شوند (Tayles et al .,2002). در این فصل ازتحقیق، محقق به طور خلاصه و با توجه به موضوع تحقیق، به بیان مساله اصلی پژوهش و تشریح و بیان موضوع، ضرورت انجام تحقیق، فرضیه های تحقیق، اهداف اساسی از انجام تحقیق، روش تحقیق، روش های گردآوری اطلاعات، نمونه و جامعه آماری، روش نمونه گیری و روش های تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته، و در پایان اصطلاحات و واژه های تخصصی مطرح می گردند. مسأله اصلی تحقیق این امر مسلمی است که پژوهش های کاربردی، مساله مدار هستند. بدین معنی که تمام فرآیند پژوهش، از اولین گام های مشاهده تا آخرین مراحل استنتاج، می باید حول یک یا چند مساله یا مشکل دور بزند. بنابر این، روشن کردن مشکل یا مساله در یک تحقیق علمی و کاربردی، یکی از ضروری ترین و اولین گام های پژوهش است. اگر مساله خوب روشن یا تبیین نشود، تمام مراحل بعدی فرایند تحقیق از قبیل: جمع آوری اطلاعات و استنتاجات یا نتیجه گیری، دچار مشکلات و نواقصی خواهد شد که ناشی از خود آن مراحل نیست، بلکه ناشی از روشن نبودن و بیان نادرست مساله است. بنابر این شاید اغراق نباشد که بعضی از محققان معتقدند که خوب و درست روشن کردن مساله، معادل نیمی از فعالیت های پژوهشی است. ابتدا لازم است تا مدل مفهومی تحقیق نمایش داده شود، تا سئوالات تحقیق از روی مسیر مربوطه مشخص گردند. شکل 1-1) مدل مفهومی تحقیق در این تحقیق با توجه به مدل مفهومی تحقیق سوالات زیر مطرح می گردند: آیا میان اجزای سرمایه های معنوی،ارتباط معنادار ومثبتی وجود دارد ؟ آیا بین سرمایه انسانی و سرمایه مشتری ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد ؟ آیا بین سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد ؟ آیا بین سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد ؟ 2.آیا اجزای سرمایه های فکری موجب بهبودعملكرد سازمانی میشود؟ آیا سرمایه مشتری موجب بهبود عملكرد سازمانی می شود ؟ آیا سرمایه ساختاری موجب بهبود عملكرد سازمانی می شود؟ آیا سرمایه انسانی موجب بهبود عملكرد سازمانی می شود؟ تشریح و بیان موضوع در یك تعریف ساده، سرمایه فکری،عبارتست از تفاوت بین ارزش بازاری و ارزش دفتری داراییهای یك شركت(Seetharaman et al.,2009). در تعریف دیگر، از سرمایه فکری به عنوان همه فرآیندهاو داراییهایی نام برده می شود كه معمولا در تراز نامه منعكس نمی شوند (Bontis et al.,2000). متاسفانه هیچ تعریف جهانشمولی از سرمایه های فکری وجود ندارد.خود این سرمایه های فکری هم دارای یكسری اجزایی هستند كه در یك طبقه بندی ساده شامل سه نوع سرمایه انسانی،سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری می باشد (Bontis et al.,2000). سرمایه انسانی:شامل ذخیره دانش اعضای یك سازمان است كه شامل شایستگها و طرزفكرهای كاركنان است. سرمایه ساختاری:شامل همه مخازن دانش غیر انسانی در یك سازمان است كه شامل پایگاه داده ها ،چارتهای سازمانی و فرآیندها و استراتژیها و … .است كه به سازمان ارزشی فراتر از مواد آن می دهد. سرمایه مشتری:عبارتست از دانش گرفته شده در كانالهای بازاریابی و روابط مشتری یك سازمان است (Bontis et al.,2000). طبقه بندیهای مختلفی از سرمایه های فکری ارایه شده است.(Seetharaman et al.,2002andPetty et al.,2000 and Chen et al.,2004). بطور كلی باید گفت كه مهمترین جز اصلی و اساسی سرمایه فکری،سرمایه انسانی است و دو سرمایه دیگر تابعی از سرمایه انسانی است (Chen et al., 2004). متاسفانه سازمانها به این سرمایه های فکری توجهی ندارند و از نقش آنها در تحقق اهداف خود،غافل هستند زیرا این سرمایه های فكری را نمی شناسند و قادر به انداره گیری آنها نیستند. تحقیق حاضر در پی آن است كه ببیند: 1- آیا سرمایه های فکری موجب بهبود عملکرد سازمانی می شود یا نه؟ 2- آیا این اجزا سرمایه های فکری با همدیگر ارتباطی دارند یا نه؟ ضرورت و اهمیت انجام تحقیق همانطوری كه قبلا اشاره شد امروزه قسمت اعظم داراییهای سازمانهارا داراییهای نامشهود تشكیل میدهند و روشهای حسابداری قادر به اندازه گیری آنها نیستند (Sullivan et al., 2000). از طرفی در این اقتصاد دانشی،موفقیت سازمانها به توانایی مدیریت این داراییها نامشهود بستگی دارد. مر[1]وهمكارانش دلایلی را برای توجه و اندازه گیری سرمایه های فکری برشمرده اند كه عبارتند از: 1-كمك به سازمانها برای تنظیم استراتژیهای آنها. 2-ارزیابی اجرای استراتژیها. 3-كمك به تصمیمات گسترش و تنوع. 4-استفاده از نتایج اندازه گیری سرمایه هایفكری به عنوان مبنایی برای جبران خدمات. 5-ابلاغ این داراییها به ذینفعان خارجی سازمانها (Marr,et al.2003). 6-ودلیل دیگر برای انجام اینكار این است كه اندازه گیری سرمایه فكری بطور كامل و دقیق، می تواند ارزش و عملكرد شركتها را اندازه گیری كند چونكه در یك جامعه مبتنی بر دانش،دانش بخش مهمی از ارزش یك كالا و نیز بخش مهمی از ثروت یك شركت را تشكیل می دهد (Kannan et al.,2004 and Chen et al.,2011). اگر چه ما قادر به اندازه گیری دقیق این داراییها نیستیم ولی حداقل با توجه به آنها و اطلاع از نقش آنها در عملكرد سازمانی سازمانها،به اهمیتسرمایه گذاری بر روی این داراییها پی میبریم (San`chez et al.,2010). فرضیه‌های تحقیق فرضیه‌های این تحقیق عبارتنداز: سرمایه انسانی با سرمایه مشتری ارتباط معنادار و مثبتی دارد. سرمایه انسانی با سرمایه ساختاری ارتباط معنادار و مثبتی دارد. سرمایه ساختاری با سرمایه مشتری ارتباط معنادار و مثبتی دارد. سرمایه مشتری موجب بهبود عملكرد سازمانی می شود. سرمایه ساختاری موجب بهبود عملكرد سازمانی می شود. سرمایه انسانی موجب بهبود عملكرد سازمانی می شود. ضمناً سهم هریک از سرمایه های مشتری و ساختاری و انسانی در بهبود عملکرد سازمانی چه میزانی می باشد؟ اهداف انجام تحقیق مهمترین اهداف انجام این تحقیق را می توان به صورت زیرخلاصه كرد: شناخت انواع داراییهاینامشهود، طبقه بندیهای آنهاوروشهای اندازه گیری آنها. بررسی ارتباط سرمایه های فکری با عملكرد سازمانی. اطلاع از وضعیت( نسبی) این سرمایه های فکری. ارایه راهكارها و پیشنهادات لازم برای بهبود سطح این سرمایه های فکری. روش انجام تحقیق نوع تحقیق بر اساس هدف، كاربردی توصیفی است و روش آن بر اساس نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است روش های گردآوری اطلاعات ابزار اصلی پرسشنامه است که جهت سنجش سرمایه های فکری بکار می رود و همچنین از اسناد و مدارك سازمانی و مالی نیز برای سنجش عملکرد سازمانی که به روش تحلیل پوششی داده ها محاسبه شده است، استفاده می شود. قلمرو تحقیق 1-8-1)قلمرو موضوعی تحقیق حوزه نگرش این تحقیقتشریح داراییهای نامشهود و سرمایه های فکری و انواع طبقه بندیها وروشهای اندازه گیری سرمایه فکری وعملكرد سازمانی است. 1-8-2)قلمرو مكانی تحقیق قلمرو مکانی این تحقیق کلیة شعب بانک رفاه کارگراندر استان فارس می‌باشند 1-8-3)قلمرو زمانی تحقیق قلمرو زمانی این تحقیق از بهمن ماه 1392 تا اواخر مرداد ماه 1393 می باشد. جامعه و نمونه آماری جامعه آماری جامعه آماری شامل کلیه مدیران شعب بانک رفاه کارگراناستان فارس می باشد. نمونه آماری در این تحقیق از آن جایی که جامعه مورد نظر که همان شعب بانک رفاه کارگراناستان فارس به همراه مدیران شعب بانک رفاه کارگران است محدود در نظر گرفته شده است، بنابراین جهت محاسبة حجم نمونة مورد نیاز برای پژوهش از رابطه زیر استفاده گردیده است.دراین تحقیق برای تعیین حجم نمونه ازفرمول زیراستفاده شده است. كه درآن P: برآورد نسبت صفت متغیر؛ 5/0= P این مطلب را هم بخوانید : Z: متغیر نرمال واحد متناظر باسطح اطمینان95 درصد؛ 96/1 : مقدار اشتباه مجاز؛ 05/0= n = 227 روش یا روش های نمونه گیری در این تحقیق، به دلیل این كه تعداد جامعه آماری مشخص می باشد و هیچ گونه تفاوتی در انتخاب شعب بانک وجود ندارد و همگی بانکها در هنگام نمونه گیری از شانس یکسانی برای انتخاب برخوردار هستند لذا از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...