نسبت به انسان نشان می‌دهد كه به كار بردن صفت حیوانی در مورد این گونه رفتارها در واقع توهین به حیوانات است.» در حقیقت هم هیچ حیوانی نسبت به هم نوع خود تا این اندازه بی رحم و تا این اندازه خشن نیست (كریمی، 1377).

در طی بیست سال گذشته، برنامه‌های كنترل خشم افزایش یافته است (دل و كیروالیری، 2003). هدف كنترل خشم كاهش احساسات پرخاشگرانه و برانگیختگی فیزیكی است كه خشم آن را بوجود می‌آورد. روشهای متعددی برای كنترل خشم مطرح شده است كه از میان آنها می‌توان رفتار درمانی شناختی، شناخت درمانی، جرات آموزی، آرامش آموزی، آموزش مهارتهای حل مساله، درمان دارویی و درمانهای مركب را نام برد. پژوهشهای متعددی در مورد كنترل خشم صورت گرفته، شور[6]  و اسپیواك[7] (1980) در پژوهشهای خود نشان دادند كه ارائه مداخلات زود هنگام به دانش آموزان باعث كاهش پرخاشگری آنها می‌شود. (رافعی 1383)

 

بیان مسئله

در بین نهادهای مختلف اجتماع، كانون مقدس خانواده به عنوان بهترین تجلی گاه فرهنگ حاكم بر سایر نهادها، محل ارضاء نیازهای مختلف جسمانی و عقلانی و عاطفی شناخته شده است.

كانون خانواده پناهگاه و كانون ویژه‌ای برای نیازهای عاطفی، حل مشكل، روابط سالم و فرآیند نقشهای خانوادگی می‌باشد، خانواده چه از دیدگاه خویشاوندی، پیوندهای عاطفی و یا وابستگی ساختار آن با جامعه، مورد توجه قرار می‌گیرد، هر جا كه امكانپذیر یا سودمند تشخیص داده شود، در مجموع رده بندی اجتماعی جایگاهی به آن اختصاص داده می‌شود. البته این رده بندی نه در قالب طبقات بلكه به شكل قلمروهای فرهنگی است و همچنین همه مذاهب به گونه‌های متفاوت اهمیت خانواده و چگونگی تشكیل این كانون، رفتار و وظایف هر یك از اعضاء آن را مشخص كرده‌اند (بخاریان، 1374)

خانواده نقش بسیار مهمی در رشد و پیشرفت توانائیها و استعدادهای اعضای خود دارد، و به عبارت دیگر نقش و وظایفی كه هر یك از اعضاء خانواده بر عهده می‌گیرند در تقابل نزدیك با یكدیگر بوده و ایفای نقش هر یك از اعضاء می‌تواند موجبات رشد و تعالی خانواده را فراهم كند.

مسئله اساسی در پژوهش حاضر بررسی عملكرد خانواده و رابطه آن با كنترل خشم نوجوانان می‌باشد و منظور از عملكرد خانواده كیفیت روابط خانوادگی و روابط عاطفی پدر و مادر كه در بروز انحرافات و بیماریهای روانی نقش دارد می‌باشد. در خانواده‌هایی كه والدین با یكدیگر توافق ندارند، زمینة مناسب برای اختلال در

 خانواده ایجاد می‌شود. اختلال در كاركرد خانواده، مشكلاتی را در منظومة خانواده ایجاد می‌كند و در صورت تشدید مشكلات، خانواده را به سمت فروپاشی سوق می‌دهد و بطور كلی افزایش ناراحتی‌های فكری، جسمی، عاطفی و عدم سلامت در جامعه ناشی از كاركرد مختل خانواده در درون خانواده می‌باشد.

داویدیان (1371) در این رابطه می‌نویسد : وجود بیمار روانی در خانواده می‌تواند به كاركرد عادی و اقتصاد خانواده لطمه شدیدی وارد كند، از نظر روابط انسانی سایر افراد خانواده را در وضع نگران كننده‌ای قرار دهد و صرف نظر از مخارج هنگفت و صرف وقت، خانواده فشار روانی شدیدی را تحمل می‌كند.

سعادتمند (1376) در تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه بین كارائی خانواده و سلامت عمومی فرزندان به این نتیجه دست یافت كه بین كارائی خانواده و فرزندان به علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در كاركرد اجتماعی و افسردگی رابطه معنی دار وجود دارد.

این مطلب را هم بخوانید :

 

نوروزی (1377) پژوهشی با عنوان تأثیر كارائی خانواده در ابتلا به اختلال روانی نوجوانان گروه سنی 15 الی 18 ساله شهر تهران روی 120 نوجوان اجرا نمود، وی به این نتیجه رسید كه كارائی خانواده بر ابتدا نوجوانان به اختلالات روانی تأثیر مستقیم دارد.

حیدری (1384) در تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه عملكرد خانواده و مؤلفه‌های خود گردانی در دانش آموزان پسر پایه دوم متوسط نظری شهر ایلام اجرا نمود، وی به این نتیجه دست یافت كه بین 12 بعد

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...