مشارکت دادن ایشان در حل مسائل، تسریع بخشیدن به امور، برخوردار بودن از سلامت جسم و روح را در کارکنان مشخص می­نماید و به مدیران و کارکنان سازمان­ها کمک می­کند که برای داشتن جو سازمانی مثبت و مفید و تقویت جو خوب موجود از چه تاکتیک­ها و روش­هایی استفاده کنند. (خنیفر، 1388، 25).

جو سازمانی به ابعاد و ویژگی­هایی اشاره دارد که به طور تنگاتنگ بهم مرتبط و وابستگی متقابل نسبت بهم دارند ولی بیشتر محققان در جهت مشخص کردن این ابعاد یا ویژگی­ها تلاش نکرده­اند. اگر جو سازمان وجود دارد و ما می­توانیم در مورد آن بحث کنیم باید ابعاد مشخصی داشته باشد که بتواند تعریف شده و مورد سنجش واقع شود. (مامه رمضانی، 1389، 7).

با توجه به این که جو سازمانی دارای متغیرهای: حرفه­ای، صمیمانه، بیگانه، حمایتی و بازدارنده می­باشد که در این جا تأثیر هر کدام را در به وجود آمدن فضای اعتماد در مدارس ابتدایی شهرستان پیرانشهر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

 

1 – 3 دلایل ضرورت و اهمیت پژوهش:

با توجه به اینکه نیروی انسانی و به ویژه معلمان به طور مستقیم با اهداف عالی ارتباط دارند وجود محیطی سرشار از اعتماد در مدارس می­تواند در رفتار سازمانی آن

دانلود پایان نامه

ها تأثیر بسزایی داشته باد. (فصل نامه مدیریت آموزشی، 1383، 170).

همانطور که می­دانیم برقراری ارتباط میان مدیریت مدرسه و معلمان آن فرآیندی وقت­گیر و طولانی و مستلزم تلاش و کوشش فراوان می­باشد اما به منظور حفظ و نگه­داری مطلوب نیروی انسانی ضرورت پیدا              می­کند. (همان منبع، 171).

در مدارس و محیط­های آموزشی که در آن میزان بالایی از اعتماد وجود دارد اعضای آن برای حفظ و ارتقا مدرسه خود با مشکلات محیطی داخلی و خارجی مبارزه می­کنند و با از بین بردن موانع موجود سعی در دستیابی به مقاصد انسان­ساز خود دارد. (Golembieweski and mc Conkei 1975 ).

ایجاد روحیه­ی قوی و اعتماد به نفس بالا در معلمان تنها به موارد مادی از جمله پرداخت پول و ایجاد رفا میسر نمی­شود و به این ترتیب مدیران باید برای بالا بردن این

این مطلب را هم بخوانید :

ماهیت گروه همسال در نوجوانی - مجله علمی دانش بنیان رضوی روحیه و اعتماد به نفس از شیوه­های دیگر از جمله روابط انسانی بهره گیری کنند (فصل نامه مدیریت آموزشی، 1383، 173).

در مدارسی که رعایت مقررات اداری و ساختار اداری مهم تلقی می­شود افراد احساس می­کنند برای پنهان کردن ضعف­ها و مشکلات پنهان کاری کنند و در نتیجه شناسایی و چاره­جویی مشکلات کاری دشوار و سخت خواهد بود به همین منظور لازم و ضروری به نظر می­رسد که مشخص شود در یک محیط آموزشی جو سازمان و شرایط موجود در سازمان تا چه اندازه می­تواند اعتماد معلمان را تحت تأثیر قرار دهد. (همان منبع، 172، 173).

اثر بخشی مطمئن مدیریت، در قرن 21 توجهات را برای پرداختن به عامل­های انسانی یک سازمان با پتانسیل زیادی که برای اثر به عنوان علت­ها، نگه­داری و ایجاد وضعیت خطرناک در یک سیستم به خود جلب

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...