9 پیامدهای کیفیت خدمات………………………………………………………………………………………………… 35
2-2 مشتریان وکیفیت…………………………………………………………………………………………………………………. 37
2-2-1 مشتری در سازمان های دولتی وخصوصی…………………………………………………………………………..37
2-2-2 انتظارات مشتری……………………………………………………………………………………………………………….37
2-2-3 عوامل موثر برانتظارات مشتریان………………………………………………………………………………………….40
2-2-4 رضایت مشتری…………………………………………………………………………………………………………………41
2-2-5 کیفیت خدمات ادراک شده…………………………………………………………………………………………………42
2-2-6 رویکردی به مدریت کیفیت خدمات……………………………………………………………………………………46
2-3 بانکها…………………………………………………………………………………………………………………………………. 47
2-3-1 بانک هاواهمیت کیفیت خدمات………………………………………………………………………………………….47
2-3-2 اهمیت کیفیت وارائه خدمات به مشتریان…………………………………………………………………………….53
2-4 ارزیابی کیفیت خدمات…………………………………………………………………………………………………………..55
2-4-1 معرفی مدلهای ارزیابی کیفیت……………………………………………………………………………………………55
2-4-2 ابزار اندازه گیری کیفیت خدمات ارائه شده به مشتری……………………………………………………………62
2-5 سروکوال……………………………………………………………………………………………………………………………. 66
2-5-1 معرفی مدل سروکوال(SERVQUAL) ……………………………………………………………………………….66
2-5-2 مدیریت شکافهای کیفیت…………………………………………………………………………………………………..68
2-5-3 مدل سروکوال اصلاح شده…………………………………………………………………………………………………77
2-6 مروری بر تحقیقات انجام شده در صنعت بانکداری…………………………………………………………………..85
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………….. 91
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 روش تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………….. 95
3-2 انواع تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………95
3-3 روشهای گردآوری داده ها……………………………………………………………………………………………………..96
3-4 الگوی مفهومی تحقیق(چارچوب) …………………………………………………………………………………………98
3-5 جامعه ونمونه آماری……………………………………………………………………………………………………………100
3-5-1 عوامل موثر در تعیین اندازه نمونه………………………………………………………………………………………100
3-6 روشهای نمونه گیری……………………………………………………………………………………………………………102
3-7 ابزار سنجش متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………………………….104
3-7-1 مقیاس و طیف برای اندازه گیری تحقیق…………………………………………………………………………….105
3-7-2 روایی وپایایی ابزار سنجش………………………………………………………………………………………………106
3-8 روش تجزیه و تحلیل…………………………………………………………………………………………………………..109
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………….. 110
فصل چهارم: تجزیه تحلیل داده ها
4-1 تحلیل توصیفی …………………………………………………………………………………………………………………113
این مطلب را هم بخوانید :
4-1-1 جنسیت پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………………………..113
4-1-2 سن پاسخ دهندگان…………………………………………………………………………………………………………114
4-1-3 سطح تحصیلات پاسخ دهندگان……………………………………………………………………………………….116
4-2 تحلیل استنباطی………………………………………………………………………………………………………………….120
4-2-1 فرضیه1………………………………………………………………………………………………………………………….120
4-2-2 فرضیه2…………………………………………………………………………………………………………………………122
4-2-3 فرضیه3………………………………………………………………………………………………………………………….125
4-2-4 فرضیه4………………………………………………………………………………………………………………………….128
4-2-5 فرضیه5………………………………………………………………………………………………………………………….130
4-2-6 فرضیه6………………………………………………………………………………………………………………………….133
نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………………….. 136
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات
5-1 نتیجه گیری از فرضیه ها ……………………………………………………………………………………………………..138
5-1-1 نتیجه گیری از فرضیه اول………………………………………………………………………………………………..139
5-1-2 نتیجه گیری از فرضیه دوم………………………………………………………………………………………………..140
5-1-3 نتیجه گیری از فرضیه سوم……………………………………………………………………………………………….140
5-1-4 نتیجه گیری از فرضیه چهارم…………………………………………………………………………………………….141
5-1-5 نتیجه گیری از فرضیه پنجم………………………………………………………………………………………………142
5-1-6 نتیجه گیری از فرضیه ششم………………………………………………………………………………………………143
5-2 پیشنهادهای کاربردی مبتنی بر یافته های تحقیق………………………………………………………………………144
5-2-1 موارد ملموس…………………………………………………………………………………………………………………144
5-2-2 قابلیت اعتماد………………………………………………………………………………………………………………….145
5-2-3 پاسخگویی……………………………………………………………………………………………………………………. 145
5-2-4 قابلیت اطمینان……………………………………………………………………………………………………………….146
5-2-5 بعد همدلی……………………………………………………………………………………………………………………..146
5-2-6 بعد بهای خدمات……………………………………………………………………………………………………………146
5-3 پیشنهاد برای تحقیقات آینده………………………………………………………………………………………………..147
نتیجه گیری …………………………………………………………………………………………………………………………….. 147
پیوست ها……………………………………………………………………………………………………………………………….. 148
فهرست منابع فارسی …………………………………………………………………………………………………………………150
فهرست منابع غیر فارسی …………………………………………………………………………………………………………..152
چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………156
چکیده
در جامعه کنونی،کیفیت کالا و خدمات وجلب رضایت مشتریان مهمترین عامل در کسب مزیت رقابتی،برای هر سازمان می باشد.اطلاع از تصویر ذهنی سازمان نزد مشتریان ضمن اینکه نقاط قوت و ضعف یک سازمان را بر ملا می کند؛ زمینه را برای اتخاذ راهبردهای مناسب و ارتقا سطح عملکرد فراهم می آورد.در این پژوهش سعی براین است که تصویر ذهنی مشتریان وانتظارات آنها در مقایسه با خدمات ارائه شده به آنان بررسی شود و مواردی که موجب شکاف بین سطح خدمات ارائه شده و انتظارات می شود؛ شناسایی ورفع گردد.
کیفیت خدمات ارائه شده در بانکهای خصوصی از اهمیت استراتژیکی برخوردار است لذا در این تحقیق با بررسی انجام شده در بانکهای خصوصی،سعی گردیده است انتظارات وادراکات مشتریان از خدمات بانکی براساس مدل کیفیت خدمات(SERVQUAL) شناسایی گردد.نتایج بدست آمده بعد از بررسی پرسشنامه های توزیع شده بین مشتریان،گویای آن است که مراجعه کنندگان از تمامی بانکها انتظار خدمات بهتر وقابل قبول تری را دارند و تفاوت معناداری بین انتظارات مشتریان وخدمات ارائه شده به آنها، براساس متغیر های ششگانه (موارد ملموس، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، قابلیت اطمینان، همدلی و بهای خدمات) وجود دارد.همچنین در میان 5 بانک خصوصی بررسی شده،کیفیت خدمات ارائه شده براساس تمامی متغیرهای فوق متفاوت می باشد بجز در مولفه قابلیت اعتماد، کیفیت خدمات ارائه شده یکسان می باشد.
کلید واژه ها:کیفیت خدمات ادراک شده ،بعد ملموسات خدمت،بعد همدلی،بعد پاسخگویی،بعد بهای خدمات،مشتری
مقدمه
امروزه بسیاری از شرکت ها وسازمانهای موفق،مفاهیم جدید بازاریابی را پذیرفته اند و برطبق آن عمل می کنند.تمرکز بر نیازهای مشتریان و پاسخگویی صحیح به خواسته های آنان، ضروری ترین وظیفه موسسات برای تحقق اهداف آنها می باشد.به عنوان اصلی ترین مفهوم در زنجیره سودآوری سازمان ها ،سازمانهای پیشرو دریافته اند که مطلوب ترین و موفق ترین محصول،اگر نیازها، خواسته ها و انتظارات مشتریان را برآورده نکند، مورد تقاضا واقع نخواهد شد و تحت سیستم های اقتصادی کنونی افراد یا ارائه کننده خدمت هستند یا دریافت کننده خدمت، بنابراین هرشخصی از نزدیک از صنایع خدماتی اثر می پذیرد.
در این خصوص موسسات وسازمانهای خدماتی از حساسیت بیشتری برخوردارند.باتوجه به ویژگی ناملموس بودن خدمات،یکی از راه هایی که یک موسسه خدماتی می تواند با توسل بدان خود را از سایر رقبا متمایز کند،ارائه واقعی کیفیت خدماتی برتر نسبت به آنهاست.ارائه خدمات با کیفیت،موجب ایجاد مزیت رقابتی برای موسسه شده و سرانجام فروش و سود بالاتری را به ارمغان می آورد.برای دستیابی به این هدف کافی است به انتظارات مشتریان از کیفیت خدمات، پاسخ مناسبی داده شده یا از آن پیشی گرفته شود.اگر یک شرکت خدماتی می خواهد رقابتی بماند باید بهبود مستمر در بهروری و کیفیت را بخشی از استراتژی و فرهنگ سازمانی خود قرار بدهد.کیفیت خدمات در وهله نخست به کارکنان بستگی دارد، بهبود کیفیت با پرورش و تقویت افکار مثبت میان تمام کارکنان سازمان آغاز می شود.
1-1 بیان مسئله
دهه 1980رشد قابل ملاحظه نارضایتی مشتریان از کیفیت کالا وخدمات را به همراه داشته است که بعد از آن دیدگاه های سنتی درباره کیفیت خدمات جای خود را به این ضرورت جدید داد که اجازه دهیم کیفیت خدمات متاثر از نیازهای مشتریان باشد.توجه به کیفیت براساس انتظارات مشتریان یکی از روشهای کسب مزیت رقابتی بین رقبا می باشد. امروزه کیفیت محصولات و خدمات ،ادراک شده از دیدگاه مشتریان یک عامل رقابتی است .از این رو برای کشورها تعریف و اندازه گیری و بهبود کیفیت خدمات ادراک شده یک موضوع بسیار مهم واساسی تلقی می شود.
کیفیت خدمات ارائه شده در بانکهای خصوصی از اهمیت استراتژیکی برخوردار است لذا ضروری به نظر می رسد که بانکهای خصوصی در پی کسب تجربه و شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان خود باشند تا درک نمایند که افراد مختلف از خدمات ارائه چه انتظارات و ادراکاتی دارند و تا چه حد مورد قبول بوده است.
یکی از فنون نسبتاً جدید که نقش موثری را در ارتقای کیفیت خدمات ایفا می نماید مدل کیفیت خدمات (سروکوال)است.در این مدل ابتدا شکاف های کیفیتی سازمان تعیین می شود سپس با سنجش و بررسی آنها،تلاش در جهت کاهش این شکاف ها صورت می پذیرد.جهت تعیین میزان شکاف های موجود بین سطوح مورد نظر و سطوح عملکردی واقعی در یک سازمان خدماتی یا بخش خدماتی یک سازمان تولیدی تهیه پرسشنامه قابل لمس جهت ارزش دهی به مشتری و ارضای نیازهای وی بسیار مورد نیاز است .
براساس یافته های تحقیقات پیشین 6 بعد شناسایی شده است که تعیین کننده کیفیت خدمات ادراک شده از دیدگاه مراجعان در سازمانهای دولتی می باشد که عبارتند از:
1- بعد ملموسات خدمت شامل موارد زیر می باشد:
الف) جذابیت ظاهری مواد وتسهیلات
ب) استفاده از تجهیزات مدرن وتکنولوژی پیشرفته بانک
ج) ظاهر آراسته وتمیز کارمندان
د) جذابیت ظاهری تابلوها،تبلیغات و دیگر مصنوعات سازمان و…….
2- بعد قابلیت اعتماد خدمات:در این بعد به فرایند ها،راه حل ها می پردازد که خدمات را موثر و کارا می کنند و پیامد آن تحویل روان خدمات مداوم و بدون کار اضافی و انحرافات عظیم است.شامل موارد زیراست :
ارائه اسناد عاری از اشتباه ،انجام درست خدمت در زمان وعده داده شده وحل مشکل مشتریان.
3- بعد پاسخگویی خدمت :این بعد مهمترین بعد بوده وبه تمایل کارکنان برای کمک به مشتریان ،ارائه فوری وبدون معطلی خدمات به مشتریان توسط کارمندان، پاسخ گویی سریع به درخواست مشتری توجه دارد.
4- بعد قابلیت اطمینان : به موارد اخلاقی و مسئولیت سازمان در قبال دیگران توجه می نماید و اثر خوبی بر ذهنیت مشتری نسبت به سازمان می گذارد.در این بعد به احساس امنیت مشتریان در معاملات، دانش و آگاهی لازم کارکنان در پاسخگویی به مشتری و رفتار مودبانه کارمندان با مشتریان توجه می شود.
5- بعد همدلی: این بعد مواردی همچون توجه ویژه به مشتریان ،توجه شخصی کارمندان بانک و درک نیازهای خاص مشتریان را مورد توجه قراردارد.
6- بهای خدمات: این بعد برای سازمان هایی که خدمات انتفاعی ارائه می دهند مورد توجه است.
در این تحقیق سعی بر این است مدل و ابزاری موثر جهت ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده، متناسب با انتظارات و ادراکات مشتریان و مراجعان گسترش یابد تا بتواند به بانک های خصوصی جهت ارزیابی کیفیت خدمات ارائه شده از دیدگاه مشتریان کمک نماید و اینکه آیا تفاوت معناداری بین انتظارات و ادراکات مشتریان بانکهای خصوصی شهرستان گلپایگان وجود دارد یا خیر؟
1-2 تاریخچه موضوع
پاراسورمان1(1991) نظریه کیفیت خدمات را به عنوان یک طرز تلقی در ارزیابی مورد حمایت قرار داده و معتقد است که آن از انتظارات با ادراکات از عملکرد ناشی می شود .
در نوشته های معاصر اولسن و ویکاف ،لهتینن، گرونروز آشکارا از این موضوع حمایت کرده اند که کیفیت خدمات ادراک شده به وسیله مصرف کنندگان از مقایسه آنچه که آنها احساس می کنند که شرکت خدماتی باید ارایه کند (انتظاراتشان) با ادراکاتشان از عملکرد شرکت های ارایه کننده خدمات نشات می گیرد(پاراسورمان ودیگران،1991).
مقیاس سروکوال از مشهورترین روشهای اندازهگیری کیفیت خدمات بوده که پاراسورامان، بری و زیتمل2 به وجود آوردند. شروع کار آنها مربوط به سال ۱۹۸۳ بود که پروژه اندازهگیری کیفیت خدمات، زیر نظر مؤسسه علوم بازاریابی آمریکا به تصویب رسید. تا آن زمان (۱۹۸۵) آنها توانسته بودند یافتههای خود را در سطح صنایع خدماتی همچون: بانکداری، بیمه، کارتهای اعتباری، مخابرات راه دور، تعمیر و نگهداری، بروکرهای ایمنی و شرکتهای حمل و نقل جادهای آزمایش کنند. این طیف وسیع از صنایع خدماتی، عمق کار آنها را نشان داده و اعتبار نتایج پیشنهادی آنها را مشخص میکند در مدل سروکوال که توسط پاراسورمن وهمکارانش در سال 1985 ارایه گردیده،10 بعد کیفیت خدمات معرفی شده است که عبارتست از: قابلیت اعتبار، پاسخگویی، درک مشتری، قابلیت اعتماد، شایستگی، دسترسی ، تواضع، امنیت، ارتباطات و عوامل ملموس.این محققان در بررسی های بعدی خود، بین ارتباطات، شایستگی، تواضع، قابلیت اعتماد و امنیت و نیز دسترسی و درک کردن ، همبستگی قوی یافتند. بنابراین آن عوامل را در دو بعد کلی اطمینان خاطر وهمدلی ترکیب کردند و بدین
1- parasurman &et al
2- parasurman,Zeithamal & Berry
ترتیب ابعاد پنج گانه عوامل ملموس، قابلیت اعتبار، پاسخگویی، اطمینان خاطر و همدلی را ارایه دادند(پاراسورمان و دیگران،1985 ).بهبود کیفیت خدمات منجر به جذب مشتری جدید شده و همچنین سازمان را قادر می سازد تا مشتریان کنونی اش را حفظ نماید(زیتمل و بیتنر3،1996).
تحقیقات متفاوتی در حوزه های مختلف نظیر کتابخانه ها، وبیمارستان ها و شرکت های هواپیمایی و هتل ها وبانک ها در خارج از کشور انجام شده است.
تحقیقاتی در حوزه خدمات بیمارستانی توسط تئوری پردازان مختلف انجام شده است.کامیلری و کالاگان(1998)نیز براساس مقیاس سروکوال،از دو پرسش نامه انتظارات وادراکات برای سنجش انتظارات و ادراکات بیماران ودر نهایت کیفیت مراقبت های درمانی استفاده نمودند.
گروس و نیرل نیز به ابعاد دسترسی،ساختار ،فضا وشخصی سازی را در سنجش کیفیت مراقبت های درمانی شناسایی کرده است.
1-3 اهمیت تحقیق
علی رغم اهمیت کیفیت خدمات،تاکنون تحقیقات اندکی در این زمینه در کشور،در سازمان های متفاوت انجام گرفته است.برای مثال تحقیقی تحت عنوان “ارزیابی کیفیت خدمات سازمان تامین اجتماعی از دیدگاه کارکنان”انجام شده،نشان می دهد که کارکنان سازمان تامین اجتماعی بر این باورند که در تمامی ابعاد پنج گانه کیفیت خدمات،عملکرد سازمان پایین تر از انتظارات مشتریان می باشد. باتوجه به اهمیت روز افزون کیفیت در نظر مشتریان، این تحقیق به دنبال جلب رضایت مشتریان برمبنای متغیر های گوناگون بوده وراهکارهایی ارائه می دهد.
3- zeithaml&bithner
1-4 اهداف تحقیق (مساله تحقیق):
سطح کیفیت خدمات ادراک شده،دربانکهای خصوصی مورد مطالعه چه اندازه است؟
هدف اصلی:ارزیابی کیفیت خدمات ادراک شده از دیدگاه مشتریان در بانکهای خصوصی
هدف فرعی1:ارزیابی بعد ملموسات خدمات ادراک شده از دیدگاه مشتریان در بانکهای خصوصی
هدف فرعی2:ارزیابی بعد قابلیت اعتماد خدمات ادراک شده از دیدگاه مشتریان در بانکهای خصوصی
هدف فرعی3:ارزیابی بعد قابلیت پاسخگویی خدمت ادراک شده از دیدگاه مشتریان در بانکهای خصوصی
هدف فرعی4:ارزیابی بعد قابلیت اطمینان خدمات ادراک شده از دیدگاه مشتریان در بانکهای خصوصی
هدف فرعی5:ارزیابی بعد همدلی خدمات ادراک شده از دیدگاه مشتریان در بانکهای خصوصی
هدف فرعی6:ارزیابی بعد بهای خدمات ادراک شده از دیدگاه مشتریان در بانکهای خصوصی
1-5 طرح تحقیق
1-5 -1 میزان دخالت محقق در پژوهش
در این تحقیق ،محقق با بررسی در مورد مفاهیم اصلی ومطالعه تحقیقات پیشین مدلی را جهت ارزیابی کیفیت خدمات پیشنهاد داده است وپرسشنامه ای را باتوجه به تحقیقات گذشته طراحی کرده وبا توزیع بین مشتریان بانک های متفاوت نظرات را جمع آوری نمود.
1- 5-2 قلمرو مکانی
با توجه به اینکه هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات بانکی ارائه شده از سوی بانک های خصوصی شهرستان گلپایگان می باشد، بنابراین محدوده مکانی شهرستان گلپایگان می باشد.
1-5-3 افق زمانی: بررسی مقطعی در برابر بررسی دورهای
افق زمانی این پژوهش یک ساله می باشد و از دی ماه سال1390تا دی ماه 1391 این تحقیق صورت گرفته است.
1- 5-4 جامعه و نمونه ی آماری مورد پژوهش
جامعه آماری تمام افرادی هستند که حداقل یک بار ازخدمات بانکداری این سازمانها استفاده کرده اند.برای سهولت ودقت بیشتر در ارزیابی کیفیت خدمات،تعدادمحدودی ازافراد این جامعه نامحدود به عنوان نمونه تعیین می شوند.تعداد 150 نفربه طور تصادفی به عنوان نمونه از این جامعه انتخاب شده اند.
1- 5-5 روشها و فنون آماری مورد استفاده برای تجزیه وتحلیل مشاهدات
درواقع در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل گام های زیر طی شده است:
گام نخست: پخش پرسشنامه بین نمونه آماری منتخب
گام دوم : جمع آوری اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه و وارد کردن آنهادر spss
گام سوم: آزمون همگنی واریانس ها (پیش شرط تحلیل واریانس چند متغیره می باشد)
گام چهارم:آزمون تحلیل واریانس چند متغیره جهت بررسی رد یا تایید فرضیات پژوهش
گام پنجم:آزمون آماری دانکن جهت رتبه بندی و تفاوت بین بانکهای مورد بررسی
گام ششم: به کارگیری نتایج جهت بهبود خدمات ارائه شده
1- 6 سوال و فرضیه های تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 01:07:00 ب.ظ ]
|