مقدمه انسان تنها موجود زنده ای است که علاوه بر پوشش طبیعی وموروثی خود پوششی اضافی وساخت دست خودبر اندامش می افزاید هر چه که کاستن از این پوشش ثانوی به انسان ها جلوه ای همسان میدهد افزون بر آن وجوه تمایزشان را بیشتر می کند. تاجایی که لباس اولین میزان تمیز فرد از جمع و اولین معرف پاره ای از دیدگاه های او در دیدگاه مخاطبان می شود که شخصیت اجتماعی و خاستگاه قومی و اقلیمی و فرهنگی فرد را حکایت میکند .جایگاه طبقاتی واجتمایی را بر ملا می کند.خصوصیات صنفی –معیشتی وگاه حتی رویکرد های سیاسی –فرهنگی و عقیدتی افراد را شامل می شود . هر یک از ما اولین ارزیابی هایمان را از دیگران با برانداز کردن شکل و شمایل و نوع پوشش آنها آغاز میکنیم وهر کدام از ما در تلفیقی از خودآگاهی و نادانستگی آن طور لباس می پوشیم که ترجیح میدهیم آنگونه باشیم یا آنطور جلوه کنیم . لباس ها همانطور که معرفی کننده فردیت آدم ها وتعلقات اجتماعی شان هستند به همان طریق می توانند پوشاننده آن ویژگی ها نیز باشند و باعث انحراف ذهن انسان در ارزیابی اولیه از آنها میشود این انحراف به دو گونه ایجاد می شود : اول به دلیل اینکه تبادل ها و تعادل اجتماعی افراد گاه یکسانی و شباهت هایی برای مخفی کردن پاره ای از ویژگی ها که نوع خاصی از لباس معرف آن ویژگی ها نباشد. استاد شریعتی در کتاب “پدر.مادر ما متهمیم” بیان می کند:بزرگترین مانع اجرای طرح استعمار فرهنگی است . یعنی بوک کردن جامعه مترقی وفرهنگ زدایی روشنفکران . باید در برابر استعمار فکری وسلطه اعتقادی و روانی تهیدست وبی مقاومت وفاقد اصالت تاریخی و شخصیت با لذت انسانی واستقلال روحی شوند تا آرام آرام به چنگ آیند و در واقع شناسه فرهنگی نداشته باشند . مطالعات انجام شده نشان میدهد که مذهب ،شرایط و عوامل طبیعی، نوع معیشت و فعالیت های جنبی تولید و منزلت اجتماعی در شکل گیری و ترکیب پوشاک محلی هر قومی از عوامل عمده به شمار می آیند. پوشاک از راه مجموعه ای علایم مادی به یک نظام ،ارتباطی فرهنگی در میان مردم جامعه برقرار می کند. رمز گشایی از این علایم و دریافت معانی و مفاهیم آن در هر گروه اجتماعی و جامعه مستلزم درک رفتارهای اجتماعی و فرهنگی مردم آن گروه و جامعه و استمرار دوام آن در حیات تاریخی نسل ها است. مقدمه انسان تنها موجود زنده ای است که علاوه بر پوشش طبیعی وموروثی خود پوششی اضافی وساخت دست خودبر اندامش می افزاید هر چه که کاستن از این پوشش ثانوی به انسان ها جلوه ای همسان میدهد افزون بر آن وجوه تمایزشان را بیشتر می کند. تاجایی که لباس اولین میزان تمیز فرد از جمع و اولین معرف پاره ای از دیدگاه های او در دیدگاه مخاطبان می شود که شخصیت اجتماعی و خاستگاه قومی و اقلیمی و فرهنگی فرد را حکایت میکند .جایگاه طبقاتی واجتمایی را بر ملا می کند.خصوصیات صنفی –معیشتی وگاه حتی رویکرد های سیاسی –فرهنگی و عقیدتی افراد را شامل می شود . هر یک از ما اولین ارزیابی هایمان را از دیگران با برانداز کردن شکل و شمایل و نوع پوشش آنها آغاز میکنیم وهر کدام از ما در تلفیقی از خودآگاهی و نادانستگی آن طور لباس می پوشیم که ترجیح میدهیم آنگونه باشیم یا آنطور جلوه کنیم . لباس ها همانطور که معرفی کننده فردیت آدم ها وتعلقات اجتماعی شان هستند به همان طریق می توانند پوشاننده آن ویژگی ها نیز باشند و باعث انحراف ذهن انسان در ارزیابی اولیه از آنها میشود این انحراف به دو گونه ایجاد می شود : اول به دلیل اینکه تبادل ها و تعادل اجتماعی افراد گاه یکسانی و شباهت هایی برای مخفی کردن پاره ای از ویژگی ها که نوع خاصی از لباس معرف آن ویژگی ها نباشد. استاد شریعتی در کتاب “پدر.مادر ما متهمیم” بیان می کند:بزرگترین مانع اجرای طرح استعمار فرهنگی است . یعنی بوک کردن جامعه مترقی وفرهنگ زدایی روشنفکران . باید در برابر استعمار فکری وسلطه اعتقادی و روانی تهیدست وبی مقاومت وفاقد اصالت تاریخی و شخصیت با لذت انسانی واستقلال روحی شوند تا آرام آرام به چنگ آیند و در واقع شناسه فرهنگی نداشته باشند . مطالعات انجام شده نشان میدهد که مذهب ،شرایط و عوامل طبیعی، نوع معیشت و فعالیت های جنبی تولید و منزلت اجتماعی در شکل گیری و ترکیب پوشاک محلی هر قومی از عوامل عمده به شمار می آیند. پوشاک از راه مجموعه ای علایم مادی به یک نظام ،ارتباطی فرهنگی در میان مردم جامعه برقرار می کند. رمز گشایی از این علایم و دریافت معانی و مفاهیم آن در هر گروه اجتماعی و جامعه مستلزم درک رفتارهای اجتماعی و فرهنگی مردم آن گروه و جامعه و استمرار دوام آن در حیات تاریخی نسل ها است. در آغاز شکل گیری اجتماعات بشری و در جامعه های اولیه پوشاک جنبه ونقش حفاظتی داشته و برای مصون نگه داشتن بدن انسان در برابر عامل های طبیعی و اقلیمی آب و هوایی به کار رفته است. بعد ها فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در جامعه و شکل گیری عقاید دینی – مذهبی در ذهنیت مردم، پوشاک و نوع رنگ و جنس و شکل و سبک دوخت تن پوش ها، زمینه و نقش فرهنگی یافت، و کارکرد اجتماعی و فرهنگی و نمادین آن برجسته شد. هر یک از تن پوش ها و زیور ها و آرایه های مخصوص آنها به صورتی رمزی و این مطلب را هم بخوانید : این مطلب را هم بخوانید : نمادین مفاهیمی را در جامعه میرساند. در آغاز شکل گیری اجتماعات بشری و در جامعه های اولیه پوشاک جنبه ونقش حفاظتی داشته و برای مصون نگه داشتن بدن انسان در برابر عامل های طبیعی و اقلیمی آب و هوایی به کار رفته است. بعد ها فعالیت های اجتماعی و فرهنگی در جامعه و شکل گیری عقاید دینی – مذهبی در ذهنیت مردم، پوشاک و نوع رنگ و جنس و شکل و سبک دوخت تن پوش ها، زمینه و نقش فرهنگی یافت، و کارکرد اجتماعی و فرهنگی و نمادین آن برجسته شد. هر یک از تن پوش ها و زیور ها و آرایه های مخصوص آنها به صورتی رمزی و نمادین مفاهیمی را در جامعه میرساند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...