دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل ساختاری هنرهای کتابآرایی درنهج البلاغه |
مسلمانان همواره دستمایهی هنرنمایی هنرمندان بوده است و آنان با بضاعت خویش در کتابت و آرایش این کتاب مقدس کوشیدهاند. در مقایسه با قرآن، کتابهای مذهبی دیگر از جمله نهجالبلاغه به دلایل مختلف کمتر مورد هنرنمایی قرار گرفته است. نهجالبلاغهی شمارهی 64455 موجود در کتابخانهی شمارهی یک مجلس شورای اسلامی یکی از معدود نُسَخی است که در این دوره توسط احمد بن السهروردی کتابت شده است. در این پژوهش با بررسی توصیفی و تحلیلی نسخه به شناسایی و تحلیل تزیینات کتابآرایی، خوشنویسی و تأثیر پذیری آن، از دیگر نُسخ آن دوره پرداخته شد. این نسخه از آثار ممتاز سهروردی بوده و وضعیت فیزیکی سالم، زیبایی و بیتکلفی در خط و سادگی تزیینات در این نسخه، آنرا در زمرهی والاترین آثار هم عصر خود و نیز سرمشقی برای دورههای بعد قرار داده است.
کلید واژهها: دورهی ایلخانی، کتابآرایی، نهجالبلاغه، احمد بن السهروردی، خطِّ نسخ
فهرست مطالب
عنوان شمارهی صفحه
مقدمه ……………………………………………………………………………………………. 3 – 1
فصل اول : کلیات پژوهش
1 – 1 : بیان مساله ………………………………………………………………………………………………….. 6 – 5
1 – 2 : اهداف پژوهش ……………………………………………………………………………………………. 6
1 – 3 : پرسشهای پژوهش ……………………………………………………………………………………. 6
1 – 4 : فرضیههای پژوهش …………………………………………………………………………………….. 7
1 – 5 : پیشینه و سابقهی پژوهش …………………………………………………………………………. 8- 7
1 – 6 : روش اجرایی پژوهش ………………………………………………………………………………… 8
فصل دوم: فرهنگ و هنر ایران در عصر ایلخانان
2 – 1 : اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی …………………………………………………………. 14- 10
2 – 2 : گرایشهای مذهبی ………………………………………………………………………………………21- 15
2 – 3 : علل شکوفایی هنر ……………………………………………………………………………………… 25- 22
2 – 4 : وضعیت کتاب آرایی در دورهی ایلخانی ……………………………………………………..30- 26
2 – 4 – 1 : خوشنویسی …………………………………………………………………………………………….37-31
2 – 4 – 2 : تذهیب …………………………………………………………………………………………………. 45- 37
2 – 4 – 3 : صفحه آرایی ………………………………………………………………………………………… 48- 45
2 – 4 – 4 : کاغذ …………………………………………………………………………………………………….. 49- 48
2 – 4 – 5 : صحافی و تجلید ………………………………………………………………………………….. 52- 49
فصل سوم: کتابشناسی و نسخه شناسی اثر
3 – 1 : کتابشناسی
3 – 1 – 1 : نهج البلاغه، موضوع و مؤلف ……………………………………………………………… 59- 54
3 – 2 : نسخه شناسی
3 – 2 – 1 : احوال و آثار احمد بن السهروردی …………………………………………………….. 68- 60
3 – 2 – 2 : ویژگیهای نسخه ………………………………………………………………………………… 72- 69
فصل چهارم: تحلیل و بررسی نسخه
4 – 1 : قواعد عمومی خوشنویسی ……………………………………………………………………….. 77- 72
4 – 2 : ساختار هندسی و زمینه تاریخی خط نسخ …………………………………………. 78- 77
4 – 3 : ساختار هندسی و زمینه تاریخی خط ثلث ………………………………………….. 79- 78
4 – 4 : بررسی سبک خوشنویسی اثر …………………………………………………………………. 111-80
4 – 5 : بررسی شیوهی تذهیب و تزیینات ………………………………………………………………120-111
4 – 6 : بررسی جدولکشی …………………………………………………………………………………….. 129-120
4 – 7 : بررسی کاغذ ……………………………………………………………………………………………….. 132-130
4 – 8 : بررسی جلد ………………………………………………………………………………………………… 134-132
فصل پنجم: جمع بندی
5 – 1 : نتیجهگیری ……………………………………………………………………………………………….. 137-136
این مطلب را هم بخوانید :
5 – 2 : ارائهی پیشنهادات ……………………………………………………………………………………… 138
5 – 3 : گزارش کار عملی ……………………………………………………………………………………… 151 -139
5 – 4 : کتابنامه ……………………………………………………………………………………………………. 142-139
چکیدهی انگلیسی
مقدمه:
کتاب و کتابخانه از جلوههای دیرین تمدن بشری است که در ایران نیز سابقهای کهن دارد. و از آنجا که ایران همواره مهد علم و هنر بوده دانشمندان حاذقی در علوم مختلف و هنرمندان بزرگی در هنرهای گوناگون پرورش داده و هنرهای کتابسازی و کتابآرایی نیز به موازات دیگر هنرها مورد علاقهی مردم و دوستداران علم و هنر این سرزمین بوده است.
پس از فتح ایران، با رواج اسلام و نیاز به استنساخ قرآن، رسمالخط عربی از همان آغاز مورد توجه قرار گرفت. در سالهای اولیه، خط کوفی مورد استفاده قرار گرفت. در ایران نوع خاصی از این خط با نام
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 08:54:00 ق.ظ ]
|