فصل چهارم یافته ها و تجزیه و تحلیل آنها………………………………………………….80

4-1- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………..81

آزمون زیر مدل 1……………………………………………………….…………….…………81

بررسی تأثیر متغیرای مستقل بر متغیر وابسته در بخش خدمات عمومی ………………….…………82

آزمون زیر مدل 2(a)…………………………………………………………………………………………….85

آزمون زیر مدل 2(b)……………………………………………………………………………………………..89

آزمون زیر مدل 2©………………………………………………………………………………………………….92

مدل نهایی برون سپاری خدمات عمومی در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان……………… 95

مدل حاصل از بررسی عوامل مؤثر در برون سپاری خدمات طرحهای توسعه……………………… 96

آزمون زیر مدل 1………………………………………………..…………………….. 96

آزمون زیر مدل 2(a) ………………………………..………………………………….99

بررسی تأثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته در بخش خدمات طرحهای توسعه…………….………99

آزمون زیر مدل ……………………………………………………………….2(b)102

آزمون زیر مدل 2©………………………….. …………………………………………….105

مدل نهایی outsourcing  در بخش خدمات طرحهای توسعه در شرکت صنعتی معدنی گل گهر…….109

نتایج حاصل از تحلیل آماری…………………………………………….………………………110

نتایج آماری فرضیه ها در بخش خدمات عمومی…………………………………..……………110

نتایج آماری فرضیه های در بخش خدمات طرحهای توسعه…………………………………. 112

فصل پنجم : بحث، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها……………………………………..……………115

نتایج آزمون بخش خدمات عمومی……………………………………….……………… 116

نتایج آزمون بخش خدمات مهندسی طرحهای توسعه…………………….…………………… 119

کاربردهای مدیریتی…………………………….………………………………………. 123

نتایج مشخصه خدمت……………………………………………………..………………………124

نتایج مشخصه های بازار……………………………………………………..…………………126

نتایج مشخصه های شرکت…………………………………………..…………….…. 126

مشکلات و محدودیتهای تحقیق………………………………………………….………………………128

پیشنهادات به محققان…………………………………………………………………… 128

پرسشنامه………………………..………………………………………………….. 131

 

 

فهرست جداول …………………………………………………………………………………………132

جدول شماره (1)………………………………………………………………………………………………………….. 133

جدول شماره (2) ……………………………………………………………………………………………. 134

جدول شماره (3) …………………………………………………………………………………………………………………….. 135

جدول شماره (4) ……………………………………………………………………………………………………………………… 136

جدول شماره (5) ………………………………………………………………………………………………………….. 137

جدول شماره (6) …………………………………………………………………………………………………………. 138

جدول شماره (7) …………………………………………………………………………………………………………….. 139

جدول شماره (8) …………………………………………………………………………………………………………….. 140

جداول مربوط به محاسبات آماری برون سپاری خدمات عمومی …………………………………………………141

جداول مربوط به محاسبات آماری برون سپاری خدمات توسعه و فولاد ……………………………………….. 158

ضمایم ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 165

فهرست منابع ……………………………………………………………………………………………………………. 212

 

 

چکیده

اهمیت این مطالعه در ارتباط با دغدغه فکری کلیه مدیران شرکتهای خدماتی یا تولیدی می باشد که به شکلی، برون سپاری را بکار گرفته اند یا در آینده نزدیک آنرا بکار خواهند

 گرفت. مدیران مشتاقانه چشم براه دیدگاههای جدید در این زمینه هستند.

شرکتی که تصمیم می گیرد تعدادی از فعالیتهای خدماتی را برون سپاری[1] نماید، در اولین مرحله با این پرسش مواجه است که چه خدمتی را برون سپاری کند.

این تحقیق برخلاف دیگر تحقیقات انجام شده در این زمینه، برون سپاری شرکتهای خدماتی را از برون سپاری شرکتهای تولیدی تفکیک کرده است. چهارچوب های پیشنهاد شده در این پژوهش به دلایلی که در ادبیات تحقیق اشاره شده است یک مدل عمومی تری برای برون سپاری شرکتهای خدماتی است که برون سپاری فعالیتهای خدماتی در شرکتهای تولیدی را نیز شامل می شود.

چهارچوب ها پیشنهاد شده در این تحقیق برون سپاری را از ابعاد و جنبه های مختلفی که سازمان با آن در تعامل است از قبیل “مشخصه های بازار “، “مشخصه های خدمت” و “مشخصه های شرکت” به طور همزمان مورد بررسی قرار می دهد تا نتایج به دست آمده از تحقیق بدرستی قابل استناد باشند .

این تحقیق روش های متفاوتی برای دسته بندی شرکتهای خدماتی را مورد بررسی قرار داده است و دو روش دسته بندی، که یکی طیف  وسیعی از شرکتهای خدماتی و دیگری فعالیتهای خدماتی داخل یک شرکت را در بر می گیرد، ارایه نموده است.

اولین چهارچوب پیشنهاد شده در این تحقیق بر اساس دیدگاه شرکتی ترسیم شده که فعالیتهای خدماتی خود را برون سپاری کرده است . این چهارچوب، عوامل موثر در تصمیم گیری برون سپاری فعالیتهای خدماتی را با 8 فرضیه مورد بررسی قرار داده است (نمودار 3-1). در این تحقیق اعتبار چهارچوب پیشنهاد شده در دو جامعه آماری “خدمات عمومی” و “خدمات توسعه و مهندسی فولاد ” در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان تست های تجربی مورد سنجش قرار گرفت و عوامل موثر در خدمات عمومی (نمودار 4-5) و در خدمات توسعه و مهندسی فولاد (نمودار 4-10) مشخص گردیدند. مدل های نهایی بدست آمده از برون سپاری های انجام شده در دو بخش فوق راهنمای مفیدی برای مدیریت جهت شناسایی قوت ها و ضعف ها در تبیین استراتژی برون سپاری سازمان می باشد .

دومین چهارچوب پیشنهاد شده در این تحقیق (شکل5-1) یک ابزار تصمیم گیری موثر در تبین استراتژی برون سپاری جهت دستیابی به اهداف سازمان می باشد . این چهارچوب بگونه ای طراحی شده است که با تعیین 8 مشخصه خدمت با استفاده از منطق “فازی لاجیک ” برون سپاری را مورد ارزیابی قرار داده و میزان موفقیت یا عدم موفقیت برون سپاری را مشخص می نماید .

با آرزوی اینکه این تحقیق باعث دلگرمی محققانی شود که بر روی موضوعات مفهومی  در ارتباط با برون سپاری خدمات کار می کنند.

کلید واژه: برون سپاری، تمایل یا عدم تمایل به برون سپاری،مدل استراتژیک برون سپاری خدمات

 

https://urlscan.io/result/555a5ab4-9813-4e89-83d5-ad940c624c1c/

 

فصل اول : طرح تحقیق یا کلیات پژوهش

 

 

  • مقدمه

امروزه هم مثل هزاران سال گذشته، بشر با ناشناخته ها روبروست ولی شاید تنها تفاوتی که با آن زمانها دارد آگاهی بر ندانستن است . زیرا بشر امروز در دورانی زندگی می کند که جامعه پویا مرتباً مسایل نوینی را مطرح می کند و طبیعی است که این مسائل نو، راه حل های نوینی را می طلبد. زیرا راه حل های دیروز ممکن است امروز کهنه باشد و کاربرد آنها مخصوصاً در مسائل و مشکلات اجتماعی، نتایج گذشته را بدست ندهد و چون شناخت و آگاهی، ناشی از برخورد انسان و محیط است و اینکه شناخت صحیح از محیطی که خود دایماً  در حال تغییر است چگونه ایجاد می شود موضوعی است که بحث اصلی تحقیق و روشهای آن است .

بررسی مقاله های علمی در دو دهه گذشته نشان می دهد که گرایش شرکتها به استفاده از برون سپاری در فعالیتهای مختلف بطور چشمگیری افزایش یافته است،فعالیتهایی که قبلاً توسط شرکت انجام می شد، اکنون توسط یک پیمانکار خارجی می تواند انجام شود.

[Fortune,” outsourcing : Redefining the corporation of the future”, dt . 12/4/94]

 

از برون سپاری بعنوان یک ابزار اجرایی مدیریت برای تغییر سازمان در دو دهه گذشته یاد شده است . همانطوری که مدیران تجاری سعی می کنند که استراتژی استفاده از برون سپاری را اجرا کنند با موضوعات مفهومی متنوعی روبرو هستند . هم مدیران تجاری و هم مشاوران مدیران سعی در شناسایی تعدادی از این مسائل مفهومی دارند. متأسفانه مطالعات علمی محدودی دراین زمینه موجود است . در حالیکه تحقیقات آکادمیک قابل ملاحظه ای در زمینه استفاده از برون سپاری در فعالیتهای ساخت محصول موجود است تحقیقات اندکی در ارتباط استفاده از برون سپاری در خدمات موجود می باشد (Iacity, Wilcocks and Feeny 1995 ) هدف این پایان نامه شناسایی این مسئله مفهومی ، در برون سپاری در بخش خدمات می باشد .

 

  • موضوع تحقیق :

عوامل موثر بر تمایل یا عدم تمایل به برون سپاری در شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و ارائه مدل استراتژیک برون سپاری خدمات عنوان تحقیق : عوامل موثر بر تمایل یا عدم تمایل به برون سپاری در

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...