پایان نامه ارشد: علل گرایش به عرفان های کاذب |
بر اساس نتایج به دست آمده، میتوان ضعف معرفت، نداشتن شناخت درستی از گرایشات فطری، جهل نسبت به دین و عرفان حقیقی، مشکلات مالی و خانوادگی، سبک جدید زندگی، دلایل سیاسی و … از مهمترین عوامل گرایش روز افزون به این فرقهها عنوان نمود.
کلید واژهها: عرفان، عرفان حقیقی، عرفان کاذب، ملاکهای عرفان حقیقی، ملاکهای عرفانهای کاذب
فهرست مطالب
مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………….1
- فصل اول:کلیات…………………………………………………………………………………………………………..3
1ـ1. بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………………………4
1ـ2. هدف تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..4
1ـ3. سوال اصلی………………………………………………………………………………………………………………….5
1ـ4. سوالات فرعی………………………………………………………………………………………………………………5
1ـ5. فرضیهها………………………………………………………………………………………………………………………5
1ـ6. موانع و محدودیتهای تحقیق………………………………………………………………………………………..5
1ـ7. پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………….6
1ـ8. تعریف مفاهیم………………………………………………………………………………………………………………7
1ـ8ـ1. عرفان…………………………………………………………………………………………………………………….7 1ـ8ـ2. کاذب………………………………………………………………………………………………………………………7 1ـ8ـ3. علل……………………………………………………………………………………………………………………….7 1ـ8ـ4. گرایش…………………………………………………………………………………………………………………..8 1ـ8ـ5. پیشگیری……………………………………………………………………………………………………………….8 1ـ8ـ6. درمان………………………………………………………………………………………………………………………8
- فصل دوم: عرفان حقیقی و شاخصههای عرفان و عارفان حقیقی………………………………9 2ـ1. عرفان حقیقی چیست؟………………………………………………………………………………………………..10 2ـ1ـ1. عرفان در لغت……………………………………………………………………………………………………….10 2ـ1ـ2. عرفان در اصطلاح…………………………………………………………………………………………………..11 2ـ1ـ3. سرچشمه عرفان……………………………………………………………………………………………………14 2ـ1ـ4. عرفان نظری و عملی……………………………………………………………………………………………..18 2ـ1ـ5. عرفان حقیقی و کاذب…………………………………………………………………………………………….20 2ـ2. شاخصههای عرفان حقیقی……………………………………………………………………………………..22
2ـ2ـ1. قرب الهی به عنوان هدف غایی……………………………………………………………………………….22 2ـ2ـ2. مطابقت با شریعت…………………………………………………………………………………………………..23
2ـ2ـ3. هماهنگی با عقل…………………………………………………………………………………………………….28 2ـ2ـ4. عدم مخالفت با فطرت……………………………………………………………………………………………..31
2ـ2ـ5. تصحیح نسبت به دنیا و آخرت…………………………………………………………………………………32 2ـ2ـ6. همه جانبه بودن………………………………………………………………………………………………………35 2ـ3. شاخصههای عارفان حقیقی…………………………………………………………………………………………36 2ـ3ـ1. یاد خدا…………………………………………………………………………………………………………………36 2ـ3ـ2. تأکید بر ریاضتهای شرعی…………………………………………………………………………………….38 2ـ3ـ3. مرگ اندیشی…………………………………………………………………………………………………………39 2ـ3ـ4. پرهیز از شهرت و فرقهگرایی………………………………………………………………………………….40 2ـ3ـ5. محبت نسبت به همه آفریدهها…………………………………………………………………………………..41
- فصل سوم: شاخصه عرفانها و عارفان کاذب…………………………………………………………..43 3ـ1. شاخصههای عرفانهای کاذب………………………………………………………………………………………44 3ـ1ـ1. نادیده گرفتن خدا به عنوان هدف
- این مطلب را هم بخوانید :
- تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97 غایی……………………………………………………………………..44 3ـ1ـ2. شادمانگی به عنوان هدف غایی………………………………………………………………………………..46 3ـ1ـ3. شریعت ستیزی……………………………………………………………………………………………………..49 3ـ1ـ4. خردستیزی و منطقگریزی……………………………………………………………………………………….51 3ـ1ـ5. انکار معاد و اعتقاد به تناسخ……………………………………………………………………………………..53 3ـ1ـ6. قطب محوری و استاد پرستی……………………………………………………………………………………57 3ـ2. شاخصههای عارفان کاذب……………………………………………………………………………………………59 3ـ2ـ1. دعوت به خود………………………………………………………………………………………………………..59 3ـ2ـ2. مبارزه با ادیان الهی………………………………………………………………………………………………….60
3ـ2ـ3. دامن زدن به میسائل جنسی………………………………………………………………………………………63 3ـ2ـ4. تبلیغ کثرتگرایی عرفانی…………………………………………………………………………………………65 3ـ2ـ5. ایجاد مکانهای مقدس اختصاصی……………………………………………………………………………..69
- فصل چهارم: عوامل درونی گرایش به عرفانهای کاذب…………………………………………. 71 4ـ1. انحراف فطرت……………………………………………………………………………………………………………72 4ـ2. فقدان هویت……………………………………………………………………………………………………………..74 4ـ3. ضعف معرفت……………………………………………………………………………………………………………77 4ـ4. میل به بیبندباری………………………………………………………………………………………………………..80 4ـ5. تمایل به قدرت………………………………………………………………………………………………………..82 4ـ6. اضطراب و فشارهای عصبی…………………………………………………………………………………………84
- فصل پنجم: عوامل بیرونی گرایش به عرفانهای کاذب…………………………………………….88 5ـ1. الف. عوامل فرهنگی…………………………………………………………………………………………………..89 5ـ1ـ1. عدم تبلیغ کافی دین در جامعه…………………………………………………………………………………89 5ـ1ـ1ـ1. عدم شناخت نسبت به دین…………………………………………………………………………………..89 5ـ1ـ1ـ2. سختگیری دینی………………………………………………………………………………………………..91 5ـ1ـ1ـ3. تناقض در گفتار و عمل عالمان دینی………………………………………………………………………93 5ـ1ـ1ـ4. عملیاتی نکردن مفاهیم دینی………………………………………………………………………………….95
5ـ1ـ2. تبلیغات گسترده گروههای معنویتگرا و شیوههای تبلیغی آنها……………………………………….96 5ـ1ـ2ـ1. تبلیغات گسترده………………………………………………………………………………………………….96 5ـ1ـ2ـ1ـ1. چاپ و ترجمه کتاب……………………………………………………………………………………….96 5ـ1ـ2ـ1ـ2. استفاده از نماد…………………………………………………………………………………………………97 5ـ1ـ2ـ1ـ3. اینترنت و سایت………………………………………………………………………………………………97 5ـ1ـ2ـ1ـ4. استفاده از افراد متخصص برای تبلیغ…………………………………………………………………..98
5ـ1ـ2ـ2. شیوههای تبلیغ…………………………………………………………………………………………………….99 5ـ1ـ2ـ2ـ1. آسانگویی و سادگی تعالیم……………………………………………………………………………….99 5ـ1ـ2ـ2ـ2. حمایت از اعضای فرقه……………………………………………………………………………………100 5ـ1ـ2ـ2ـ3. محبت کردن………………………………………………………………………………………………….100 5ـ1ـ2ـ2ـ4. تجربه شخصی سلوک عرفانی………………………………………………………………………….101
5ـ2. ب. عوامل اقتصادی…………………………………………………………………………………………………..101
5ـ3. ج. عوامل اجتماعی……………………………………………………………………………………………………104 5ـ3ـ1. مشکلات خانوادگی…………………………………………………………………………………………….. 105
5ـ3ـ1ـ1. افراط و تفریط در مسائل دینی…………………………………………………………………………..106 5ـ3ـ1ـ2. کمبود محبت و بیتوجهی………………………………………………………………………………..107 5ـ3ـ1ـ3.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 03:10:00 ب.ظ ]
|