پایان نامه بررسی نگرش به دین در میان دانشجویان |
1.7.2 نگرش به دین 15
1.7.3 نگرش دینی 16
1.7.4 توضیحی درباره شأن سوبجکتیوِ تعریف این سه مفهوم. 16
1.8 پیشینه تحقیق 17
1.8.1 پیشینه تحقیق در مطالعات سنجش دینداری 17
1.8.2 پیشینه تحقیق در مطالعات سکولار شدن. 21
1.8.3 پیشینه تحقیق در مطالعات کلام جدید. 24
2 فصل دوم: مبانی نظری 25
2.1 خاستگاه جامعه شناختی مفهوم نگرش به دین 26
2.2 نگرش به دین و مفهوم سکولار شدن فرد…………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………… 28
2.2.1 معنای اول سکولار شدن فردی: افول دینداری و بیدینی 28
2.2.2 معنای دوم سکولار شدن فردی: قرائت خصوصی از دین 29
2.2.3 معنای سوم سکولار شدن فردی: قرائت این جهانیگرا (دنیاگرایانه) از دین…………………………………………………………………. …………………………………………………………………. 30
2.2.4 معنای چهارم سکولار شدن فردی: سکولاریسم در نگرش به دین ……………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………… 31
2.3 نگرش به دین و قلمرو اجتماعی دین در کلام جدید. 38
2.3.1 نگرش حداقلی به دین و قلمرو اجتماعی نزدیک به صفر………………………………………………………………………………………….. ………………………………………………………………………………………….. 39
2.3.2نگرش حداکثری به دین و حضور فعال دین در قلمرو اجتماعی 41
3 فصل سوم: روش شناسی 46
3.1 عملیاتی کردن متغیر «نگرش به دین» یا تشخیص ابعاد «قلمرو اجتماعی دین» و قلمرو «سکولاریسم» 47
3.1.1 اشارهای به گونهشناسی شپرد از مواجهه دین و مدرنیته……………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………. 48
3.1.2 اشارهای به گونهشناسی خسرو خاور از متغیر نگرش به دین 49
3.1.3 اشارهای به تحقیق لمبرت به عنوان الگویی بسیار همسو 50
3.1.4 جمع بندی 51
3.2 پرسشنامه 52
3.2.1 آموزش و پرورش و آموزش عالی 54
3.2.2 اقتصاد 55
3.2.3 سیاست داخلی.. 56
3.2.4 سیاست خارجی.. 56
3.2.5 قضاوت… 57
3.2.6 تقنین.. 57
3.2.7 توسعه و پیشرفت 58
3.2.8 علم.. 59
3.2.9 زندگی روزمره 59
3.2.10 تعاملات اجتماعی.. 60
3.2.11 تصمیمات فردی.. 60
3.3 پایایی و اعتبار. 61
3.4 نمونهگیری و جامعه آماری 63
4 فصل چهارم: یافته های تحقیق 67
4.1 مشخصات کلی جامعه نمونه 67
4.2 یافته های توصیفی 69
4.2.1 آموزش و پروش و آموزش عالی.. 71
4.2.2 اقتصاد 72
4.2.3 سیاست داخلی 75
4.2.4 سیاست خارجی.. 77
4.2.5 قضاوت… 78
4.2.6 تقنین.. 80
4.2.7 توسعه و پیشرفت… 81
4.2.8 علم.. 82
4.2.9 زندگی روزمره 85
4.2.10 تعاملات اجتماعی.. 88
4.2.11 تصمیمات فردی.. 90
4.2.12 میانگین سکولاریسم در مجموع 11 بعد. 92
4.3 کدام حوزه اجتماعی بیشتر از بقیه از قلمرو دین خارج شده است؟. . 93
این مطلب را هم بخوانید :
4.4 یافته های تبیینی 95
4.4.1 رابطه سکولاریسم و جنسیت… 96
4.4.2 رابطه سکولاریسم و رشته تحصیلی.. 97
4.4.3 رابطه سکولاریسم و میزان تحصیل در دانشگاه 98
4.4.4 رابطه سکولاریسم و سن.. 100
4.4.5 رابطه سکولاریسم و استان محل تولد و سکونت 100
4.4.6 رابطه سکولاریسم و وضعیت تأهل.. 101
4.4.7 رابطه سکولاریسم و میزان تحصیلات پدر. 102
4.4.8 رابطه سکولاریسم و دینداری.. 102
4.4.9 رابطه سکولاریسم و دینداری والدین.. 103
4.5 سنخشناسی دانشجویان 105
5 فصل پنجم: جمعبندی و نتیجهگیری 111
منابع. 118
فهرست نمودارها
نمودار 1‑1: جایگاه تحقیق در هندسه مطالعات دین پژوهی و جامعه شناسی دین.. 4
نمودار 4‑1: جهتگیری کلی دانشگاه در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی.. 71
نمودار 4‑2: جهتگیری کلی دانشگاه در حوزه اقتصاد. 73
نمودار 4‑3: مقایسه نتایج دو گویه 18 (ربا) و 19 (عدم دخالت دین در اقتصاد) 74
نمودار 4‑4 عدم همسویی پاسخ داده شده به گویه های اقتصادی 18 و 19. 74
نمودار 4‑5: جهتگیری کلی دانشگاه در حوزه سیاست داخلی.. 76
نمودار 4‑6: جهتگیری کلی دانشگاه در حوزه سیاست خارجی.. 77
نمودار 4‑7: جهتگیری کلی دانشگاه در حوزه قضاوت… 79
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-06-26] [ 05:19:00 ب.ظ ]
|