فصل دوم : ادبیات  و پیشینه تحقیق

مبانی نظری ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………10

مفهوم توانمندسازی ……………………………………………………………………………………………………………………………………….10

پیشینه توانمندسازی در جهان……………………………………………………………………………………………………………………….10

اهمیت و ضرورت توانمند سازی در سازمان ها………………………………………………………………………………………………11

اهداف توانمند سازی منابع انسانی………………………………………………………………………………………………………………….12

موانع موجود در سازمان ها جهت اجرای توانمند سازی ………………………………………………………………………………14

آ

دستاوردهای حاصل از اجرای توانمندسازی در سازمان…………………………………………………………………………………14

دلایل توانمند سازی ………………………………………………………………………………………………………………………………………14

مزایای به کار گیری توانمند سازی ……………………………………………………………………………………………………………….16

مدل های توانمند سازی ……………………………………………………………………………………………………………………………….16

پیامدهای توانمندسازی…………………………………………………………………………………………………………………………………..19

مفهوم ارزیابی عملکرد …………………………………………………………………………………………………………………………………..20

مقاصد و اهداف اساسی ارزیابی عملکرد ……………………………………………………………………………………………………….20

تعاریف ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………………………………………………………………..20

اهداف ارزیابی عملکرد…………………………………………………………………………………………………………………………………… 21

منابع ارزیابی عملکرد………………………………………………………………………………………………………………………………………23

کمیته ارزشیابی……………………………………………………………………………………………………………………………………………….25

روش ها و فنون ارزیابی عملکرد……………………………………………………………………………………………………………………..25

کارت امتیازی متوازن……………………………………………………………………………………………………………………………………..31

مناظرکارت امتیازی متوازن…………………………………………………………………………………………………………………………….32

مزایای کارت امتیازی متوازن………………………………………………………………………………………………………………………….35

مدیریت کیفیت فراگیر  ………………………………………………………………………………………………………………………………..37

مدیریت کیفیت فراگیر  چیست؟…………………………………………………………………………………………………………………..38

مدیریت کیفیت فراگیر  چگونه به وجود می آید؟………………………………………………………………………………………….39

تاریخچه مدیریت کیفیت فراگیر  ………………………………………………………………………………………………………………….39

مفاهیم اصلی مدیریت کیفیت فراگیر  …………………………………………………………………………………………………………..41

ب

پیش گامان مدیریت کیفیت فراگیر  ……………………………………………………………………………………………………………..41

اصول مدیریت کیفیت فراگیر………………………………………………………………………………………………………………………….45

مزایای مدیریت کیفیت فراگیر  ……………………………………………………………………………………………………………………..46

موانع مدیریت کیفیت فراگیر………………………………………………………………………………………………………………………….46

دلایل شکست در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر…………………………………………………………………………………………..47

ب) پیشینه پژوهش :……………………………………………………………………………………………………………………………………..48

– پژوهش های  خارج از کشور …………………………………………………………………………………………………………………………….48

– پژوهش های داخل کشور………………………………………………………………………………………………………………………………….53

جمع بندی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………..62

                                               فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..63

جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………………………………………63

نمونه مورد مطالعه ،حجم نمونه ،روش نمونه گیری……………………………………………………………………………………….63

ابزار جمع اوری داده ها…………………………………………………………………………………………………………………………………..65

روایی و پایایی ابزار جمع اوری داده ها ………………………………………………………………………………………………………….67

روش اجرای تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………

67

روش تجزیه و تحلیل آماری  داده ها……………………………………………………………………………………………………………..67

ملاحظات اخلاقی…………………………………………………………………………………………………………………………………………….67

فصل چهارم : یافته های تحقیق

داده های توصیفی  …………………………………………………………………………………………………………………………………………69

یافته های استنباطی ……………………………………………………………………………………………………………………………………..70

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

خلاصه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………………………………75

بحث و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………………………..75

محدودیت های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………………………….81

پیشنهاد های کاربردی …………………………………………………………………………………………………………………………………..82

پیشنهادهای پژوهشی………………………………………………………………………………………………………………………………………….83

منابع و ماخذ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………84

الف)  منابع فارسی ……………………………………………………………………………………………………………………………………………..84

ب) منابع لاتین…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..88

پیوست ها و ضمائم

 

این مطلب را هم بخوانید :

 

الف)پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر  (TQM)……………………………………………………………………………………………….

ب)پرسشنامه توانمند سازی…………………………………………………………………………………………………………………………………

ج)پرسشنامه ارزیابی عملکرد ………………………………………………………………………………………………………………………………

چکیده انگلیسی …………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

صفحه عنوان پایان  نامه به انگلیسی ……………………………………………………………………………………………………………..

مقدمه

کارائی و توسعه سازمان ها در گرو کاربرد صحیح نیروی انسانی می باشد.  نتایج بسیاری از تحقیقات بر این نکته تمرکز دارد که هیچ جامعه ای توسعه نیافته است مگر  آن که به توسعه منابع انسانی خود پرداخته باشد.

توانمندسازی به صورت عام از ابتدای خلقت بشر وجود داشته است. زندگی گذشته انسان و روند تکاملی آن طی تاریخ گویای این موضوع است. شیوه سکونت،‌ساخت سرپناه و رشد ابزارهای مورد استفاده برای گردآوری خوراک،‌ شکار ، کشاورزی و ایجاد تغییرات و تکامل آن برای حفظ نفس و بهبود زندگی نشان از تکامل توانمندسازی بشر است. در مدیریت ،سابقه استفاده از اصطلاح توانمندسازی به دموکراسی صنعتی و مشارکت کارکنان در تصمیم گیری های سازمان ، تحت عناوین مختلفی همچون تیم سازی ، مشارکت فعال و مدیریت کیفیت فراگیر بر می گردد . (صنعتی ،1386) توانمند سازی به عنوان شیوه نوین ایجاد انگیزش به یکی از داغ ترین مباحث روز مدیریت مبدل شده است، تعدادی از نظریه پردازان  برای نقش قدرت در فرایند توانمندسازی کارکنان ،اهمیت بسزایی قایل شده و اصولا برای توانمندسازی غایتی جز افزایش قدرت زیردستان قائل نیستند. در عصر برتری رقابتی سازمان های یادگیرنده ،پژوهشگران و مدیران نسبت به توانمندسازی و اقدامات مدیریتی مبتنی بر آن علاقه روز افزونی از خود نشان داده اند. به دلیل این که توانمند سازی می تواند در ترویج فرهنگ یادگیری نقش مهمی ایفا کند.(حاجی کریمی ،1384)  .  توانمند سازی کارکنان  یکی از تکنیک های موثر برای افزایش بهره وری کارکنان و استفاده بهینه از ظرفیت و توانایی های فردی و گروهی آ ن ها در راستای اهداف سازمانی است .(محمدی ،1380) توانمندسازی فرایندی است که در آن  از طریق توسعه و گسترش نفوذ و قابلیت افراد و تیم ها به بهبود و بهسازی مستمر عملکرد کمک می شود.(جویس1 . 2005). به عبارت دیگر توانمندسازی یک راهبرد توسعه و شکوفایی سازمانی است. (اسکارپلو2 ،2000  )  ارزیابی عملکرد کارکنان فرایندی بسیار مهم و از حساس ترین مسائلی است که مسئولان  سازمان با آن رو به رو هستند. منظور از ارزیابی عملکرد ،فرایندی است که به وسیله آن ،کار کارکنان در فواصلی معین و به طور رسمی ،مورد سنجش قرار می گیرد. (سعادت ،1384)

در اوایل دهه 1990 ،” موسسه نولان نورتن 1  “، تحقیقی را با عنوان اندازه گیری عملکرد در سازمان های آینده انجام داد . “دیوید نورتن ” مدیر اجرایی این موسسه و” رابرت کاپلان 3  “مشاور علمی این پژوهش بعد از یک سال تحقیقی روی دوازده شرکت،چارچوبی جامع به نام کارت امتیازی متوازن را معرفی نمودند. نتیجه تحقیق طبق گفته کاپلان و نورتن ، مجموعه ای ازمعیارها بود که به مدیران بینش جامع و سریعی از کسب و کار می دهد. آن ها به این حقیقت پی بردند که شرکت ها نخواهند توانست مزیت رقابتی خود را تنها با ایجاد و توسعه دارایی های مشهود حفظ نمایند،بلکه دارایی های نامشهود یا سرمایه فکری سازمان هاست که به عنوان عامل بحرانی موفقیت در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی موثر خواهد بود. کارت امتیازی متوازن  مجموعه ای از  معیارهای کمی است که بر اساس استراتژی سازمان انتخاب شده و از آن به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با کارکنان و ذی نفعان خارجی استفاده می شود. این ارتباطات که به یاری مجموعه ای  از معیارهای گذشته نگر و آینده نگر انجام می گیرد ، به سازمان در دستیابی به چشم انداز و اهداف استراتژیک کمک می کند. کارت امتیازی متوازن به عنوان سه ابزار در سازمان عمل می نماید: ابزار ارتباطات (با استفاده از نقشه و استراتژی) ، سیستم اندازه گیری و سیستم مدیریت استراتژیک . کارت امتیازی متوازن به سازمان ها در غلبه بر سه عامل کلیدی کمک می نماید: اندازه گیری عملکرد اثربخش سازمان ، شناسایی دارائی های نامشهود و چالش پیاده سازی موفق استراتژی. کارت امتیازی متوازن هم شامل معیارهای مالی است که نتایج فعالیت های گذشته را نشان می دهد و هم در بر گیرنده معیارهای عملیاتی در حوزه های رضایت مشتری ، فرایندهای داخلی و یادگیری و نوآوری است. کارت امتیازی متوازن سیستمی است که اهداف کلان، معیارها ، اهداف کمی ، برنامه ها و ابتکارات را به هم مرتبط می سازد، این مجموعه ، استراتژی سازمان را شرح می دهد و نحوه تحقق استراتژی سازمان را نیز نشان می دهد. چارچوبی است که شرکت ها به منظور پرورش افراد، همسو سازی و تعهد به استراتژی از ان استفاده می نمایند. به علاوه سیستم جامعی است که معیارهای عملکرد را با استراتژی ها همسو می سازد. به عبارت دیگر ترجمه استراتژی های کسب و کار  را به معیارهای عملکرد قابل کنترل امکان پذیر می سازد.(اولیاء و دیگران ،1389) مدیریت کیفیت فراگیر4   به عنوان شیوه

ای جدید در مدیریت، سابقه ای هزارساله دارد . در بابل و مصر قدیم کیفیت به اندازه ای اهمیت داشت که در بیشتر امور اجرایی کشور از جمله ارتش، کشاورزی و ساختمان سازی از آن استفاده می شد. مدیریت کیفیت فراگیر به عنوان شیوه ای جدید در مدیریت از ابتدای قرن نوزدهم مطرح گردید. (نیاز آذری و دیگران ، 1389).در سال های اخیر ، شرکت های بزرگ دنیا برای رقابت در سطح بازار بین المللی و کاهش هزینه های تولید و ضایعات را افزایش کارایی شیوه ها و سودآوری بیشتر و در نتیجه ،رقابت پذیر ساختن قیمت ها از روش جدیدی در مدیریت به نام مدیریت کیفیت فراگیر (جامع) استفاده کردند.این روش مدیریت را دردهه 1950 ” دبلیو ادواردز دمینگ1  “و” آرماند.فیگن بام2 “درآمریکا ابداع کردند. ( مهربان ، 1388). شاید اصطلاح مدیریت کیفیت فراگیر ، یکی از متداول ترین اصطلاحات تجارت باشد  که در سال های اخیر در مورد تمامی تلاش های انجام شده برای پیشبرد و بهبود کیفیت به کار رفته است. مدیریت کیفیت فراگیر ، بهبودی در روش های سنتی انجام کار و تجارت و فنی اثبات شده برای  تضمین بقا در جهان رقابتی کنونی به شمار می رود . ( جعفری و دیگران ، 1388).

بیان مساله

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...