پایان نامه تعیین اولویت و رتبه بندی ترجیحات مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی |
بانک مهر اقتصاد که از ادغام موسسه مالی و اعتباری مهر ، موسسه قرض الحسنه بسیجیان با ایجاد زمینههای مساعد جهت رشد اقتصادی جامعه و ارتقاء سطح رفاه اجتماعی آحاد ملت به ویژه بسیجیان در تاریخ 23 آذر 1372 شروع به فعالیت کرد . این موسسه از میان موسسات مالی و پولی کشور اولین خدمات از جمله خدمات بانکداری مدرن ، اینترنت بانک[1] ، موبایل بانک[2]، تلفن بانک[3]، خدمات پوز[4] ،کارت هوشمند[5] می باشد و به همین دلیل بیشتر از سایر بانک های خصوصی مورد توجه قرار گرفته است . رضایت مندی و تعداد مشتریان ، مهمترین عامل برای موفقیت در سیستم بانکی می باشد. رویکرد داده کاوی و پشتیبانی از مشتری به صورت انسانی ، روش های مهمی هستند که امروزه به کار می روند و از مهمترین دلایل این مهم کاهش هزینه ، زمان برای مشتری و موسسات مالی و بانک ها می باشد .
1-2- بیان مساله
هدف اصلی هر سازمان ، ایجاد نوعی رابطه و پیوند پایدار میان محصول و مشتری میباشد که عصاره آن تعهد و وفاداری خواهد بود . ایجاد چنین تعهدی ، طی فرایندی صورت میگیرد که شامل : آشنایی مشتری با محصول ، شناخت پیدا کردن نسبت به آن و سپس ترجیح محصول است . شناسایی عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در خرید محصول سپرده سرمایه گذاری وتعیین اولویت بندی هایی نظیر عوامل رفتاری و نگرشی ، فن آوری ، فیزیکی و تسهیلات مالی در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی مورد مطالعه قرار میگیرد . بانکها شریان حیاتی اقتصاد هر کشورند ، بانکها برای جلب و تشویق مردم به پس انداز ، جمع آوری سرمایههای کوچک ، عملکرد مدیریتی ، ایجاد ارزش و در نهایت توسعه اقتصادی خرد و کلان درون مؤسسه یا جامعه نقش مهمی ایفا میکنند . وجود بانکها ضامن حیات اقتصادی کشور به شمار میروند (ابراهیمی،1391) . توجه به خواسته و ترجیحات مشتری ، موجب رضایت و وفاداری او میشود و در نتیجه ، افزایش شهرت باعث افزایش سودآوری آتی شرکت میگردد (روستا،1385) . آگاهی از ترجیحات مشتریان ، پیش بینی و کنترل رفتار آنان را آسان مینماید (روستا،1384) . مؤسسات مالی و اعتباری و صندوقهای قرض الحسنه بسیار زیادی در شیراز موجود میباشد و چون محدودیت بانکها را ندارند قادر به جذب بهتر سرمایهها هستند و رقیبی برای بانکها به شمار میروند . از طرف دیگر ، وجود بانکهای خصوصی نیز تهدیدی جدی برای بانکهای دولتی به وجود آورده است . با توجه به موارد مذکور ، مطالعه و بررسی رفتار مشتریان و ترجیحات آنها در انتخاب نوع سپردههای سرمایه گذاری و میزان سود حاصله از آنها بهترین مورد برای رفع هرگونه تهدیدی میباشد (طاهری اردکانی،1382) . شناسایی تمایل و ترجیحات مشتریان یکی از روشهای موفقیت آمیز در رابطه با بانکداری و به دنبال آن شناسایی و تمایل مشتریان نسبت به دریافت خدمات مشاوره سرمایه گذاری میباشد (صالح زاده،1390) . سطح ثروت افراد و یا درآمد و میزان سپرده گذاری از مهمترین معیارها در اکثر بانکهای معتبر و بزرگ دنیا میباشد (بریتز،2008)[6] . معیار اصلی قرار گرفتن مشتریان در بانکداری اختصاصی ، میزان سپرده گذاری و قرارداد مدیریت دارایی میباشد (صادقی،1388) . امروزه اکثر بازارها به سمت رقابتی شدن در حال تغییر میباشند . شناسایی و جلب رضایت مشتریان یکی از شرایط و الزامات اصلی فعالیت و بقا در بازارهای رقابتی میباشد . بانکهای خصوصی با شناسایی نیازهای مشتریان خود اقدام به افزایش میزان وفاداری مشتریان نموده تا در آینده بتوانند با قدرت رقابتی بالا به فعالیت در این صنعت ادامه دهند (سبزواری،1388) . بیشتر شرکتها نرخ میزان رضایت مشتری و وفاداری مشتری را به عنوان نشانگر عملکرد محصول خود انتخاب نموده اند . مشتری گرایی امروزه نه تنها در صنعت بلکه در تمامی سازمانها اعم از دولتی ، خدماتی ، و رفاهی نیز اولویت پیدا کرده است ، که در این میان در بانکهای خصوصی جلب مشتری از طریق افزایش هرچه بیشتر سود سپردهها امکان پذیر است (زنجیرچی،1391) . نیازهای اساسی مربوط به خصوصیات مشتریان : الف- نیازهای یک بعدی به آن دسته از نیازها اطلاق میشود که رضایت مشتری را به اندازهی سطح ارضای آن به همراه دارد ، یعنی هرچه نیاز بیشتر تکمیل شود رضایت مشتری نیز بیشتر حاصل خواهد شد و برعکس . ب- نیازهای جذاب ، نیازهایی که اثر بیشتری بر رضایت مشتری داشته و میزان رضایت وی را بطور شگفت انگیزی افزایش میدهند . نیازهای جذاب هرگز به طور صریح توسط مشتری بیان نشده و یا توسط مشتری مورد انتظار واقع نمیشوند (زنجیرچی، 1391) .
محصولات و خدمات ویژه بانکی در حفظ و نگهداری مشتریان تأثیر بسزایی دارد (بریتز،2008).
افزایش سود سپرده بانکی بر میزان افزایش مشتریان تأثیرگذار است (اید، 2007).[7]
سود بانکی عامل مهمی در جذب مشتری است لیکن از نقش تسهیلات نیز نباید غافل شد (پپارت،2009).[8]
مهمترین عامل انتخاب بانکهای خصوصی دریافت سود بیشتر و کم اهمیت ترین عامل ویژگی ظاهری بانک است (حق شناس کاشانی، 1382).
شناخت عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانک ، به عنوان عنصری که بتواند بهره وری و عملکرد و توسعه را بسترسازی نماید از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود زیرا جذب سپردهها یکی از مواردی است که همیشه در استراتژیهای کلان بانکها جایگاه خاصی داشته است . مدلهای برای شناسایی نیازهای مشتریان[9] از طرف صاحب نظران معرفی گردیده است که مهمترین آنها عبارتند از: 1- مدل کارکردهای کیفیت 2- مدل گسترش کارکردهای کیفیت 3- مدل مقیاس کیفیت خدمات 4- مدل فنی عملیاتی کیفیت خدمت و 5- مدل کانو[10] . طبق تحقیقات انجام شده ابتدا از مشتری خواسته شد تا بر اساس نیاز و ترجیحات شخصی خود ، مجموعه ای از ویژگیها را برای سپردههای ناچیز و کلان مورد نظر خویش مشخص نماید ، سپس با استفاده از این اطلاعات نرخ سود سپردههای مرتبط به صورت یک کاتالوگ به مشتری نشان داده میشوند در این مدل ، با توجه به امکان گستردگی بسیار زیاد گزینههای مرتبط با تقاضای ارائه شده توسط مشتری ، لازم است از یک سیستم پیشنهاد دهنده[11] مبتنی بر منطق فازی استفاده نموده تا هر کدام از سپردهها را با توجه به نیاز مشتری ارائه داده و در نتیجه به نمونه ای از یک پروتال الکترونیکی رسید(حمیدی،1392) .
حوزهی پر تنشی که امروزه پیش روی بانک های خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری میباشد ، مدیریت متفاوت روابط با مشتریان است (اندرسون،1982)[12] . استراتژیهای بانکها در فراهم آوردن کارایی در عملیات و کنترل سود سپردهها و چگونگی نگهداری و ایجاد مشتریان وفادار تمرکز مییابد . استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری توانایی بانکها در رشد مشتری محوری و ساخت و مدیریت روابط طولانی مدت با مشتریان میباشد (بیلمن،1999) [13]. مشکلی که هم اکنون در برابر بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری مختلف جهت اتخاذ تصمیماتی برای جلب رضایت مشتریان آنها وجود دارد ، کمبود اطلاعات نیست ، بلکه عدم استفاده از اطلاعات و عدم استخراج اطلاعات مفید از میان انبوهی از دادهها که توسط سیستمهای مختلفی در ارتباط با مشتریان میباشد ، از جمله ، میزان رضایت مشتری از میزان سود ، نحوه برداشت وجه از حساب توسط کارتهای عضو شتاب ، وبسایتهای همراه بانک ، مرکز پشتیبانی از مشتریان به صورت شبانه
روزی(هیلمان،2003) .[14]
از نظر مشتریان تمام بانک ها مشابه اند . در دنیای پر از رقابت کنونی به سختی میتوان مشتری یک بانک را تشویق کرد تا بانک خود را تغییر دهد . فقط در صورتی که شعبه تعطیل شود و یا کارکنان آن کارا یا دارای برخورد صحیح نباشند ممکن است چنین اقدامی صورت گیرد . همچنین مانند موقعیت های دیگر که محصولات رقیب مشابه اند ، باید به جای محصول ، بر مزایا تأکید کرد . مزایا شامل : محل شعبه ، خدمات ، شهرت ، کارکنان ، تبلیغات و گاهی خدمات جدید است . خدمات بانکی دارای دو ویژگی قابل بحث هستند که عبارتند از : مسئولیت امانت داری و جریان دو طرفه . خدمات بانکی را می توان از طریق شناخت متغیرها ، دسته بندی آنها و تعیین درجه اهمیت تأثیرشان دسته بندی کرد
1-3- اهمیت و ضـرورت انجام تحقیق
از آنجا که محصول هدف تمامی بانکها و مؤسسات خصوصی و نیمه خصوصی بر پایه مشتری مداری میباشد لذا ایجاد راهکارهایی جهت جلب هرچه بیشتر مشتریان امری ضروری است . لذا این مؤسسات با شناخت هرچه بیشتر خواستههای مشتریان خود راهی جهت جذب هرچه بیشتر منابع و رسیدن به تعالی دنبال میکنند . با شناخت و اولویت بندی نیازهای مشتریان راهی برای رسیدن به این مهم فراهم میشود که در سایه یک بازاریابی مدرن به هم راستا شدن این مؤسسات با بانکداری بین المللی گامی فراتر برداشته که این خود به تنهایی در بازار جهانی باعث رشد و رسیدن به برتری میشود )روستا،1385) . بانک ها به منظور کسب سود ، اقدام به اعطای وام ، اعتبار و خدمات بانکی مینماید . این مؤسسات در قدم اول ، واسطههای مالی که سعی در تسهیل انجام معاملات و فعالیتهای اقتصادی دارند ، تعریف میشوند . این مؤسسات، وجوه و سپردههای پس انداز کنندگان را در لوای بدهکاری دریافت مینمایند و تحت عنوان وام و اعتبار در اختیار متقاضیان موجود در اقتصاد قرار میدهند تا رفاه جامعه را فراهم نمایند . امروزه رشد اقتصادی ، افزایش رفاه و بهبود سطح زندگی در هر کشور به میزان سرمایه گذاری بستگی دارد و این سرمایه گذاری از طریق سپرده افرادی که نیاز مالی ندارند و یا به دنبال دریافت سودی مطمئن تر هستند حاصل میشود (مغویی نژاد،1387) . اجرای طرحهای متنوع در قالب سرمایه گذاری مستقیم ، مشارکت حقوقی و اعطای تسهیلات مالی به بخشهای مختلف اقتصادی از جمله شیوه هایی است که بانکها به وسیله آن ها سرمایه گذاری در اقتصاد را گسترش میدهند (یزدانی،1379) . جهت جذب این منابع نیازمند عواملی نظیر: پرستیژ بانک ، نحوه برخورد کارمندان ، جذابیت تنوع پوشش کارمندان ، مطبوع بودن فضای شعب و عوامل جنبی نظیر: نزدیکی بانک به محل سکونت یا محل کار ، در دسترس بودن مکان جهت پارک ماشینها میباشد .
1-4- اهـداف تحقیق
1-4-1-هدف اصلی:
تعیین اولویت و رتبه بندی ترجیحات مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز
1-4-2-هدف های فرعی:
- شناسایی و بررسی تطبیقی عوامل فناوری بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز
- شناسایی و بررسی تطبیقی تأثیر نحوه اعطاء تسهیلات مالی بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز
- شناسایی و بررسی تطبیقی تأثیر عوامل رفتاری و نگرشی بر ترجیح مشتریان در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز
- اولویت بندی عوامل مؤثر بر ترجیح مشتریان و تعیین درجه اهمیت آنها در انتخاب بانکهای خصوصی و نیمه خصوصی در شهر شیراز
- این مطلب را هم بخوانید :
- پایان نامه استقلال قضایی و بی طرفی قضایی
1-5- سوالات تحقیق
1-5-1-سوال اصلی:
بکارگیری کدامیک از خدمات بانکی در اولویت بندی ترجیحات مشتریان از قبیل میزان سود دهی، میزان تسهیلات بانکی ، میزان دسترسی به خدمات اینترنتی مناسب تر است؟
1-5-2-سوالات فرعی:
1-آیا میزان سود دهی بانک ها در مقایسه با میزان رضایت مندی مشتریان از نحوه برخورد کارکنان با آنها ارجحیت دارد؟
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 07:24:00 ب.ظ ]
|