فهرست مطالب

فصل اول کلیات پژوهش.. 1

مقدمه 2

بیان مساله 3

اهمیت و ضرورت پژوهش.. 5

اهداف پژوهش.. 7

فرضیه‌های پژوهش.. 8

تعریف مفاهیم 8

فصل دوم پیشینه پژوهش.. 10

مقدمه 11

عزت نفس.. 12

تعریف.. 12

تاریخچه عزت‌نفس.. 14

نظریه های روانشناختی در مورد عزت‌نفس.. 15

عزت‌نفس از دیدگاه اسلام 18

عوامل موثر در شکل‌گیری عزت‌نفس.. 19

نقش خانواده در تکوین عزت‌نفس.. 19

نقش همسالان و معلمان در تکوین عزت‌نفس.. 21

نقش خود واقعی و خود آرمانی در تکوین عزت‌نفس.. 22

ابعاد عزت‌نفس.. 22

اهمیت عزت‌نفس.. 23

شرایط عزت‌نفس.. 27

زمینه‌های عزت‌نفس.. 28

نشانه‌های پایین بودن عزت نفس.. 29

روش‌های افزایش عزت‌نفس.. 30

قصه……………………………………………………………………………………. 33

تعریف قصه 33

 

قصه درمانی. 35

قصه در قرآن. 39

تاریخچه قصه و قصه‌گویی. 40

قصه در ایران. 41

قصه در رویکردهای نظری روان درمانی. 42

قصه‌درمانی با رویکرد روان تحلیل‌گری. 43

قصه درمانی با رویکرد روانشناسی فردی (آدلری) 44

قصه درمانی با رویکرد شناختی. 45

قصه درمانی با رویکرد رفتار درمانی. 46

انواع قصه 47

اهداف و ارزشهای قصه‌گویی. 49

ویژگی‌های قصه‌گو. 50

نمایش خلاق. 52

تعریف نمایش خلاق. 52

تاریخچه پیدایش تئاتر و نمایش‌درمانی. 56

نمایش در رویکرد نظری روان‌درمانی. 56

انواع نمایش خلاق. 58

اهداف نمایش خلاق. 59

اهمیت نمایش خلاق. 60

تفاوت‌های نمایش‌خلاق با نمایش و تئاتر. 62

شرایط ایجاد نمایش خلاق. 63

بررسی پژوهش‌های پیشین. 65

پژوهش‌های داخل کشور. 65

پژوهش‌های خارج از کشور. 69

فصل سوم روش اجرای پژوهش.. 75

مقدمه 76

طرح پژوهش.. 76

جامعه آماری. 76

این مطلب را هم بخوانید :

 

روش نمونه‌گیری و حجم نمونه 76

ابزار پژوهش.. 77

خرده مقیاس‌ها 78

اعتبار و روایی پرسشنامه 78

فصـل چهارم تجزیه و تحلیل دادهها 80

مقدمه 81

بخش اول: آمار توصیفی. 81

بخش دوم: آمار استنباطی. 90

فصل پنجم بحث و نتیجهگیری. 95

مقدمه 96

محدودیت‌های پژوهش.. 103

پیشنهادات کاربردی. 103

پیشنهادات پژوهش.. 103

منابع و مراجع. 105

منابع. 105

پیوست‌ها 118

 

 

فهرست جداول

جدول ‏4‑1: شاخص‌های آمار  توصیفی نمره‌های عزت‌نفس كلی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون 81

جدول ‏4‑2: شاخص‌های آمار توصیفی نمره‌های عزت‌نفس اجتماعی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون 83

جدول ‏4‑3: شاخص‌های آمار توصیفی نمره‌های عزت‌نفس خانوادگی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون 85

جدول ‏4‑4:  شاخص‌های آمار توصیفی نمره‌های عزت‌نفس تحصیلی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون 86

جدول ‏4‑5: شاخص‌های آمار توصیفی نمره‌های عزت‌نفس جسمی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون 87

جدول ‏4‑6: نتایج آمار تی گروه‌های مستقل جهت بررسی تفاوت میانگین‌های عزت‌نفس و خرده مقیاسهای آن در مرحله پیش‌آزمون 89

جدول ‏4‑7: نتایج آزمون F لوین جهت بررسی برابری واریانس ها 90

جدول ‏4‑8: نتایج آزمون باکس به عنوان پیش فرض مناسب بودن مدل 91

جدول ‏4‑9: نتایج آزمون کواریانس برای محاسبه اثرات بین آزمودنیها در دو گروه کنترل و آزمایش 91

جدول ‏4‑10: مقایسه جفتی گروه‌ها در متغیرهای وابسته 93

 

 

فهرست نمودارها

نمودار ‏4‑1: میانگین نمرات عزت‌نفس كلی در دو گروه آزمایش و كنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون 82

نمودار ‏4‑2: میانگین نمرات عزت‌نفس اجتماعی در دو گروه آزمایش و كنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون 84

نمودار ‏4‑3: میانگین نمرات عزت‌نفس خانوادگی در دو گروه آزمایش و كنترل در دو مرحله پیش و پس آزمون 86

نمودار ‏4‑4: میانگین نمرات عزت‌نفس تحصیلی در دو گروه آزمایش و كنترل در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون 87

نمودار ‏4‑5: میانگین نمرات عزت‌نفس عمومی(جسمی) در دو گروه آزمایش و كنترل در دو مرحله پیش و پس آزمون 88

 

1   فصل اول

2   کلیات پژوهش

 

مقدمه

انسان قصه و نمایش را ساخت و حال نوبت قصه و نمایش است که آدمی را بسازد (آقاعباسی، 1386). دوره نوجوانی در زندگی انسان از اهمیت خاصی برخوردار است. اهمیت آن مربوط به بحران‌های مختلفی است که در این زمان برای انسان به وجود می‌آید. در این دوره به علت کم تجربه بودن نوجوانان، مسأله تصمیم‌گیری مشکل می‌شود، برای جبران این ضعف، پدر،‌‌‌‌ مادر و مربی با جلب کردن، نظر نوجوانان به خود، علاوه بر بالا بردن میزان اعتمادبه‌نفس آنها نسبت به خودشان می‌توانند بر میزان اعتماد به نفس شان نیز بیافزآیند. کمبود اعتماد به نفس، بیانگر ترس واضطراب درونی است. به همین دلیل نوجوانان ناگهان درونگرا می‌شوند و در خود فرو می‌روند، و احساس ترس از شکست و مسخره شدن درآنها شکل می‌گیرد و ممکن است تمام وجودشان را در بر‌گیرد (اکبری،‌‌‌‌ 1387). دوران کودکی دشوارترین دوره حیات انسان از جهت تربیتی است و وقتی به کودکان و نوجوانان گوش بسپاریم و آنان را جدی بگیریم و مراقبشان باشیم عزت‌نفس آنان تقویت می‌شود زیرا با عشق و حمایت هر انسانی احساس ارزشمند بودن می‌کند. بنابراین اگر کودکان در محیطی رشد کنند که احساس حمایت و عشق را دریافت نکنند اعتماد به نفس‌شان کاهش می‌یابد و به ‌تدریج در مورد توانایی‌های خود تردید می‌کنند. چنین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...