دانلود پایان نامه ارشد : طراحی مرکز گفتگوی ادیان توحیدی |
فصل اول: مقدمه و طرح تحقیق | ||
1-1- مقدمه ……………………………………………………….. | 2 | |
1-2- طرح کلی موضوع و مسئله تحقیق …………………………… | 3 | |
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق ……………. | 5 | |
1-4- اهداف تحقیق | 7 | |
1- 5- سوالات تحقیق | 7 | |
1- 5- ساختار تحقیق …………………………………….. | 8 | |
فصل دوم: دین | ||
2-1- مقدمه ……….. | 10 | |
2-2- مفهوم دین …………………………… | 11 | |
2-2-1- معنای لغوی ………………………. | 12 | |
2-2-2- معنای اصطلاحی دین ………………………… | 12 | |
2-2-3- ابعاد دین . | 13 | |
2-3- منشاء دین ……………………………………………….. | 14 | |
2-3-1- علل پیدایش دین …………….. | 15 | |
2-3-2- علل پذیرش دین ……………….. | 16 | |
2-4- کارکرد های دین …………. | 17 | |
2-4-1- کارکرد های فردی ……………………. | 17 | |
2-4-1-1-معرفت زایی ……………………………. | 17 | |
2-4-1-2- کارکرد احساسی (بهداشت روانی ………… | 17 | |
2-4-1-3- کارکرد اخلاقی و رفتاری ………………………………………. | 18 | |
2-4-2- کارکرد های اجتماعی ……………………. | 19 | |
2-4-2-1- همبستگی ……… | 19 | |
2-4-2-2- آزادی و عدالت اجتماعی ……………………… | 19 | |
2-4-2-4- هویت سازی ……………………………. | 19 | |
2-5- طبقه بندی ادیان …….. | 20 | |
2-5-1- ادیان غیر توحیدی ……………………… | 20 | |
2-5-2- ادیان توحیدی ……………………………………. | 20 | |
2-5-2-1- زرتشت ……………………………. |
21 | |
2-5-2-2- یهودیت …………………………………….. | 23 | |
2-5-2-3- مسیحیت ……………………………………. | 26 | |
2-5-2-4- اسلام ………………………. | 29 | |
2-6- مساله تعدد ادیان ……………………………. | 32 | |
2-6-1- انحصار گرایی ………………………….. | 32 | |
2-6-2- شمول گرایی …………. | 32 | |
2-6-3- کثرت گرایی …………………………….. | 32 | |
2-7- نگاهی به اصول مشترک ادیان ………………………………………. | 34 | |
2-8- جمع بندی و نتیجه گیری ……………….. | 35 | |
فصل سوم: گفتگوی ادیان | ||
3-1- مقدمه …………………………………………………….. | این مطلب را هم بخوانید : https://urlscan.io/result/767c736a-fcdf-4158-800b-541f8c75b7d6/ |
37 |
3-2- گفتگو ………………………………………………. | 37 | |
3-2-1- تعریف گفتگو …………………………….. | 37 | |
3-2-2- پیشینه گفتگو ……………………… | 38 | |
3-3 گفتگوی ادیان …………………………………………………………………………………………. | 39 | |
3-3-1- پیشینه گفتگوی ادیان ………………………………………………………. | 40 | |
3-3-2- اهداف و آثار گفتگوی ادیان ……………………………………………….. | 41 | |
3-3-2-1- تفاهم و درک متقابل …………………………………………… | 42 | |
3-3-2-2- تلاش برای نجات جامعه ی انسانی از بحران های موجود…………………………………………………………………… | 42 | |
3-3-2-3- افزایش روحیه دینی در جهان …………………………… | 44 | |
3-3-2-4- همزیستی پیروان ادیان ………………………………………. | 44 | |
3-3-2-7- زمینه سازی شکل گیری تنوع فرهنگی ……………. | 45 | |
3-3-2-8- درک حقایق تازه ………………………………………………….. | 45 | |
3-3-3- شرایط و قواعد گفتگوی ادیان …………………………………………… | 46 | |
3-3-3-1- وجود نکات اشتراک و افتراق ……………………………… | 46 | |
3-3-3-2- احترام کامل به طرف مقابل و آزادی اندیشه او … | 46 | |
3-3-3-3- اقرار به جهل و تاکید بر تساهل ………………………….. | 47 | |
3-3-3-4- تکیه بر مشترکات ………………………………………………… | 48 | |
3-3-3-5- فراموش کردن اتفاقات گذشته و تمایزات سیاسی اقتصادی …………………………………………………………… | 49 | |
3-3-4- موانع گفتگوی ادیان …………………………………………………………… | 50 | |
3-3-4-1- برتر انگاشتن خود ………………………………………………… | 50 | |
3-3-4-2- مطلق فرض نمودن حقیقت …………………………………. | 50 | |
3-3-4-3- تکیه بر عناصر تمایز بخش ………………………………….. | 51 | |
3-3-4-4- اهانت به طرف مقابل و مسخ عقاید او ………………… | 51 | |
3-3-4-6- استفاده از معیارهاى متفاوت ……………………………….. | 52 | |
3-3-5- انواع گفتگو در گستره گفتگوی ادیان الهی ……………………….. | 52 | |
3-3-5-1- گفتمان اخلاقی ……………………………………………………. | 53 | |
3-3-5-1- گفتمان همسازگرایانه ………………………………………….. | 53 | |
3-3-5-1- گفتمان پراگماتیستی …………………………………………… | 54 | |
3-3-5-1- گفتمان وابسته به موسسه ها یا نهاد های دینی .. | 54 | |
3-3-5-1- گفتمان تاریخی ……………………………………………………. | 54 | |
3-3-5-1- گفتمان توطئه محور ……………………………………………. | 55 | |
3-3-5-1- گفتمان مبلغ دینی ………………………………………………. | 55 | |
3-4- فضای گفتگو ………………………………………………………………………………………….. | 56 | |
3-4-1- فضضای گفتگو میان ادیان ………………………………………………… | 57 | |
3-5- جمع بندی و نتیجه گیری ………………………………………………………………….. | 58 | |
فصل چهارم: هنر و معماری قدسی | ||
4-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………. | 59 | |
4-2- امر قدسی ……………………………………………………………………………………………… | 60 | |
4-2-1- شیوه های تجلی امر قدسی ………………………………………………… | 62 | |
4-2-1-1- شیوه های مستقیم ………………………………………………. | 62 | |
4-2-1-2- شیوه های غیر مستقیم ……………………………………….. | 63 | |
4-2-1-3- تجلی امر قدسی در هنر (امر قدسی و هنر) ……… | 64 | |
4-3- هنر مقدس ……………………………………………………………………………………………. | 66 | |
4-3-1- مفهوم هنر قدسی ……………………………………………………………….. | 67 | |
4-3-2- شکل گیری هنر قدسی ……………………………………………………….. | 69 | |
4-3-3- جایگاه هنر مند در هنر قدسی …………………………………………….. | 70 | |
4-3-4- نقش و کارکرد هنر مقدس …………………………………………………… | 72 | |
4-4- مکان مقدس …………………………………………………………………………………………. | 73 | |
4-5- معماری قدسی ……………………………………………………………………………………… | 75 | |
4-5-1- اهداف و کارکرد های فضا و معماری قدسی ……………………….. | 77 | |
4-5-1-1- ایجاد ناهمگونی در فضا ………………………………………….. | 78 | |
4-5-1-2- ایجاد محملی برای اندیشه دینی ……………………………. | 79 | |
4-5-1-3- زمینه سازی حیات معنوی …………………………………….. | 81 | |
4-5-1-4- ایجاد مکانی برای حضور ذات الهی ………………………… | 84 | |
4-5-1-5- تجلی عوالم برتر در ساحت های نازل تر ……………….. | 87 | |
4-5-2- ویژگی های فضا و معماری قدسی ………………………………………… | 90 | |
4-5-2-1- ویژگی های منشا معنوی …………………………………….. | 91 | |
4-5-2-2- ویژگی های شیوه ی بیان ……………………………………. | 95 | |
4-5-2-3- ویژگی های صورت ………………………………………………. | 112 | |
4-5-2-3-1- صفات کالبدی …………………………………………. | 113 | |
4-5-2-3-2- عناصر کالبدی …………………………………………. | 118 | |
4-5-3- عبادتگاه تجلی معماری قدسی در ادیان …………………………….. | 122 | |
4-6- جمع بندی و نتیجه گیری ……………………………………………………………………. | 124 | |
فصل پنجم: عبادتگاه در ادیان توحیدی | ||
5-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. | 126 | |
5-2- عبادتگاه زرتشتیان ………………………………………………………………………………… | 127 | |
5-2-1- آتش …………………………………………………………………………………….. | 127 | |
5-2-2- جایگاه آتش …………………………………………………………………………. | 128 | |
5-2-3- تاریخچه آتشکده …………………………………………………………………. | 129 | |
5-2-3- معماری آتشکده ………………………………………………………………….. | 129 | |
5-2-3- جمع بندی خصوصیات طرح آتشکده ……………………………….. | 132 | |
5-3- عبادتگاه یهودیان ……………………………………………………………………………………. | 133 | |
5-3-1- خیمه میعادگاه …………………………………………………………………….. | 133 | |
5-3-2- خانه مقدس …………………………………………………………………………. | 134 | |
5-3-3- کنیسه ………………………………………………………………………………….. | 136 | |
5-3-4- جمع بندی خصوصیات طرح کنیسه …………………………………. | 140 | |
5-4- عبادتگاه مسیحیان …………………………………………………………………………………. | 140 | |
5-4-1- پیشینه کلیسا ………………………………………………………………………. | 140 | |
5-4-2- معماری کلیسا ……………………………………………………………………… | 142 | |
5-4-3- جمع بندی خصوصیات طرح کلیسا ………………………………….. | 144 | |
5-5- عبادتگاه مسلمانان …………………………………………………………………………………. | 146 | |
5-5-1- مسجد ………………………………………………………………………………….. | 146 | |
5-5-2- پیشینه مساجد ……………………………………………………………………. | 147 | |
5-5-3- عناصر کالبدی مسجد …………………………………………………………. | 148 | |
5-5-4- جمع بندی خصوصیات طرح مساجد ………………………………… | 151 | |
5-6- جمع بندی و نتیجه گیری ……………………………………………………………………. | 154 | |
فصل ششم: شناخت و تحلیل بستر طراحی | ||
6-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. | 156 | |
6-2- شیراز ………………………………………………………………………………………………………. | 156 | |
6-2-1- موقعیت جغرافیایی شهرستان ………………………………………………. | 157 | |
6-2-1-1- مشخصه های جغرافیایی شهر شیراز …………… | 157 | |
6-2-2- ویژگش های جمعیتی ………………………………………………………….. | 158 | |
6-2-2-1- دین ………………………………………………………………… | 158 | |
6-2-2-2- فرهنگ …………………………………………………………… | 159 | |
6-2-3- ویژگش ها و مطالعات اقلیمی ……………………………………………….. | 159 | |
6-2-3-1- باد …………………………………………………………………… | 159 | |
6-2-2-2- بارندگی ………………………………………………………….. | 160 | |
6-2-2-3- دما ………………………………………………………………….. | 161 | |
6-2-2-4- رطوبت …………………………………………………………… | 162 | |
6-3- مکان یابی پروژه …………………………………………………………………………………….. | 163 | |
6-3-1- معرفی سایت های پیشنهادی ………………………………………………. | 163 | |
6-3-1-1- سایت پیشنهادی اول …………………………………….. | 164 | |
6-3-1-2- سایت پیشنهادی دوم ……………………………………. | 165 | |
6-3-1-3- سایت پیشنهادی سوم …………………………………… | 165 | |
6-3-2- انتخاب سایت بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ……………………………………………………………………………………………….. | 166 | |
6-3-2-1- اصول فرآیند تحلیل سلسله مراتبی ……………… | 167 | |
6-3-3- معیار های انتخاب سایت و تعیین اولویت هر یک ………………. | 167 | |
6-3-2-1- نتایج حاصل از ورود معیار ها و گزینه ها در تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ……………………………………… | 168 | |
6-3-4- انتخاب نهایی سایت ………………………………………………………………. | 170 | |
فصل هفتم: بررسی نمونه های موردی | ||
7-1- موزه ادیان جهان در تایوان Museum of World Religions ….. | 172 | |
7-2- معبد ادیان ……………………………………………………………………………………………… | 178 | |
7-2-1- طرح کلی مجموعه ……………………………………………………………….. | 179 | |
7-2-2- فضای قدسی …………………………………………………………………………. | 181 | |
7-2-3- معابد کوچک و مجزای ادیان ………………………………………………… | 182 | |
7-2- خانه عبادت و آموزش House of prayer and learning ……. | 184 | |
7-4- مرکز بین دینی دانشگاه دربی
Mmulti-faith center of Derby university ……. |
189 | |
فصل هشتم: برنامه ریزی و فرآیند طراحی | ||
8-1- نیاز سنجی مخاطبین …………………………………………………………………………….. | 195 | |
8-2- ارایه برنامه فیزیکی ………………………………………………………………………………… | 197 | |
8-3- روند طراحی …………………………………………………………………………………………… | 201 | |
8-3-1- تحلیل و بررسی سایت ………………………………………………………….. | 201 | |
8-3-1-1- بررسی دسترسی های سایت ……………………….. | 201 | |
8-3-1-2- شناخت کاربری های مجاور و موثر ………………. | 202 | |
8-3-1-3- بررسی پوشش گیاهی موجود در سایت ………. | 202 | |
8-3-2- شکل گیری طرح …………………………………………………………………… | 203 | |
8-4- معرقی طرح …………………………………………………………………………………………… | 207 | |
8-4-1- نقشه های طرح مجموعه ……………………………………………………… | 207 | |
8-4-2- تصاویر طرح مجموعه …………………………………………………………… | 210 | |
فهرست منابع …………………………………………………………………………………………………………… | 218 |
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 08:36:00 ب.ظ ]
|