دکتر سید سعید رضا منتظری

 

استاد مشاور:

دکتر محمد علی رستمیان

 

زمستان1392

 

 

برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود

(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)

تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :

(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)

فهرست مطالب

مقدمه. 1

بخش اول: کلیات.. 5

کلیات… 6

  1. تعریف لغوی و اصطلاحی نظام طبقاتی و کاستی.. 6
  2. نظام طبقاتی از دیدگاه جامعه شناسان. 12
  3. نظام طبقاتی از دیدگاه دین شناسان. 19
  4. سنتگرایان. 20
  5. متجددین: 21

6.گونه شناسی نظام طبقاتی.. 23

این مطلب را هم بخوانید :

بخش دوم: نظام طبقاتی در متون ودهیی.. 25

نظام طبقاتی هند. 26

نظام طبقاتی اقوام هندوایرانی.. 35

نظام طبقاتی در اوپهنیشادها. 43

نظام طبقاتی در پورانهها. 50

 

بخش سوم: نظام طبقاتی در متون اوستایی و پهلوی.. 58

نظام طبقاتی در اوستای متقدم. 67

2.نظام طبقاتی در اوستای متأخر. 71

بخش چهارم: 82

مقایسه نظام طبقاتی حاکم بر متون ودهیی با متون زرتشتی کلاسیک… 82

  1. تعداد طبقات… 83

محدویت نظام طبقاتی کاست… 85

بازسازی نظام طبقاتی در بین اقوام هندوایرانی.. 86

طبقات هندو ایرانی.. 87

نتیجه گیری.. 90

منابع فارسی.. 93

منابع انگلیسی.. 98

 

چکیده

این رساله به بررسی جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندوایرانی با تکیه بر آموزه­های وده­یی، اوستایی پرداخته و در آن چگونگی طبقات اجتماعی و قوانین حاکم بر آنها بررسی شده است. سیر تحول و تطور نظام طبقاتی با ورود آریایی­­ها به سرزمین ایران آغاز شد و با مستقر شدن آنها در هند ادامه یافت. مفاهیمی چون برهمنان، کشتریه، وایشیه و شودره دلیل بر این مدعاست.

مبحث نظام طبقاتی جایگاه ویژه­ای در مطالعات هندوایرانی دارد. از این رو در این رساله ابتدا به بررسی مفهوم طبقه و نظام کاستی پرداخته شده و سپس به بررسی نظام طبقاتی در بین اقوام هندی با تکیه بر متون وده­یی و نیز اقوام ایرانی با تکیه بر متون اوستایی پرداخته شده است تا با این مقایسه نظام طبقاتی در بین اقوام هندو ایرانی باز­سازی شود.

کلیدواژه: کاست، هندوایرانی، اوستا، وده.

مقدمه

فرهنگ و تمدن هر جامعه­ای به فعالیت­ها و روابط اجتماعی و چگونگی برخورد این پروسه­ها با هم  بر می­گردد. زمانی که جامعه­ای فرهنگ لازم برای ارتباط و تعامل بین افراد نداشته باشد به طور قطع این جامعه به سمت انحطاط کشیده می­شود. لذا وجود سیستمی نظام مند در جوامع می­تواند از انحطاط جلوگیری کند.

پژوهش حاضر سعی داشته است که با نگاه و تحلیلی عمیق ابتدا به شناخت نظام طبقاتی گوناگون و سپس با استفاده از آموزه­ها به نظام طبقاتی هندوایرانی بپردازد. در رابطه با این موضوع، میراثی که اقوام هندوایرانی از نیاکان خود به سرزمین­های تازه خودشان به ارمغان بردند، نظام طبقاتی یا کاستی بود. نظامی که خصیصه اقوام هندواروپایی است و آنهم به نوع زندگی، مهاجرت، نحوه تقابل و رفتار اقوام هندوایرانی با بومیان سرزمین هایی تازه آنها باز می­گردد. سابقه تشکیل طبقات اجتماعی در ایران و جهان بر هر مجموعه­ای از علل که استوار بوده باشد این نکته بدیهی است که آریایی­ها در بدو ظهور خود در منطقه- فلات، به مرحله­ای از رشد اجتماعی و تفکیک مسئولیت­ها و تشخیص توانایی­ها و تعلقات خاص در میان خویش رسیده بودند تا بتوانند از تقسیم بندی­های اجتماعی مبتنی بر کار و پیشه سخن بگویند.(شعبانی، 1379: 117).

این رشد اجتماعی تا آنجا پیش رفت که آنها توانستند با حفظ و تداوم نظام اجتماعی و طبقاتی در سرزمین جدید ماندگار شوند. در حالی که سرزمین هند خالی از نظامی با اقتدار و شکوهمند بود. یکی از علت­های آن را می­توان عدم توجه به مطالعه موسسات و تشکیلات اجتماعی دانست. در واقع این تفکر در بین آن­ها رواج داشت که این گونه تشکیلات اجتماعی در طول تاریخ تغییر چندانی به خود ندیده­اند. این طرز تلقی سبب تقویت این نظریه شد که فرهنگ هندی، فرهنگی ایستا و بی تحرک بوده و فرهنگی است که در طی قرون متمادی تغییرو تحول پیدا نکرده و علت آن دل مردگی ذاتی هندوان و اعتقاد آنها به سرنوشت محتوم دانسته می­شد. حال آنکه حتی تجزیه و تحلیل سطحی تغییرات روابط اجتماعی در نظام کاستی حکایت از همه چیز می­کند.(تاپار، 1378: 16).

بنابراین مشخص می­شود شکوه و عظمت هندوایرانی حتی به سرزمین­های مجاور نفوذ کرده، اگرچه درگیری­هایی را در پی­داشت با این حال آنها توانستند فرهنگ نظام طبقاتی را در هند به عنوان فرهنگ غالب و نظامی با نام نظام کاستی و اندکی تفاوت دایر کنند. اهمیت آگاهی از راز و رمز استواری و پایداری نظام حاکم بر هندوایرانی و آشنایی با خاستگاه­های شکل گیری و پیدایش آن، تلاشی مداوم را در جهت روشنگری و شناسایی میراث و ابعاد شکوهمند این قوم بر همه صاحبنظران که در این عرصه پا نهادند بایسته می­سازد. تشکل این مجموعه از همین باور برخاسته و نویسنده بررسی اسناد و مدارک و منابع تاریخی مربوط به ریگ وده و اوستا را در رأس کار قرار داده است لیکن باید گفت نظریاتی که در این بررسی­ها مطرح شده جای چون و چرا دارد.

از جمله اهدافی که این پژوهش پیش رو دارد عبارتند از: تعریفی درست از نظام طبقاتی در بین اقوام کهن، همچنین بررسی تأثیرات نظام طبقاتی در باورها و عقاید هندو ایرانی و بازسازی آن و نیز مشخص نمودن جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام هندی و مشخص نمودن جایگاه نظام طبقاتی در بین اقوام ایرانی. در اینجا فرض را بر این گذاشته­ایم که نظام طبقاتی در بین اقوام ایرانی و نیز اقوام مهاجر به هند وجود دارد؛ بنابراین با مقایسه آنها می­­توان نظام طبقاتی در بین اقوام هندوایرانی را بازسازی کرد.

آنچه دستیابی به این فرض را ممکن می­کند، بررسی سیستماتیک نظام طبقاتی است. همچنین از جمله عوامل مؤثر بر آنها بررسی پژوهش­هایی است که تاکنون در این زمینه چه به طور کلی چه جزئی صورت گرفته است.  بنابراین بررسی نظام اجتماعی هندو ایرانی و تأثیر این سیستم بر باورها و عقاید آنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا این پژوهش ضمن بیان این مفهوم به وظایف این مجموعه طبقاتی می­پردازد. روش مورد استفاده در این زمینه کتابخانه ای-توصیفی است که نویسنده تلاش می­کند حتی الامکان با به کار بردن منابع انگلیسی و فارسی به اهداف مورد نظر دست یابد.

تعداد صفحه : 107

قیمت : 14700تومان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...