1-12-مدل مفهومی تحقیق 9

1-11-ساختار تحقیق 10

فصل دوم: مبانینظری تحقیق 11

2-1 مقدمه 12

2-2فرار مالیاتی 13

2-3  تمایز فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی 14

2-4 زمینه ی پیدایش فرار مالیاتی   15

2-5  شیوه های فرار مالیاتی  17

2-6 مشخصات یک سیستم مالیاتی مناسب 18

2-7 مشکلات ونارسایی های اصولی ساختار کنونی نظام مالیاتی 18

2-8 پیشگیری از فرار مالیاتی  19

2-9 فرهنگ مالیاتی   20

2-10 مجازات    21

2-11 جلوگیری از فرار مالیاتی با تقویت ضمانت اجراهای کیفری 22

2-12 اعضای هیات مدیره و اجتناب مالیاتی 25

2-13 بررسی روش های تامین مالی 27

2-14نقش بدهی در مجموعه اقلاممالی شرکت ها 30

2-15 ساختار سرمایه 31

2-16 حاکمیت شرکتی  33

2-17 تعاریفی از حاکمیت شرکتی 34

2-18ترکیب اعضای هیات مدیره 35

2-19 اندازه هیات مدیره و حاکمیت شرکتی 39

2-20 اعضای غیر موظف هیات مدیره و حاکمیت شرکتی  40

2-21 پیشینه تحقیق     43

فصل سوم:روشتحقیق 53

3-1 مقدمه 54

3-2.تعریف پژوهشی 54

3-3  فرضیه سازی و ملاک های انتخاب فرضیه 55

 

3-4 فرضیه های پژوهش 56

3-5 نحوه اندازه گیری متغیرهای تحقیق  56

3-6 قلمرو تحقیق       60

3-7 روش گردآوری اطلاعات و داده ها 60

3-8 چگونگی انجام آزمون فرضیه ها 61

3-9روش تجزیه و تحلیل داده ها 61

3-10 آزمون های انتخاب نوع الگو 64

3-11 آزمون فروض کلاسیک رگرسیون  65

3-12 ضریب تعیین و ضریب تعیین تعدیل شده 69

3-13 الگوی تحقیق   70

3-14 خلاصه فصل   70

فصل چهارم:تجزیهوتحلیل 71

4-1.مقدمه 72

4-2.آمار توصیفی 73

4-3 تحلیل همبستگی 75

4-4 بررسی نرمال بودن توزیع متغیر وابسته 76

4-5 آمار استنباطی    78

6-4نتایج آزمون فرضیه های تحقیق 80

4-7 خلاصه فصل 81

فصل پنجم:تحلیل نتایج وارائه پیشنهادها 82

5-1 مقدمه 83

5-2 تجزیه وتحلیل نتایج آزمون فرضیه ها 83

5-3 محدودیت های تحقیق 89

5-4پیشنهادهای تحقیق  90

منابعوماخذ… 93

Abstract 100

 

فهرست جداول

 

این مطلب را هم بخوانید :

عنوان                                                           صفحه

جدولشماره 4- 1: آماره توصیفی متغیرها 73

جدولشماره 4- 2: ضریب همبستگی میان متغیرهای مستقل و وابسته 75

جدولشماره 4- 3: آزمون نرمال  متغیر وابسته تحقیق 77

جدولشماره 4- 4: تبدیل جانسون متغیر وابسته 77

جدولشماره 4- 5:نتایج آزمون تشخیصی F لیمر 78

جدولشماره 4- 6: نتایجتخمین الگو 79

 چکیده

یکی از ویژگی های بازار های نو ظهور امروز، توجه به پارامتر سرمایه و روشهای موثر بر حفظ و ایجاد ارزش شرکت و مدیریت ریسک شرکت در بازارهای تامین مالی است که یکی از صحنه­های رقابتی بین شرکت ها را در کل بازار تشکیل می دهد. هدف این تحقیق بررسی ارتباط بین فرار مالیاتی و سیاست بدهی شرکت ها می باشد. به همین منظور،  شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران برای دوره بین سال های 1390 تا 1392 با استفاده از الگوی رگرسیونی داده های ترکیبی مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی این ارتباط 3 فرضیه تدوین و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج تحقیق در حالت کلی نشان داد که بین فرار مالیاتی و سیاست بدهی ارتباط منفی و معناداری برقرار است . همچنین نتایج سایر فرضیات تحقیق نیز نشان داد که بین متغیر اعضای غیر موظف و سیاست بدهی رابطه ی مثبت و معناداریو بین اعضای غیر موظف به همراه فرار مالیاتی با سیاست بدهی رابطه معنی داری وجود ندارد.

 کلید واژه ها:فرار مالیاتی، سیاست بدهی ، اعضای غیر موظف هیئت مدیره، رگرسیون داده های ترکیبی

مقدمه

در این فصل ابتدا به بیان  کلیات تحقیق شامل بیان موضوع، اهداف و اهمیت موضوع تحقیق، فرضیات تحقیق، قلمرو تحقیق، روش تحقیق و تعریف واژه ها پرداخته می شود. یکی از منابع مهم درآمدی دولتها مالیات است که علاوه بر اینکه بخش عمده ای از هزینه ها را تامین می کند بعنوان ابزار مناسب مالی برای کنترل اقتصاد نیز بکار گرفته می شود. هنگامی که در سطح جامعه با رشد نقدینگی مواجه می شویم دولت می تواند با افزایش نرخ های مالیاتی موجبات کاهش نقدینگی وتورم را فراهم آورد و اگر رکود وکم تحرکی وعدم رونق اقتصادی را در اقتصاد شاهد باشیم مسولان میتوانند با کاهش نرخ های مالیاتی شکوفایی اقتصاد را به جامعه برگردانند . بدین ترتیب مالیات می تواند یکی از ابزارهای مهم مالی و به عنوان سوپاپ اطمینان اقتصادی کارکردهای مطلوبی برای جامعه به همراه داشته باشد. همچنین مالیات نقش مهمی در توزیع عادلانه درآمد و توزیع مجدد ثروت دارد.  دولت ها با اخذ مالیات از ثروتمندان وتوزیع آنان در قالب کمک های بلاعوض واعانات و پرداخت یارانه به افراد کم درآمد جامعه در برقراری عدالت اجتماعی نیز نقش موثری ایفا نمایند.

یکی از مهم ترین اهداف که مدیران مالی برای حداکثر رساندن ثروت سهامداران، تعیین بهترین ترکیب منابع شرکت یا همان ساختار سرمایه می باشد.غالباتامین مالی ازطریق بدهی به دلیل صرفه جویی مالیاتی ونرخ پایین تر آن در مقایسه بابازده مورد انتظار سهامداران ، برای مدیران شرکت ها از ارجحیت برخوردار است. اما برای اعتباردهندگان موضوع مهم در خصوص اعطای وام و اعتبار ، توان پرداخت اصل و بهره وام و اعتبارات پرداختی می باشد.در کشورهای غربی نظیر آمریکا اعتباردهندگان جهت ارزیابی توان پرداخت اصل و بهره وام به صورت های مالی شرکت ها اتکا می کنند که در این میان صورت سود و زیان (خصوصا سود قبل از بهره)از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. با توجه به اهمیت صورت های مالی خصوصا صورت سود وزیان در تصمیم گیری جهت اعطای وام واعتبار ممکن است مدیران شرکت ها برای جلب نظر مساعد اعتباردهندگان وضیعت مطلوبی از سودآوری شرکت را به نمایش بگذارند تا ضمن جذب سرمایه لازم بتوانند هزینه بدهی را نیز کاهش دهند.(دفوندو جیم بالو، 1994) . این دیدگاه که تصمیمات ساختار سرمایه تحت تاثیر ملاحظات هزینه ای سازمان هستند در ادبیات مالی شرکت باور شده اند(مثلا، گروسمن و هارت1982،هریس و راویو1988،1981،جنسن 1986،راجان و وینتون1995،استولز1988). بنابراین، مالیات ها و هزینه‌های سازمان به عنوان عوامل مهمی در تصمیمات ساختار سرمایه شرکت در نظر گرفته شده اند و بنابراین احتمالا فرار مالیاتی شرکت و مکانیسم‌های اداره شرکت بر سیاست بدهی شرکت تاثیر می‌گذارند .معمولا فرار مالیاتی به عنوان تلاش یک شرکت برای حداقل کردن مالیات قابل پرداختش به طریق قانونی تعریف می شود ، ومعنی مشابهی با برنامه ریزی مالیاتی ، مدیریت مالیات واجتناب از پرداخت مالیات دارد که در حوزه های قانونی واخلاقی توسط قانونگذاران مالیاتی پذیرفته شده است.

بررسی وقایع مربوط به ورشکستگی شرکت های بزرگ از قبیل انرون، ووردکام، آدفی، سیکو، لیوسنت، گلوبال کروسینگ، سان بیم، تیکو، و بحران مالی 1997 آسیا که موجب زیان بسیاری از سرمایه گذاران و ذی نفعان شد نشان داد منشا اصلی این وقایع، سیستم های ضعیف حاکمیت شرکتی، دست کاری سود و گزارش سود های واهی و بی کیفیت بود. اغلب، مدیران این شرکت ها با توسل به روش های متقلبانه نظیر طراحی و انجام معاملات صوری و ساختگی با اشخاص وابسته به قصد مدیریت سود و فرار مالیاتی، کیفیت گزارش گری مالی و کیفیت سود را تا حد ممکن به پایین ترین سطح تنزل داده بودند (بولو، 1385 ). ازآنجاکههزینه‌هایمالیاتییکیازمهمترینهزینه‌هایشرکتهاراتشکیلمیدهد و موجبخروجنقدینگیازشرکتهاشدهوسودسهامسهامدارانراکاهشمیدهد،هزینهمالیاتو مالیاتقابلپرداختهموارهموردتوجهمدیراناجرائیوهیاتمدیرهوهمچنینسهامدارانشرکتهامیباشد. لذااتخاذسیاستهایمالیاتی(محافظهکارانه)ازجملهخطمشیهاییاستکه درارزیابیعملمدیرانازسویسهامدارانوهمچنینکلبازارسرمایهموردتوجهقرارمیگیرد. حال این تحقیق بر آن است تا تاثیرفرار مالیاتی شرکت ها بر سیاست های بدهی در شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران رابررسی نماید.

Defond  andJiambolovo (1994)                                                                                                                    Bolo(1385)

 بیان موضوع

هدف اولیۀ حسابداری مالی فراهم آوردن اطلاعات مفید برای سرمایه گذاران جهت پیش بینی عملکرد واحد اقتصادی است. این پرسش که چه چیزی سیاست بدهی یا ساختار سرمایه شرکت را تعیین می کند سالها توجه پژوهشی قابل توجهی را به خود جلب کرده است . نشان داده شده است که  در بازار سرمایه بدون اصطکاک شرکتی که در حال به حداکثر رساندن ارزش بین تامین مالی از طریق بدهی و صاحبان سهام شرکت است بی طرف می‌باشد( مودیگلیانی و میلر، 1958) .با این حال، سیاست بدهی شرکت به وسیله مزایا و هزینه‌های تامین مالی از طریق بدهی شامل مزایای مالیاتی از دریافت وام ، هزینه‌های ورشکستگی یا توقیف اموال و هزینه‌های بدهی تعیین می شود (میرس،1984) .

ﻋﺪم ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ ﺑﯿﻦ اﺻﻮل ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه  ﺣﺴﺎﺑﺪاری و ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ، اﯾﻦ ﻓﺮﺻﺖ را ﺑﺮای ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ  ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ به طور هم زمان ﺳﻮد دﻓﺘﺮی ﺷﺎن ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﺸﺎن را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺑﺎﻻ و ﺳﻮد ﻣﺸﻤﻮل را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ . رﺳﻮاﯾﯽ ﻫﺎﯾﯽ اﺧﯿﺮ ﺣﺴﺎﺑﺪاری و ﻓﻌﺎﻟیت ﻫﺎی ﭘﻨﻬﺎن ﺳﺎزی ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪﮐﻪﺑﺮﺧﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﺗﻤﺎﯾﻞ دارﻧﺪ در ﮔﺰارﺷﮕﺮی ﻣﺘﻬﻮراﻧﻪ ای  وارد ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻪ ﻫﺮدوی ﺳﻮد دﻓﺘﺮی و ﺳﻮد ﻣﺸﻤﻮل ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﺸﺎن را در ﯾﮏ دوره ﻣﺎﻟﯽ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮار دﻫﺪ .ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ رابطه ی فرار مالیاتی با سیاست بدهی و همچنین رابطه ی بین بدهی و ترکیب اعضا غیرموظف بررسی می شود.

برای تعیین سطح فرار مالیاتی، شرکت ها مزایای حاشیه ای را با هزینه‌های حاشیه ای دستکاری در مالیات ها مقایسه می کنند. مزایای حاشیه ای شامل صرفه جویی مالیاتی بیشتر می باشد در حالی که هزینه‌های حاشیه ای شامل جریمه بالقوه تحمیل شده به وسیله اداره مالیاتی، هزینه‌های اجرا (هزینه‌های تلاش ،زمان و اجرای معاملات مالیاتی) و هزینه‌های نمایندگی همراه با فعالیت های

Miller and modigliani( 1958 )

Myers(1984 )

 

فرار مالیاتی می باشد. ویژگی حیاتی فعالیتهای فرار مالیاتی پیچیدگی و ابهام می باشد. از این

پیچیدگی می توان برای پنهان کردن رانت خواری ، همچون مدیریت سود، معاملات فیمابین و دیگر رفتار پیش شرط مصرفی استفاده کرد. اگر این موضوع درست باشد سهامداران محافظت از خود را در یک بازار سرمایه اثربخش قیمت گذاری می کنند. یعنی رانت خواری بالقوه فرار مالیاتی ضمن سودآور بودن برایتصمیم گیرنده با یک هزینه غیرمالیاتی همراه می باشد.( دسای ودارموپالا  ،2004-2006)  .

 

  • اهداف تحقیق

هدف این پژوهش بررسی این موضوع می باشد که چه چیزی سیاست بدهی یا ساختار سرمایه شرکت را تعیین می کند و وقتی که شرکتی سپرهای مالیاتی فاقد بدهی بیشتری به کار می گیرد ، سطوح بدهی پایین تری (اصطلاحااثر جانشینی بدهی)دارد و بررسی میزان اعتبار و کارآیی آن  را در بورس اوراق بهادار ایران بررسی کند.

همچنین با توجه به مطالبی که در شرح و بیان مسئله بیان شد اهداف این پژوهش تیتر وارعبارت است از:

  • تعیین رابطۀ بین فرار مالیاتی شرکت با بدهی
  • تعیین رابطه بین ترکیب اعضای غیر موظف هیأت مدیره یک شرکت و بدهی شرکت
  • تعیین رابطه بین فرار مالیاتی و بدهی شرکتدر شرکت هایی که ترکیب اعضای غیر موظف هیأت مدیره در هیأتشان بیشتر است

    • اهمیت موضوع تحقیق
  • بیان اثرات فرار مالیاتی بر سیاست بدهی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

Desai &Darmapala (2006)

  • تاکید بر ارائه اطلاعات مفید در مورد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  • بیان تاثیر هیأت مدیره غیر موظف بر رابطه فرار مالیاتی بر سیاست بدهی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  • بیان تاثیر هیأت مدیره غیر موظف بر سیاست بدهی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...