3-3-1 شریعت در اندیشه حمید الدین کرمانی.. 93

3-3-1-1 اندیشه های کرمانی در راحه العقل و الریاض… 96

3-3-2 شریعت در اندیشه مؤید فی الدین شیرازی.. 101

3-3-2-1 رد قول اباحه گران. 107

3-3-2-2 نمود شریعت در اشعار موید فی الدین.. 107

3-3-3 ناصرخسرو و شریعت اسماعیلیه. 108

3-3-3-1 اثبات ظاهر و باطن شریعت.. 109

3-3-3-2 نمود شریعت در اشعار ناصر خسرو. 111

فصل چهارم: دروزیان و شریعت، همراهی یا جدایی   113

4-1 بررسی شریعت در حیات سیاسی الحاکم. 114

4-2 شریعت نزد دروزیان در گذشته و امروز. 120

4-2-1 دلایل شریعت گریزی دروزیان. 124

4-2-2 ارکان شش گانه شریعت دروزیان. 125

فصل پنجم: مستعلویان و طیبیان؛ ادامه نگرش فقهی فاطمیان  137

5-1 صلیحیون یمن و شریعت.. 138

5-2 شریعت مداری بهره های داوودی.. 139

 

5-2-1 ارکان شریعت بهره ها 141

5-3 نگاه بهره های سلیمانی به شریعت.. 150

فصل ششم: نزاریان و دورههای مختلف در شریعت    151

6-1 حسن صباح و التزام به شریعت.. 152

6-1-1 فدائیان نزاری و شریعت.. 157

6-2 اعلام قیامت حسن دوم و الغاء شریعت.. 160

6-3 جلال الدین و بازگشت به شریعت با رویکرد اهل سنت.. 169

6-3-1شریعت باوری جلال الدین و برخورد خلیفه و مسلمین.. 170

این مطلب را هم بخوانید :

 

6-3-2 شریعت در دوران بعد جلال الدین حسن.. 171

6-4نزاریان بعد از الموت، آقاخان ها و شریعت اسماعیلی.. 172

6-4-1 شریعت در عملکرد آقاخان ها 173

6-4-2 پیروان نزاری آقاخانی و شریعت.. 178

خاتمه  189

فهرست منابع و مطالعات    191

چکیده

علم فقه را می توان زیر ساخت هر دین و مذهبی دانست. فرقه اسماعیلیه هم به عنوان یکی ازفرق مذهبی با قدمتی تاریخی از فقهی متمایز برخوردار است. سیر ادوار فقه و شریعت اسماعیلیه و جایگاه آن نزد متکلمان و فقیهان اسماعیلی مذهب محقق را برآن داشته است تا ضمن واکاوی التزام و عدم التزام به فقه و شریعت توسط اسماعیلیان به این سوال اصلی پاسخ داده شود که: جایگاه فقه و شریعت در منظر اسماعیلیان چگونه بوده است؟ در پاسخ به این سوال فرضیه غالب بدین شرح است که: اسماعیلیان با متاثر از عقاید خود در مورد قائم القیامه در ادواری که حضور امام دور آخر را تایید کرده اند، به فقه و شریعت پشت کرده و ملتزم به آن نبودند و هرگاه قائل بودند که دوره قیامت فرا نرسیده است، پایبند به شریعت بوده اند. برای آزمون این فرضیه از روش توصیفی، تحلیلی و گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و فیش برداری از منابع مکتوب استفاده شده است. دستاورد بلافصل این پژوهش روشن شدن وضعیت اسماعیلیان در مرعی داشتن و یا نداشتن شریعت است، به طوری که می توان ادعا کرد قرامطه پایبندی چندانی به شریعت نداشتند. فاطمیان با توجه به عقایدشان به فقه اهمیت می­دادند و شریعت باور بودند. دروزیان رویکردی اباحه گرایانه داشتند، اگرچه امروزه ادعای شریعت محوری دارند. مستعلویان و طیبیان ادامه دهنده منش فاطمیان در التزام داشتن به شریعت بودند. و نزاریان قبل از اعلام قیامت شریعت باور و بعد از آن اباحه گر شده و شریعت را به نوعی کنار گذاشتند.

واژگان کلیدی: فقه، شریعت، ظاهر، باطن، اسماعیلیه، قرامطه، فاطمیان، دروزیان، بهره ها، نزاریان

مقدمه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...