پایان نامه ارشد:آسیب شناسی کاهش سن گرایش به بزهکاری بین زندانیان با ارائه راهکارهای پیشگیرانه |
عنوان:
آسیب شناسی کاهش سن گرایش به بزهکاری بین زندانیان با ارائه راهکارهای پیشگیرانه
استاد راهنما:
دکترسید سجاد کاظمی
استاد مشاور:
دکتر هانه فرکیش
زمستان93
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول کلیات پژوهش
چکیده…………………………………………………………………………………………….1
1- 1مقدمه……………………………………………………………………………………… 2
1-2بیان مسئله……………………………………………………………………………………4
1-3اهمیت وضرورت انجام تحقیق……………………………………………………………….6
1-4 جنبه جدیدبودن ونوآوری تحقیق……………………………………………………………..9
1-5اهداف پژوهش……………………………………………………………………………….9
1-5-1 هدف اصلی……………………………………………………………………………….9
1-5-2 هدف فرعی……………………………………………………………………………….9
1-6 سوالات پژوهش……………………………………………………………………………..9
1-7 فرضیه ها………………………………………………………………………………….10
1-7-1 فرضیه اصلی……………………………………………………………………………10
1-7-2فرضیه فرعی…………………………………………………………………………….10
1-8 چارچوب نظری……………………………………………………………………………10
1-9 تعریف مفهومی متغیرها……………………………………………………………………10
1-12 تعریف عملیاتی متغیرها………………………………………………………………….11
فصل دوم ادبیات وپیشینه تحقیق
2-1 تعربف بزه…………………………………………………………………………………13
2-2 تارخچه بزهکاری………………………………………………………………………….13
2-3 تعریف بزهکار…………………………………………………………………………….14
2-4 بزهکلری نوجوانان وجوانان……………………………………………………………….16
2-5 تعریف جرم……………………………………………………………………………….16
2-5-1 تعریف جرم درفقه اسلامی………………………………………………………………16
2-6 کودکان بزهکاروبزه دیده درحقوق ایران……………………………………………………17
2-7 تعرف بزهکاری دررویکردهای مختلف……………………………………………………18
2-7-1 رویکرد حقوقی جرم…………………………………………………………………….18
2-7-2 رویکرد جامعه شناختی …………………………………………………………………18
2-7-3 رویکردها جرم شناسی………………………………………………………………….18
2-8 رویکرد ها درمورد علل بزهکاری…………………………………………………………18
2-8-1 رویکرد ظاهری…………………………………………………………………………18
2-8-2 رویکردساختارزیستی……………………………………………………………………19
2-8-3 رویکردروانشناختی……………………………………………………………………..20
2-8-4 رویکردوضعیت اقتصادی……………………………………………………………….21
2-8-5 رویکردکنترل اجتماعی………………………………………………………………….21
2-8-6 رویکرد پیوندافتراقی…………………………………………………………………….22
2-8-7 رویکرد التقاطی…………………………………………………………………………23
2-9 مبانی نظری آسیب های اجتماعی…………………………………………………………..23
2-10 هدف ها ومقاصدآسیب اجتماعی…………………………………………………………..24
2-11 دیدگاهها ونظرات جامعه شناسی انحراف وآسیب های اجتماعی…………………………..24
2-11-1 دیدگاه کارکردگرایی …………………………………………………………………..24
2-11-2 دیدگاه کنش متقابل نمادین………………………………………………………………25
2-12 نظرگاههای اقتصادی درآسیب شناسی اجتماعی…………………………………………..27
2-13 نظرگاههای روانشناختی درآسیب شناسی اجتماعی………………………………………..27
2-14 نظرگاههای مبتنی برویژگیهای اجتماعی درآسیب شنلسی اجتماعی………………………..28
2-15عوامل جرم زا…………………………………………………………………………….28
2-15-1عوامل زیستی ………………………………………………………………………….29
2-15-2 عوامل درونی………………………………………………………………………….29
2-15-3 عوامل جرم زای فردی………………………………………………………………..30
2-15-4 علل محیطی و اجتماعی……………………………………………………………….30
2-15-5 علل وضعی……………………………………………………………………………31
2-16 عوامل جرم زای اجتماعی………………………………………………………………..31
2-16-1 نا بهنجاری خانوادگی………………………………………………………………….31
2-16-2 محرومیت اقتصادی و فقر……………………………………………………………..32
2-16-3 تبعیض و نابرابری بر اعمال قانون…………………………………………………….32
2-16-4 تاثیر جمعیت شهری در وقوع جرم…………………………………………………….33
2-17 عوامل موثر بر بزهکاری کودکان………………………………………………………..33
2-17-1 خانواده و بزهکاری……………………………………………………………………33
2-17-2 مدرسه وبزه کاری……………………………………………………………………..34
2-17-3 گروه همسالان و بزهکاری…………………………………………………………….34
2-17-4 رسانه ها وبزهکاری…………………………………………………………………..34
2-18 انواع بزهکاری نوجوانان وجوانان……………………………………………………….35
2-19 فرصت وبزهکاری……………………………………………………………………….38
2-20 تا ثیر جرم انکاری در بزهکاری…………………………………………………………40
2-21 تعریف پیش گیری………………………………………………………………………..43
2-22 مفهوم پیش گیری در جرم شناسی…………………………………………………………44
2-23 انواع پیش گیری………………………………………………………………………….44
2-24 نحوه اجرای پیشگیری…………………………………………………………………….46
2-25 جرم وراههای پیشگیری از آن……………………………………………………………47
2-26 راههای کنترل وپیشگیری ازبزهکاری……………………………………………………48
2-27 پیشگیری جامعه مدار…………………………………………………………………….50
2-28 اسلام وپیشگیری از وقوع جرم…………………………………………………………..50
2-29 پیشگیری از بزهکاری درقرآن کریم……………………………………………………..53
2-30 نقش دین در کاهش جرایم………………………………………………………………..54
2-30-1 عوامل کاهش دهنده جرم……………………………………………………………….56
2-30-2 راه کار های اجتمایی…………………………………………………………………..59
2-30-3 مجازات……………………………………………………………………………….60
2-30-4 وظایف حکومت دینی………………………………………………………………….63
2-31 پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………..63
2-31-1 تحقیقات داخلی…………………………………………………………………………63
2-31-2 تحقیقات خارجی……………………………………………………………………… 69
فصل سوم:روش شناسی پژوهش
3-1 مقدمه………………………………………………………………………………………74
3-2 روش انجام پژوهش………………………………………………………………………..74
3-3 جامعه آماری……………………………………………………………………………….74
3-4نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………….75
3-5 حجم نمونه………………………………………………………………………………… 75
3-6 تعریف مفاهیم وسنجش متغیرها…………………………………………………………… 75
3-7 نمره گذاری مقیاس بزهکاری………………………………………………………………76
3-8 ابزار اندازه گیری………………………………………………………………………….76
3-9 روایی و پایایی پرسشنامه…………………………………………………………………. 76
3-10 روش گردآوری داده………………………………………………………………………77
3-11 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات……………………………………………………………77
3-12 روش اجرای پژوهش…………………………………………………………………….77
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه………………………………………………………………………………………79
4-2 تجزیه و تحلیل وضعیت آماری زندانیان از سال 79-92…………………………………..79
4-3 بررسی وتوصیف ویژگی ها و برداشت پاسخ دهندگان (آمار توصیفی)…………………….89
4-4تجزیه وتحلیل استنباطی داده های پرسشنامه (آمار توصیفی)………………………………..96
4-5 فرضیه های پژوهش………………………………………………………………………96
4-6 تجزیه وتحلیل فرضیات تحقیق…………………………………………………………….96
4-6-1 فرضیه اصلی…………………………………………………………………………..96
4-6-2 فرضیه های فرعی……………………………………………………………………..99
فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری
5-1 بحث وتفسیر نتایج………………………………………………………………………..105
5-2 پیشنهادات………………………………………………………………………………..107
5-2-1 پیشنهادات پژوهشی……………………………………………………………………107
5-2-2پیشنهادات کاربردی……………………………………………………………………107
5-3 محدودیت ها…………………………………………………………………………….111
فهرست منابع…………………………………………………………………………………112
منابع فارسی………………………………………………………………………………….112
منابع لاتین……………………………………………………………………………………117
پرسشنامه ……………………………………………………………………………………118
چکیده انگلیسی……………………………………………………………………………….119
فهرست جداول
جدول 4-1………………………………………………………………………………………80
جدول4-2……………………………………………………………………………………….81
جدول4-3……………………………………………………………………………………….82
جدول4-4……………………………………………………………………………………….84
جدول 4-5………………………………………………………………………………………85
جدول4-6……………………………………………………………………………………….87
جدول4-7……………………………………………………………………………………….88
جدول4-8……………………………………………………………………………………….90
جدول4-9……………………………………………………………………………………….91
جدول4-10……………………………………………………………………………………..91
جدول4-11……………………………………………………………………………………..92
جدول4-12……………………………………………………………………………………..93
جدول4-13……………………………………………………………………………………..93
جدول4-14……………………………………………………………………………………..94
جدول4-15……………………………………………………………………………………..94
جدول4-16……………………………………………………………………………………..95
جدول4-17……………………………………………………………………………………..95
جدول4-18……………………………………………………………………………………..97
جدول4-19 …………………………………………………………………………………….98
جدول4-20……………………………………………………………………………………..99
جدول4-21……………………………………………………………………………………100
جدول4-22……………………………………………………………………………………100
جدول4-23……………………………………………………………………………………101
جدول4-24……………………………………………………………………………………102
فهرست نمودارها
نمودار4-1………………………………………………………………………………………81
نمودار4-2………………………………………………………………………………………82
نمودار4-3………………………………………………………………………………………84
نمودار4-4………………………………………………………………………………………85
این مطلب را هم بخوانید :
نمودار4-5………………………………………………………………………………………87
نمودار4-6………………………………………………………………………………………88
نمودار4-7………………………………………………………………………………………89
نمودار4-8………………………………………………………………………………………91
نمودار4-9………………………………………………………………………………………92
نمودار4-10…………………………………………………………………………………….94
نمودار4-11…………………………………………………………………………………….95
نمودار4-12…………………………………………………………………………………….96
فصل یکم
کلیات پژوهش
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل کاهش سن گرایش به بزهکاری در بین زندانیان انجام گرفت. به این منظور نسبت به گردآوری آمار زندانیان ورودی از سال 79-92 به تفکیک سال و بر حسب سن اقدام گردید که جهت جمع آوری اطلاعات علل کاهش سن بزهکاری، از ابزار پرسشنامه استفاده شد. نمونه آماری پژوهش تعداد 101 نفر از زندانیان شهرستان سنقر بودند که بصورت تصادفی انتخاب شدند . داده های حاصل از آمار و پرسشنامه با استفاده از ضریب همبستگی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت که ارتباط معنا داری بین هر یک از متغیرهای پژوهش(بیکاری، فقر اقتصادی،کمبود آموزشی، نداشتن اعتقادات دینی، همسالان ،خانواده نابسامان و عدم کنترل خانواده اعتیاد،نقش نهادهای تعقیب و تحقیق و زندان)بامیزان کاهش سن بزهکاری مشاهده شد. .
کلید واژه ها : بزه، بزهکار، بزهکاری، آسیب اجتماعی، زندان ، اعتیاد
1-1) مقدمه
بدون شک یکی ازاساسی ترین ومحوری ترین مسائل هرکشوری تربیت نسل درحال تکامل، جوانان ونوجوانان می باشدوحرکتی که شرط ضروری وانکارناپذیرتوسعه ورشدجامعه
رادربردارد .که اگردراین امرکوتاهی گردد،باعث کندی کلیه فعالیتهای علمی ،فرهنگی ،واجتماعی وسیاسی می گردد.جوانان ونوجوانان سرمایه های اصلی ومعنوی بشمارمی روندوسلامت روح وجسم وفکر آنها تضمین کننده سلامت آینده وجامعه می باشد.وبررسی ریشه ای مسائل اطفال ،جوانان ونوجوانان برای رسیدن به جامعه ای ایده ال ضروریست.واگربه هردلیل این سرمایه های معنوی ازابعاد جسمانی ،روانی ورفتاری به نقصان یا انحرافی آلوده گردد.مسلما بازپروری آنان مستلزم صرف هزینه های هنگفت وزیادی می باشد .واکثرافرادی که مرتکب جرم وباعث برهم خوردن نظم واتلاف وقت جامعه می گردند،بدون تردید همان کودکان بزهکارقبلی بوده اند. از جمله مسائل همیشگی و مطرح نزد اندیشمندان و بالاخص حقوقدانان و جرم شناسان ، موضوع بزهکاری اطفال و نحوه مقابله با آن و شیوه های انحراف و کجروی آن ها در جامعه می باشد . از آن جا که دلایل و عوامل بروز جرم در میان اطفال با افراد بزرگسال متفاوت بوده و از سوی دیگر این طبقه از جامعه دارای وضع روانی و اجتماعی حساس تر و به مراتب آسیب پذیرتری نسبت به سایرین می باشند ، لذا باید روشی متناسب با شرایط و موقعیت این افراد اتخاذ نمود . این روش تحت عنوان سیاست کیفری مربوط به کودکان ونوجوانان بزهکاراهمیت فراوانی دارد . برخورداری از یک سیاست جنائی و کیفری متناسب با شرایط و وضعیت صغار و نوجوانان می تواند به جامعه جهت پیشبرد یکی از اهدافش که پیش گیری از وقوع جرائم در آینده است ، کمک فراوانی کند .
رواﺑﻂ اﻓﺮاد درﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺮ ﻧﻈﻢ و ﻗﻮاﻋﺪ ﺧﺎﺻﻲ اﺳـﺘﻮار اﺳـﺖ. در ﺣﻘﻴﻘـﺖ، زﻧـﺪﮔﻲ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ از ﻃﺮﻳﻖ اﻳﻦ ﻗﻮاﻋﺪ ﻳﺎ ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎعی1 ﺗـﺪاوم ﻣـﻲﻳﺎﺑـﺪ. ﭼﻨﺎﻧﭽـﻪ اﻓـﺮاد از ﻗﻮاﻋﺪی ﻛﻪ ﺑﻌﻀﻲ از اﻧﻮاع رﻓﺘﺎر را در وﺿﻌﻴﺖﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪﻋﻨﻮان رﻓﺘﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺑﺮﺧـﻲ دﻳﮕـﺮرا ﺑﻪﻋﻨﻮان رﻓﺘﺎر ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، ﺗﺒﻌﻴﺖ ﻧﻜﻨﻨﺪ، ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫـﺎی آنﻫـﺎ دﺳـﺘﺨﻮش ﻫﺮج وﻣﺮج ﻣﻲﺷﻮد. ﺑﺮﻋﻜﺲ، ﭘﻴﺮوی آدﻣﻴﺎن از ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﺑـﻪ
1.social
زﻧـﺪﮔﻲ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﺧﺼـﻠﺘﻲ ﻣﻨﻈﻢ و ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻣﻲﺑﺨﺸـﺪ، اﻟﺒﺘـﻪ ﻫﻤﻴﺸـﻪ و ﻫﻤـﻪﻛـﺲ ﺑـﺎ اﻧﺘﻈـﺎرات
اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ ﻫﻢﻧﻮاﻳﻲ1 ﻧﻤﻲﻛﻨﺪ.و وﻗﺘﻲ ﻛﻪ اﻋﻤﺎل و رﻓﺘﺎر اﻓﺮاد ﺑﺮ ﺧﻼف ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎ و اﻧﺘﻈـﺎرات ﻋﻤـﻮﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ، از آن ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان اﻧﺤﺮاف اﺟﺘﻤﺎﻋﻲﻳﺎد ﻣﻲﺷﻮد. اﻟﺒﺘﻪ اﻧﺤﺮاف اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺑـﻪ ﻟﺤـﺎظ زﻣﺎن، ﻣﻜﺎن، ﻣﻘﺎم و اﻣﺮی ﻧﺴﺒﻲ اﺳﺖ. ﺑـﺎ وﺟـﻮد اﻳـﻦ، ﭼﻨﺎﻧﭽـﻪ رﻓﺘـﺎر ﻓـﺮد ﺑـﺮ ﺧـﻼف ارزشﻫﺎ و ﻫﻨﺠﺎرﻫﺎی ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل اﻛﺜﺮﻳﺖ اﻋﻀﺎی ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ،بدون این که ﭼﻨﻴﻦ رﻓﺘﺎری ً اﻟﺰاﻣﺎ ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮنﺷﻜﻨﻲ ﺑﻴﻨﺠﺎﻣﺪ. از دﻳﺪﮔﺎه ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﻲ اﻧﺤﺮاف اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ2 است که ﺑﻪ دو ﻃﺒﻘﺔ ﺑﺰﻫﻜﺎری و ﺟـﺮم ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻘﺴﻴﻢ اﺳﺖ.
ﮔﻔﺘﻨﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳـﻦ ﻃﺒﻘـﻪﺑﻨـﺪی ﻧـﻪ ﺑﺮﺣﺴـﺐ ﻧـﻮع و ﺷـﺪت رﻓﺘـﺎر اﻧﺤﺮاﻓﻲ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺳﻦ اﻓﺮاد در ﻫﻨﮕﺎم ارﺗﻜﺎب ﭼﻨﻴﻦ اﻋﻤﺎﻟﻲ اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ،ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ رﻓﺘﺎر اﻧﺤﺮاﻓﻲ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، آن را ﺟﺮم ﻣﻲﻧﺎﻣﻨﺪ و درﺻﻮرﺗﻲﻛـﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن و ﺟﻮاﻧﺎن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺑﺰﻫﻜﺎری ﻣﺤﺴﻮب ﻣﻲﺷﻮد(احمدی1384،8)، (زنگنه1383، 107).
ﮔﺴﺘﺮش روزاﻓﺰون رﻓﺘﺎرﻫﺎی اﻧﺤﺮاﻓﻲ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺼﺮف ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر و ﻣﺸﺮوﺑﺎت اﻟﻜﻠﻲ،ﺗﺨﺮﻳﺐ اﻣﻮال ﻋﻤﻮﻣﻲ و ﺧﺼﻮﺻﻲ و اوﺑﺎﺷﮕﺮی ﺑﻌﺪ از ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﻓﻮﺗﺒـﺎل، رواﺑـﻂ ﻧﺎﻣﺸـﺮوع ﺟﻨﺴﻲ، ﻓﺮار از ﺧﺎﻧﻪ و ﻣﺪرﺳﻪ و اﻋﻤﺎل ﺧﺸﻮﻧﺖآﻣﻴﺰدرﺑﻴﻦﺟﻮاﻧﺎنﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪ ﺗﺎ ﺗﺒﻴـﻴﻦ ﺑﺰﻫﻜﺎری اﻳﻦﮔﻮﻧﻪ اﻓﺮاد و ﻛﺸﻒ ﻋﻠﻞ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺆﺛﺮﺑـﺮرﻓﺘـﺎر ﺑﺰﻫﻜﺎراﻧـﻪ آﻧـﺎن ، در ﻛـﺎﻧﻮن ﺗﻮﺟﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪﺷﻨﺎﺳﻲ اﻧﺤﺮاﻓﺎت ﻗﺮار ﮔﻴﺮد . (احمدی1384، 154).
مطالعه انحرافات اجتماعی از دیرباز مورد توجه متفکران اجتماعی بوده است ، گروهی از متفکران اجتماعی مانند ژان ژاک روسو، سرشت آدمی را همچون آینه ای نقش پذیر می دانند و به نقش تربیت اجتماعی بسیار اهمیت می دهند(منوچهریان1344، 114). آینده کشور و جامعه بلکه آینده کل جهان را بر دوش نوجوانان و جوانان باید ساخت زیرا نوجوانان امروز بزرگسالان یا زنان و مردان فردا هستند(ستوده94،1387).
نوجوان را می توان همچون پرنده هزار بالی دانست که در پرشتاب ترین دوران زندگی به هر سو پر می کشد تا سرانجام در آنجا که دل باخته است، آشیان گیرد اما پرنده های پر و بال سوخته ای نیز هستند که عاقبت کج ویرانی را بر می گزیند و جامعه درمانده تر از خود را در سوگ حاشیه زیستی خویش می نشاند(صدیق1385،58 ).
شکل گیری جرم در سنین نوجوانی و جوانی امری ناآگاهانه نیست بلکه روندی تدریجی در گذر زمان دارد، بی تردید فضا و محیط خانوادگی در این امر، بسیار تأثیر گذار است به عبارت دیگر نوجوانی دوره
…………………………………………………………………………………….. ………………. conformity.1
..social deriation 2
جالبی است، زیرا برای هر عبارتی که در نوجوانان بکار می رود مفهوم مقابل و ضد بر آن می تواند قرار
گیرد مثلاً نوجوانان با والدین خود سازگاری دارند، و یا نوجوانان علیه والدین خویش شورش و طغیان می کنند(صدیق1385،3).
1-2)بیان مسئله
شامل تشریح ابعاد ،حدود مسأله،معرفی دقیق آن، بیان جنبه های مجهول و مبهم ،متغیرهای مربوط ، سوالات تحیق ، منظور تحقیق می باشد .افراد جامعه سرمایه ها و منابع انسانی آن جامعه محسوب می شوندوپیشرفت وتوسعه جامعه ارتباط مستقیمی با کیفیت منابع انسانی آن دارد واطفال ونوجوانان اصلیترین ومهمترین بخش این منابع تلقی می شوند «کنفوسیوس حکیم چینی معتقد است اگرقصد داریدسرمایه گذاری یک ساله نمایید ،برنج بکاریدواگرقصددارید سرمایه گذاری میان مدت نمایید ، درخت بکارید واگرقصددارید سرمایه گذاری بلندمدت نمایید انسان تربیت کنید »(رجبی پور1382،9) پس سرمایه گذاری درمورد اطفال مهمترین سرمایه گذاری استکه هر دولتی میتواندانجام دهدوهیج کشوری بدون سرمایه گذاری عظیم درمورد اطفال خودبه توسعه پایداروارزشمند نخواهدرسید،ودرارتباط بابزهکاری این گروه سنی شناسایی عواملی که باعث ارتکاب جرم آنان می گردد از ضروریات است.درجامعه شناسی مرادازانحراف مجموعه رفتارهایی است که باهنجارهای اجتماعی درعین اعتبارواجرا مطابقت ندارد و بنابراین درگروه اجتماعی موجب بروز واکنشهای متنوعی می شوند که نظارت اجتماعی خوانده می شود از این رو انحراف از نقض بدنی و روانی آغازو بر اثر نقض مقرارت مذهبی،اوامر اخلاقی رسوم اجتماعی وفواعد قانونی غیرکیفری به بزهکاری می رسد (گسن1374، 84).
بـزهـکـاری، پـدیده اجتماعی در سطح جهانی است. که معمولاً برای جرایم نوجوانان زیر 18سال به کار برده میشود. بر اساس تعاریف موجود، گرچه جوامع گــونــاگـون بـر حـسـب وضـعـیـت اقـتـصـادی و اجتماعی خود با انواع متفاوتی از آن روبه رو هستند، در همه جوامع انسانی اصطلاح بزهکار درخصوص افرادی به کار برده میشود که اعمال خلاف قانون یا موازین مذهبی آن جامعه را انجام میدهند.
فرد متخلف در یک جامعه ممکن اسـت در جـامعه دیگر از تخلف مبرا باشد. آمارهای منتشره حاکی از رشد فزاینده پدیده بـزهـکـاری در جـامـعـه اسـت کـه کـارشـنـاسان اجـتـمـاعـی عوامل مختلفی همچون تضعیف مـنـاسـبـات گروهی، خانواده، ناهنجاریهای اجتماعی، عوامل اقتصادی و سیاسی را در این رشد فزاینده دخیل میدانند.بر اساس اطلاعات موجود اغلب افرادی که در سالهای 1380 تاکنون به زندان افتاده اند، در دامنه سنی نوزده تا 25سال بوده و افراد زیر هجدهسال حدود پنج درصد از کل افراد ورودی به زندانها را تشکیل میدهند.(جانقلی 1382 ،57).
بزهکاری یک پدیده بسیار پیچیده اجتماعی است که در محیطهای اجتماعی مختلف به شکلهای متفاوتی دیده میشود. تعریف بزه و رفتار بزهکارانه در هر جامعه ای از قوانین حقوقی و هنجارهای اجتماعی آن جامعه مشخص میشود. در تعریف رفتار بزهکارانه قرنهاست که رفـتـارهایی مانند دزدی، قتل، نزاع، تخریب، کلاهبرداری، تجاوز، غارت، وحشی گری و آتـش افروزی به عنوان رفتارهای بزهکارانه پذیرفته شده است. امروزه بزه شناسی، دامنه مطالعه خود را به پدیده انحراف از هنجارهای اجتماعی گسترش داده است؛ بدین معنا که جوان منحرف ضمن این که از نظر قانونی مجرم نیست؛ اما مجری و مطیع قانون هم نیست. پیچیدگی عوامل مؤثر در پـدیـده بـزهـکـاری سـبـب شـده است که هر گروه از محققان آن را از دیـدگـاهـی خـاص مـورد بررسی قرار دهند.روان شناسان و روان پزشکان از دیدگاه روانشناختی، حقوق دانان از نظر جرم شناسی و مسائل کیفری، پزشکان و زیست شناسان از نظر عوامل مؤثر زیستی و جامعه شناسان نیز از دید آسیب شناسی اجتماعی این پدیده را بررسی میکـنـند. افزایش مصادیق بزهکاری در جوانان از معضلات به نسبت پیچیده ای است که در جامعه فعلی ایران و به مراتب دردناک تر از گذشته خـــود را نشان داده اســت و پیامدهای ناگوار آن قبل از هرچیزی گروه همسالان یک فرد بزهکار را تحت تأثیر قرار میدهد.( اطهری1389، 28).
همه دانشمندان علوم اجتماعی ، خواه جامعه شناسان یا روانشناسان ، بیش از هر عاملی بر آگاهی بخشی خانواده و تاثیر بی بدیل آن تاكید دارند . اگر چه از تاثیر مدرسه ، گروه های همسال ، رسانه های جمعی و … غافل نیستند ،ولی نقش خانواده را موثر می دانند ؛ زیرا فرد در خانواده فرایند فرهنگ پذیری را می آموزد و شخصیت افراد بیش از همه در آغوش خانواده رشد و شكل می گیرد ؛ در حالی كه دیگر عوامل، بیش تر در جامعه پذیری افراد، نقش دارند .فروید بر این باور است كه شخصیت متشكل از سه نظام نهاد ،خود و فراخود است و فراخود معرف بازنمایی های درونی شده آن دسته از ارزش ها و اخلاقیات جامعه است كه والدین به كودك آموخته اند .فراخود در واقع همان وجدان فرد است و درباره درست یا غلط بودن اعمال فرد داوری می كند .(قائمی1378 ،45)
رفتار های والدین و اعضاء خانواده در نوع بروز واكنشهای افراد نیز موثر است . این واكنش ها در زمینه پی ریزی شخصیتی فرد در دوران بلوغ سهم بسزایی دارد . نوجوانان در این سن نیاز به خود شناسی و شناخت استعداد هایشان دارند و این حضور والدینی را می خواهد كه در این راه به آنان كمك كند در غیر اینصورت آنان به صورت غیر فعال در جامعه حضور می یابند .در اینجاست كه مسأله چگونگی تربیت افراد مطرح می شود . پارسونز می گوید كه خانواده زن و شوهری معاصر ارزشهای جامعه كل را به جوان منتقل می كند . بویژه ارزشهای رشد و شكفتگی را كه ویژه جامعه صنعتی و پیشرفته است . از نظر او این ارزشها به وسیله نقشهایی كه والدین در خانواده و در جامعه ایفا می كنند به كودك القا می شود .(آندره 1354، 81-80).
در جهان امروز، بزهكاری شهری بالاخص نوع خشونت آمیز آن تأثیر منفی در توسعه انسانی
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 01:56:00 ب.ظ ]
|