دانلود پایان نامه ارشد : زیباییشناسی در گرافیک متحرک |
شاخه های مختلف گرافیک تلویزیونی شاهد آن هستیم.
این رساله بر آن است تا با بازنگری نسبت عناصر ظاهری و باطنی موثر در تصویر متحرک و گسترش آن در مبحث زیباییشناسی در گرافیک متحرک به نقش ساختاری گرافیک متحرک در رساندن پیام از طریق رسانههای تصویر علی الخصوص تلویزیون بپردازد. در انتها به بررسی یکی از آثار موفق تیزر تبلیغاتی شرکت اچ پی و چگونگی استفاده صحیح و درست از تکنیکها و عوامل موثر در صحنه خواهیم پرداخت.
کلمات کلیدی: زیباییشناسی، عناصر بصری، گرافیک متحرک، تلویزیون، رسانههای تصویری، زبان تصویر
فهرست
مقدمه: 10
فصل اول.. 12
کلیات پژوهش… 12
۱-1: بیان مسئله. 12
۱-۲: پرسشهای پژوهش… 13
1-3: فرضیات پژوهش… 14
۱-4: اهداف پژوهش… 14
۱-5: پیشینه تحقیق.. 15
1-6: روش پژوهش… 16
فصل دوم. 17
هستی زیباییشناسی تصویر. 17
2-1 مقدمه. 17
2-2 تعریف زیبایی.. 18
تعریف واژه زیباییشناسی.. 19
2-4 زیباییشناسی در رسانههای تصویری.. 20
2-۴-1 عناصر اولیهی رسانههای تصویری.. 20
2-۵ مفاهیم زیباییشناسی.. 21
2-۶ زیباییشناسی در تصویر متحرک… 22
2-۶-1 عناصر غیرداستانی فیلم. 23
2-۷ زیباییشناسی در رسانههای تصویری.. 26
2-7-1 جوهر تلویزیون و سینما 28
2-8 زیباییشناسی در سینما و تلویزیون. 33
2-8-1 دیدگاههای ابزاری و زیباییشناسانه در تلویزیون. 34
2-8-2 ستیز با نخبهسالاری زیباییشناسانه. 36
2-8-3 محتوا در مقابل فرم. 37
2-9 بررسی نظریه روان شناسی گشتالت در تصویر متحرک… 42
2-9-1 زمینه پیدایش روانشناسی گشتالت.. 42
2-9-2 مفهوم گشتالت.. 43
2-9-3 آشنایی هنر با نظریه گشتالت.. 43
2-9-4 اصول گشتالت.. 44
2-10 عصر رسانه های نوظهور 49
۲-10-۱ تفکر طراحی و رسانه. 51
نتیجهگیری.. 52
فصل سوم. 54
شاخه های اصلی طراحی گرافیگ… 54
3-1 مقدمه. 54
3-2 تاریخ هنر گرافیک… 55
3-3 تعریف گرافیک… 55
3-4 گرافیک دیزاین در ایران. 58
3-5 گرافیک چاپی.. 61
3-6 گرافیک محیطی.. 63
3-7 گرافیک رایانه ای.. 64
3-7-1 تاریخچه مختصر از علوم رایانه. 64
3-7-2 نرمافزارهای گرافیکی.. 65
3-8 گرافیک متحرک (Motion graphic) 66
3-8-1 گرافیک متحرک در فضای وب (Motion Over the Web) 68
3-8-2 گرافیک متحرک در عنوانبندی سینما و تلویزیون. 69
3-8-3 اهمیت و جایگاه طراحی عنوانبندی سینمای امروز 80
3-9 گرافیک تلویزیونی.. 83
3-9-1 طراحی گرافیک در تلویزیون. 83
این مطلب را هم بخوانید :
3-9-2 ارتباط گرافیک با تلویزیون. 84
3-9-3 ابعاد گرافیک تلویزیونی.. 85
3-9-4 کادر تلویزیون و انواع آن. 86
3-9-5 برندسازی برای شبکه Network Branding. 89
3-9-6 هویت شبکهای (Station Ids) 90
3-9-7 آغازگر نمایش opening titles. 93
3-9-8 میاننهاده-بینابینیها (Interstitials) 94
3-9-9 بامپر Bumper. 95
3-9-10 گرافیک در اخبار تلویزیونی.. 96
3-9-11 زیرنویس (Low Thirds) 101
3-9-12 مورتیسها (Mortises) 103
3-9-۱۳ فهرست برنامههای تلویزیونی (Lineups and upfronts) 104
3-9-۱۴ تگها (Tag) 105
3-9-۱۵ بسته شبکه (network packages ) 106
3-9-۱۶ کمپینهای تبلیغاتی (Promotional campaigns ) 107
3-10 گرافیک متحرک و تبلیغات.. 108
3-10-1 معناشناسی تبلیغات.. 108
3-10-2 فیلمهای تبلیغاتی (Commercials) 110
نتیجهگیری.. 110
فصل چهارم. 113
زبان تصویر. 113
4-2 گرافیک رسانه ای چیست؟. 114
4-3 عناصر گرافیک رسانهای.. 116
4-4 ترکیب تصویری.. 140
4-5 عوامل موثر در تصویر متحرک… 145
4-6 ویژگی های یک تصویر خوب.. 156
4-7 پندارهای دیداری.. 161
4-7-1 چشم آدمی چگونه کار میکند؟. 161
4-7-2 پندارهای دیداری Visual Illuosion. 162
4-7-3 پندارماه 163
4-7-4 پندارساندر 164
4-7-5 پندار راستایی کرانی.. 164
4-7-6 پندارهای دیداری جنبنده 164
4-8 ساختار موشن گرافیک ( با تاکید بر تیتراژ در سینما) 165
4-8-1 ساختارهای دیداری و شنیداری در موشن گرافیک… 168
4-8-2 تفاوت چاپ و موشن گرافیک: 168
4-8-3 عوامل موثر بر صحنه موشن گرافیک: 169
نتیجهگیری.. 171
ضمیمه. 173
خدمت فرم به محتوا (گفتوگو با عبدالحمید قدیریان) 173
فصل پنجم. 179
مطالعه موردی فیلم تبلیغاتی شرکت اچ پی.. 179
5-1 تاریخچه شرکت اچ پی.. 179
5-2 اهداف و روشها 180
5-3: تجزیه و تحلیل تبلیغ محصولات اچ پی.. 183
گزارش کار عملی: 190
منابع کتابها: 200
مقدمه:
طى دههی ۱۹۶۰، طراحى گرافیک به عنوان شیوهاى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاعرسانى مطرح شد و به همین ترتیب در رسانههاى همگانى نیز به عنوان مُد مطرح شد. چیزى که با سلیقهی به روز بودن و حتى پیشرفت مرتبط بود. اما تغییر در سبک آن حاصل چندمین عامل مؤثر مانند پیشرفتهاى فناورى در حوزهی رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود. و از آنجائى که تنها هنر بصرى نبود و کلام نیز در آن نقش مؤثرى داشت مىتوانست مورد توجه کارشناسان و صاحبنظرانى که نسبت به اهمیت اجتماعى ارتباطات آگاه شده بودند، قرار بگیرد.
طراحى گرافیک علاوه بر حوزههایى که پیش از آن در اختیار سنتهاى صنعتگرى بود، مانند طراحى روزنامه، به رسانهی تلویزیون و ویدئو هم گسترش یافت و نقش طراحى گرافیک در خدمات عمومى و تبلیغات فرهنگى نیز افزایش پیدا کرد.
در دههی ۱۹۷۰، طراحى گرافیک به بخشى از تجارت پول بدل شد و عمدتاً از آن براى ارائه نوعى هویت بصرى قابل تشخیص براى شرکتها بهرهبردارى شد. تمام سازمانها و مؤسسات، هرچند کوچک، ضرورت استفاده از یک نوع نماد یا نشانه را حس کردند. به تدریج طراحان جهت بازاریابى محصولات و خدمات و خلق تصاویر که بتواند یک محصول یا شرکت را مشخص سازد، به کار فراخوانده شدند. با این حال هنوز که گرافیک متحرک در جمله مواردی است که بسیار جای کار و تحقیق دارد.
طراحى گرافیک در برگیرندهی نوعى زبان است که با در حال گسترش است. ما تنها زمانى میتوانیم یک اثر گرافیکى را به درستى درک مىکنیم که زبان آن را بفهمیم. اینجاست که زبان تصویر متحرک از اهمیت والایی برخوردار است. در این رساله سعی بر آن شد که در ابتدا به بررسی دقیقتر عناصر بصری مرتبط با گرافیک متحرک و نقش و تعامل آنها با یکدیگر بپردازیم.
در انتهای کار با مشاوره استاد راهنما، دست به مطالعه موردی بر روی یکی از فیلمهای شاخص تبلیغاتی زدم. در ابتدا به جستجو آثار موشنگرافیک بیش از چند صد مورد از فیلمهای تبلیغاتی شرکتهای معتبر جهان پرداختم که در نهایت امر به یک مورد بسیار مطلوب از فیلمهای تبلیغاتی شرکتHP رسیدم.
علت این انتخاب داشتن داستان و سناریو عالی، استفاده مطلوب از بیشتر عوامل مهم صحنه از جمله تصویربرداری خوب، گرافیک مطلوب، انتخاب شاتهای عالی، ترکیب رنگی زیبا و دیگر عوامل بصری در کار بود.
فصل اول
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 08:43:00 ق.ظ ]
|