پایان نامه اثربخشی نوروفیدبک در کاهش نشانه های اختلال توجه |
1-6-2-1- اختلال نقص توجه/ بیش فعالی…………………………………………………………………………………………..9
1-6-2-2-حافظه فعال……………………………………………………………………………………………………………………..10
1-6-2-3-امواج مغزی…………………………………………………………………………………………………………………….10
فصل دوم: مروری بر پیشینه پژوهش
2-مروری بر پیشینه های نظری و پژوهشی…………………………………………………………………………………………12
2-1-مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………….12
2-2-اختلال نقص توجه/ بیش فعالی………………………………………………………………………………………………..12
2-3-انواع و طبقه بندی اختلال ADHD……………………………………………………………………………………………13
2-3-1-نوع غلبه با نارسایی توجه……………………………………………………………………………………………………14
2-3-2-نوع غلبه با فزون کنشی- تکانشگری…………………………………………………………………………………….15
2-3-3-نوع ترکیبی………………………………………………………………………………………………………………………..15
2-4-علت شناسی اختلال نقص توجه و بیش فعالی……………………………………………………………………………15
2-4-1-عوامل زیست شناختی اختلال نقص توجه و بیش فعالی………………………………………………………….16
2-4-1-1- عوامل ژنتیکی………………………………………………………………………………………………………………16
2-4-1-2-ساختار و فعالیت مغز……………………………………………………………………………………………………..17
2-4-1-3-شواهد مبتنی بر ساختار مغزی-عصبی نوروفیدبک………………………………………………………………18
2-4-1-4-الکتروآنسفالوگرافی کمی و امواج مغزی……………………………………………………………………………19
2-4-1-5-عوامل عصبی شیمیایی مغز………………………………………………………………………………………………21
2-4-1-6-آسیب دیدگی ها و بیماری های جسمانی دوران کودکی……………………………………………………..21
2-4-2-دیدگاه های شناختی مربوط به اختلال نقص توجه و بیش فعالی………………………………………………21
2-4-2-1-تئوری بارکلی در مورد عملکرد های اجرایی……………………………………………………………………..23
2-4-3-عوامل روانی-اجتماعی اختلال نقص توجه و بیش فعالی…………………………………………………………25
2-5- اختلالات همبود و ویژگی های همراه با اختلال فزون کنشی و نارسایی توجه……………………………….26
2-6-روش های درمانی…………………………………………………………………………………………………………………..27
2-6-1- دارو درمانی………………………………………………………………………………………………………………………27
2-6-2-درمانهای روانشناختی (روانی، اجتماعی)……………………………………………………………………………….28
2-6-2-1-رفتار درمانگری……………………………………………………………………………………………………………..29
2-6-2-2-شناخت رفتار درمانی………………………………………………………………………………………………………31
2-6-2-3-آموزش مهارت های اجتماعی………………………………………………………………………………………….32
2-6-2-4-درمان های مبتنی بر آموزش کنش اجرایی…………………………………………………………………………33
2-6-3-درمان نوروفیدبک……………………………………………………………………………………………………………….36
2-6-3-1-مکانیسم عمل در نوروفیدبک…………………………………………………………………………………………..39
2-6-3-2-تاریخچه استفاده از نوروفیدبک………………………………………………………………………………………..40
2-6-3-3-انواع فیدبک در نوروفیدبک……………………………………………………………………………………………..41
2-6-3-4-تعداد جلسات نوروفیدبک……………………………………………………………………………………………….42
2-7-ادبیات پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………………43
2-7-1-پژوهش های خارج از کشور………………………………………………………………………………………………..43
2-7-1-1-تحقیقات مرتبط با انجام نوروفیدبک در کاهش نشانه های نقص توجه/بیش فعالی………………….43
2-7-1-2-تحقیقات مرتبط با انجام نوروفیدبک با نمارین رایانه ای در کاهش نشانه های ADHD………..43
2-7-1-3-تحقیقات مرتبط با نوروفیدبک و تمارین رایانه ای و اثربخشی آن در حافظه فعال و امواج بتا…..44
2-7-2-پژوهش های انجام شده در ایران……………………………………………………………………………………………45
2-7-2-1- تحقیقات مرتبط با انجام نوروفیدبک در کاهش نشانه های نقص توجه/بیش فعالی…………………45
2-7-2-2-تحقیقات مرتبط با نوروفیدبک با و بدون تمرین رایانه ای در افزایش موج بتا و نیز بهبود حافظه فعال……………………………………………………………………………………………………………………………………………….46
2-8-نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………………………46
فصل سوم: فرایند روش شناختی پژوهش
3-1-مروری کلی بر مطالب فصل………………………………………………………………………………………………………49
3-2-نوع پژوهش……………………………………………………………………………………………………………………………49
3-3-آزمودنی ها…………………………………………………………………………………………………………………………….49
3-3-1-جامعه تحقیق……………………………………………………………………………………………………………………..49
3-3-2-نمونه و روش نمونه گیری…………………………………………………………………………………………………..50
3-4-ابزارهای تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………51
3-4-1-مقیاس درجه بندی ADHD بزرگسالان بارکلی……………………………………………………………………….51
3-4-2-آزمون عملکرد پیوسته دیداری شنیداری………………………………………………………………………………..52
3-4-2-1-اعتبار و پایایی……………………………………………………………………………………………………………….52
3-4-2-2-شیوه اجرا……………………………………………………………………………………………………………………..53
3-4-2-3-شیوه نمره گذاری…………………………………………………………………………………………………………..53
3-4-3-آزمون علائم حیاتی سیستم عصبی مرکزی……………………………………………………………………………..54
3-4-3-1-اعتبار و پایایی……………………………………………………………………………………………………………….54
این مطلب را هم بخوانید :
3-4-3-2-شیوه اجرا……………………………………………………………………………………………………………………..55
3-4-3-3-شیوه نمره گذاری…………………………………………………………………………………………………………..55
3-4-4-مصاحبه نیمه ساختار یافته برای اختلال محور یک در DSM-IV……………………………………………..55
3-4-4-1-اعتبار و پایایی………………………………………………………………………………………………………………….55
3-4-5-پرسشنامه افسردگی بک…………………………………………………………………………………………………………56
3-4-6-پرسشنامه اضطراب بک…………………………………………………………………………………………………………56
3-4-7-نوروفیدبک………………………………………………………………………………………………………………………….57
3-4-7-1-شیوه اجرا………………………………………………………………………………………………………………………..58
3-4-8-نرم افزار تمرین رایانه ای………………………………………………………………………………………………………58
3-5-شیوه انجام مداخله……………………………………………………………………………………………………………………58
3-6-شیوه اجرای پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………58
3-7-شیوه تحلیل داده ها…………………………………………………………………………………………………………………..59
فصل چهارم: نتایج پژوهش
4-مرور کلی بر فصل………………………………………………………………………………………………………………………..61
4-1-نتایج مربوط به داده های توصیفی……………………………………………………………………………………………….61
4-1-1-یافته های توصیفی مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی………………………………………………………..61
4-1-2-یافته های توصیفی مربوط به متغیر های پژوهش………………………………………………………………………65
4-1-3-مقایسه متغیرهای پیش آزمون در گروه آزمایش 1 و کنترل…………………………………………………………69
4-1-4-مقایسه متغیرهای پیش آزمون در گروه آزمایش 2 و کنترل……………………………………………………….72
4-1-5-مقایسه متغیرهای پیش آزمون در گروه آزمایش 1 و آزمایش 2…………………………………………………74
4-2-نتایج مربوط به داده های استنباطی…………………………………………………………………………………………….75
4-2-1-بررسی فرضیه های پژوهش…………………………………………………………………………………………………75
4-2-1-1-بررسی فرضیه اول پژوهش……………………………………………………………………………………………..75
4-2-1-2- بررسی فرضیه دوم پژوهش…………………………………………………………………………………………….77
4-2-1-3- بررسی فرضیه سوم پژوهش………………………………………………………………………………………….81
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-06-26] [ 05:08:00 ب.ظ ]
|