دانلود پایان نامه ارشد : سینمای سورئالیستی |
1-1-مقدمه
در نقطه شروع مطالعات سورئالیسم بررسی ریشهها و خاستگاههای این جنبش، یعنی دادا تصویری روشنتری از اندیشهها و بستر سیاسی و اجتماعی ظهور این جنبش را ترسیم خواهد کرد[5]. پس از آن بیان مهمترین تفکرات و ارزشهای سورئالیسم به ویژه در سینمای سورئال( با توجه به ارتباط بیانی نزدیکتر آن با انیمیشن) راه را برای درک بهتر تفکرات بنیانگذاران این جنبش در حوزههای تجسمی و ادبیات و سینما هموار میکند. در پایان فصل پس از بررسی تشابهات و تفاوتهای فانتزی و سورئال در سینما، مرز میان این دو حوزه مشخص خواهد شد.
1-2- دادا و ریشههای سورئالیسم
در ابتدا، توضیح سورئالیسم و قرار دادن آن در یک متن تاریخی حائز اهمیت است. سورئالیسم یک جنبش فرهنگی بود که ریشههای آن در جنبش هنری پیشین _ که “دادا” نامیده شد_ وجود داشت. دادا گروه رادیکالی از هنرمندانی بود که هیچ گونه هویت سبکوار مشترک واقعی نداشتند_هنری که آنها تولید کردند شماری از فرمهای مختلف از شعر تا نمایش را در برمیگرفت. هنرمندان دادا مخالفت خود را با جنگ جهانی اول و فرهنگ غالب زمانه سهیم شدند. آنها میخواستند هنری را به وجود بیاورند که به جای مهارتهای پیشهوری و ارزشهای طبقه متوسط طرز فکر رادیکالی سیاسی را به عنوان فحوای اصلی قرار میدهد. “دادا با ادعای ویرانگری و تروریسم در عالم هنر و ادبیات و اخلاق اجتماعی یا فردی، عملاً اسطوره خاص خود را ساخت{…} این ویرانگری در واقع نوعی ویرانگری انقلابی است.”(سید حسینی،1387،ص.750)
در سینمای دادائیسم نیز اکثر فیلمهای ساخته شده اولین گامها در شکلگیری سینمای سورئالیستی میشوند- حتی نام اکثر این فیلمسازان در سینمای
سورئالیست بسیار به گوش میخورد. از جمله فیلمسازان دادائیسم هانس ریشتر[6] و وایکینگ ایگلینگ[7] می باشند. “آنها فیلمهای خود را با تکنیکهای ابتدایی انیمیشن و کات اوت کاغذی میساختند؛ و خواستار فرار از سبک ناتورالیستی فیلمهای اولیه و آفرینش زبان تصویری تجریدی جدیدی بودند.”(Coombs,2008 ,p.18) هانس ریشتر فیلمهای بسیاری در بین سالهای 1920 تا 1927 ساخت که موضوع آنها ملهم از تخیل و رویا و نکات غیر معمول و غیر متعارف است و در کنار من ری[8] و مارسل دوشان[9] سعی میکند ارتباطی بین سورئالیسم و دادائیسم بیابد.(آریایی،ص.34) در پاریس رنه کلر[10] فیلم دادای “تنفس” (1924)، ترکیبی از فرمهای آبستره و سکانسهای اسلپ استیکی را ساخت.
بعد از سالها روح دادا طیفی از جنبشهای فرهنگی نهیلیستی را برانگیخته و مستحضر کرده است.[11] فقدان روایت هالیوودی قراردادی در آثار سینمایی داداهای اولیه راه به سمت فیلمهای سورئالیستی بعدی را فراهم کرد. (Coombs,2008,p.18) زمانی که دادا بعد از جنگ به برلین و پاریس رفت آندره برتون[12] در پاریس به گروه پیوست.
این مطلب را هم بخوانید :
1-3-سورئالیسم
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 09:01:00 ق.ظ ]
|