دانلود پایان نامه ارشد:فقه و شریعت از دیدگاه اسماعیلیان |
3-3-1 شریعت در اندیشه حمید الدین کرمانی.. 93
3-3-1-1 اندیشه های کرمانی در راحه العقل و الریاض… 96
3-3-2 شریعت در اندیشه مؤید فی الدین شیرازی.. 101
3-3-2-1 رد قول اباحه گران. 107
3-3-2-2 نمود شریعت در اشعار موید فی الدین.. 107
3-3-3 ناصرخسرو و شریعت اسماعیلیه. 108
3-3-3-1 اثبات ظاهر و باطن شریعت.. 109
3-3-3-2 نمود شریعت در اشعار ناصر خسرو. 111
فصل چهارم: دروزیان و شریعت، همراهی یا جدایی 113
4-1 بررسی شریعت در حیات سیاسی الحاکم. 114
4-2 شریعت نزد دروزیان در گذشته و امروز. 120
4-2-1 دلایل شریعت گریزی دروزیان. 124
4-2-2 ارکان شش گانه شریعت دروزیان. 125
فصل پنجم: مستعلویان و طیبیان؛ ادامه نگرش فقهی فاطمیان 137
5-1 صلیحیون یمن و شریعت.. 138
5-2 شریعت مداری بهره های داوودی.. 139
5-2-1 ارکان شریعت بهره ها 141
5-3 نگاه بهره های سلیمانی به شریعت.. 150
فصل ششم: نزاریان و دورههای مختلف در شریعت 151
6-1 حسن صباح و التزام به شریعت.. 152
6-1-1 فدائیان نزاری و شریعت.. 157
6-2 اعلام قیامت حسن دوم و الغاء شریعت.. 160
6-3 جلال الدین و بازگشت به شریعت با رویکرد اهل سنت.. 169
6-3-1شریعت باوری جلال الدین و برخورد خلیفه و مسلمین.. 170
این مطلب را هم بخوانید :
6-3-2 شریعت در دوران بعد جلال الدین حسن.. 171
6-4نزاریان بعد از الموت، آقاخان ها و شریعت اسماعیلی.. 172
6-4-1 شریعت در عملکرد آقاخان ها 173
6-4-2 پیروان نزاری آقاخانی و شریعت.. 178
خاتمه 189
فهرست منابع و مطالعات 191
چکیده
علم فقه را می توان زیر ساخت هر دین و مذهبی دانست. فرقه اسماعیلیه هم به عنوان یکی ازفرق مذهبی با قدمتی تاریخی از فقهی متمایز برخوردار است. سیر ادوار فقه و شریعت اسماعیلیه و جایگاه آن نزد متکلمان و فقیهان اسماعیلی مذهب محقق را برآن داشته است تا ضمن واکاوی التزام و عدم التزام به فقه و شریعت توسط اسماعیلیان به این سوال اصلی پاسخ داده شود که: جایگاه فقه و شریعت در منظر اسماعیلیان چگونه بوده است؟ در پاسخ به این سوال فرضیه غالب بدین شرح است که: اسماعیلیان با متاثر از عقاید خود در مورد قائم القیامه در ادواری که حضور امام دور آخر را تایید کرده اند، به فقه و شریعت پشت کرده و ملتزم به آن نبودند و هرگاه قائل بودند که دوره قیامت فرا نرسیده است، پایبند به شریعت بوده اند. برای آزمون این فرضیه از روش توصیفی، تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و فیش برداری از منابع مکتوب استفاده شده است. دستاورد بلافصل این پژوهش روشن شدن وضعیت اسماعیلیان در مرعی داشتن و یا نداشتن شریعت است، به طوری که می توان ادعا کرد قرامطه پایبندی چندانی به شریعت نداشتند. فاطمیان با توجه به عقایدشان به فقه اهمیت میدادند و شریعت باور بودند. دروزیان رویکردی اباحه گرایانه داشتند، اگرچه امروزه ادعای شریعت محوری دارند. مستعلویان و طیبیان ادامه دهنده منش فاطمیان در التزام داشتن به شریعت بودند. و نزاریان قبل از اعلام قیامت شریعت باور و بعد از آن اباحه گر شده و شریعت را به نوعی کنار گذاشتند.
واژگان کلیدی: فقه، شریعت، ظاهر، باطن، اسماعیلیه، قرامطه، فاطمیان، دروزیان، بهره ها، نزاریان
مقدمه
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 03:15:00 ق.ظ ]
|