دانلود پایان نامه ارشد :تحلیل بصری نقوش اساطیری ساسانی و نمود آن |
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- تعریف مسئله…………………………………………………………………………… 2
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق…………………………………………………… 2
1-3- سوالات تحقیق…………………………………………………………………. 2
1-4- فرضیه های تحقیق……………………………………………………………………. 3
1-5- اهداف اصلی و فرعی………………………………………………………………………… 3
1-6- روش تحقیق-روش جمع آوری اطلاعات…………………………………………………… 3
1-7- کاربردتحقیق……………………………………………………………………………………. 3
1-8-پیشینه تحقیق- چگونگی انجام پروژه عملی……………………………………………….. 3
1-9- شرح کارعملی…………………………………………………………………………….. 6
فصل سوم: بررسی پیشینه تاریخی نقشمایههای ساسانی
3-1- اسطوره و پیشینه آن
3-1-1- ریشه واژه اسطوره………………………………………………………….. 8
3-1-2- تعریف اسطوره ………………………………………………………………………….. 9
3-1-3- چگونگی به وجودآمدن اسطوره……………………………………………… 10
3-2- مفاهیم و جلوههای نمادین نقوش اساطیری دوران ساسانی
3-2-1- هنر ساسانی……………………………………………………………… 11
3-2-2- اهمیت نقش در هنرایران……………………………………………………………….. 32
3-2-3- نفوذ اساطیر غیرایرانی بر اساطیر ایرانی در عهد ساسانی…………………………………………. 34
3-2-4-کارکرد اساطیر در هنر عهد ساسانی و پیشینه آن……………………………………………………… 37
3-2-5- تبدیل موجودات تخیلی به اسطوره و چگونگی پیدایش آنها …………………………………. 41
3-2-6- جنبه های فرهنگی و مذهبی استفاده از نقوش اساطیری در عهد ساسانی……………. 42
3-3- معرفی موجودات اساطیری برروی آثار هنری دورهی ساسانی
3-3-1- مقدمه………………………………………………………………………………………….. 44
3-3-2- بال نماد قدرت محافظت…………………………………………………….. 45
3-3-3- سیمرغ……………………………………………………………………….. 45
3-3-4- اژدها………………………………………………………………………………………. 53
3-3-5- اسب……………………………………………………………………………………… 57
3-3-6- گاو……………………………………………………………………………………….. 62
3-3-7- گریفون (شیردال)………………………………………………………………………. 64
3-3-8- اسفنکس……………………………………………………………………………. 68
3- 3 -9- هارپی…………………………………………………………………………………….. 69
3-3-10- شیر…………………………………………………………………………. 71
3-3-11- گوپتشاه……………………………………………………………………………. 75
فصل چهارم: تاثیر نقوش اساطیری ساسانی برهویتگرافیک ایران
4-1-گرافیک ایران
4-1 -1- گرافیك دهههای 40 و 50 شمسی………………………………………….. 78
4-1-2- اولین نسل بعدازانقلاب………………………………………………………………………….. 79
4-1-3- گرافیک ایران در رابطه با گذشته ………………………………………………….. 79
4-1-4- روشهای به كارگیری عناصر تصویری گذشته به شكلی نوین……………………………….. 81
4-1-5- گرافیک ایران در رابطه با غرب…………………………………………………….. 82
4-2- هویت
4-2-1- مفهوم هویت……………………………………………………………………………… 85
4-2-2- اهمیت هویت…………………………………………………………………………………… 86
4-2-3- بحران فرهنگی انسان معاصر…………………………………………………. 86
4-2-4- هویت ایرانی…………………………………………………………………………………….. 87
4-2-5- نقش هویت در گرافیك ایران……………………………………………………………………. 90
4-2-6- ارتباط میان هویت و زیبایی در گرافیک……………………………………………………………. 91
4-2-7- نقطه نظرات اساتید صاحب نام پیرامون موضوع هویت ایرانی………………………………… 92
نتیجهگیری…………………………………………………………………………… 99
منابع …………………………………………………………………………………….. 101
کارعملی ……………………………………………………………………………………………. 105
تعریف مسئله
بی تردید طراح گرافیک ایرانی در پهنه فرهنگی تاریخی خود وارث سرمایه عظیمی از نقشمایههاست، این نقوش در همه دوران، بنای عظیمیاز خاطره قومیبصری برای ما میسازد. اگر مسئله هویت را برای هنر سرزمینمان ضروری بدانیم از مهمترین راهکارهای کامیابی در این مهم استفادهی صحیح از این گنجینههاست. و از
این مطلب را هم بخوانید :
آنجایی که هنر ساسانی سهم بسزایی از آن هویت عظیم را در خود داشته، برای استمرار یا تکامل این موفقیت نیاز به تحلیل و پژوهش روشمند احساس میشود. بنابراین جستار حاضر با عنوان تحلیل بصری نقش مایههای اساطیری ساسانی و نمود آن در گرافیک ایران (طراحی پوستر) با هدف رشد هویت درآثارگرافیکی انجام گرفته است.
1-2- ضرورت و اهمیت تحقیق
آثار به جای مانده در ایران حاوی باورهای اسطورهای و اندیشههای دینی و فرهنگی میباشد. شاید به توان گفت مستندترین مدارک برای بازسازی باورها و اعتقادات، آثار به جای مانده از آن دوره میباشد که بعضاً با کمترین تغییراتی به دست ما رسیدهاند مروری اجمالی بر آثار هنری دوره ساسانی حکایت از آن دارد که هنرمندان آن عصر پیامهای متنوعی را در قالب صحنههای گوناگون برای مخاطبانی که از دست ساختههای وی استفاده کرده اند خلق نموده است.
مهرها، نقوش برجسته، سکه ها، پارچهها و یا گچبریهای بر جای مانده از آن عصر همگی پیام خاصی را به مخاطب القاء میکنند که در طیف گستردهای ازمفاهیم سیاسی، اجتماعی، دینی، اساطیری و…. قابل بررسی میباشند. شناخت و آگاهی بیشتر ما از جوامع گذشته تا اندازه ای وابسته به بررسی و بازخوانی دقیق مفاهیمیاست که به صورت صحنههای متنوع بر روی آثار هنری این دوره تجلی یافته اند از این رو در این پژوهش تمام تلاش بر این است با بررسی نقوش اساطیری ساسانی و جمع آوری باورهای اساطیری بتوانیم مجموعهای از نقوش را در کاربرد گرافیک امروزی عرضه نمائیم.
در راستای این پژوهش پس از معرفی اجمالی جامعه و هنر ساسانی به بازشناسی مفاهیم اساطیری ایرانی و غیر ایرانی که بر روی آثارشان نمایش داده شده اند پرداخته شده است.
1-3- سوالات تحقیق
1- نقوش ساسانی بر اساس کدام اسطورهها شکل گرفته است؟
2- از کدام حیوانات در نقشمایههای ساسانی استفاده شده است؟
3- در شکلگیری نقشمایههای ساسانی آیا جنیههای مذهبی تاثیرگذار بوده است؟
4- چگونه میتوان نقوش مربوط به گذشته را درگرافیک امروز به کار برد و دچار کهنگی نشد ؟
5- نقوش اساطیری ساسانی در گرافیک امروز ایران در چه مضمونی بیشتر به کار رفته است؟
6- کاربست نقوش اساطیری ساسانی چه مزایایی برای هویت گرافیک امروز ایران دارد؟
1-4- فرضیه
1- به نظر میرسد جنبههای تصویری پرندگان اسطورهای ساسانی،بیشتر از سایر نقوش این دوره بر گرافیک معاصر تاثیرگذاشته است.
2- به نظر میرسد با استفاده از نقشمایههای ساسانی میتوان به گرافیکی با هویت ملی، مخاطب پسند و تاثیر گذار دست یافت.
1-5 اهداف اصلی و فرعی
هدف اصلی: بررسی نقشمایههای ساسانی و میزان اهمیت آنها در معرفی و هویت ایرانی در طراحی پوستر و همچنین بررسی رابطهی مفهومینقوش ایرانی و چگونگی درک و فهم آن توسط مخاطب.
هدف فرعی: استفاده از نتایج به دست آمده برای طراحی پوستر با ویژگیهای خلاق، ماندگار و مرتبط با موضوع.
1-6- روش تحقیق- روش جمع آوری اطلاعات
روش انجام تحقیق بر مبنای ماهیت: توصیفی- تحلیلی
روش جمع آوری مطالب از منابع کتابخانه ای، اینترنتی و میدانی(مشاهده آثار و اشیاء) است. سرانجام این پایان نامه بر اساس استخراج مطالب از پژوهشهای گذشته تنظیم شده است.
1-7-کاربردتحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 08:54:00 ق.ظ ]
|