پایان نامه بررسی همکاری دولتها در برابر جرائم بین المللی با تاکید بر استرداد مجرمین |
1-1-2- همکاری بین المللی…………………………………………….6
1-2- تاریخچه همکاری در جهان…………………………………………………….6
1-3- انواع همکاری بینالمللی……………………………………………7
1-4- عناصر و عوامل همکاری بینالمللی………………………………………8
1-5- انگیزههای ایجاد همکاری بینالمللی……………………………………………………………………………………..6
1-6- الگوهای مطالعه همکاری بینالمللی……………………………………………………………………………………….9
1-7- تئوریهای مهم همکاری بینالمللی……………………………………………………………………………………….10
1-7- 1- وابستگی متقابل……………………………………………………………………………………………………………11
1-7- 2- نظریه بازیها……………………………………………………………………………………………………………….11
1-7- 3- نظریه همگرایی……………………………………………………………………………………………………………11
1-7- 4- نظریه ارتباطات دویچ……………………………………………………………………………………………………12
1-7- 5- نظریه وابستگی…………………………………………………………………………………………………………….12
1-8- اصول همکاری بینالمللی…………………………………………………………………………………………………..12
1-9- قواعد و مقررات مهم همکاری بینالمللی……………………………………………………………………….13
1-10- مروری بر مفاهیم حوزه جرایم بین المللی…………………………………………………………………………….13
1-10- 1- انواع جرایم بین المللی…………………………………………………………………………………………………14
1-10- 2- قلمرو و قوانین جزایی در مكان……………………………………………………………………………………..14
1-10- 3- تعقیب و محاكمه جنایتكاران………………………………………………………………………………………..15
1-10- 4- دولت ها و صلاحیت سرزمینی………………………………………………………………………………………16
1-10- 4- 1- خصوصیات اصل صلاحیت سرزمینی…………………………………………………………………………16
1-10- 4- 2- مفهوم سرزمین……………………………………………………………………………………………………….17
1-10- 4- 3- جرایم ارتكابی در كشتیها……………………………………………………………………………………..17
1-10- 4- 4- جرایم ارتكابی در هواپیما………………………………………………………………………………………..18
1-11- استثنائات اصل صلاحیت سرزمینی……………………………………………………………………………………..19
1-11- 1- مصونیت ناشی از وظایف نمایندگی……………………………………………………………………………….19
1-11- 2- مصونیت دیپلماتیك……………………………………………………………………………………………………19
1-11- 3- مصونیت دیپلماتیك …………………………………………………………………………………………………..20
1-11- 4- مصونیت كنسولی ………………………………………………………………………………………………………20
1-12- جرایم واقع شده در ایران…………………………………………………………………………………………………..21
1-13- اهم زمینه های همکاری (جزایی) فراملی………………………………………………………………………………22
1-13-1- مبارزه با تروریسم در جهان……………………………………….22
1-13- 2- معضل مواد مخدر در جهان……………………………………………..25
1-13- 3- قاچاق انسان………………………………………………………………………………………………………………..26
1-14- ضمانت اجراهای بین المللی نسبت به جرایم…………………………………………………………………………..27
فصل دوم- بررسی قواعد و رژیم های همکاری توسط دولتها
2-1- قواعد همکاری دولتها…………………………………………………………………………………………………………31
2-2- همکاری و همسازی دولت ها………………………………………………………………………………………………31
2-3- رژیم های همکاری دولت ها در عرصه بین الملل……………………………………………………………………..35
2-3- 1- تئوری های رژیم و همکاری بین المللی …………………………………………………………………………….36
2-3- 2- لیبرالیسم و همکاری بین المللی…………………………………………………………………………………………39
2-3- 3- رویکرد ارتباطات و همکاری بین المللی……………………………………………………………………………..41
2-3- 4- نظریه کارکردگرایی و همکاری بین المللی…………………………………………………………………………42
2-3- 5- نظریه نوکارکردگرایی و همکاری بین المللی……………………………………………………………………..43
2-3- 6- نظریه صلح دموکراتیک و همکاری بین المللی……………………………………………………………………43
2-3- 6- نولیبرالیسم و همکاری بین المللی……………………………………………………………………………………..44
2-4- نظریه رژیم های بین المللی و همکاری بین المللی…………………………………………………………………….47
2-4- 1- رئالیسم و همکاری بین المللی…………………………………………………………………………………………..48
2-4- 2- نورئالیسم و همکاری بین المللی………………………………………………………………………………………..50
2-4- 3- مارکسیسم و همکاری بین المللی………………………………………………………………………………………52
2-4- 4- نظریه انتقادی و همکاری بین المللی………………………………………………………………………………….53
2-5- سازه انگاری و همکاری بین المللی………………………………………………………………………………………..54
فصل سوم- دیوان كیفری بین المللی و همکاری دولت ها
3-1- تاریخچه و فلسفه وجودی دیوان کیفری………………………………………………………………………………….58
3-1- 1- مروری بر تاریخچه دیوان بین المللی کیفری……………………………………………………………………….58
این مطلب را هم بخوانید :
3-1- 2- دلایل مخالفت با تأسیس دیوان كیفری بین المللی………………………………………………………………..59
3-1- 3- دلایل موافقت با تأسیس دیوان كیفری بین المللی ………………………………………………………………..61
3-2- صلاحیت جهانی یا صلاحیت كیفری بین المللی ………………………………………………………………………65
3-3- ویژگی های اساسنامه دیوان …………………………………………………………………………………………………66
3-3- 1- مروری بر اساسنامه دیوان…………………………………………………………………………………………………66
3-3- 2- توصیف صلاحیت دیوان برابر بخش دوم اساسنامه……………………………………………………………..68
3-4- ضمانت اجرا در دیوان كیفری بین المللی………………………………………………………………………………69
3-5- همكاری دولتهای غیر عضو اساسنامه، با دیوان كیفری بین المللی……………………………………………70
3-5-1- ارتباط شورای امنیت و دیوان بین المللی كیفری………………………………………………………………….71
3-5-2- همكاری از طریق قانون گذاری داخلی……………………………………………………………………………..72
3-5-3- همكاری در تحقیقات و جمعآوری شواهد و دلایل…………………………………………………………….73
3-5-4- هماهنگی حقوق بین المللی با حقوق داخلی در فرآیند همكاری…………………………………………….74
3-5-5- نتایج قانونی عدم همكاری دولتهای غیرعضو با دیوان………………………………………………………..76
3-6- دیوان و مسئولیت بین المللی دولت ها……………………………………………………………………………………77
3-6- 1- تبیین دقیق مسئولیت بین المللی………………………………………………………………………………………..77
3-6- 2- ضرورت مسئولیت بین المللی دولت…………………………………………………………………………………79
3-7- مسئولیت دولتها در نقض حقوق بشردوستانه و حقوق بشر………………………………………………………….80
3-7- 1- مسئولیت دولتها در نقض حقوق بشردوستانه ………………………………………………………………………80
3-7- 2- مسئولیت دولتها در نقض حقوق بشر…………………………………………………………………………………81
3-7- 3- رابطه نقض حقوق بشر و جرم………………………………………………………………………………………….81
3-7- 4- رابطه تعهدات عام الشمول و حقوق بشر ………………………………………………………………………….82
3-7- 5- موارد نقض حقوق بشر و مسئولیت بین المللی………………………………………………………………..83
3-7- 6- مسئول نقض حقوق بشر……………………………………………………………………………………………..84
3-7- 7- مدعی نقض حقوق بشر……………………………………………………………………………………………..84
3-7- 8- پیامدهای بین المللی در قبال نقض حقوق بشر…………………………………………………………………84
3-7- 8-1- قاعده ی اعاده ی وضعیت به حالت سابق……………………………………………………………………85
3-7- 8- 2-پرداخت غرامت……………………………………………………………………………………………………85
3-7- 8- 3- جلب رضایت زیان دیده………………………………………………………………………………………..85
فصل چهارم- عملکرد دولت ها در قبال استرداد مجرمین و انتقال محکومین
4-1- مقدمه ای بر استرداد مجرمین……………………………………………………………………………………………88
4-2- تعاریف و تاریخچه استرداد……………………………………………………………………………………………..89
4-2- 1- تعریف استرداد ……………………………………………………………………………………………………….89
4-2- 2- تاریخچه استرداد مجرمین…………………………………………………………………………………………..90
4-3- صلاحیت کیفری دولت ها …………………………………………………………………………………………….91
4-3- 1- اصل سرزمینی………………………………………………………………………………………………………..91
4-3- 2- اصل تابعیت……………………………………………………………………………………………………………91
4-3- 3- اصل حمایتی …………………………………………………………………………………………………………..92
4-3- 4- اصل جهانی…………………………………………………………………………………………………………….92
4-4- قواعد کلی استرداد………………………………………………………………………………………………………..94
4-4- 1- شرایط مربوط به استرداد ………………………………………………………………………………………….95
4-4- 1- 1- شرط جرمانگارى متقابل……………………………………………………………………………………….95
4-4- 1- 2- امکان انجام تعقیبات کیفرى………………………………………………………………………………….95
4-4- 1- 3- شروع به جرم ……………………………………………………………………………………………………95
4-4- 2- جرایم غیرقابل استرداد …………………………………………………………………………………………….96
4-4- 3- شرایط جرائم سیاسی……………………………………………………………………………………………….96
4-4- 4- صلاحیت دولت درخواست کننده استرداد………………………………………………………………….97
4-4- 5- زمینة ایجاد استرداد…………………………………………………………………………………………………97
4-4- 6- موارد خاصی كه چند دولت حق تقاضای استرداد دارند………………………………………………..98
4-4- 7- موارد مربوط به جرایم ارتكابی…………………………………………………………………………………99
4-5- شرایط انتقال محکومان………………………………………………………………………………………………100
4-5- 1- شرایط ماهوی انتقال……………………………………………………………………………………………..100
4-5- 2- شرایط شکلی انتقال………………………………………………………………………………………………101
4-5- 3- طرز رسیدگی به تقاضای استرداد در جمهوری اسلامی ایران………………………………………..104
4-6- نقش اینترپل دراستردادمجرمین …………………………………………………………………………………..104
4-7- نحوه ی اجرای قراداد استرداد……………………………………………………………………………………..105
4-8- آثار انتقال محکومان…………………………………………………………………………………………………105
4-8- 1- آثار انتقال در کشور صادر کننده حکم……………………………………………………………………105
4-8- 2- تأثیر انتقال محکومان در شناسایی اعتبار احکام کیفری خارجی…………………………………….106
نتیجهگیری………………………………………………………………………………………………………………………108
منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………………111
چکیده لاتین……………………………………………………………………………………………………………………116
چکیده
حقوق بین الملل بعنوان مجموعه ای از حقوق و تکالیف دولتها در عرصه نظام بین الملل، نتیجه توافق اراده دولتها است.اراده دولتها در دو حوزه تکالیف معاهده ای و تعهدات ناشی از قواعد عرف بین الملل، تشکیل دهنده نظام “تعهدات بین المللی” و نظام “مسئولیت بین المللی” می باشند.بطور کلی تحولات پس از جنگ جهانی دوم و ظهور ارزشهای جهانی فراملی، برخی تعهدات بین المللی دیگری را نیز بر دولتها تحمیل نمود که در شکل گیری این تعهدات و مسئولیتهای ناشی از آنها، اراده دولتها نقش تعیین کننده ای نداشته و تمامی دولتها در برابر این تعهدات، دارای “مسئولیت رعایت در برابر همه” می باشند.در حالیکه هر دو گروه از تعهدات فوق الذکر در حوزه های خاصی دارای حدود و ثغور مشخصی بوده و صاحبان تعهد، به روشنی از دامنه تعهدات و مصادیق مربوط به این تعهدات آگاه می باشند، نوع خاصی از تعهدات بین المللی نیز وجود دارند که در مقایسه با سایر تعهدات بین المللی، از روشنی مفهومی و دقت مصداقی لازم برخوردار نبوده و بصورت “تعهد به همکاری” در کنار سایر تعهدات مطرح می گردند. تعهد به همکاری دولتها در حوزه های مختلف حقوق بین الملل، از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند بطوریکه حتی به هنگام بروز اختلافات بین المللی نیز بر اساس ماده 33 منشور ملل متحد، طرفهای اختلاف ملزم به انجام سطح خاصی از همکاری می باشند.همکاری دولتها در حقوق بین الملل کیفری به دلیل حساسیت های خاص حاکمیتها نسبت به صلاحیتهای ویژه مورد شناسائی در این شاخه از حقوق بین الملل، از موضوعات اساسی و در عین حال چالش برانگیزی است که در جریان تعاملات بین الدول و بین المللی دولتها مورد توجه حاکمیتها قرار می گیرند.با اینکه این همکاری ها تا جائیکه بر اساس توافقات حاکمیتها و در قالب معاهدات بین المللی، ناظر بر حوزه های خاصی از تعاملات بین المللی باشند، دارای دامنه های مشخصی بوده و در ارتباط با حوزه های تحت پوشش این تعهد کمترین ابهامی وجود ندارد، در عین حال به هنگام مطرح شدن برخی تعهدات عام، بویژه در حوزه حقوق بین الملل کیفری، به دلیل ابهام ذاتی و ویژگی انتزاعی تعهد به همکاری، جایگاه حقوقی این تعهد و دامنه تحت پوشش آن، محل اختلاف و چالش های حقوقی فراوانی می باشد. یکی از مهمترین این همکاری های بین دولت ها استرداد مجرمین و انتقال محکومین بوده که اصولا استرداد هم به نفع دولت متقاضی و هم به نفع دولت مسترد کننده است. استرداد از این جهت به نفع دولت متقاضی است که باعث تسکین افکار عمومی مکانی شده که جرم در آن به وقوع پیوسته و از طرف دیگر از این جهت به نفع دولت مسترد کننده است که دولت مذکور از شر عنصر غیرقابل تحملی خلاصی مییابد. در تحقیق حاضر نگارنده ابتدا به بررسی تعهدات دولت ها در برابر توافقات همکاری نسبت به یکدیگر و چالش های حقوقی آن پرداخته سپس ابعاد مختلف استرداد و انتقال محکومان بین دولتها را، مورد بررسی قرار می دهیم.
کلید واژه: همکاری دولت ها، جرایم بین المللی، معاهدات، استرداد مجرمین، تعهد دولت ها
فصل اول
کلیات
الف- طرح مسئله
امروزه در جامعه جهانی، ارتباطات یکی از شرایط لازم برای همکاری است. گفته میشود ارتباطات بینالمللی به مذاکرات بینالمللی، مذاکرات بینالمللی به همکاری بینالمللی، و همکاری بینالمللی به همگرایی بینالمللی میانجامد. از آن جا که همگرایی مرحله نهایی فرآیند همکاری است، فرآیند ارتباطی باید ذاتاً متضمن رابطه متقابل یا باز خوراندن بین واحدهای تشکیل دهنده یک نظام بینالمللی باشد.اوج تکامل هر نظام حقوقی در مرحله تجهیز آن به سیستم کیفری پیشرفته تجلی مییابد. سیستم کیفری مناسب که بر دو مبنای سرعت و دقت در تعقیب، محاکمه و مجازات جرایم بنیاد نهاده میشود ضمن حفاظت از بنیانهای نظم عمومی و واکنش سریع در مقابل عواملی که این نظم را در معرض تهدید قرار میدهند، همواره در اندیشه احترام به حقوق و آزادیهای فردی نیز خواهد بود. توازن میان این دو ضرورت باعث میشود که ضمن حراست از منافع عمومی، دستگاه قضایی از اتهام استبداد و بیتوجهی به اصول دادرسی منصفانه، و ضرورت بازگرداندن مجرم به جامعه دور بماند. از آنجا که جرم پدیدهای مغایر نظم عمومی و تهدیدی بر منافع تمام اعضای جامعه است، مبارزه مؤثر با آن نیز در گرو مشارکت و همکاری عموم جامعه نهفته است. دستگاههای پلیسی و امنیتی هر کشور، به هر اندازه هم که پیشرفته و دقیق باشند، از همکاری عموم جامعه در مبارزه با جرایم بینیاز نخواهند بود. صور مختلف این همکاری در مرحله پیشگیری، کشف و اعلام جرم، و نیز امتناع از امحاء و اختفای آثار و یا مرتکبان جرم در قوانین کیفری کشورها (حقوق جزای شکلی و ماهوی) مشخص شده است. این امر بینیاز از توضیح است که در حوزه حقوق کیفری اصولاً این همکاری از حد یک تعهد اخلاقی فراتر رفته و در بسیاری از موارد وصفی الزامی و ضمانت اجرایی کیفری یافته است.در جامعه جهانی که برخی اعمال مجرمانه با اوصافی چون «بینالمللی»، «فراملی»، و «سازمانیافته» توصیف میشوند «همکاری در مبارزه با جرایم» از ضرورت بیشتری برخوردار میگردد. ویژگی متهمان به ارتکاب جرایم بینالمللی که عموماً در راستای اجرای فرمان حاکمیت و یا تثبیت آن (با استظهار به اصل مصونیت) به چنان اعمال مجرمانهای مبادرت ورزیدهاند و نیز برخورداری دولتها از حاکمیت و نظام قضایی کیفری، همکاری دولتها در مقابله با جرایم بینالمللی را به یکی از دغدغههای مهم جهانی مبدل ساخته است. وجود دادگاههای کیفری بینالمللی ویژه و دائمی نیز توجه به قالبها و صورتهای مختلف همکاری و پشتوانههای آنها را در خور تأمل و بررسی جلوه میدهد.
ب- مرور ادبیات و سوابق تحقیق
در مورد موضوع همکاری توسط دولت ها اساتید بسیاری همچون علیرضا دلخوش در کتاب تعهد به همکاری و آثار حقوقی آن در سال 1390، همچنین آقای رضا فیوضی کتاب بررسی مسئولیت دولتها را در سال 1379 به چاپ رسانده اند، ناگفته نماند که دکتر گلدوزیان ومحمود آخوندی و خانم ارفع نیا هم در کتب خود به موضوعات تعهد به همکاری توسط دولتها اشاراتی داشته اند.مقالات بسیاری هم در داخل و خارج کشور در باب تعهد به همکاری منتشر شده که آقای علیرضا خوشدل موضوع تعهد دولتها به همکاری با دیوان بین المللی کیفری را در مجله حقوق و سیاست، شماره 32 در سال 1390 به چاپ رساندند از سویی دراین باب آقای محمد علی اردبیلی در مجله تحقیقات حقوقی شماره 45 در سال 1386 هم به ابعاد مختلف آن اشاره نموده اند. در خصوص استرداد مجرمین و انتقال محکومان هم در تابستان 1372، آقای دکتر محمود آخوندی مقاله، استرداد بزهکاران را درمجله حقوقی و قضائی دادگستری ، شماره 8به چاپ رساندند.همچنین علی خالقی در تابستان 1383مقاله، انتقال محکومان را درمجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ، شماره 64 قلم زدند.از طرفی در باب جرائم مربوط به مواد مخدر هم که نوعی همکاری بین دولت ها می باشدآقای محمد رضاگودرزی مقاله ای با عنوان :نقدی بر سیاست جنایی دولت در قبال مبارزه با مواد مخدر را در نشریه ی اصلاح و تربیت، شماره30 در سال 1380 به چاپ رساندند.علیرغم کتب و مقالات چاپ شده در باب تعهد به همکاری دولت ها، ما در این تحقیق سعی نموده ایم که منابع مختلف را راجع به مباحث حقوقی این تحقیق جمع آوری نموده و با ارائه پیشنهاد و راهکارهایی تا حد امکان بتوانیم ولو اندک سبب رفع ابهامات معضلات حقوقی این حوزه در عرصه بین المللی باشیم.
ج- سؤالات تحقیق
سئوال اصلی
1- بطور کلی تعهد به همکاری توسط دولت ها در چه حوزه هایی قابل بررسی حقوقی است؟
سئوالات فرعی
2- دیوان بین المللی کیفری در خصوص تعهد به همکاری دولتها چه راهکارهای حقوقی ارائه نموده است؟
3- استرداد مجرمین و انتقال محکومین در چه صورتی بین دولت ها امکان پذیر است؟
4- آیا همكاری دولتهای غیر عضو اساسنامه، با دیوان كیفری بین المللی امکان پذیراست؟
5- همكاری دولت ها با دیوان از طریق قانون گذاری داخلی در عرصه بین الملل چگونه توجیه می شود؟
د- فرضیههای تحقیق
1- تعهد به همکاری توسط دولتها اول بصورت معاهدات دو یا چند جانبه ودوم در غالب کنوانسیون های بین المللی قابلیت بررسی حقوقی را داراست.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 09:13:00 ب.ظ ]
|