دانلود پایان نامه ارشد : بررسی و خوانش نقش مایه های آثار بر جای مانده از هزاره سوم حوزه هلیلرود |
از نقوش آنها در جهت تصویرسازی داستانهای رایج بومی است.
به نظر میرسد باورهایی که موجد این تصاویر بوده از راههای گوناگون از جمله ادبیات محلی و آیینها و باورها، به حیات خود ادامه داده است. و همچنین به نظر میرسد تصاویر مکشوفه از این ناحیه، هویت خود را از منظر جغرافیای زیستیِ بومی بهدست آورده و این منظر تغییر چندانی نکرده است.
گردآوری دادههای این پژوهش از دو طریق؛ تحقیق میدانی در منطقه مورد پژوهش برای گردآوری و ثبت افسانهها و رسومات کهن جاری، و همچنین مطالعات موزهای و کتابخانهای صورت گرفته است.
آنچه که از این تحقیق حاصل آمده، به چند بخش موضوعی تقسیم میشود؛ نخست، از آنجا که کهنترین متون ثبت شدهی موجود مربوط به آیین زرتشتی است، بررسی ریشهی باورها و افسانههای شفاهی، بیشتر با استناد به اینگونه متون صورت گرفته است. دوم اینکه تعداد آثار در دسترس از این تمدن محدود بوده و اثبات فرضیهی انطباق دو مقولهی مذکور، نیازمند وجود تمام تصاویر و نقوش میباشد که با توجه به کمیت حاضر، به نتایجی قابل توجه دست یافتهایم. سپس بهطور مسلّم، افسانههای کهن و عقاید اسطورهای گذشته در مسیر تاریخ چند هزار ساله دچار تغییرات زیاد شده و اکنون در قالب رسوم و داستانهایی پراکنده و ادغامشده به دست ما رسیدهاند.
کلیدواژگان
هلیلرود. جیرفت. نقشمایه. اسطوره. عامیانه. تصویرسازی.
فهرست مطالب
فصل اول: مسائل و فرضیات پژوهش…………………………………………………………………………….7
1-1. بیان مسأله……………………………………………………………………………………………………8
2-1. پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………………………..11
3-1. اهداف کلی و تفصیلی……………………………………………………………………………………..14
4-1. فرضیه یا سؤالات کلیدی تحقیق…………………………………………………………………………………………….16
5-1. روش تحقیق و شیوههای مورد استفاده………………………………………………………………………………….16
فصل دوم: عوامل استقرار جمعیت در حوزهی باستانی هلیلرود و معرفی، توصیف و تحلیل آثار آن……………………………………………………………………………………………………………………………………17
1-2. ردیابی علمی حوزهی باستانی هلیلرود و عوامل پدید آمدن این تمدن……………………………….18
1-1-2. محدوددیتها و جذابیتهای حوزه هلیل برای استقرار انسانها…………………………………………..26
فصل سوم: مفهوم اسطوره و نسبت آن با آثار هلیلرود……………………………………………………………….32
1-3. معرفی و توصیف آثار حوزهی هلیلرود………………………………………………………………………………..33
2-3. مفهوم اسطوره با دو رویکرد طبیعتگرایانه و فولکوریک…………………………………………………….37
3-3. تحلیلی بر عناصر موجود در افسانهها و عقاید اسطورهای جاریِ ساکنان هلیلرود……………..41
1-3-3. مَردوزما……………………………………………………………………………………………..42
2-3-3. آل…………………………………………………………………………………………….42
3-3-3. دُرونْج……………………………………………………………………………………….43
4-3-3.پَری………………………………………………………………………………………………………46
5-3-3. اسامی آبادیها و مکانهای زیارتی……………………………………………………………………………………….47
6-3-3. جشن سَده در میان بومیان حوزهی هلیلرود…………………………………………………………………………..49
7-3-3. توصیف و تحلیل نقشمایههای مار و عقرب………………………………………………………………………….51
فصل چهارم: دو داستان انتخابی «پهلوان جوسر» و «درونج»، و تحلیلی بر آنها………………………….59
1-4. مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………..60
2-4. افسانه «پهلوان جوسر»…………………………………………………………………………………………….62
1-2-4. تطبیقی بر تحلیل داستان «پهلوان جوسر» با نمونههای تصویری نقشمایههای آثار هلیلرود………………………………65
3-4. افسانه «درونج»……………………………………………………………………………………………………………………….74
1-3-4. تطبیقی بر تحلیل داستان «درونج» با نمونههای تصویری نقشمایههای آثار هلیلرود ………………………………………78
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………..84
مآخذ………………………………………………………………………………………………..87
گزارش کار عملی و روایت تصویری افسانهی پهلوان جوسر………………………………………………….. 91
این مطلب را هم بخوانید :
فصل اول:
مسائل و فرضیات پژوهش
بیان مسأله:
آثار نویافتهی تمدن جیرفت (حاشیه هلیلرود) که موجب شگفتی جهانیان شده است از جنبههای گوناگونی حائز اهمیت است. به استناد برخی منابع نوشتاری و باستانشناختی، این آثار از تاریخ بسیار طولانی برخوردار است و مطالعات صورت گرفته بر روی این آثار موجب شده که محققین، تاریخ شکلگیری این آثار را قدیمیتر از اولین تمدن جهان یعنی «بینالنهرین» بدانند و حتی این فرضیه را ارائه دهند که شکلگیری اولین تمدن جهان نیز در این منطقه بوده است. بدون شک قومی با چنین درجهای از تمدن و هنر بایستی صاحب خط و آثار مکتوب نیز باشد. ولی تا کنون جز دو سطر از نوشتههای آنان به دست ما
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 09:05:00 ق.ظ ]
|