پایان نامه بررسی تاثیر محرکهای ارزش ویژه برند برطنین برند: مورد مطالعه دانشگاههای منتخب در شهر تهران |
فهرست مطالب
عنوان…………………………………………………………………………………………………………….. صفحه
کلیات تحقیق.. 1
فصل 1 : کلیات تحقیق.. 1
1-1- مقدمه. 2
1-2- بیان مسأله اساسی تحقیق.. 3
1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق.. 5
1-4- اهداف… 11
1-5- سؤالات تحقیق.. 11
1-6- فرضیات تحقیق.. 12
1-7- روش انجام تحقیق.. 13
1-8- جامعه آماری، روش نمونهگیری و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان). 13
1-9- روش و ابزار گردآوری اطلاعات: 13
1-10- قلمرو پژوهش:. 13
1-10-1- قلمروی موضوعی: 13
1-10-2- قلمروی مکانی: 13
1-10-3- قلمروی زمانی: 14
1-11- روشها و ابزار تجزیه و تحلیل دادهها 14
1-12- تعاریف واژگان کلیدی تحقیق… 14
فصل 2 : مبانی نظری تحقیق.. 16
2-1- مقدمه: 17
2-2- برند چیست؟. 19
2-2-2- انواع برند.. 22
2-2-3- نقش های برند.. 23
2-3- ارزش ویژه برند.. 24
2-3-1- تعاریف ارائه شده از ارزش ویژه برند.. 25
2-3-2- طبقه بندی ادبیات ارزش ویژه برند.. 27
2-3-3- رویکردهای موجود در سنجش ارزش ویژه برند (انواع دیدگاهها در زمینه ارزش ویژه برند): 29
2-3-4- دیدگاه مالی : 30
2-3-5- دیدگاه مبتنی بر مشتری: 31
2-3-6- شاخصهای سنجش منابع ارزش ویژه برند.. 31
2-3-7- شاخص های ارزش ویژه برند از منظر کاپفرر. 31
2-3-7-1- شاخص های ارزش ویژه برند از منظر پرفسور آکر. 32
2-3-7-2- سنجش منظر مالی برند از دیدگاه مدل :Interbrand. 34
2-3-7-3- سنجش ارزش ویژه برند و فرایند ایجاد طنین برند از منظر پرفسور کلر. 35
2-3-7-4- هویت برند.. 39
2-3-7-5- معنای برند.. 39
2-3-7-6- پاسخ برند.. 40
2-3-7-7- رابطه برند.. 41
طنین برند: 41
2-4- مدیریت ارزش آفرینی برند.. 42
2-5- برند و مدیریت آن در سطح راهبردی… 42
2-5-2- اجرای راهبردهای برندگذاری و ارزش آفرینی برند.. 44
2-6- زنجیرۀ ارزش برند.. 45
2-6-2- آگاهی از برند: 50
2-6-3- تصویر ذهنی از برند.. 52
2-6-3-1- فرآیند ایجاد تصویر برند.. 53
2-6-4- انواع خصیصه های تصویر(تداعی) برند.. 54
2-6-5- تصویر ذهنی از برند در دانشگاه. 56
2-6-6- تداعی برند به عنوان بخشی از ارزش ویژه برند از نظر مشتری(CBBE). 56
این مطلب را هم بخوانید :
2-7- برتری برند.. 57
طنین برند: 57
2-7-1- وفاداری به برند.. 58
2-7-1-1- ابعاد وفاداری به برند.. 58
2-7-1-2- مراحل ایجاد وفاداری به برند: 58
2-7-2- درگیری و تعامل مشتری… 59
2-7-3- وابستگی به برند.. 60
2-7-4- احساس تعلق اجتماعی… 61
2-8- مدل ایجاد برند خدمات… 61
2-9- ادبیات برندسازی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی… 63
2-10- خلاصه هایی از پژو هشهای داخلی مرتبط… 67
2-11- خلاصه هایی از پژو هشهای خارجی مرتبط… 68
فصل 3 : روش شناسی.. 70
3-1- مقدمه. 71
3-2- طرح تحقیق… 71
3-3- جامعه و نمونه پژوهش…. 73
3-4- روش نمونه گیری… 74
3-5- ابزار جمع آوری داده ها 74
3-6- روائی (اعتبار) ابزار اندازه گیری… 77
3-7- تحلیل عاملی تأییدی… 78
3-8- پایائی ابزار سنجش…. 78
3-9- روش تجزیه و تحلیل دادهها 79
فصل 4 : تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق.. 80
4-1- مقدمه. 81
4-2- وضعیت جمعیت شناختی نمونه مورد بررسی… 81
4-3- جنسیت… 81
4-4- تأهل.. 81
4-5- مکان.. 82
4-6- تحصیلات… 82
4-7- سن.. 83
4-8- تحلیل عاملی تأییدی… 84
4-9- نیکویی برازش مدل.. 90
4-10- تعیین عوامل موثر در ایجاد طنین برند در دانشگاه: 91
4-11- آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از نرم افزار LISREL. 95
4-12- آزمون تحلیل واریانس فریدمن برای رتبه بندی متغیرهای اصلی… 100
4-12-1- رتبه بندی مولفه های طنین برند.. 100
فصل 5 : نتیجهگیری و پیشنهادها 102
5-1- مقدمه: 103
5-2- نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق: 104
5-2-1- نتیجه گیری از فرضیه: «آگاهی برند بر تداعی برند تاثیر دارد». 104
5-2-2- نتیجه گیری از فرضیه: «تداعی برند بر برتری برند تاثیر دارد». 104
5-2-3- نتیجه گیری از فرضیه: «برتری برند بر طنین برند تاثیر دارد». 105
5-2-4- نتیجه گیری از فرضیه: «تداعی برند بر طنین برند تاثیر دارد». 105
5-2-5- نتیجه گیری از فرضیه: « آگاهی برند از طریق تداعی برند و واکنش احساسی موثر به برند بر طنین برند دانشگاههای تهران تاثیر مثبت دارد ». 105
5-2-6- نتیجه گیری از فرضیه: «تداعی برند بر واکنش احساسی موثر به برند تاثیر دارد». 106
5-2-7- نتیجه گیری از فرضیه: «واکنش احساسی موثر به برند بر طنین برند تاثیر دارد». 106
5-2-8- نتیجه گیری از فرضیه: «برتری برند بر واکنش احساسی موثر به برند تاثیر مثبت دارد» 106
5-3- پیشنهادهات تحقیق : 107
5-3-1- پیشنهادهای کاربردی : 107
5-3-2- پیشنهادهاتی برای تحقیقات آتی: 108
5-4- محدودیتهای تحقیق: 108
منابع فارسی: 109
منابع خارجی.. 111
پیوست.. 117
پرسشنامه: 118
فهرست شکلها
عنوان………………………………………………………………………………………………………………………………………… صفحه
شکل 1-1 : ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری و فرآیند استراتژیک مدیریت برند(کلر، 2008)……………. 9
شکل 2-1 : تاثیر برند در ارزش محصول(کاتلر و کلر، 2007)…………………………………………………………… 20
: 21
شکل 2-2 : بازاریابی کلاسیک و دیدگاه نوین مدیریت برند………………………………………………………………. 22
شکل 2-3 : طبقه بندی و مفاهیم ارزش ویزهی برند(کاپفر،2008)…………………………………………………… 28
شکل 2-4 : مدل ارزش ویژه برند، آکر(1991) (Bornmark et al. , 2005)……………………………………. 33
شکل 2-5 مدل طنین برند(کلر،1993)…………………………………………………………………………………………….. 35
شکل 2-6 : فرآیند مدیریت استراتژیک برند……………………………………………………………………………………… 36
شکل 2-7 : ابعاد زیرمجموعه در هرم طنین برند کلر………………………………………………………………………… 38
شکل 2-8 : مدیریت راهبردی برند…………………………………………………………………………………………………… 43
شکل 2-9 : زنجیرهی ارزش برند (Keller & Lehmann, 2003)……………………………………………………. 46
شکل 2-10 : مدل سیستمی فرآیند ایجاد ارزش توسط برند (Keller & Lehmann, 2006)………….. 47
شکل 2-11 : تشخیص برند و یادآوری برند………………………………………………………………………………………. 51
شکل 2-12 :مدل ایجاد برند خدمات(منبع: Berry, 2002)………………………………………………………………. 62
شکل 4-1 : توزیع نمونه از نظر تاهل………………………………………………………………………………………………… 81
شکل 4-2 : توزیع نمونه در سه دانشگاه……………………………………………………………………………………………. 82
شکل 4-3 توزیع نمونه بر اساس مقطع تحصیلی………………………………………………………………………………. 83
شکل 4-4 : توزیع نمونه بر اساس مقطع تحصیلی…………………………………………………………………………….. 83
شکل 4-5 : ضرایب استاندارد تحلیل عاملی تائیدی ابعاد طنین برند………………………………………………….. 85
: 86
شکل 4-6 : مقادیر معناداری تحلیل عاملی تائیدی ابعاد طنین برند…………………………………………………… 86
شکل 4-7 : : ضرایب استاندارد مدل تحقیق……………………………………………………………………………………… 87
شکل 4-8 مقادیر معناداری مدل تحقیق…………………………………………………………………………………………… 88
شکل 4-9…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 88
شکل 4-10 : ضرایب استاندارد مدل تحقیق……………………………………………………………………………………… 96
شکل 4-11 : مقادیر معناداری مدل تحقیق………………………………………………………………………………………. 96
فهرست جداول
جدول 1-1 : تعریف واژگان کلیدی تحقیق.. 15
جدول 2-1 تعاریف ارائه شده از برند بر مبنای مزایای آن برای مصرف کننده و فروشنده، (شجاعی،1390) 19
جدول 2-2 : وظایف برند و مزایایی برای مصرف کنندگان(کلر و لیمان، 2008(به نقل از افشاران، 1391) 23
جدول 2-3 : تعاریف ارزش ویژه برند از نقطه نظر صاحبران مختلف (عطیه بطحایی، 1389) 26
جدول 2-4 : معیارهای سنجش ارزش برند در مدل Interbrand. 34
جدول 2-5 : تحقیقات موجود در رابطه با آگاهی و پیامدهای بازار(Huang and Sarigöllü, 2012) 54
جدول 2-6 : مفهوم سازی مختصر از تعامل و درگیری در ادبیات بازاریابی((Hollebeek, 2013. 60
جدول 3-1 : توزیع کل جامعه تحقیق.. 73
جدول 3-2 : پرسشهای مربوط به هر یک از متغیرها (تعداد، شماره و منابع) 75
جدول 3-3 : پایایی تحقیق با استفاده از روش آلفای کرونباخ.. 79
جدول 4-1 : نماد اختصاری متغیرها 84
جدول 4-2 : مقادیر بارعاملی استاندارد، معنیداری و شاخصهای نیکویی برازش متغیرها 88
جدول 4-3 : مقادیر سایر شاخصهای برازش مدل.. 90
جدول 4-4 : نتیجه آزمون میانگین برای تعیین عوامل مؤثر در ایجاد طنین برند در دانشگاه امیرکبیر. 92
جدول 4-5 : نتیجه آزمون میانگین برای تعیین عوامل مؤثر در ایجاد طنین برند در دانشگاه تربیت مدرس…. 93
جدول 4-6 : نتیجه آزمون میانگین برای تعیین عوامل مؤثر در ایجاد طنین برند در دانشگاه تهران.. 94
جدول 4-7 : نتیجه آزمون میانگین برای تعیین عوامل مؤثر در ایجاد طنین برند در دانشگاه شریف… 94
جدول 4-8 : همبستگی بین متغیرهای تحقیق(آزمون پیرسون) 95
جدول 4-9 : ضرایب استاندارد و مقادیر معنی داری.. 97
جدول 4-10 : ضرایب استاندارد و مقادیر معنیداری.. 97
جدول 4-11 : ضرایب استاندارد و مقادیر معنیداری.. 98
جدول 4-12 : ضرایب استاندارد و مقادیر معنیداری.. 98
جدول 4-13 : ضرایب استاندارد و مقادیر معنیداری.. 99
جدول 4-14 : ضرایب استاندارد و مقادیر معنیداری.. 99
جدول 4-15 : ضرایب استاندارد و مقادیر معنیداری.. 100
جدول 4-16 : نتایج آزمون تحلیل واریانس فریدمن طنین برند دانشگاهی.. 101
جدول 4-17 : اولویت میزان اهمیت هر یک از متغیرهای طنین برند دانشگاهی.. 101
فصل 1
: کلیات تحقیق |
: کلیات تحقیق
1-1- مقدمه
نامگذاری تجاری باعث ایجاد مزیت رقابتی میگردد و منعکس کننده عیار کیفیت و تعهد به خریدار است که همانند ویژگیهای خاص که مصرفکنندگان را تشویق به خرید محصولات/ خدمات دارای نام تجاری مینماید (Lee et al, 2010 )(به نقل از مرادی و زارعی، 1390). در گذشته همان طور که به نام و نشان تجاری یک محصول نگاه میشد در مورد خدمات نیز قضاوت میگردید. حال آن که یک محصول در فضایی کاملاً متفاوت از خدمات نام و نشان خود را ترویج میکند. همانگونه که در بعضی اوقات بازاریابی خدمات از بازاریابی محصول منفک است ، این قضیه در خصوص نام و نشان تجاری و مدیریت آن نیز صادق میباشد. به گفته مک دونالد (1998) قسمت عمدهای از اعتبار یک شرکت خدماتی در ذهن مشتریان ، بستگی به نام و نشان تجاری آن شرکت دارد(عباسی و همکاران، 1390). نامهای تجاری قوی علاوه بر ایجاد مزیت رقابتی، نقدینگی سازمان را افزایش و جریان نقدینگی را تسریع نموده، امکان افزایش قیمت، سوددهی و وفاداری بیشتر مشتریان را فراهم آورد (Madden et al, 2006 ) در ایجاد هویت در بازار، آسیبپذیری کم برای فعالیتهای رقابتی، حاشیه سود زیاد و نیز حمایت از فرصتهای بسط نام تجاری (Yasin et al, 2007) را به همراه دارد. کلر( 2003) ادعا دارد که ایجاد ارزش ویژه نام تجاری[1] یکی از مهمترین بخشهای ایجاد نام تجاری است . آتلیگان و همکاران ( 2005 ) دلیل تمرکز تحقیقات بر ارزش ویژه نام تجاری را نقش استراتژیک و اهمیت آن در دستیابی به مزیت رقابتی و همچنین کمک به تصمیمات مدیریت استراتژیک معرفی مینمایند. نتیجه تحقیق بردی و همکاران ( 2008 ) بر روی صنعت مختلف نشان داد که ارزش ویژه نام تجاری بالاتر منجر به رضایت و گرایش رفتاری بیشتر مشتریان میشود. هیون(2009) بیان داشته که ارزش ویژه نام تجاری، ارزش ادراکی مشتریان از محصولات و خدمات را تحت تاثیر قرار میدهد. نتیجه مدیریت صحیح ارزش ویژه نام تجاری وفاداری بالاتر، شکنندگی کمتر فعالیتهای بازاریابی رقابتی و بحرانهای بازاریابی، پاسخ بسیار منعطف به تغییر قیمت، اثربخشی بالای ارتباطات بازاریابی، احتمال فرصتهای صدور مجوز، ایجاد جذابیت بالاتر برای سرمایهگذاران و کسب حمایتهای بیشتر از طرف سهامداران (آکر، 1991) حاشیه سود بیشتر (Kim & Kim, 2005) توانایی جذب کارکنان بهتر (DelVeccchio et al, 2007) محافظت از شرکت از ورود رقبا و بالقوه هنگام برونسپاری است (مرادی و زارعی، 1390). با توجه به مزایای ذکر شده در بالا ونیز روند رو به رشد کسب درآمد در حوزهی دانشگاهی در سطح بین الملل در دههی اخیر از طریق جذب دانشجویان برتر در داخل کشور و توسعهی پروژه های پژوهشی داخلی و همچنین جذب دانشجویان از خارج از کشور و جذب منابع مالی ایجاد می شود، دانشگاهها به اهمیت داشتن برند متمایز در بازار رقابتی پی برده اند. بنابراین ایجاد تصویر قوی از برند دانشگاه ها موضوع جدیدی است که توجه بسیاری از دانشگاهها را در دنیا به خود جلب کرده است به طوری که افزایش رقابت میان دانشگاهها بر سر جذب دانشجو آنها را وادار کرده تا از طریق ایجاد مجموعه ای از ویژگی های مطلوب و منحصر به فرد برای جذب دانشجویان بالقوه، برای خودشان برند ایجاد کنند(Sung & Yang, 2008)(به نقل از حسینی و همکاران، 1391).
تحقیقات موجود در این زمینه بیشتر بر توسعه ابزارهای ارزیابی ارزش ویژه نام تجاری متمرکز بوده و تحقیقات کمی تلاش در ادراک یا ارزیابی فرایند شکلگیری ارزش ویژه نام تجاری و بخصوص طنین برند[2] از طریق عوامل زمینهساز آن صورت گرفته است.
1-2- بیان مسأله اساسی تحقیق
Brand Resonance Pyramid (sequential series of steps) |
یکی از مشهورترین و مهم ترین مفاهیم بازاریابی که امروزه به طور گسترده توسط محققان و صاحب نظران بازاریابی مورد بحث قرار میگیرد، ارزش ویژه برند است که از دلایل مهم این شهرت، نقش استرتژیک و مهم ارزش ویژه برند در تصمیمات مدیریتی و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان ها و مشتریان آن ها می باشد(Atiglan et al,2007) . ارزش ویژه برند، سازمان ها را قادر میسازد که علاوه بر حفظ سهم بازار خود، مبلغ بیشتری را نیز در ازای برند خود مطالبه کنند (Lee&Back.2009). دیوید آکر در سال 1991 بیان کرد که ارزش ویژه برند، باعث افزایش کارایی برنامه های بازاریابی و
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 01:41:00 ق.ظ ]
|