پایان نامه تبیین مبانی فلسفی آموزش جهانی و میزان توجه به آن |
2-2-5 زیباشناسی ………………………………………………………………………………………………………………….15
2-3 مفهوم تربیت …………………………………………………………………………………………………………………..15
2-4 رابطه فلسفه با تربیت ……………………………………………………………………………………………………….17
2-5 چیستی آموزش جهانی……………………………………………………………………………………………………. 19
2-6 تاریخچه آموزش جهانی …………………………………………………………………………………………………. 20
2-7 ویژگیهای آموزش جهانی ……………………………………………………………………………………………….. 27
2-8 پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. 29
2-8-1پیشینه داخلی ……………………………………………………………………………………………………………….29
2-8-2پیشینه خارجی. …………………………………………………………………………………………………………… 38
2-9 جمع بندی مبانی نظری و پیشینه تحقیق ……………………………………………………………………………. 41
2-10 چهارچوپ نظری و مفهومی …………………………………………………………………………………………. 44
فصل سوم (روش شناسی تحقیق) …………………………………………………………………………………………… 45
روش شناسی تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………….46
3-1 روش پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………..46
3-2 جامعه متنی …………………………………………………………………………………………………………………….46
3-3 نمونه متنی ……………………………………………………………………………………………………………………. 46
3-4 ابزار تحقیق …………………………………………………………………………………………………………………… 47
3-5 مراحل انجام تحقیق ……………………………………………………………………………………………………….. 47
فصل چهار ( تجزیه و تحلیل یافته ها) …………………………………………………………………………………….. 49
4-1 مبانی فلسفه برنامه آموزش جهانی چیست ؟ ……………………………………………………………………. 50
4-1-1 الف ) هستی شناسی ……………………………………………………………………………………………………50
4-1-2 ب) انسان شناسی ………………………………………………………………………………………………………..56
4-1-3ج ) معرفت شناسی ………………………………………………………………………………………………………61
4-2 سوال دوم :اهداف آموزش جهانی چیست؟ ……………………………………………………………………….. 68
4-2-1اهداف کلی ………………………………………………………………………………………………………………… 69
4-2-2 اهداف عینی ………………………………………………………………………………………………………………71
4-3 سوال سوم: مولفه های آموزش جهانی چیست؟ ………………………………………………………………….72
4-4سوال چهارم: مبانی فلسفی سند تحول بنیادین تا چه میزان با مبانی فلسفی آموزش جهانی همخوانی دارد ………………………………………………………………………………………………………………………76
4-4-1هستی شناسی در سند تحول بنیادین ……………………………………………………………………………….76
4-4-2 انسان شناسی در سند تحول بنیادین ……………………………………………………………………………. 80
4-4-3 معرفت شناسی در سند تحول بنیادین …………………………………………………………………………….86
4-5 سوال اهداف ………………………………………………………………………………………………………………..101
فصل پنجم نتایج پژوهش ………………………………………………………………………………………………………128
5-1 خلاصه پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………129
5-2 پیشنهاد ………………………………………………………………………………………………………………………..135
5-3 محدودیت پژوهش ………………………………………………………………………………………………………..136
5-4منابع ……………………………………………………………………………………………………………………………..137
5-4-1 منابع داخلی …………………………………………………………………………………………………………….137.
5-4- 2منابع خارجی ……………………………………………………………………………………………………………140
بایگانیهای پایان نامه های روانشناسی - سازین : تجربه های کارآفرینی و نوآوری
فهرست جدول ها ………………………………………………………………………………………………………………………
جدول 4-1 بررسی میزان توجه به مبانی آموزش جهانی در سند تحول بنیادین از نظر هستی شناسی ………………………………………………………………………………………………………………………..96
جدول 4-2 بررسی میزان توجه به مبانی آموزش جهانی در سند تحول بنیادین از نظر انسان ….. 101
جدول 4-3 بررسی میزان توجه به مبانی آموزش جهانی در سند تحول بنیادین از نظر معرفت …107
جدول 4-4 بررسی میزان توجه به اهداف آموزش جهانی در سند تحول بنیادین ……………..115
جدول 4-5 میزان توجه به مولفه آموزش محیطی در سند تحول بنیادین ………………………………………………….. 120
جدول 4-6 میزان توجه به مولفه آموزش محیطی در سند تحول بنیادین ……………………………………………………122
جدول 4-7 میزان توجه به مولفه آموزش چندفرهنگی در سند تحول بنیادین ……………………………………………. 123
جدول 4-8 میزان توجه به مولفه آموزش صلح در سند تحول بنیادین ……………………………………………………. 124
جدول 4-9 میزان توجه به مولفه آموزش سلامت در سند تحول بنیادین …………………………………………………. 125
جدول 4-10 میزان توجه به مولفه آموزش شهروندی در سند تحول بنیادین ……………………………………………. 126
فصل اول
این مطلب را هم بخوانید :
کلیات پژوهش
1-1 مقدمه
دوران نوین در جهان آن چنان با شتاب به سمت تغییر و تحول در عرصه های گوناگون درحرکت است که زندگی انسان ها و مناسبات بین آن ها را عمیقا تحت تاثیر قرار داده است. یکی از بنیادی ترین اقدامات دولت های جهان درهم گامی با پیشرفت و توسعه جهانی ، تغییر نگرش به آموزش کشور در سطوح متفاوت و تربیت نسلی جدید و نو اندیش برای جامعه است. و با توجه به تحولات عظیمی که در سه دهه ی اخیر در ایران و جهان روی داده است. از جمله وقوع انقلاب اسلامی و تبعات آن در ایران ، پایان جنگ سرد و پی آمدهای آن در جهان، و نیز پاره ای از مسائل اخیر در سطح جهان مانند بحران محیط زیست – تروریسم ، علم و فن آوری ،جهانی شدن- گسترش ارتباطات و مانند اینها که بر فکر و ذهن انسان ها و بویژه بر آموزش و پرورش بسیار موثر است و باعث شده است که امروزه تربیت نیروی انسانی توانمند با توجه به شرایط جهانی و ،هنجارها و ارزشهای حاکم بر هر جامعه و مختصات خاص فرهنگی و اجتماعی هر کشوری ،از زیر ساخت های مهم توسعه و پیشرفت محسوب می شود.
انسان امروز ،صرفا موجودی منحصر در خانواده و جامعه و کشور خود نیست بلکه بخش جدایی ناپذیر از جهان بشری و مناسبات جهانی است. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم هر فردی متاثر از مناسبات جهانی است و بصورت موجودی جهانی درآمده است نقیب زاده با اشاره به چالش اساسی آموزش و پرورش در این مورد اعتقاد دارد نظامهایی که می خواهند فرزندان خود را مطابق الگوهای ویژه فرهنگ خود تربیت کنند و آنها را بر طبق هنجارهای سنتی و ایدئولوژیک پرورش دهند، در واقع ، واگرایی دانش آموز را افزایش داده و خود را در برابر عصیان آنها قرار می دهند و نتیجه می گیرد هرچه بر خاص گرایی و تعلیمات ویژه تاکید شود آسیب پذیری جامعه در برابر چالشهای جهانی بیشتر خواهد شد. (نقیب زاده ؛ 1383 ص :139).
1-2 بیان مسأله:
بررسی تحولات جهانی در نیم قرن اخیر نشان می دهد که تغییراتی بسیار عمیق در باورها و ارزشها و سبک زندگی مردم جهان به وقوع پیوسته است و گسترش جهانی این تغییرات همواره دامنه و شدت بیشتری می یابد. این تغییرات که ناشی از تحولات سیاسی و اقتصادی جهان و پیشرفت های فناوری اطلاعات در عصر حاضر است. متقابلا تاثیری عظیم بر جوانب گوناگون زندگی اجتماعی و فرهنگی به جای گذاشته و افراد را از مرزهای محلی و ملی به انسانهای جهانی تبدیل کرده است(رفیعی و گل محمدی 1381)
در عصر کنونی با گسترش جهانی شدن ،فرهنگ ها به همدیگر نزدیک شده بطوریکه باعث به هم پیوستگی و در هم تنیدگی و آمیختگی مسائل جهانی شده است. مسائلی مانند بیماریهای واگیردار جنسی ، کمبود امنیت ، کمبود بهداشت ، تخریب محیط زیست مسائل مشترکی هستند که خواه ناخواه گریبان گیر همه انسان ها می باشد. و بدین جهت و برای مقابله با این بحرانها و گرفتاری های انسانها در عصر حاضر باید اقدامات خاص و ویژه ای را اندیشید و به دنبال دیدگاه جدید و جهان نگری باشیم و داشتن دیدگاه جهان نگر منجربه پیدایش نگاه تازه ای نسبت به آموزش یعنی آموزش جهانی می شود. و می توان برنامه آموزش جهانی را این چنین تعریف کرد که به عنوان یک برنامه اصلاحی که هدفش همگام کردن امر آموزش با تحولات و واقعیت های موجود در صحنه جهانی می باشد.
از نظر کیامنش (1383) آموزش جهانی[1] بر این مسئله تاکید دارد که آموزش باید دانش آموزان را به شیوه ای آماده نماید که بتوانند با حداقل مشکل ، با نیازهای جدید و پرشتاب و پر تغییری که در آن زندگی می کنند ،کنار بیایند.
اصطلاح آموزش جهانی( آموزش همه جانبه) معادل فارسی کلمه Global education است و در زبان عربی تحت عنوان«التربیه الشمولیه» شناخته می شود.در این رابطه سلبی ۲(2000 )از طراحان اصلی برنامه آموزش جهانی معتقد است : آموزش جهانی یک پارادایم کلی نگر است که در آن جوامع ،سرزمین ها و مردم پیوسته هستند.همه پدیده های طبیعی ،فرهنگی ،اجتماعی ارتباط متقابل دارند،گذشته حال و آینده ماهیت بهم پیوسته دارند و عوامل شناختی ،عاطفی ،فیزیکی و ابعاد روحی وجود انسان ماهیتی مکمل دارند. آموزش جهانی مباحث توسعه ،برابری ،صلح ،عدالت اجتماعی و محیطی و توانایی حفظ محیطی را در بر دارد و گستره آن شخصی ،محلی و ملی و سیاره ای است و هماهنگ با چشم اندازها و رویکرد آن تجربه ای ،تعاملی ،کودک محور،دمکراتیک ،مشارکتی و تغییر محور است. آموزش جهانی که مورد بحث می باشد روایتی از تربیت جهانگرا است و با مباحثی مانند مباحث ذیل در ارتباط می باشد:آموزش شهروندی – آموزش حقوق بشر –آموزش توسعه –آموزش چند فرهنگی –آموزش صلح و آموزش جهانی شدن (حکیم زاده1385 )
و به تبع تغییرات جهانی، نظام آموزش کشور ما هم متاثر از این تغییرات می باشد و نظام آموزش کشور ما نیز برای هماهنگی با این دگرگونی ها و مواجهه با چالش های برآمده از آنها نیازمند نوآوری، تغییر و
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-06-26] [ 04:21:00 ب.ظ ]
|