دانلود پایان نامه ارشد:یافتن رابطه ی بین جو سازمانی مدارس ابتدایی شهرستان پیرانشهر با میزان اعتماد موجود در معلمان این شهرستان. |
مشارکت دادن ایشان در حل مسائل، تسریع بخشیدن به امور، برخوردار بودن از سلامت جسم و روح را در کارکنان مشخص مینماید و به مدیران و کارکنان سازمانها کمک میکند که برای داشتن جو سازمانی مثبت و مفید و تقویت جو خوب موجود از چه تاکتیکها و روشهایی استفاده کنند. (خنیفر، 1388، 25).
جو سازمانی به ابعاد و ویژگیهایی اشاره دارد که به طور تنگاتنگ بهم مرتبط و وابستگی متقابل نسبت بهم دارند ولی بیشتر محققان در جهت مشخص کردن این ابعاد یا ویژگیها تلاش نکردهاند. اگر جو سازمان وجود دارد و ما میتوانیم در مورد آن بحث کنیم باید ابعاد مشخصی داشته باشد که بتواند تعریف شده و مورد سنجش واقع شود. (مامه رمضانی، 1389، 7).
با توجه به این که جو سازمانی دارای متغیرهای: حرفهای، صمیمانه، بیگانه، حمایتی و بازدارنده میباشد که در این جا تأثیر هر کدام را در به وجود آمدن فضای اعتماد در مدارس ابتدایی شهرستان پیرانشهر مورد بررسی قرار خواهیم داد.
1 – 3 دلایل ضرورت و اهمیت پژوهش:
با توجه به اینکه نیروی انسانی و به ویژه معلمان به طور مستقیم با اهداف عالی ارتباط دارند وجود محیطی سرشار از اعتماد در مدارس میتواند در رفتار سازمانی آن
ها تأثیر بسزایی داشته باد. (فصل نامه مدیریت آموزشی، 1383، 170).
همانطور که میدانیم برقراری ارتباط میان مدیریت مدرسه و معلمان آن فرآیندی وقتگیر و طولانی و مستلزم تلاش و کوشش فراوان میباشد اما به منظور حفظ و نگهداری مطلوب نیروی انسانی ضرورت پیدا میکند. (همان منبع، 171).
در مدارس و محیطهای آموزشی که در آن میزان بالایی از اعتماد وجود دارد اعضای آن برای حفظ و ارتقا مدرسه خود با مشکلات محیطی داخلی و خارجی مبارزه میکنند و با از بین بردن موانع موجود سعی در دستیابی به مقاصد انسانساز خود دارد. (Golembieweski and mc Conkei 1975 ).
ایجاد روحیهی قوی و اعتماد به نفس بالا در معلمان تنها به موارد مادی از جمله پرداخت پول و ایجاد رفا میسر نمیشود و به این ترتیب مدیران باید برای بالا بردن این
این مطلب را هم بخوانید :
ماهیت گروه همسال در نوجوانی - مجله علمی دانش بنیان رضوی روحیه و اعتماد به نفس از شیوههای دیگر از جمله روابط انسانی بهره گیری کنند (فصل نامه مدیریت آموزشی، 1383، 173).
در مدارسی که رعایت مقررات اداری و ساختار اداری مهم تلقی میشود افراد احساس میکنند برای پنهان کردن ضعفها و مشکلات پنهان کاری کنند و در نتیجه شناسایی و چارهجویی مشکلات کاری دشوار و سخت خواهد بود به همین منظور لازم و ضروری به نظر میرسد که مشخص شود در یک محیط آموزشی جو سازمان و شرایط موجود در سازمان تا چه اندازه میتواند اعتماد معلمان را تحت تأثیر قرار دهد. (همان منبع، 172، 173).
اثر بخشی مطمئن مدیریت، در قرن 21 توجهات را برای پرداختن به عاملهای انسانی یک سازمان با پتانسیل زیادی که برای اثر به عنوان علتها، نگهداری و ایجاد وضعیت خطرناک در یک سیستم به خود جلب
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 01:17:00 ب.ظ ]
|