پایان نامه بررسی میزان رضایت شهروندان از خدمات ارائه شده توسط سرای محله دکتر هوشیار |
4- 1- توصیف و تحلیل متغیرهای زمینهای 14
4- 2- یافتههای توصیفی 24
4- 3- یافتههای تبیینی.. 60
بخش پنجم: نتیجه 71
5- 1- نتیجه 72
5- 2- ارائه راهکار و پیشنهاد بر اساس یافتههای پژوهش 74
منابع 75
– مقدمه
کارشناسان علم مدیریت بر این باورند که یکی از اهداف ایجاد هر سازمانی، برآورده نمودن محصول و یا ارائه خدمات به مشتری است لذا در صورتیکه سازمان نتواند نیاز آنان را متناسب باخواستههایشان برآورده نماید به مرور زمان از میزان مشتریان کاسته شده و به تدریج از گردونه رقابت حذف خواهد شد در این زمینه بیل گیتس مدیر عامل شرکت مایکروسافت میگوید: “ ناراضیترین مشتریان مهمترین منابع عبرت و یادگیری برای سازمانها هستند.” (f http://www.eshiraz.ir/shares/moba/moba- adm/pdf/23.pd)
در عصر کنونی سازمانهایی که خدمات عالی به مراجعه کنندگان خود ارائه میدهند دارای چند ویژگی مهم هستند. از جمله اینکه به خواستها، نیازها و انتظارات مشتریان خود توجه بسیاری دارند. این سازمانها راهبرد ارائه خدمات کیفی به مشتریان را توسعه داده و سیستمی را طراحی میکنند که در هر مرحله با مشتری و ارباب رجوع به خوبی رفتار کنند. (f http://www.eshiraz.ir/shares/moba/moba- adm/pdf/23.pd)
همچنین گوش دادن و توجه به نیازهای مشتری، درک عمیق از آنچه که مشتری میخواهد را میسر میسازد و روشهای تجزیه و تحلیل، کمک میکند تا راه حل پیدا شده و به اجرا گذارده شود. وقتی چنین اقداماتی انجام شود، از یک سو سازمان به اثربخشی و کارایی رسیده و از سوی دیگر رضایت مشتری افزایش مییابد.
(f http://www.eshiraz.ir/shares/moba/moba- adm/pdf/23.pd)
1-2- بیان مسئله
سرای محله دکتر هوشیار زمانی در رسیدن به اهداف خود و حفظ تعادل بین نیازهای حال و آینده موفق خواهد شد که رضایت شهروندان ساکن محله دکتر هوشیار را مد نظرداشته باشد. رضایت شهروندان (ارباب رجوعان سرا) موجب خواهد شد که آنها در انجام امور و مسئولیتها حضور فعال داشته باشند و مشارکت شهروندی به عنوان محور اصلی تصمیمگیری مد نظر قرار گیرد. رضایت شهروندان عامل اصلی بهبود مستمر در فرآیند کارهایی است که در جهت افزایش کارآیی و بهبود کیفیتی مدیریت جامع شهری صورت میگیرد. (مشاهده میدانی)
سرای محله دکتر هوشیار در حال حاضر در حال ارانه خدمات پزشکی (پزشک رایگان و نیم بها)، اجتماعی و فرهنگی (برگزاری کلاسهای آموزش خانوادهها شامل فرزندپروری و رائه مشاوره به خانوادهها)، تفریحی (برگزاری تورهای زیارتی و سیاحتی) به شهروندان ساکن محله است و در صدد ارائه خدمات بهتر و مورد نیاز برای شهروندان ساکن محله است. (مشاهده میدانی)
از پتانسیلهای موجود در محله دکتر هوشیار برای تخصیص امکانات سرا به ساکنین محله میتوان به خانه سلامت موجود در سرا، استفاده از اماکن مذهبی و آموزشی مثل مساجد، حسینهها و مدارس موجود در محله برای ارائه خدمات به شهروندان ساکن محله اشاره نمود. (مشاهده میدانی)
لذا سرای محله دکتر هوشیار به دلیل حفظ موقعیت خود در جامعۀ پیشرفته کنونی از یک سو و رضایت ارباب رجوعان از خدمات ارائه شده از سوی دیگر مصمم گردید به دنبال پاسخگویی به این سوال باشد که خدمات ارائه شده از طریق سرای محله دکتر هوشیار تا چه میزان رضایت شهروندان ساکن محله را جلب نموده است؟ نحوه تخصیص امکانات سرای محله به شهروندان ساکن محله چگونه است؟ آیا خدمات برای شهروندان ساکن محله لازم و کافی است؟ آیا این خدمات ارائه شده متناسب با نیازهای شهروندان ساکن محله است؟ (مشاهده میدانی)
بخش دوم: مبانی نظری
2- 1- چارچوب مفهومی:
2- 2- شرح مفاهیم:
پاراسورامان و همکارانش کیفیت خدمات را اینگونه تعریف کردهاند: اختلاف بین انتظارات مشتریان از خدمات و ادراک آنها از عملکرد خدمات، که تعریفی مقبول همگان میباشد. (http://banik.ir/ShowArticle.asp?ArticleID=1)
2- 2- 1- تعریف رضایت مشتری:
رضایت احساس مثبتی است که در فرد پس از استفاده از کالا یا دریافت خدمت ایجادمیشود، احساس مورد نظر از تقابل انتظارات مشتری و عملکرد عرضه کننده به وجود میآید. اگر کالا و خدمت دریافت شده از جانب مشتری هم سطح انتظارات ارزیابی شود، در او احساس رضایت ایجاد میشود، در صورتی که سطح خدمت و کالا بالاتر از سطح انتظارات مشتری باشد موجب ذوقزدگی و سطح پایینتر خدمت و کالا نسبت به انتظارات منجر به نارضایتی مشتری میشود. درجه رضایت، نارضایتی و ذوقزدگی افراد در هر زمان و در هر مورد متفاوت بوده و همواره به میزان فاصله سطح انتظارات و عملکرد عرضه کننده در غالب کیفیت کالا و خدمات مربوط میشود.
http://hassansabokroh.blogfa.com/post/
2- 2- 2- تعریف تبلیغات و اطلاع رسانی
این مطلب را هم بخوانید :
تبلیغات به انگلیسی Advertising)،( به فرانسوی (Publicité) است. تبلیغ ریشه در زندگی اجتماعی انسانها دارد عملی است که در آن فروشنده یا تولید کنندهای با انجام امری سعی میکند که خریدار بالقوه را از تولید این محصول آگاه کند. (http://ads91.blogfa.com/)
2- 3- تعریف متغیرهای پژوهش
متغیرهای زمینهای: شامل سن، جنس، سطح تحصیلات، شغل و میزان درآمد میباشد. منظور ازسن، سن تقویمی فرد به سال است. منظور از جنس، جنسیت پاسخگو است که با گزینههای زن و مرد مشخص شده است. میزان تحصیلات، سطح سواد فرد را نشان میدهد. در این تحقیق شاخصهای میزان رضایت از کیفیت خدمات براساس خدماتی که توسط سرای محله دکتر هوشیار ارائه میشود با سوالهای 7- 9- 10- 12- 14و 17پرسشنامه سنجیده شده است.
2- 4- اهمیت و ضرورت پژوهش
مسئولین محله دکتر هوشیار بر این باورند که رضایت شهروندان ساکن محله دکترهوشیار ضامن بقای سازمان است. اهمیت و توجه به این امر تا بدان جاست که افزایش تعداد شهروندان، جذب و حفظ شهروندان ساکن محله و دستیابی به سود بیشتر در ازای ارائه خدمات با کیفیت از نگرانیهای مستمر مسئولین محله است. مولفههایی از قبیل کیفیت انجام امور، نحوه رفتار و برخورد با شهروندان محله دکتر هوشیار، هزینههای انجام خدمات، شفافیت و اطلاع رسانی مناسب عواملی هستند که ضمن جلب رضایت مردم در ارتباط با دریافت خدمات، موجبات افزایش اعتماد عمومی که بزرگترین سرمایه و تکیهگاه برای سرای محله دکتر هوشیار است را فراهم میسازند لذا به حداقل رسیدن نارضایتی و به حداکثر رسیدن رضایت شهروندان هم برای سرای محله دکتر هوشیار و هم برای شهروندان ساکن محله اهمیت بسزایی دارد. (http://www.eshiraz.ir/shares/moba/moba- adm/pdf )
باید توجه داشت که آنچه باعث موفقیت در این امر مهم میشود در درجه نخست اعتماد به نقش و جایگاه شهروندان در بقاء و تداوم کاری سازمان است و در درجه بعد ایجاد ساختار سازمانی برمبنای مردم محوری است. این موضوع تا اندازهای از اهمیت برخوردار است که امروزه مسئولین محله در جهت ابداع راهکارها و روشهای جدید و کارآمد به منظور جذب شهروندان جدید و جلب رضایت شهروندان قدیم هستند.
(http://www.eshiraz.ir/shares/moba/moba- adm/pdf )
مسئولین محله دکتر هوشیار تلاش فراوانی را برای جلب رضایت شهروندان ساکن محله و ارائه خدمات بهتر دارند (رسیدگی به مشکلات مردم، ارائه کلاسهای مشاوره برای کمک به حل مشکلات خانوادگی ساکنین محله، ارائه خدمات پزشکی رایگان و نیم بها و رسیدگی به افراد بیبضاعت محله و….) با انجام این پژوهش به میزان رضایت شهروندان از خدمات ارائه شده و از خدماتی که شهروندان محله نیاز دارند ولی در سرا ارائه نمیشود دست یافته و از چگونگی تخصیص امکانات سرای محله به شهروندان ساکن محله آگاه شده و اقدام به ارائه خدمات مورد نیاز محله مینمایند و در نتیجه بکارگیری نتایج پژوهش؛ افزایش اعتماد و مشار کت ساکنین محله را به دنبال خواهد داشت. (مشاهده میدانی)
2- 5- اهداف پژوهش
– اطلاع از خدمات مورد نیاز شهروندان ساکن محله با توجه به جنسیت، گروه های سنی و تحصیلات
– اطلاع از الویت بندی نیازهای ساکنان محله دکتر هوشیار
– بررسی میزان رضایت شهروندان ساکن محله دکترهوشیار از خدمات ارائه شده
– ارائه نظرات و پیشنهادها برای بهبود کیفیت خدمات
2- 6 – پرسش های پژوهش
آیا خدمات ارائه شده متناسب با نیازهای شهروندان است؟
آیا نحوه اطلاع رسانی برنامههای سرا مناسب بوده است؟
رضایت شهروندان از خدمات ارائه شده در چه سطحی است؟
3- 1- نوع مطالعه
پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای توصیفی و استنباطی است.
3- 2- روش گردآوری دادهها
در گردآوری این طرح از مطالعات اسنادی، اینترنت، پیمایش، و حضور در محله جهت انجام مصاحبه استفاده شده است
3- 3- جمعیت آماری
جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد ساکن محله دکترهوشیار است.
3- 4- اندازه نمونه و روش نمونه گیری
اندازه نمونه، تکمیل پرسشنامه از افراد محله دکتر هوشیار تا رسیدن به حد اشباع و از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شده است.
3- 5- ابزار پژوهش
برای جمع آوری دادهها از مصاحبه تا حد اشباع استفاده شده است.
برای ورود دادهها از نرم افزار اس پی اس اس [1]استفاده میشود، برای تجزیه و تحلیل و توصیف دادهها از جداول یک بعدی، آمارههای توصیفی میانگین، میانه، مُد و انحراف معیار و برای سنجش همبستگی میان متغییرها از ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و آنوا استفاده شده است.
3- 6- اعتبار و پایایی:
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-06-26] [ 10:35:00 ب.ظ ]
|