نسل چهارم مواد اتصال یابنده……………………………………………………………………………. 36
نسل پنجم مواد اتصال یابنده…………………………………………………………………………….. 37
نسل ششم مواد اتصال یابنده…………………………………………………………………………… 38
نسل هفتم مواد اتصال یابنده…………………………………………………………………………….. 39
کاربرد ادهزیو رزین…………………………………………………………………………………………. 40
ریزنشت……………………………………………………………………………………………………… 41
انواع روش‌های آزمایشگاهی بررسی ریزنشت………………………………………………………….. 44
مروری بر مقالات…………………………………………………………………………………………….. 48
بیان مسئله ………………………………………………………………………………………………….. 56
هدف کلی………………………………………………………………………………………………….. 56
اهداف اختصاصی……………………………………………………………………………………………. 56
فصل دوم: مواد و روش ها
مواد و روش ها………………………………………………………………………………………………. 58
انتخاب و آماده سازی نمونه ها…………………………………………………………………………… 60
انجام روشهای ارزیابی ریزنشت………………………………………………………………………….. 63
متغیرها……………………………………………………………………………………………………… 71
روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………. 72
فصل سوم: یافته ها
یافته ها………………………………………………………………………………………………………. 73
قسمت اول…………………………………………………………………………………………………… 73
قسمت دوم : تحلیل داده ها………………………………………………………………………………. 75
فصل چهارم: بحث
بحث……………………………………………………………………………………………………………81
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری و پیشنهادات …………………………………………………………………………………. 87
منابع……………………………………………………………………………………………………………88
Abstract…………………………………………………………………………………………………….
چکیده:
هدف
هدف از این مطالعه مقایسه ریزنشت ادهزیو توتال اچ و سلف اچ به سه روش Fluid filtration،  Dye penetration و Dye extraction ، همچنین تعیین ارتباط اماری این سه روش با یکدیگر بود.
مواد و روشها

در این مطالعه آزمایشگاهی برروی سطوح باکال در 3/1 سرویکال تعداد 72 دندان پره مولر کشیده شده انسانی، حفرات کلاس پنج، تا mm1 زیر CEJ تراشیده شد. در 

نیمی از حفرات ادهزیو توتال اچ Opti bond solo plus و نیمی دیگر ادهزیو سلف اچ All in one بکار برده شد، سپس تمام حفرات با کامپازیت لایت کیور به نام Herculite XRV ترمیم شدند و  براساس روش اندازه گیری ریزنشت نمونه ها به سه گروه اصلی 24 تایی و هر گروه براساس نوع ادهزیو مصرفی به دو زیر گروه 12 تایی تقسیم شدند: در گروه اول آزمایش جهت ارزیابی ریزنشت نمونه‌ها از روش  Dye extraction، در گروه دوم از روش Dye penetration و در گروه سوم از روش

Fluid filtration استفاده شد. در زیر گروه اول هر گروه ادهزیو توتال اچ Opti Bond Solo Plus و در زیر گروه دوم ادهزیو سلف اچ Opti Bond All in One بکار رفت. جهت آنالیز داده ها از ازمونهای t زوجی و من ویتنی و ضریب همبستگی با سطح معناداری 05/0 =α استفاده شد.
یافته ها
در مورد مقایسه ریزنشت دو نوع ادهزیو مصرفی، برای روش dye extraction بین ریزنشت این ادهزیوها تفاوت معنی‌داری وجود نداشت(657/0=P). برای روش dye penetration نیز تفاوت در ریزنشت ادهزیوها معنی‌دار نبود(755/0=P) ولی در مورد روش Fluid filtration ریزنشت ادهزیو سلف اچ به طور معنی داری بیشتر از ادهزیو توتال اچ بود(012/0=P).
همچنین ارتباط معنی داری بین روشهای مختلف ارزیابی ریزنشت برای ادهزیوهای متفاوت بدست نیامد( 05/0P>).
نتیجه گیری
با توجه به داده های این مطالعه می توان نتیجه گرفت که با کاربرد روش Fluid filtration جهت ارزیابی ریزنشت، ادهزیو سلف اچ Opti Bond All In One ریزنشت بیشتری را از ادهزیو توتال اچ Opti Bond Solo Plus دارا می‌باشد.
مقدمه:

یکی از مواد زیبایی جهت ترمیم ضایعات و پوسیدگی‌های کلاس پنج، کامپازیت‌های لایت کیور همراه با ادهزیوهای عاجی مختلف سلف اچ یا توتال اچ می‌باشد که باعث چسباندن ماده کامپازیت به عاج دندان می‌شوند(1). چسبندگی به عاج هنوز هم نسبت به چسبندگی به مینا چالش برانگیز بوده و ترمیمی چسبنده ممکن است به شکل باکفایت به سطح عاج اچ شده متصل نگردیده و باعث شکل گیری درز لبه‌ای و ریزنشت گردد(2).

 

این مطلب را هم بخوانید :

 

مطالعات آزمایشگاهی گوناگونی بر روی ریزنشت ادهزیوهای سلف اچ و توتال اچ که عموماً دربرگیرنده ترمیم‌های کلاس پنج کامپازیتی است، انجام شده است. در این مطالعات جهت اندازه‌گیری ریزنشت، نمونه‌ها در محلولهای رنگی مختلفی مثل متیلن بلو، نیترات نقره یا فوشین بازی مغروق گردیده و عمق نفوذ رنگ در هر نمونه در حد فاصل رزین-عاج تعیین می‌گردد(3). جهت ارزیابی دقیقتر ریزنشت ترمیم‌های کامپازیتی علاوه بر روشهای قدیمی‌تر fluid filtration و Dye penetration لازم است که از روشهای جدید ارزیابی ریزنشت مثل Dye extraction استفاده گردد. در این روش جهت تعیین ریزنشت، میزان حل شدن محلول رنگی متلین بلو در اسیدنیتریک، توسط دستگاه اسپکتروفوتومتر با طول موج 550 نانومتر، اندازه‌گیری می‌گردد. بنابراین در این تحقیق نیز جهت ارزیابی دقیق‌تر ریزنشت ترمیم‌های کامپازیتی با ادهزیوهای توتال اچ و سلف اچ، علاوه بر روشهای متداول fluid filtration و  dye penetration  از روش جدیدتر dye extraction استفاده شد و با در نظر گرفتن روش fluid filtration بعنوان کنترل روشهایی را که با هم ارتباط معنی‌دار دارند، مشخص نمودیم. همچنین میانگین ریزنشت ادهزیوهای توتال اچ و سلف اچ مطالعه با توجه به سه روش مختلف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...