1-6-1- تعریف مفهومی متغیرهای تحقیق 7 1-6-2- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق 9 فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 1-2- مقدمه 11 2-2- ویژگی کودکان دوران پیش دبستانی 11 3-2- نظام شناختی کودکان پیش دبستانی 12 4-2- تربیت کودک و نقش بازی در آن 13 5-2- نقش های تربیتی بازی در کودکان پیش دبستانی 13 1-5-2- نقش بازی در رشد جسمانی کودک: 13 2-5-2- نقش بازی در رشد عقلانی کودک: 14 3-5-2- نقش بازی در رشد عواطف کودک: 14 4-5-2- نقش بازی در رشد اجتماعی کودک: 15 6-2- خلاقیت 16 7-2- نظریه های مربوط به خلاقیت 18 1-7-2- خلاقیت به عنوان الهام خدایی 18 2-7-2- خلاقیت به عنوان دیوانگی 18 3-7-2- خلاقیت به عنوان نبوغ شهودی 19 4-7-2- خلاقیت به عنوان نیروی حیاتی 19 5-7-2- نظریه تداعی گرایی 19 6-7-2- نظریه گشتالت 20 7-7-2- مکتب شناختی 20 8-7-2- نظریه روانکاوی 20 9-7-2- روانکاوی جدید 22 8-2- هوش و خلاقیت 22 9-2- مراحل خلاقیت 23 10-2- پرورش خلاقیت در کودکان 24 11-2- نقش مدرسه در بارور کردن خلاقیت 27 12-2- ویژگیهای کودکان خلاق 28 13-2- مهارتهای تفکر 31 14-2- مهارتهای تفکر انتقادی 31 15-2- مهارتهای تفکر حل مسئله 36 16-2- الگوی آموزشی بازی تمرین 38 17-2- تعریف بازی 39 18-2- تعریف بازی از نظر متخصصان 40 19-2- انواع بازی و شکل اجرای آن 41 20-2- نقش بازی در رشد خلاقیت 46 21-2- نقش بازی در رشد استقلال فردی 47 22-2- نقش بازی در بهداشت روانی 47 23-2- نقش بازی در رشد ذهنی و هوشی 48 24-2- نقش های اخلاقی بازی: 48 25-2- نقش های آموزشی و تربیتی بازی: 48 26-2- نقش درمانی بازی: 49 27-2- عوامل مؤثر در بازی: 50 28-2- ضرورت آموزش بازی به کودکان: 53 29-2- پیشینه پژوهشی 55 1-29-2- تحقیقات داخلی: 55 2-29-2- تحقیقات خارجی: 56 فصل سوم: روش­ پژوهش 3-1- مقدمه 60 3-2- طرح تحقیق 60 3-3- جامعه آماری 61 3-4- نمونه تحقیق و روش نمونه گیری 61 3-5- روش جمع آوری اطلاعات 61 3-6- ابزار تحقیق، روایی و پایایی آزمون 61 3-7- روش اجرا 62 3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها 63 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده­های آماری این مطلب را هم بخوانید : جولای 2020 - دانلود متن کامل فایل های تحقیق - مقاله -پروژه-پایان نامه 1-4- مقدمه 65 2-4- شاخصهای آماری 65 1-2-4- آمار توصیفی 65 2-2-4- آمار استنباطی 68 فصل چنجم: بحث و نتیجه گیری 1-5- مقدمه 73 2-5- یافتههای پژوهشی 73 1-2-5- نتیجه اصلی 73 2-2-5- نتیجه اول 74 3-2-5- نتیجه دوم 74 4-2-5- نتیجه سوم 75 3-5- محدودیت های پژوهشی 76 4-5- پیشنهادات 76 1-4-5- پیشنهاد جهت پژوهشهای آینده 76 2-4- 5- پیشنهادات کاربردی 77 چکیده هدف از این مطالعه بررسی تأثیر الگوی تدریس مهارت تفکر به شیوه بازی- تمرین بر رشد خلاقیت کودکان پیش دبستانی ناحیه یک شهرستان یزد در سال تحصیلی 1393- 1394 بود. به منظور اجرای این تحقیق از جامعه آماری که شامل کلیه­ی دانش­آموزان پیش­دبستانی شهرستان یزد به شیوه­ی نمونه­گیری خوشه­ای تعداد 30 نفر نمونه در دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. این تحقیق با روش شبه آزمایشی و به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. متغیر مستقل به شکل الگوی تدریس بازی تمرین برای گروه آزمایش آموزش داده شد. برای گردآوری اطلاعات مربوط به متغیر وابسته از پرسشنامه­ی خلاقیت تورنس (فرم ب) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی و همچنین آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی فرضیه­های پژوهشی استفاده شد. تحلیل داده­های آماری نشان داد که بین میانگین نمرات خلاقیت گروه آزمایش و گواه بعد از اعمال متغیر مستقل تفاوت معنی داری به وجود آمده است. (05/0p <) به عبارتی اعمال الگوی تدریس مهارت تفکر به شیوه بازی تمرین موجب رشد خلاقیت و مؤلفه­های آن شامل انعطاف پذیری، ابتکار ذهنی، سیالی گردیده است. واژگان کلیدی: الگوی تدریس، مهارت تفکر، شیوه بازی تمرین، خلاقیت تصویری تورنس. 1-1- مقدمه اهداف تعلیم و تربیت، پرورش کودکان متفکری است که قادر باشند بر مسائل و مشکلاتشان در زندگی روزمره و در محیط اجتماعی به آسانی غلبه کنند. برونر (1978)، پیاژه (1970) و ویگوتسکی (1978) بازی را رکن اصلی یادگیری دوران کودکی تعریف کرده و یادگیری مهارتهای تفکر و عملکرد خلاق آنان را به کیفیت و کمیت بازیهای آموزشی دوران کودکی وابسته می­دانند. بازی راهی است که کودک بوسیله آن دنیا را کشف می کند. در بازی های مناسب ارتباطات مغزی کودک به صورتی رشد می کنند که یادگیری را برای او آسان تر می کنند. به طور کلی تمام بازی های مناسبی که کودک انجام می دهد در قوی تر کردن قدرت مغزی او و رفتارهای مثبت اجتماعی او موثر هستند (پیاژه، 1970). بازی به عنوان الگوی رفتاری یکی از نیازهای اساسی کودکان به شمار می­رود که در عین سرگرم کردن وی را برای ورود به زندگی واقعی بزرگسالی آماده می­کند. از این لحاظ شرایط بازی، آزادی کودک در بازی، اسباب بازیهای مورد استفاده کودک و مدت زمانی که به بازی با کودک اختصاص داده می‌شود اهمیت شایان توجهی دارد. چرا که الگوهای رفتاری و میزان انعطاف پذیری کودک در دوران زندگی بعدی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...