اتباع از آن است. کلمه «صدق» در اصل به معنای مطابقت گفتار و یا خبر، با خارج است و مجازا در اعتقاد و عزم و اراده و عمل نیز استعمال شده است. در این آیه مقصود از صدق، معنای مجازی و وسیع آن است، نه معنای لغوی و خاص آن. صاحب المنار در تفسیر آیه از کنار آن به سادگی عبور نموده و با عام دانستن معنای صادقین در آیه، از روایتهای مختلفی که از طرق شیعه و اهل سنت، در تطبیق صادقین به امام علیj و امامان شیعه وارد شده، چشم پوشی کرده است. ولی مفسران شیعه «صادقین» در آیه را به دو دلیل، حمل بر امیرالمومنینj کرده اند: یکی معیت و همراهی با آنها و دیگری اطلاق در دستور به تبعیت از ایشان.

واژگان کلیدی: آیه ابتلاء. مباهله. صادقین. تفسیر المنار. رشیدرضا

فهرست مطالب

فهرست مطالب… ‌أ

مقدمه. 1

فصل اول. 4

کلیات.. 4

اول: تعریف و محدوده مسئله. 5

دوم: پیشینه موضوع. 6

سوم: ضرورت تحقیق.. 7

چهارم: اهداف تحقیق.. 8

پنجم: سؤال اصلی.. 9

ششم: سؤالات فرعی.. 9

هفتم: فرضیه اصلی.. 10

هشتم: فرضیه‌های فرعی.. 10

نهم: معرفی مفسرین المنار. 11

معرفی تفسیرالمنار (تفسیر القرآن العظیم) 16

نقش احادیث در تفسیر المنار. 18

شیوه نقد روایات در المنار. 23

فصل دوم. 26

بررسی آیه ابتلاء 26

آیه: 27

دانلود پایان نامه

 

اول: تبیین و بررسی دیدگاه صاحب المنار. 28

الف: تبیین نظرات… 28

ب: نقد و بررسی.. 32

دیدگاه اهل سنت: 34

دیدگاه شیعه: 37

دوم: تبیین آیه ابتلاء از دیدگاه امامیه. 43

الف: واژه شناسی.. 43

ب: بررسی دلالت آیه ابتلاء. 45

نتیجه گیری فصل: 53

این مطلب را هم بخوانید :

فصل سوم. 54

بررسی آیه‌ی مباهله. 54

آیه: 55

اول: تبیین و بررسی دیدگاه صاحب المنار. 56

الف: تبیین نظرات… 56

ب: نقد وبررسی.. 58

دوم: تبیین آیه مباهله از دیدگاه امامیه. 62

الف: واژه شناسی.. 62

ب: بررسی دلالت آیه مباهله. 64

اثبات ولایت امام علی(ع): 69

نتیجه گیری فصل: 71

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...