دانلود پایان نامه ارشد: بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی كاركنان |
3-8 روشهای تحلیل داده ها: 53
3-9 مراحل اجرای پژوهش 53
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 54
مقدمه 55
4-1 تحلیل توصیفی دادهها 55
4-1-1 بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از لحاظ سن 55
4-1-2 بررسی وضعیت پاسخدهندگان از لحاظ وضعیت تأهل 56
4-1-3 بررسی وضعیت پاسخ دهندگان از لحاظ جنسیت 57
4-1-4 بررسی وضعیت پاسخدهندگان از لحاظ میزان تحصیلات 58
4-2 تحلیل استنباطی دادهها 59
4-2-1 آزمون نرمال بودن دادهها 59
4-2-1 بررسی فرضیات تحقیق 60
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات 67
مقدمه 68
5-1 نتیجهگیری 68
5-2 پیشنهادات تحقیق 69
5-2-1 مبتنی بر یافتهها 69
5-2-2 پیشنهادها برای پژوهشگران آتی 70
5-3 محدودیتهای پژوهش 70
منابع 71
الف) منابع فارسی 71
ب) منابع انگلیسی 76
پرسشنامه 79
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی كاركنان به اجرا درآمد. در پژوهش حاضر جامعه ی آماری کارمندان و مدیران پژوهشكده بیمه انتخاب گردیدند که تعداد آنان 110 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه که بوسیله فرمول كوكران برآورد شد، با خطای 2.5 % برابر با 103 نفر است. این تحقیق از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع تحقیقات غیر آزمایشی و مشخصاً «پیمایشی» است و محقق برای جمعآوری دادههای مربوطه به سوالات تحقیق، از پرسشنامه استفاده کرده است. در تجزیه و تحلیل دادهها ابتدا با استفاده از آزمون كولوموگوروف- اسمیرنوف (K-S) توزیع نرمال بودن متغیرها انجام شد و بعد از آن با استفاده از رگرسیون چندگانه به روش رگرسیون گام به گام (stepwise regression) برای بررسی تاثیر متغیرهای مستقل بر وابسته و جهت بررسی فرضیات تحقیق و از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. جهت بررسی ویژگیهای فرهنگ سازمانی از مدل چیونگ و همکاران (2011) استفاده گردید كه بر اساس آن فرهنگ سازمانی به 7 عامل (هدفگذاری، هماهنگی و یكپارچه سازی، تاكید بر عملكرد، مشاركت كاركنان، جهت گیری نوآوری، پاداش و تشویق و كار تیمی) تقسیم شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، فرهنگ سازمانی تأثیر مثبت و معناداری بر تعهد سازمانی دارد.
کلید واژه ها : فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی، هدفگذاری، هماهنگی و یكپارچه سازی، تاكید بر عملكرد، مشاركت كاركنان، جهت گیری نوآوری، پاداش و تشویق و كار تیمی
این مطلب را هم بخوانید :
فصل اول
كلیات تحقیق
مقدمه
امروزه در سازمانها به منابع انسانی به عنوان مهمترین منابع سازمان نگریسته میشود و مدیران به خوبی دریافتهاند که مهمترین عامل کسب مزیت رقابتی، منابع انسانی سازمان میباشند، از این رو امروزه توجه به مقوله تعهد و وفاداری منابع انسانی به سازمان و انجام هر چه بهتر نقشهای اختصاص یافته به آنها و حتی وظایف فرانقشی توسط منابع انسانی یکی از دغدغههای جدّی مدیران سازمانها میباشد.
تعهد سازمانی یک نگرش است. یک حالت روانی است که نشان دهندة نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان میباشد. تمایل یعنی علاقه و خواست قلبی فرد برای ادامه خدمت در سازمان، نیاز یعنی فرد به خاطر سرمایهگذاریهایی که در سازمان کرده ناچار به ادامة خدمت در آن است و الزام عبارت از دین، مسؤولیت و تکلیفی است که فرد در برابر سازمان دارد و خود را ملزم به ماندن در آن میبیند از دیدگاهی دیگر، تعهد سازمانی نوعی احساس وابستگی و تعلق خاطر به سازمان است.
بنابراین تعهد سازمانی «یک نگرش دربارة وفاداری کارمندان به سازمان است، و یک فرایند مستمری است که از طریق آن اعضای سازمان علاقة خود را به سازمان و موفقیت و کارایی پیوسته آن نشان میدهند (مجیدی، عبدالله.1377).
توجه به این منبع مهم، سازمان را در رسیدن به اهداف خود یاری می رساند. بنابراین وظیفه مدیران، مسئولان و متخصصان است که در حفظ و نگه داری و رشد و توسعه کارکنان تلاش کرده و آنها را به سازمان متعهد نمایند. نیروی انسانی متعهد به اهداف و ارزش های سازمان، شاخص عمده برتری یک سازمان نسبت به سازمان های دیگر است. لذا این شاخص مهم باعث افزایش اثر بخشی و کارایی سازمان شده و در نهایت پیشرفت و ترقی جامعه را به دنبال خواهد داشت. نیروی انسانی متعهد خود را متعلق به سازمان می بیند، اهداف سازمان را در جهت اهداف خود دانسته و در تحقق آنها می کوشد، نسبت به سازمان وابسته شده و خود را با آن هویت
میبخشد که علاوه بر بالندگی خود و در جهت ترقی و عظمت سازمان گام بر می دارد و از این طریق سازمان به ماموریت و فلسفه وجودی خود نزدیکتر می شود. در همین راستا هر عاملی که تعهد و تعلق کارکنان را به سازمان افزایش دهد مهم و شایان توجه است. یکی از این عوامل فرهنگ سازمانی است. زیرا هنجارها و ارزش های فرهنگی مورد قبول کارکنان، تعهد آنان را به سازمان شکل می دهد.
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 01:16:00 ب.ظ ]
|