پایان نامه ارشد:علم و نقش آن در سیر و سلوک عرفانی از نظر ابن عربی و ملاصدرا |
چیز آشکارتر و روشنتر از مفهوم علم نیست تا به واسطۀ آن بهتر علم را تعریف کرد؛ همچنانکه حقیقت علم مانند حقیقت وجود، کاملا مخفی است. ابنعربی براساس وحدت وجود، حقیقت علم را «وجودِ حق» میداند، ملاصدرا نیز حقیقت علم را حقیقت وجود میداند که بنابر «وحدت تشکیکی» دارای مرتب گوناگونی است و بالاترین مرتبه آن «واجب الوجود» است. از اینرو ملاصدرا مانند ابنعربی کمال آدمی را در علم میداند. کمال آدمی معرفت به خویشتنِ خویش است که جلوۀ کامل الهی است؛ زیرا قلب آدمی که حقیقتِ اوست، گنجایش خداوند را دارد. فانی شدن از غیرخدا و بقای بالله را می توان تعبیری دیگر از علم حقیقی دانست؛ زیرا معنای «فنای فی الله» این است که آدمی یقین حاصل کند که حقیقت او، حقتعالی است. بنابراین علمِ حقیقی و کمالِ غایی، مساوقِ یکدیگر و دو مفهوم برای یک مصداق هستند. از اینرو میتوان گفت که مرتبۀ نازل علم مقدمۀ لازم سیر و وسلوک و مرتبۀ بالای علم، غایت سیر و سلوک محسوب میشود. در واقع، هدف ابنعربی از سیر و سلوک عارفانه و غایت ملاصدرا از سیر و سلوک عقلانی، دست یافتن علمِ حقیقی و به تعبیر ابنعربی «درک وحدت وجود» است.
این مطلب را هم بخوانید :
کلید واژهها: سیر و سلوک، علم حقیقی، کمال آدمی، فنای فی الله، وحدت وجود.
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 02:43:00 ب.ظ ]
|