اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………….15 1-1 بخش اوّل: نمایشنامه…………………………………………………………………………………………………..16 1-1-2 معنای لغوی نمایشنامه …………………………………………………………………………………………..17 1-1-3 معنای اصطلاحی نمایشنامه …………………………………………………………………………………….17 1-2 بخش دوم: تاریخچه نمایشنامه نویسی درجهان غرب …………………………………………………………..18 1-2-1 قبل از میلاد مسیح …………………………………………………………………………………………………18 1-2-1-1 آریستوفان ………………………………………………………………………………………………………..19 1-2-1-2 اشیل……………………………………………………………………………………………………………….20 1-2-1-3 سوفکل ………………………………………………………………………………………………………….22 1-2-2 میلاد مسیح………………………………………………………………………………………………………….23 1-2-2-1 ویلیام شکسپیر ………………………………………………………………………………………………..25 1-2-3 ادبیات پوچی ………………………………………………………………………………………………………29 1-2-3-1 ساموئل بکت ………………………………………………………………………………………………….30 1-2-3-1-1 درانتظار گودو.………………………………………………………………………………………………30 1-2-3-2 اوژن یونسکو ………………………………………………………………………………………………….31 1-3 بخش سوم: نمایشنامه در جهان عرب ………………………………………………………………………………….34 1-3-1 نمایشنامه در مصر…………………………………………………………………………………………………36 1-3-2 نمایش مدرن در یمن ……………………………………………………………………………………………37 1-3-3 چند تن از نمایشنامه نویسان عرب …………………………………………………………………………..38 1-3-3-1 احمد شوقی ……………………………………………………………………………………………………38 1-3-3-2 محمد تیمور ……………………………………………………………………………………………………41 1-4 جدول معروف ترین نمایشنامه نویسان جهان …………………………………………………………………..46 فصل دوم : معرفی مکاتب نیهیلیسم، ابزوردیسم و اگزیستانسیالیسم 2-1 بخش اول : نیهیلیسم ………………………………………………………………………………………………….53 2-1-1 مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………53 2-1-2 معنای لغوی نیهیلیسم ……………………………………………………………………………………………..54 2-1-3 معنای اصطلاحی نیهیلیسم ……………………………………………………………………………………….54 2-1-4 اقسام نیهیلیسم ………………………………………………………………………………………………………54 2-1-5 نسبت غرب با نیهیلیسم …………………………………………………………………………………………..55 2-1-5-1 نیست انگاری کاسموسانتریک یونانی- رومی ……………………………………………………………..56 2-1-5-2 نیست انگاری مستتر و شبه شریعت مآبانه قرون وسطایی ……………………………………………….57 2-1-5-3 نیست انگاری مضاعف و اومانیستی مدرن ……………………………………………………………….59 2-1-5-4 مشترکات نیهیلیسم ……………………………………………………………………………………………59 2-1-6 نسبت بین نیهیلیسم و الحاد……………………………………………………………………………………….61 2-1-7 تفکرات شکل گیرنده نیهیلیستی و غیر نیهیلیستی……………………………………………………………61 2-1-7-1 فلسفه خوش بینی ………………………………………………………………………………………………62 2-1-7-2 فلسفه بدبینی …………………………………………………………………………………………………….63 2-1-7-3 گروه میانه ………………………………………………………………………………………………………..64 2-1-8 فلسفه پوچی و علل گرایش به آن ………………………………………………………………………………64 2-1-8-1معمّای آفرینش ………………………………………………………………………………………………….65 2-1-8-2 راز مرگ ………………………………………………………………………………………………………….66 2-1-8-3 شک ………………………………………………………………………………………………………………67 2-1-8-4 ماده گرایی ……………………………………………………………………………………………………….68 2-1-8-5 شکست در هدف گیری ها …………………………………………………………………………………..69 2-2 بخش دوم : ابزوردیسم …………………………………………………………………………………………………70 2-2-1 مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………70 2-2-2 معنای لغوی و اصطلاحی ابزورد ……………………………………………………………………………….72 2-2-3 تئاتر آخرالزمانی …………………………………………………………………………………………………….73 2-2-4 عناصرموجود در تئاتر ابزورد …………………………………………………………………………………….74 2-2-5 سبک تئاتر ابزورد …………………………………………………………………………………………………..75 2-3 بخش سوم : اگزیستانسیالیسم ………………………………………………………………………………………..79 2-3-1مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………..79 2-3-2 معنای لغوی و اصطلاحی اگزیستانسیالیسم …………………………………………………………………..80 این مطلب را هم بخوانید : پایان نامه درباره داعش/:علل تصرف زودهنگام عراق 2-3-3 سرآغاز اگزیستانسیالیسم ………………………………………………………………………………………….80 2-3-4 دیدگاه های اگزیستانسیالیستی …………………………………………………………………………………..81 2-3-5 از خود بیگانگی و خود فریبی …………………………………………………………………………………..85 فصل سوم : آلبر کامو و توفیق الحکیم 3-1 بخش اول : آلبرکامو ……………………………………………………………………………………………………87 3-1-1 زندگی نامه و آثار……………………………………………………………………………………………………87 3-1-2 جایزه ادبی نوبل …………………………………………………………………………………………………….92 3-1-3 آثار کامو ……………………………………………………………………………………………………………..95 3-2 بخش دوم : توفیق الحکیم ……………………………………………………………………………………………97 3-2-1 زندگی نامه ………………………………………………………………………………………………………….97 3-2-2 توفیق الحکیم و نمایشنامه……………………………………………………………………………………….100 3-2-3 آثار توفیق الحکیم ………………………………………………………………………………………………..110 فصل چهارم : بررسی مصادیق نیهیلیسم و ابزوردیسم در نمایشنامه ی کالیگولا و قطار 4-1مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….114 4-2 خلاصه نمایشنامه ی کالیگولا ……………………………………………………………………………………..116 4-3 خلاصه نمایشنامه ی قطار .…………………………………………………………………………………………120 4-4 بررسی ساختاری نمایشنامه های کالیگولا و قطار……………………………………………………………..122

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...