پایان نامه بررسی نقش برخی از پیشایندها و پیامدهای مهم انگیزشی، شخصیتی و اجتماعی بر اضطراب آمار دانشجویان |
1-6- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10
۲-3-۲- الگوی شناختی بک و کلارک: 17
۲-6- تفاوتهای فردی در اضطراب آمار دانشجویان.. 19
۲-6-۱-تأثیر سن دانشجویان بر اضطراب آمار: 20
۲-6-۲- تفاوت جنسیتی و فرهنگی در اضطراب آمار دانشجویان: 20
۲-8- مقایسه اضطراب آمار و اضطراب ریاضی در ارتباط با اضطراب عمومی: 24
۲-9- برخی از تفاوتها و شباهتهای اضطراب آمار و اضطراب ریاضی: 24
۲-9-۱- تفاوتهای میان اضطراب آمار و اضطراب ریاضی.. 25
۲-9-۲- شباهتهای بین اضطراب آمار و اضطراب ریاضی.. 26
۲-10- پیامدها و اثرات اضطراب آمار: 28
۲-11- حمایت اجتماعی ادراک شده: 29
۲-11-۱- مدل سنتی از حمایت اجتماعی: 29
۲-12- حمایت اجتماعی ادراک شده و اضطراب آمار: 30
۲-13-۱- نظریه صفات و مدل پنج عاملی شخصیت کاستا و مک کری (۱۹۹۲) 30
2-14- اضطراب آمار و پنج عامل بزرگ شخصیت.. 33
2-16- نظریه خبرپردازی و راهبردهای یادگیری: 39
۲-16-1- راهبردهای یادگیری شناخت و فراشناخت: 40
۲-17- اضطراب امتحان و راهبردهای یادگیری.. 43
۲-21- اضطراب و اهداف پیشرفت: 47
۲-24-3- اثر خودکارآمدی بر سطح انگیزش…. 51
۲-24-5-کسب نتایج یا پیامدهای مورد انتظار: 51
۲-25- اضطراب و خودکارآمدی تحصیلی: 52
۲-26- اضطراب، ارزش تکلیف و خودکارآمدی: 53
۲-27-۱- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور: 53
این مطلب را هم بخوانید :
۲-27-۲- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور: 65
۳-۵- ابزار جمعآوری اطلاعات: 69
۳-۵-۱- اندازهگیری اضطراب آمار (SAM) مورگان (۲۰۰۷): 69
۳-۵-۲- پرسشنامه راهبردهای انگیزشی، شناختی و فراشناختی زوشو و بارنت (۲۰۱۱): 74
۳-۵-۳- فرم کوتاه پرسشنامهی پنج عاملی شخصیت (NEO-FFI-۶۰): 74
۳-۵-۴- مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراك شده (MSPSS) 75
۳-۵-۵- مقیاس ارضای نیازهای اساسی روانشناختی عمومی (BNSG-S) (جوهانسون و فینی، 2010) 75
۳-۵-۶- پرسشنامه تجربه یادگیری هانزه و برگر (2007) 79
3-5-7- مقیاس انگیزش و التزام تحصیلی مارتین (2007) 80
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل دادهها: 81
فصل چهارم: یافتههای پژوهش…. 83
4-3-2- یافته های مربوط به آزمایش مدل پیشنهادی… 128
4-3-4- ارزیابی مدل پیشنهادی و اصلاح شده. 130
4-4- یافتههای جانبی پژوهش: 152
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها 164
۵-۲- تبیین یافتههای مربوط به مدل کلی.. 165
۵-۳- تبیین یافتههای مربوط به فرضیههای پژوهش…. 165
۵-۳-۱- تبیین یافتههای مربوط به فرضیههای مستقیم.. 165
۵-3-2- تبیین یافتههای فرضیههای غیرمستقیم.. 179
مقدمه:
در دنیای مدرن که هر روزه منبع جدیدی از استرس و اضطراب به شکلهای گوناگون انسان را تحت تاثیر قرار میدهد، بیشک اضطراب، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که روانشناسان به دنبال شناسایی و درمان آن هستند. اضطراب در میان اختلالهای دیگر روانشناختی جزء اختلالهایی با شیوع بالاست که بشر به آن مبتلا میشود. حالات اضطرابی علت اولیه ۶ الی ۲۷ درصد از تمام مشکلات روانی محسوب میشوند که به درمان نیاز دارد و این عارضه در زنان شایع است (خیاط، ۱۳۸۷؛ به نقل از سالاری، ۱۳۹۲). از این میان، اضطراب میتواند در محیط آموزشی خود را به شکل اضطراب امتحان نشان دهد. اضطراب یکی از مهمترین متغیرهای انگیزشی و شناختی است که پیشرفت تحصیلی، یادگیری، عملکرد و نیز توجه و تمرکز و بازیابی اطلاعات یادگیرندگان را بهطور قابلملاحظهای تحت تأثیر قرار میدهد (شانک،[1] پنیتریج[2] و میس[3]، ۲۰۰۸؛ بمبنوتی[4]، ۲۰۰۸).
ازجمله انواع شناختهشدهی اضطراب در حیطهی تعلیم و تربیت که پژوهشهایی را به خود اختصاص دادهاند، میتوان به اضطراب ریاضی، اضطراب امتحان و اضطراب آمار[5] اشاره کرد. اکثر محققان این نوع اضطراب ذکر شده را به عنوان اضطراب موقعیتی[6] عنوان میکنند (وانگ و اسنروشینگ، ۲۰۰۹؛ اونوگبازی، ۱۹۹۷؛ به نقل از ویسانی، لواسانی و اژهای، 1391). اضطراب موقعیت اشاره به تجارب ناپایدار و موقعیت تنیدگی، هراس و برانگیختگی شدید دستگاه عصبی خودمختار در یک بافت و شرایط ویژه دارد (تاناکا[7]، تاکهرا[8] و یاماچی[9]، ۲۰۰۶). از میان اضطرابهای موقعیتی مربوط به حیطهی تعلیم و تربیت که برای تعداد زیادی از دانشجویان بهمنزلهی پدیدهای تنشزا و اضطرابآور تلقی میشود، موقعیت و مسائل مربوط به درس آمار است. در واقع اضطراب امتحان آمار نیز از آن دسته از اضطرابهای موقعیتی است که دانشجویان روانشناسی با آن مواجه هستند (ویسانی و همکاران، 1391). برخی از شواهد حاکی از آن است که تقریباً ۶۶ تا ۸۰ درصد از دانشجویان سطح بالایی از اضطراب آمار را تجربه میکنند (اونوگبازی[10] و ویلسون[11]، ۲۰۰۳؛ زیدنر[12]، ۱۹۹۵؛ اونوگبازی، ۲۰۰۴؛ بالوگلو[13]، ۲۰۰۳؛ بیرنبام[14] و ایلس[15]، ۱۹۹۴؛ گال و گین اسبرگ[16]، ۱۹۹۴؛ اونوگبازی، ۱۹۹۷الف، ۱۹۹۷ب؛ پرنی[17] و راوید[18]، ۱۹۹۰؛ شوو، استیونز[19]، دافین[20] و دل وکچیو[21]، ۱۹۹۵؛ به نقل از بالوگلو، ۲۰۰۴)؛ و برخی از محققان بر این باورند که بسیاری از دانشجویان درس آمار را بهعنوان اضطرابآورترین درس در دورهی تحصیلیشان تعریف میکنند (باندالوس[22]، فینی[23] و گسک[24]، ۲۰۰۳؛ ماچر[25] و همکاران، ۲۰۱۳؛ چوو[26] و دیلون[27]، ۲۰۱۴؛ چرنی[28] و کنی[29]، ۲۰۰۵)؛ و بسیاری از دانشجویان توسط احساسهایی از اضطراب حالت در آزمون احساس ضعف میکنند و درنتیجه احتمالاً پیشرفتهای پایینتری نشان میدهند (ماچر و همکاران، ۲۰۱۳).
درواقع دانشجویان، آمار را بهعنوان بدترین واحد درسی در دانشگاه میدانند (ویبرگ[30]، ۲۰۰۹) و آن را یک جنبه لازم اما کاملاً ناخوشایند از پیشرفت میدانند (بریجز[31] و همکاران، ۱۹۹۸). دورههای آمار تنها یک تجربه منفی نیستند، بلکه دانشجویان اغلب توسط این اندیشه، به حد مرگ میترسند (براد استریت[32]، ۱۹۹۶؛ اونوگبازی و ویلسون، ۲۰۰۳). اضطراب آمار حالتی است که فرد هنگام مواجهه با مفاهیم، مسائل، موقعیت آموزشی و یک بافت ارزشیابی آماری بهصورت نگرانی شدید، تفکرات ناخوشایند، آشفتگی ذهنی، تنیدگی و برانگیختگی روانی تجربه میکند (زیدنر، ۱۹۹۱؛ به نقل از هانا[33]، شولین[34] و دمپستر[35]، ۲۰۰۸). در تحقیقات گوناگون ازجمله پژوهشی که توسط هانا و همکاران (۲۰۰۸) در مورد خرده مقیاسهای اضطراب آمار، تحت عنوان ساختار مقیاس درجهبندی اضطراب آمار با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در دانشجویان روانشناسی انگلیس انجام شد، برای اضطراب آمار ۶ خرده مقیاس را تعیین کردهاند، خرده مقیاسهای اضطراب آمار عبارتاند از ارزش آمار، اضطراب امتحان کلاس، ترس از درخواست کمک، اضطراب تفسیر، خود پنداشت محاسباتی و ترس از استاد آمار.
درواقع به دلیل اهمیت فراوان اضطراب آمار در محیطهای آموزشی بهویژه دانشگاهها و نیز میزان شیوع آن در میان دانشجویان این امر ضروری به نظر میرسد که پیشایندهای مؤثر بر آن شناسایی نقش هرکدام از این عوامل ارزیابی شود. علاوه بر این اضطراب آمار نیز همانند اضطرابهای دیگر تحصیلی پیامدها و اثرات مخربی بر انگیزش و عملکرد دانشجویان در دورههای مرتبط به آمار دارد که لزوم پژوهش در این زمینه نیز شایان بررسی است. با توجه به گفتهی بالوگلو و دنیز[36] (۲۰۱۱)، مواجهه با مشکلات نگرشی دانشجویان مربوط به آمار از جنبههای مهم آموزش آمار است. پژوهش حاضر نیز بر آن است از یکسو به بررسی مشکلات انگیزشی چون انتظار موفقیت، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری خودتنظیم، انگیزه درونی دانشجویان رشته روانشناسی که از اضطراب آمار رنج میبرند، بپردازد؛ و از سوی دیگر به بررسی عوامل غیر موقعیتی اضطراب آمار دانشجویان روانشناسی چون ویژگیهای شخصیتی، نیازهای روانشناختی، حمایت اجتماعی خواهد پرداخت. درواقع پژوهش حاضر در پی آن است که علاوه بر اینکه به عوامل مؤثر بر ایجاد اضطراب آمار دانشجویان روانشناسی را پی ببرد، به بررسی پیامدهای مخرب این پدیده نیز بپردازد.
1-2- بیان مسئله:
برای بسیاری از یادگیرندگان درک و فهم آمار بسیار سخت است، بهطوریکه آنها عملکرد ضعیفتری در آمار نسبت به سایر امتحانات آموزشی دارند (اونوگبازی و سیمن[37]، ۱۹۹۵؛ به نقل از زارع، رستگار و حسینی، ۲۰۱۱). درواقع متأسفانه، باوجودآنکه دانش آمار و کاربرد آن، یکی از درسهای آموزشی مهم و اجتنابناپذیر دانشجویان رشتههای روانشناسی و علوم تربیتی است و نیز روشن است که مفاهیم آماری قدرت استدلال و تفکر انتقادی دانشجویان را تقویت میکند (بالوگلو، ۲۰۰۳)، بسیاری از دانشجویان در رشتههای علوم اجتماعی مانند روانشناسی در آمار اضطراب دارند؛ و بیش از ۸۰ درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی سطح ناراحتکنندهای از اضطراب آمار را تجربه کردهاند (اونوگبازی و ویلسون، ۲۰۰۳)؛ و آموزش دورههای آمار، در برخورد با دانشجویان کم علاقه معمولاً با چالشهای بزرگ مواجه میشود. این دانشجویان نشانههایی از نگرش منفی مانند، احساس خستگی نسبت به آمار، ناتوانی برای درک مزایای آمار، عدم تمرکز در کلاس، بیتوجهی (غیبت) و پیشرفت نکردن در این کلاس را، نشان میدهند (محمد جودی، سحاری اشعری و محمد و تنگوووک، ۲۰۱۱). نگرش دانشجویان نسبت به یک دوره مهم است، چراکه آن، بر کل فرایند یادگیری مؤثر است. نگرش مثبت، دانشجویان را برای توسعه مهارتهای ذهنی آماری، کاربرد دانش بهدستآمده در زندگی روزمره و داشتن یک تجربه لذتبخش در طول این دوره، قادر میسازد (محمد جودی و همکاران، ۲۰۱۱). عوامل مؤثر بر اضطراب آمار بهطور گستردهای به مدت بیش از بیست سال موردمطالعه قرارگرفته است. تحقیقات نشان دادهاند، اضطراب آمار در میان دانشجویانی که زمینه تحصیلی آموزشهای آماری معدودی دارند، شایع است (پان[38] و تانگ[39]، ۲۰۰۴).
بهطورکلی نتایج مطالعات درزمینهی علل اضطراب آمار نشان میدهد، سوابق اضطراب آمار میتواند به سه بخش موقعیتی[40]، محیطی[41] و غیر موقعیتی[42] (ذاتی، استعداد) طبقهبندی شود (اونوگبازی و ویلسون، ۲۰۰۳). سوابق موقعیتی به عواملی که شی محرک یا رویداد را احاطه میکند، گفته میشود و متشکل از متغیرهایی مانند، اضطراب ریاضی (بالوگلو، ۲۰۰۴) و ویژگیهای دورههای آمار (دوانی[43]، ۲۰۱۰) میشود. سوابق محیطی به رویدادهایی که درگذشته رخداده است و اشاره به متغیرهای مانند سن (بویی[44] و آلفارو[45]، ۲۰۱۱) و جنس (بالوگلو، دنیز و کسیسی[46]، ۲۰۱۱) سوابق غیر موقعیتی برای اشاره به ویژگیهای شخصیتی یک فرد و شامل متغیرهایی مانند کمالگرایی (اونوگبازی و دالی[47]، ۱۹۹۹) و تعلل تحصیلی (اونوگبازی، ۲۰۰۴) است.
بهطورکلی تحقیقات نشان داده است، بسیاری از عوامل مرتبط با اضطراب آمار، تغییرناپذیرند. بهعنوانمثال قومیت (اونوگبازی،b۱۹۹۹) و یا کمبود استعدادهای مورد نیاز، مانند استعداد ریاضی که در یک دوره خاصی از آمار نمیتوان تغییر داد (ویلسون، ۱۹۹۷). از میان عوامل مرتبط با اضطراب آمار همچنین میتوان به جنس، نژاد، سن (کولینز و اونوگبازی، ۲۰۰۶) نیز اشاره داشت که نسبتاً تغییرناپذیرند. درنتیجه، اگرچه دانش این عوامل به افزایش درک ما از ماهیت و علل اضطراب آمار کمک کردهاند، اما آنها دانشی در خصوص پیامدها که در درمان اضطراب آمار کمککننده باشد را ارائه نمیدهند (اونوگبازی، ۲۰۰۴).
با توجه به مطالعات انجامشده، برخی از مهمترین عواملی که میتوانند عملکرد پایین را در آمار توضیح دهد، عوامل شناختی و انگیزشی هستند (زارع و همکاران، ۲۰۱۱)؛ و آنچه بدیهی است، این است که اکثر دانشجویان درزمینهی عوامل غیر شناختی مانند نگرش، ادراک، علاقه، انتظار و انگیزه دچار مشکل هستند. عوامل شناختی نیز نقش مهمی را در در این موضوع، بازی میکند. هر دو عامل میتواند موجب تداخل در فرایند یادگیری درگیر و مانع استفاده دانشجویان از آمار شود (محمد جودی، ۲۰۱۱).
با تمامی این تفاسیر میتوان اینگونه نتیجه گرفت، اضطراب آمار میتواند با بسیاری از متغیرها و پیشایندها بررسی شود. ازجمله میتوان به راهبردهای یادگیری اشاره کرد که شامل مؤلفههای شناختی و فراشناختی شامل تمرین، جزئیات، پیچیدگی، سازماندهی، تفکر انتقادی، فراشناخت، نظمبخشی، مدیریت محیط و زمان مطالعه و راهبردهایی برای تنظیم تلاش است (کسیکی، بالوگلو و دنیز، ۲۰۱۰). سؤال اینجاست؛ آیا این دانشجویان که از اضطراب آمار رنج میبرند، راهبردهای یادگیریشان با دیگر دانشجویان که اضطراب آمار ندارند، متفاوت است؟ از دیگر پیشبین کنندههای اضطراب آمار میتوان به اهداف پیشرفت دانشجویان اشاره کرد. به اعتقاد کاپلان[48] و فلوم[49] (۲۰۱۰)، نظریهی اهداف پیشرفت یکی از برجستهترین و کاملترین دیدگاهها دربارهی ادراک انگیزش پیشرفت و بهویژه انگیزش در حیطههای آموزشی و مهارتی است (ویسانی و همکاران، 1391). درواقع از میان اهداف پیشرفت، هدف تبحری رابطهی مثبتی با خود کارآمدی بالا، استفاده از راهبردهای شناختی عمیق، یادگیری خودتنظیمی، مقابله کارآمد با مشکلات، عملکرد موفق، کمک طلبی و یادگیری مشارکتی و بهزیستی روانی افراد دارد (ایمز[50]، ۱۹۹۲؛ دوک[51] و لگت[52]، ۱۹۸۸؛ لی[53] و همکاران، ۲۰۱۰؛ کاپلان و فلوم، ۲۰۱۰؛ به نقل از ویسانی و همکاران، 1391). از این میان به نظر میرسد اهداف پیشرفت باواسطهی انگیزش تحصیلی و راهبردهای یادگیری بر اضطراب آمار تأثیرگذار باشد (ویسانی و همکاران، 1391).
از دیگر مؤلفههایی انگیزشی که میتواند با اضطراب آمار در ارتباط باشد میتوان به انگیزه درونی اشاره کرد، بهطورکلی یافتههای مطالعات انجامشده در مورد انگیزه تحصیلی و اضطراب نشان میدهد که انگیزش درونی دارای یک رابطه مثبت با شاخص سلامت مانند اعتمادبهنفس، آرامش، مسئولیت، خلاقیت و خود شکوفایی درحالیکه انگیزه بیرونی دانشگاهی یک رابطه مثبت با شاخص رفتارهای ناسازگار مانند ترک، اضطراب، سوءمصرف الکل و بیتفاوتی نسبت به مسئولیت دارد (دسی[54] و رایان[55]، ۲۰۰۰). در همین راستا پژوهش لواسانی، ویسانی و شریعتی (۲۰۱۴) نشان داد، تمامی ابعاد انگیزه تحصیلی اضطراب آمار را تحت تأثیر قرار میدهد و اهداف پیشرفت از طریق انگیزه تحصیلی است که بهعنوان یک عامل انگیزشی اضطراب آمار را تحت تأثیر قرار میدهد.
باوجود پژوهشهای بسیاری که درزمینهی سوابق غیر موقعیتی اضطراب آمار صورت گرفته است، اطلاع اندکی در مورد صفات شخصیتی دانشجویانی که سطوح بالایی از اضطراب آمار را تجربه میکنند، وجود دارد (چوو و دیلون، ۲۰۱۴). ویژگیهای شخصیتی دانشجویان دارای نگرش مثبت نسبت به آمار در مقایسه با دانشجویان با نگرش منفی نسبت به آمار چگونه است؟ آیا دستهبندی که مشخصات مختلف جمعیتی (دموگرافیک) دانشجویان را ارائه میدهد؛ وجود دارد؟
درواقع پژوهش حاضر در پی آن است که به این سؤال پاسخ دهد، از میان عوامل غیر موقعیتی، موقعیتی و محیطی کدام عامل بیشتر در پیشبینی و تبیین اضطراب آمار دانشجویان روانشناسی تأثیرگذار است؛ و نقش هرکدام از عوامل انگیزشی (انگیزه تحصیلی، اهداف پیشرفت، انتظار موفقیت) شناختی (سازماندهی، مرور، فراشناخت) شخصیتی (ویژگیهای شخصیتی)، حمایت اجتماعی و نیازهای روانشناختی بهعنوان عوامل غیر موقعیتی و محیطی در تبیین اضطراب آمار چگونه است. مثلا اینکه چگونه اهداف پیشرفت تحصیلی بر اضطراب آمار تأثیر میگذارد؟
کدامیک از اهداف عملکردی، اجتنابی و یا تبحری بر میزان اضطراب آمار نقش دارد؟ و یا نگرش نسبت به آمار و مفاهیم مرتبط به آن در دانشجویان روانشناسی چگونه است؟ آیا این نگرش بر میزان اضطراب آمار تأثیرگذار است؟ و اینکه این متغیرها میتوانند پیشبینی کنندهی قوی برای اضطراب آمار دانشجویان باشند؟ و آیا رابطهای بین ویژگیهای شخصیتی دانشجویان رشتهی روانشناسی و اضطراب آمار وجود دارد؟ آیا تفاوتی بین اضطراب آمار دانشجویان دختر و پسر وجود دارد؟ آیا بین نیازهای روانشناختی (شایستگی، ارتباط، خودمختاری) و اضطراب آمار رابطهای وجود دارد؟ آیا میزان حمایت عاطفی که دانشجویان از اطرافیان خود دریافت میکنند، میتواند پیشبینیکننده میزان اضطراب آمار دانشجویان باشد؟ درواقع هدف پژوهش حاضر، شناسایی پیشایندهای اضطراب آمار و یافتن راهبردهایی برای کاهش آن است. علاوه بر این پژوهش حاضر به دنبال بررسی پیامدهای اضطراب آمار بر انگیزش (خودکارآمدی تحصیلی، ارزش تکلیف) و شناخت (سطح پردازش) است، تا علاوه بر آنکه بر آگاهی دانشآموختگان از ماهیت و علل اضطراب آمار افزوده شود، با آگاهی بر پیامدهای اضطراب آمار، راهکارها و پیشنهادهایی جهت کاهش اضطراب آمار دانشجویان روانشناسی از سوی پژوهشگران علاقهمند ارائه شود.
شکل 1-1- مدل پیشنهادی پژوهش حاضر
1-3- اهمیت و ضرورت مسئله:
اضطراب امتحان شرایطی را برای دانشجویان ایجاد میکند که کسانی که به آن دچار میشوند قادر به یادآوری مطالب یاد گرفتهشده نیستند. ازجمله اضطرابهای امتحان، اضطراب آمار است که به نظر میرسد دانشجویان در داخل کشور در رشتهی روانشناسی و علوم تربیتی از آن رنجبرده و امتحان آمار توصیفی، استنباطی و روش تحقیق که اصطلاحات و مفاهیم آماری در آن فراوان یافت میشود منبع استرس و اضطراب فراوانی برای دانشجویان باشد. اثرات منفی اضطراب آمار بهخوبی مستند شده است و مجموعهای از تحقیقات درزمینهی رابطه منفی بین اضطراب آمار و پیشرفت آمار صورت گرفته است (بل[56]، ۲۰۰۱؛ اونوگبازی و سیمن، ۱۹۹۵؛ اونوگبازی، ۱۹۹۵، ۲۰۰۳؛ ترمبلی[57]، گاردنر[58] و هیپل، ۲۰۰۰؛ زاناکیس[59]، والنزی[60]، ۱۹۹۷)؛ بهعبارتدیگر، دانشجویانی که سطوح بالاتری از اضطراب آمار را تجربه میکنند، گرایش به عملکرد پایینتری در امتحانات آمار دارند. اثرات منفی اضطراب آمار، محققان را وادار میکند که به انجام پژوهش در حوزهی اضطراب آمار، بهمنظور روشن شدن ماهیت آن و اطلاعرسانی برای مداخلات بپردازند (چوو و دیلون، ۲۰۱۴).
درواقع دروس مرتبط با مفاهیم آماری نقش تعیینکنندهای در موفقیت در مقاطع بالاتر تحصیلی دانشجویان دارد و مهارتهای مرتبط با آن علاوه بر اعتمادبهنفس بالا آنها را قادر میسازد یافتههای خود را بهطور تجربی و آماری مورد آزمون قرار دهند؛ و از دانشجویان در این رشتهی تحصیلی انتظار میرود که بر مفاهیم آماری و کاربردهای آن تسلط داشته باشند؛ اما وجود اضطراب آمار، مانعی برای این هدف است. به بیانی دیگر مهارتهای کمی در رابطه بامطالعه و درک واقعیت اجتماعی برای دانشجویان علوم اجتماعی مهم است، بااینحال دانشجویان، تمایل به اجتناب از روشهای کمی و حتی ترس از روشهای آماری دارند (اسلوتماکرز[61]، ۲۰۱۴). مهمتر از آن اینکه به دلیل وجود اضطراب آمار کمتر دانشجویان روانشناسی به دنبال یادگیری و تسلط بر این واحد درسی برمیآیند و در پی آن به هنگام فارغالتحصیلی توان تجزیهوتحلیل مسائل را ندارند و لذا تسلط کمتری بر نرمافزارهای مرتبط به آمار ازجمله SPSS و PLAS و AMOS دارند؛ و ازآنجاکه اضطراب میتواند عملکرد را در یک کلاس و درنهایت تسلط بر موضوع را مختل کند (چرنی و کنی، ۲۰۰۵)؛ لزوم پژوهش درزمینهی عوامل مؤثر بر ایجاد اضطراب آمار ضروری به نظر میرسد. اهمیت این موضوع در آنجا است که دانشجویانی که از اضطراب آمار رنج میبرند، در مقاطع بالاتر با مشکل جدی درزمینهی درک و کاربرد آمار مواجه میشوند. در کشور ما تحقیقات اندکی در این زمینه انجامشده است. درنهایت در مورد دانشجویانی که در معرض خطر اضطراب آمار هستند، شناسایی عوامل و پیشایندهای اضطراب آمار امری ضروری به نظر میرسد؛ و نتایج تحقیق باعث خواهد شد که محققان راهکارهای لازم برای کاهش اثرات مخرب اضطراب آمار را ارائه نمایند.
1-4- هدفهای پژوهش
۱-۴-۱- هدف اصلی:
آزمون مدل مفروض رابطه بین حمایت اجتماعی، ویژگیهای شخصیتی، نیازهای روانشناختی، راهبردهای یادگیری خودتنظیم، انتظار موفقیت، معدل ترم گذشته، انگیزه درونی، اهداف پیشرفت با سطح پردازش، خودکارآمدی و ارزش تکلیف از طریق میانجیگری اضطراب آمار و ابعاد آن.
۱-۴-۲- اهداف فرعی:
۱. تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی با سطح پردازش
۲. تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی با خودکارآمدی
۳. تعیین رابطه بین حمایت اجتماعی با ارزش تکلیف
۴. تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با سطح پردازش
۵. تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با خودکارآمدی
۶. تعیین رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با ارزش تکلیف
۷. تعیین رابطه بین نیازهای روانشناختی با سطح پردازش
۸. تعیین رابطه بین نیازهای روانشناختی با خودکارآمدی
۹. تعیین رابطه بین نیازهای روانشناختی با ارزش تکلیف
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 08:17:00 ب.ظ ]
|