دانلود پایان نامه:مدیریت و برنامه ریزی توسعه منطقه یزد با تاکید بر اقتصاد گردشگری مبتنی بر صنایع دستی و معماری سنتی |
1-4-2-2 ارائه راهکارایی جهت توسعه صنایع دستی با توجه به تاثیرات آن بر توسعه اقتصاد گردشگری منطقه یزد. Error! Bookmark not defined.
1-4-2-3 ارائه راهکارایی جهت برنامهریزی برای حفظ و نگهداری معماری سنتی به عنوان عامل جذب گردشگر در منطقه یزد. Error! Bookmark not defined.
1-5 فرضیه تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
1-5-1 برنامهریزی در جهت حفظ و نگهداری بافت تاریخی و معماری سنتی مهمترین عامل در بهبود اقتصاد گردشگری در شهر یزد است. Error! Bookmark not defined.
1-5-2 برنامهریزی در جهت آموزش و تبلیغات صنایع دستی شهر یزد تاثیر مستقیم بر اقتصاد گردشگری این منطقه دارد. Error! Bookmark not defined.
1-5-3 برنامهریزی در جهت رونق اقتصاد گردشگری عامل مهمیدر توسعه پایدار منطقه یزد است. Error! Bookmark not defined.
1-6 روش تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
1-7 جامعه آماری.. Error! Bookmark not defined.
1-8 حجم نمونه. Error! Bookmark not defined.
1-9 شیوه نمونه گیری.. Error! Bookmark not defined.
1-10 روش جمعآوری اطلاعات.. Error! Bookmark not defined.
1-11 روش تحلیل.. Error! Bookmark not defined.
1-12 پیشینه تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
1-13 محدودیتها و تنگناهای تحقیق.. Error! Bookmark not defined.
فصل دوم
مبانی نظری تحقیق
2-1 گردشگری.. 11
2-1-1 تاریخچه گردشگری. 12
2-1-2 گونه های گردشگری. 15
2-1-2-1 گردشگری مجازی. 16
2-1-2-2 گردشگری درمانی. 16
2-1-2-3 گردشگری تفریحی. 16
2-1-2-4 گردشگری زمستانی. 17
2-1-2-5 گردشگری انبوه 17
2-1-2-6 گردشگری گروهی بینالمللی. 18
2-1-2-7 سایر گونههای گردشگری. 19
2-2 مسافر، دیدارکننده یا گردشگر. 24
2-3 صنایع دستی.. 25
2-3-1 تاریخچه صنایع دستی ایران. 25
2-3-2 تاریخچه صنایع دستی یزد. 27
2-3-2-1 هنر نساجی یزد. 27
2-3-2-2 هنر شعر بافی در یزد. 30
2-3-2-3 زری بافی : 32
2-3-2-4 پرده بافی : 33
2-3-2-5 رولحاف بافی : 33
2-3-2-6 شمدبافی : 33
2-3-2-7 چادر شب بافی : 33
2-3-2-8 بافت دستمال : 34
2-3-2-9 قناویز : 34
2-3-2-10 احرامیبافی : 34
2-3-2-11 ترمه بافی : 34
2-3-2-12 انواع ترمه : 35
2-3-2-13 دندانی بافی : 35
2-3-2-14 دارایی بافی : 36
2-3-3 ویژگیهای صنایع دستی ایران. 37
2-3-4 اهمیت صنایع دستی. 38
2-3-5 طبقه بندی صنایع دستی. 39
2-4 معماری.. 44
2-4-1 معماری ایرانی. 45
2-4-2 اصول معماری ایرانی. 45
2-4-2-1 درونگرایی. 46
2-4-2-2 پرهیز از بیهودگی: 47
2-4-2-3 مردم واری( محوری): 48
2-4-2-4 خودبسندگی: 49
2-4-2-5 نیارش: 50
این مطلب را هم بخوانید :
2-4-3 سبکشناسی معماری ایران. 51
2-4-3-1 پیش از اسلام. 51
2-4-3-2 پس از اسلام. 51
2-5 توسعه پایدار. 52
2-5-1 اثرات صنعت گردشگری در توسعه پایدار کشور. 53
2-5-2 اثرپذیری صنعت گردشگری از بخش های مختلف اقتصادی. 55
فصل سوم
معرفی منطقه مورد مطالعه
3-1 موقعیت جغرافیایی.. 58
3-2 موقعیت شهری.. 59
3-3 جمعیت… 59
3-4 پیشینه نام یزد. 60
3-5 پیشینه تاریخی.. 62
3-6 تاریخ و قدمت… 62
3-7 تاریخ و فرهنگ… 63
3-8 نژاد. 64
3-9 زبان. 65
3-10 مذهب… 65
3-11 آب و هوا 65
3-12 صنایع دستی.. 67
3-12-1 قالى بافى. 67
3-12-2 زیلو بافى. 67
3-12-3 دست بافى (شعر بافى) 68
3-12-4 ـ ترمه. 68
3-12-5 ـ زرى. 70
3-12-6 ـ مخمل. 70
3-12-7 ـ شمد. 70
3-12-8 ـ چادر شب.. 70
3-12-9 ـ دستمال. 70
3-12-10 ـ دارایى (ایكات) 70
3-12-11 ـ روتختى. 72
3-12-12 ـ خورجین بافى (لبافى) 72
3-12-13 ـ جیم. 72
3-12-14 ـ سجاده 72
3-12-15 ـ پتو. 72
3-12-16 ـ بقچه، لنگ.. 72
3-12-17 ـ احرامى، قناویز، دندانى. 72
3-12-18 ـ شال بافى. 73
3-12-19 ـ سفره 73
3-12-20 ـ روفرشى. 73
3-12-21 سفال و سرامیك.. 73
3-12-22 گیوه بافى. 74
3-12-23 آهنگرى (چیلانگرى) 74
3-12-24 حصیر بافى. 74
3-12-25 كاشىسازى. 75
3-12-26 سریشم سازى. 75
3-12-27 شیرینى پزى. 75
3-13 معماری یزد. 76
3-13-1 خانه های سنتی یزد: 78
3-13-2 خانه اربابی: 79
3-13-3 خانه امامزاده ای: 80
3-13-4 خانه قلم سیاه: 80
3-13-5 آب انبارها: 80
3-13-6 یخچالها به طور عمده از سه قسمت تشکیل شده اند: 81
3-13-7 بادگیرها: 81
3-13- 8 معماری خانه یزدی. 83
3-14 نقاط قوت گردشگری استان یزد : 86
3-15 نقاط ضعف گردشگری استان یزد : 88
3-16 صنعت گردشگری از بعد اقتصادی : 88
فصل چهارم
یافتههای تحقیق
4-1 تحلیل توصیفی.. 90
4-1-1 توصیف متغیرهای زمینهای. 90
4-1-1-1 سن. 90
4-1-1-2 جنسیت.. 91
4-1-1-3 تحصیلات.. 91
4-1-1-4 قومیت.. 92
4-1-1-5 وضعیت تأهل. 92
4-1-1-6 وضعیت اشتغال. 93
4-1-1-7 درآمد پاسخگو و درآمد خانواده 93
4-1-1-8 میزان سفر به یزد تاکنون. 94
4-1-1-9 میزان سفر سالانه. 94
4-1-1-10 انگیزه سفر به یزد. 96
4-1-1-11 میزان شناخت از فرهنگ و آثار تاریخی یزد. 96
4-1-1-12 طریقه کسب شناخت.. 97
4-1-1-13 میزان رضایت.. 97
4-1-1-14 مهمترین جذابیت و معرفیت یزد. 98
4-1-1-15 تمایل به بازدید مجدد از یزد. 99
4-1-1-16 محل اقامت در یزد. 99
4-1-1-17 میزان برآورده شدن انتظارات سفر به یزد. 100
4-1-1-18 میزان موفقیت مسئولین یزد در معرفی جاذبه های گردشگری. 100
4-1-1-19 عوامل موفقیت در جاذبه های گردشگری یک منطقه. 101
4-1-2 صنایع دستی. 102
4-1-2-1 میزان اطلاع از صنایع دستی یزد. 102
4-1-2-2 به اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه صنایع دستی. 103
4-1-2-3 قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق صنایع دستی. 104
4-1-2-4 تمایل به معرفی صنایع دستی یزد به دوستان و آشنایان. 105
4-1-2-5 خرید صنایع دستی یزد. 106
4-1-2-6 کیفیت مناسب صنایع دستی یزد در مقایسه با جاهای دیگر. 108
4-1-2-7 مناسب بودن قیمت صنایع دستی یزد. 109
4-1-3 معماری سنتی. 110
4-1-3-1 اطلاع و آگاهی از معماری و بناهای سنتی یزد. 110
4-1-3-2 به اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه معماری سنتی. 110
4-1-3-3 قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق معماری سنتی یزد. 112
4-1-3-4 تمایل به معرفی معماری سنتی یزد به دوستان و آشنایان. 113
فصل پنجم
بحث و پیشنهاد
5-1 مقدمه. 116
5-2 تحلیل نتایج و آزمون فرضیه ها 118
5-2-1 آزمون فرض اول. 118
5-2-2 آزمون فرض دوم. 119
5-2-3 آزمون فرض سوم. 120
5-3 پیشنهادات.. 121
منابع و ماخذ : 123
الف) منابع فارسی.. 123
ب) منابع لاتین.. 127
ضمیمه. 131
فهرست جداول
جدول 3-1 تعداد گردشگران ایرانی و خارجی وارده به استان یزد. 85
جدول3-2 واحدهای اقامتی.. 85
جدول3-3 مقایسه واحدهای اقامتی یزد با استانهای همجوار. 86
جدول 4-1- دادههای تجربی توریستها بر حسب سن.. 90
جدول 4-2- دادههای تجربی توریستها بر حسب جنسیت… 91
جدول 4-3- داده های تجربی توریستها بر حسب تحصیلات.. 91
جدول 4-4- داده های تجربی توریستها بر حسب قومیت… 92
جدول 4-5- دادههای تجربی توریستها بر حسب وضعیت تأهل.. 92
جدول 4-6- دادههای تجربی توریستها بر حسب وضعیت اشتغال. 93
جدول 4-7- دادههای تجربی توریستها بر حسب درآمد پاسخگو. 93
جدول 4-8 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان سفر به یزد تاکنون. 94
جدول 4-9دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان سفر سالانه. 94
جدول 4-10 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب انگیزه سفر به یزد. 96
جدول 4-11دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبمیزان شناخت از فرهنگ و آثار تاریخی یزد. 96
جدول 4-12دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب طریقه کسب شناخت از جاذبه های توریستی یزد. 97
جدول 4-13دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان رضایت از امکانات شهر یزد برای ارائه خدمات به توریستها 97
جدول 4-14دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب جاذبه های معرف یزد. 98
جدول 4-15دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به بازدید مجدد از یزد. 99
جدول 4-16دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب محل اقامت توریست در یزد. 99
جدول 4-18دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبمیزان موفقیت مسئولین یزد در معرفی جاذبه های گردشگری.. 100
جدول 4-19دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبعوامل موفقیت در جاذبه های گردشگری یک منطقه. 102
جدول 4-20- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان اطلاع از صنایع دستی یزد. 103
جدول 4-21- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه صنایع دستی.. 103
جدول 4-22- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق صنایع دستی.. 104
جدول 4-23- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به معرفی صنایع دستی یزد به دوستان و آشنایان. 106
جدول 4-24- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب خرید صنایع دستی یزد. 108
جدول 4-25- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب کیفیت مناسب صنایع دستی یزد در مقایسه با جاهای دیگر. 109
جدول 4-26- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسبمناسب بودن قیمت صنایع دستی یزد. 110
جدول 4-27- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب اطلاع و آگاهی از معماری و بناهای سنتی یزد. 110
جدول 4-28- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب به اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه معماری سنتی.. 111
جدول 4-29- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق معماری سنتی یزد. 112
جدول 4-30- دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به معرفی معماری سنتی یزد به دوستان و آشنایان. 113
جدول 5-1 بررزسی رابطه بین توسعه زیرساختهای شهری با توسعه گردشگری از طریق جاذبههای معماری سنتی.. 119
جدول 5-2 بررزسی رابطه بین میزان شناخت از یزد با توسعه گردشگری.. 119
جدول 5-3 بررزسی رابطه بین میزان آگاهی و اطلاعرسانی در زمینه معماری با میزان توفیق در معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق معماری سنتی.. 120
فهرست نمودارها
نمودار 2-1: چارچوب نظری تحقیق.. 11
نمودار 4-1 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب میزان رضایت از امکانات شهر یزد برای ارائه خدمات به توریستها 98
نمودار 4-2 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد از طریق صنایع دستی.. 105
نمودار 4-3 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به معرفی صنایع دستی یزد به دوستان و آشنایان. 106
نمودار 4-4 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب خرید صنایع دستی یزد. 108
نمودار 4-5 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب کیفیت مناسب صنایع دستی یزد در مقایسه با جاهای دیگر. 109
نمودار 4-6 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب به اندازه بودن اطلاعرسانی و آگاهی دهی در زمینه معماری سنتی.. 112
نمودار 4-7 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب قابلیت معرفی جاذبه های گردشگری یزد. 113
نمودار 4-8 دادههای تجربی پاسخگویان بر حسب تمایل به معرفی معماری سنتی یزد به دوستان و آشنایان. 114
چکیده
دغدغه غالب کشورها در نیم قرن اخیر توجه به مولفههای توسعه و رسیدن به یک توسعه پایدار است. یکی از مهمترین و روزآمدترین حوضههای توسعه پایدار، صنعت گردشگری است.هدف از این تحقیق بیان اهمیت و ضرورت برنامهریزی برای توسعه گردشگری در یزد میباشد. در این تحقیق از دو روش مطالعات کتابخانهای و مشاهدات میدانی استفاده شده است در این تحقیق از روش تحلیل کمی استفاده شده است.یافتههای تحقیق هر سه فرضیه مورد آزمون را تایید کردند.با توجه به تحلیل های توصیفی دریافتیم که صنایع دستی و معماری سنتی یزد نقش و جایگاه عمدهیی درتوسعه گردشگری یزد دارد. بنابراین میتوان گفت مهمترین عامل در جذب گردشگری شهر یزد به سیاستهای کلان توسعه گردشگری و کمتوجهی به پتانسیل شهر یزد بر میگردد به گونهیی که حتی خود توریستهای یزد میزان اطلاعرسانی و آگاهیبخشی در سطح ملی را کم ارزیابی کردهاند.
کلمات کلیدی: توسعه پایدار، گردشگری، صنایع دستی، معماری سنتی.
فصل اول
كلیات
مقدمه
1-علت انتخاب موضوع تحقیق
گردشگری در اقتصاد جهان جزء ۵ رشته پردرآمد است و درآمدی که در جهان از این صنعت به دست میآید چیزی بین ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ میلیارد دلار در سال است (سرحدی، 1390).بسیاری از كارشناسان عقیده دارنددرجهان كنونی صنعت گردشگری سومین پدیده اقتصادی پویا، پررونق و روبه توسعه پس از “نفت” و”خودروسازی” است كه برای برخی كشورها درآمد سرشاری را دارد. سازمان همكاری و توسعه جهانی، گردشگری را پس از “بانكداری” دومین بخش خدمات در تجارت بین الملل معرفی كرده است.
توسعه صنعت گردشگری به عنوان مهمترین بخش اقتصادی و ارزآور یكی از چالش های مهم توسعه اقتصادی در دنیا است و رقابت كشورها در این عرصه هم اینك به یك “ماراتن توسعه ای” تبدیل شده است. از این رو ازگردشگری به عنوان موتوری پیش برنده و مؤثر در برابر فشارها ومشکلات اقتصادی کشور یاد میشود. آمارها هم، جایگاه این مرز و بوم را در پرورش صنعت گردشگری، نه تنها مورد تأیید قرار داده که از آن، در زمره بهترین های جاذبه های توریستی جهان داد سخن داده است (بهمنآبادی، 1389). فراگیری ابعاد سرمایه گذاری و اشتغالزایی صنعت توریست یكی از ویژگیهای این صنعت اقتصادی پایه است كه علاوه برزودبازده بودن، ظرفیت های نامحدودی را نیز برای سرمایه گذاری دارد.
گستره جهانی صنعت گردشگری، توسعه نوآوریهای تكنولوژی،جریانهای سرمایه، فرهنگ، اطلاعات و افزایش درآمدها، بهبود شرایط ارتباطات گردشگری را جلوه دیگری بخشیده است.در عصر حاضر كه گردشگری و شكوفایی اقتصادی صنعت گردشگری به دغدغه مشترك جهانی تبدیل شده است، كشورهایی موفق بوده اند كه با بكاربردن ابتكار عمل و یافتن راههای جدید بنحو مطلوب از توانمندیهای این بخش بهره برده اند.
اینكه از صنعت گردشگری به بعنوان كلید توسعه برخی كشورها یاد میشود، ناشی از درآمد كلان این صنعت است و در برخی كشورهاهم اینك گردشگری دراولویت دیگر برنامه ها قرار دارد. امروزه اکثر صاحبنظران گردشگری را یك صنعت “مادر” دانسته و معتقدند که درآمدها و عواید این صنعت تنها به یك گروه و افراد محدود تعلق نمیگیرد. توسعه صنعت گردشگری در دنیا در بخشهای مختلف هتلداری ، هواپیمایی، كشتیرانی ،حمل ونقل ، مراكز اقامتی، تفریحی وبخش خدمات غذایی موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی شده است. گردشگری و درآمد حاصل از آن توزیع درآمدها را متعادل تر و روند عمران منطقه ای را تسریع وفعالیت های اقتصادی كشور را متنوع میكند.جذب وبه جریان انداختن سرمایه های سرگردان،افزایش درآمد ملی و ارزآوری از دیگر مزیت های شكوفایی بخش گردشگری است.
کارشناسان این حوزه، صنعت گردشگری را ارزآورتر از نفت دانسته و معتقدند که درآمد ۱۰۰۰دلاری هر توریست برابر با ۶۰تا۷۰بشكه نفت است. به گفته كارشناسان، وابسته بودن 50 درصد تولید ناخالص برخی كشورهای كوچك جهان و محسوس بودن درآمد برخی كشورهای بزرگ از گردشگری میطلبد كه در كشور ایران به عنوان یك غول بزرگ گردشگری آسیاباتمدن وتاریخ كهن بیش از پیش در این بخش سرمایه گذاری شود.
در حالی که از سوی دولت، گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه اعلام شده است، هر سال صدها هزار نفر ایرانی به کشورهای گوناگون اروپائی، عربی و آسیای جنوب شرقی سفر میکنند و صدها هزار دلار ارز به جیب این کشورها میریزند و این در برابر میزان ورود گردشگر به ایران سنجش کاه است و کوه.
یکی از مهمترین پتانسیلها و زمینههای قابل توجه در امر گردشگری کشورمان که از دیرباز محور توجه جهانیان بوده؛ صنایع دستی و معماری سنتی مناطق مختلف کشورمان است. اهمیت این بخش از صنعت
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 01:38:00 ق.ظ ]
|