پایان نامه ارشد : رابطه بین هوش هیجانی و شخصیت با پرخاشگری در دانشآموزان دبیرستانی |
2-1-2 تعریف شخصیت: 11
2-1-3 نظریه های شخصیت: 14
2-1-3-2 رویکرد روانکاوی: 15
2-1-3-1 رویکرد نوروانکاوی: 16
2-1-3-3 رویکرد سنخ شناسی شخصیت: 17
2-1-4 رویکرد طول عمر: 21
2-1-3 رویکرد انسان گرایی: 22
2-1-3 رویکرد شناختی: 23
2-1-3 رویکرد رفتاری: 23
2-1-3 رویکرد یادگیری اجتماعی: 24
2-1-4 رویکرد صفت: 24
2-1-8-1 نظریه صفت آلپورت: 24
2-1-8-2 نظریه صفت کتل: 25
32-1-8-3- نظریه صفت آیزنک1.. 26
2-1-8-4 الگوی مک کری2 و کوستا3: 28
2-1-8-5- الگوی پنج عاملی صفات شخصیت: 30
2-2-1 هوش هیجانی.. 38
2-2-2-سابقه نظری مفهوم هوش هیجانی : 40
2-2-2-1- دیدگاه توانایی (پردازش اطلاعات). 40
2-2-2-2- دیدگاه شخصیتی ـ اجتماعی ـ هیجانی هوش هیجانی.. 45
2-2-2-3- دیدگاه مختلط هوش هیجانی.. 49
2-3-2 انواع پرخاشگری: 49
2-3-3 مدل های جدید در مورد پرخاشگری.. 50
2-3-4 آیا پرخاشگری غریزی است؟. 51
2-3-5 آیا پرخاشگری مفید است؟. 53
2-3-6 علل پرخاشگری.. 55
2-3-6-1 علل عصب شناختی و شیمیایی.. 55
2-3-6-2 الکل.. 56
2-3-6-3 درد و ناراحتی: 56
2-3-6-4 یادگیری اجتماعی و پرخاشگری: 57
2-3-6-5 یاد گیری اجتماعی، خشونت، و رسانه های همگانی: 58
2-3-6-6 پرخاشگری برای جلب توجه عمومی: 59
2-3-6-7 استدلال محض: 59
2-3-7 روش های کاهش پرخاشگری.. 60
2-4 پژوهش های انجام شده در داخل و خارج کشور: 60
فصل سوم: روش پژوهش
3-2 طرح پژوهش: 64
3-3- جامعه پژوهش: 65
3-4- نمونه و نمونه گیری: 65
3-5- ابزار پژوهش…. 65
3-5-1 پرسشنامة هوش هیجانی شرینگ….. 65
3-5-2-پرسشنامه پرخاشگری باس و پری.. 67
3-5-3 پرسشنامه ویژگی های شخصیت NEO- FFI 68
3-6 روند اجرای پژوهش…. 69
3-7 شیوه تجزیه و تحلیل.. 69
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-2 بخش اول: آمارههای توصیفی.. 71
4-3 بخش دوم: بخش آمارهای استنباطی.. 73
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1 بحث در چارچوب فرضیه ها: 80
5-2- محدودیتها 86
5-3- پیشنهادات… 86
منابع فارسی.. 87
پیوستها 106
پیوست الف)پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ….. 106
پیوست ب) پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (The Aggression Questionnaire- AQ). 109
این مطلب را هم بخوانید :
پیوست ج) پرسشنامه ویژگی شخصیتی نئو (NEO – FFI ). 112
مقدمـه و بیان مسـاله
این فصل با مقدمه آغاز می شود. سپس بیان مسئله و ضروت انجام پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه فرضیهها و متغیرهای پژوهش تشریح می شوند و در پایان، تعریف مفهومی و عملیاتی هوش هیجانی، شخصیت و پرخاشگری ارائه می گردد.
1-1مقدمه
خشم و پرخاشگری هیجانهای جهانشمولی هستند که در همه فرهنگ ها دیده می شوند و یکی از شایع ترین مشکلات رفتاری هستند که موجب ناراحتی و پریشانی دیگران شده و بهداشت روانی جامعه را به خطر می اندازند (نصری، 1385). تغییرات شناختی دوره نوجوانی با تغییرات شخصیتی نظیر بی نظیر بودن و احساس آسیب ناپذیری همراه است (سلیتر، 2003). گذار از یک دوره به دوره دیگر معمولا با تنیدگی همراه است و نوجوان در حال گذر از کودکی به بزرگسالی است. اگر این تنیدگی ها با ویژگیهای شخصیتی از قبیل روانرنجوری همراه شود می تواند زمینه ساز رفتار پرخاشگرانه شود (اللهیاری ، 1376).
بی تردید رفتار پرخاشگرانه، هیجان و شناخت عناصری در هم تنیده هستند. هیجان نیروی قدرتمندی است که عامل برانگیختگی انسان و رفتارهای پرخاشگرانه را تحت تاثیر قرار می دهد. که همواره پاسخ ها و رفتارهای انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. لذا توانایی تشخیص و ابراز صحیح هیجانها (هوش هیجانی) می تواند به سازگاری بیشتر افراد کمک کند (گرین وود، 2001). نیز پرخاشگری نیز یکی از هیجان های منفی مشکل ساز در مدارس محسوب می شود (کیاروچی و فورگاس، 2001) و با توجه به اینکه رفتارهای پرخاشگرانه در نوجوانان با رفتارهای ضد اجتماعی در دوره بزرگسالی رابطه نزدیک دارد(هینونن و رایکونن،2005) و پرخاشگری درگیری های خشونت آمیز بین افراد را موجب میشود که ناراحتی خود و دیگران را در پی دارد، لذا مطالعه پرخاشگری و عوامل و مولفه های پیش بینی کننده آن، و لحاظ نمودن این فاکتورها در طراحی برنامه های مداخله ای در این زمینه، بسیار حائز اهمیت است.
1-2 بیان مسأله
پرخاشگری[1] یکی از مهمترین مشکلات نوجوانان است که به عنوان آمادگی برای ابراز خشم در نظر گرفته شده است (رابرتون[2]، دافون[3] و باک[4]، 2012). پرخاشگری به شیوههای مختلف ابراز میگردد گاهی به صورت خشم[5] فرو خورده می شود و گاهی به افراد و اشیاء بیرونی معطوف میگردد (وبستر[6]، 2006). پرخاشگری انسانی شامل هرگونه رفتاری است که مستقیماً به قصد آسیب
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 04:03:00 ق.ظ ]
|