فهرست مطالب

 عنوان                                                                                                       صفحه

فصل اول: كلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………… 1

1-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 2

1-2- بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………… 2

1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش…………………………………………………………………………………….. 4

1-4- اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………………. 4

1-5-سوالات تحقیق……………………………………………………………………………………………………… 4

1-6- فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………………. 5

1-7- قلمرو تحقیق……………………………………………………………………………………………………….. 5

1-8- تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی…………………………………………………………………………….. 6

فصل دوم: ادبیات تحقیق………………………………………………………………………………………………… 8

2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 9

2-2- مبانی نظری………………………………………………………………………………………………………. 10

2-2-1- فرآیند تعارض……………………………………………………………………………………………….. 10

2-2-2- تاریخچه و مراحل تکامل نگرشها نسبت به تعارض…………………………………………………. 11

2-2-2-1-تعارض بعنوان پدیده ای مخرب………………………………………………………………………. 11

2-2-2-2-تعارض بعنوان پدیده ای طبیعی……………………………………………………………………….. 11

2-2-2-3-تعارض بعنوان پدیدهای سازنده………………………………………………………………………. 11

2-2-2-4-مدل اقتضایی تعارض……………………………………………………………………………………. 12

2-2-3- سبك های مدیریت تعارض………………………………………………………………………………. 12

2-2-4- جایگاه تعارض در مدیریت ……………………………………………………………………………… 13

2-2-4-1- نظریه سنتی ……………………………………………………………………………………………… 15

2-2-4-2- نظریه روابط انسانی ……………………………………………………………………………………. 16

2-2-4-3- نظریه تعامل ……………………………………………………………………………………………… 16

2-2-5- تقسیم بندی تعارضات سازمانی………………………………………………………………………….. 16

2-2-6- ارزیابی منشأ تعارضات سازمانی ………………………………………………………………………… 18

 

2-2-7- تئوری های سازمانی همکاری محور وتعارض محور……………………………………………….. 19

2-2-8- مدیریت تعارض…………………………………………………………………………………………….. 20

2-2-9- ماهیت تعارض………………………………………………………………………………………………. 21

2-2-10- استراتژی ایجاد تعارض سازنده در سازمان ………………………………………………………… 22

2-2-11- علل تعارض……………………………………………………………………………………………….. 24

2-2-12- بایدها و نبایدهای تعارض………………………………………………………………………………. 25

2-2-13- رابطه سطح عملکرد و تعارض سازمانی……………………………………………………………… 26

2-2-14- راه کارهای کاهش تعارض در سازمانها………………………………………………………………. 27

2-2-15- راههای تحریک تعارض………………………………………………………………………………… 28

2-3- پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………….. 35

فصل سوم: روش شناسی پژوهش………………………………………………………………………………….. 42

3-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………… 43

3-2-روش شناسی پژوهش…………………………………………………………………………………………… 43

3-2-1- فرایند کلی تحقیق…………………………………………………………………………………………… 45

3-2-2-جامعه آماری و نمونه آماری……………………………………………………………………………….. 46

3-2-3-  روش جمع آوری داده ها ………………………………………………………………………………. 46

3-2-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………………. 50

3-3- خلاصه فصل سوم………………………………………………………………………………………………. 53

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………………. 54

4-1-مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………. 55

4-2- آمار توصیفی …………………………………………………………………………………………………… 55

4-3 –آمار استنباطی …………………………………………………………………………………………………… 68.

4-4  جمع بندی ……………………………………………………………………………………………………….. 87

فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات……………………………………………………………………………… 88

5-1 مقدمه………………………………………………………………………………………………………………… 89

5-3-نتایج تحقیق……………………………………………………………………………………………………….. 90

5-4 -نتیجه گیری از تحقیق…………………………………………………………………………………………… 90

5-6-پیشنهادات ………………………………………………………………………………………………………… 94

این مطلب را هم بخوانید :

5-8-مشکلات تحقیق………………………………………………………………………………………………….. 97

منابع………………………………………………………………………………………………………………………… 98

Abstract………………………………………………………………………………………………………………….. 1

 

 

 

فهرست نمودار

عنوان                                                                                                     صفحه

نمودار2-1: سبکهای مدیریت تعارض……………………………………………………………………………. 13

نمودار 2-2: سبك های مدیریت تعارض به زبان ساده……………………………………………………….. 14

نمودار 2-3: سطوح تعارض………………………………………………………………………………………… 17

نمودار 2-4: سطح عملكرد و تعارض سازمانی…………………………………………………………………. 26

نمودار 2-5: مدل اقتضایی تعارض………………………………………………………………………………… 27

نمودار 2-6: مدل پیازی و همكاران 2004……………………………………………………………………… 35

نمودار 4-1: سطح فردی تعارض……………………………………………………………………………………. 62

نمودار 4-2: سطح گروهی تعارض…………………………………………………………………………………. 63

نمودار 4-3: سطح سازمانی تعارض………………………………………………………………………………… 64

نمودار 4-4: سبك رقابت تعارض…………………………………………………………………………………… 65

نمودار 4-5: سبك همكاری تعارض………………………………………………………………………………… 66

نمودار 4-6: سبك اجتناب تعارض……………………………………………………………………………….. 67

نمودار 4-7: رابطه تحصیلات و سبک تعارض رقابت………………………………………………………… 73

نمودار 4-8: رابطه تحصیلات و سبک تعارض همکاری……………………………………………………… 74

نمودار 4-9: رابطه تحصیلات و سبک تعارض اجتناب……………………………………………………….. 75

نمودار 4-10: رابطه بین سابقه کار و سبک مدیریت تعارض رقابت………………………………………. 78

نمودار 4-11: رابطه بین سابقه کار و سبک مدیریت تعارض همکاری……………………………………. 79

نمودار 4-12: رابطه بین سابقه کار و سبک مدیریت تعارض اجتناب……………………………………… 80

نمودار 4-13: رابطه سن و سبک تعارض رقابت………………………………………………………………. 83

نمودار 4-14: رابطه سن و سبک تعارض همکاری……………………………………………………………. 84

نمودار 4-15: رابطه سن و سبک تعارض اجتناب……………………………………………………………… 85

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                     صفحه

جدول 3-1 : مدل تحلیلی- عملیاتی تحقیق (برگرفته از پرسشنامه های تحقیق)………………………… 47

جدول 4-1 : آماره های توصیفی متغیرهای تحقیق………………………………………………………………. 61

جدول 4-2 : نتیجه آزمون کالموگروف – اسمیرنوف………………………………………………………….. 68

جدول 4-3 : نتایج آزمون یو من ویتنی…………………………………………………………………………… 69

جدول 4-4 : نتایج آزمون یو من ویتنی…………………………………………………………………………… 70

جدول 4-5 : آمار توصیفی آزمون تحلیل واریانس یک طرفه……………………………………………….. 71

جدول4-6 : نتایجه آزمون تحلیل واریانس یک طرفه…………………………………………………………. 72

جدول 4-7 : آمار توصیفی آزمون تحلیل واریانس یک طرفه……………………………………………….. 76

جدول4-8 : نتایجه آزمون تحلیل واریانس یک طرفه…………………………………………………………. 77

جدول 4-9 : آمار توصیفی آزمون تحلیل واریانس یک طرفه……………………………………………….. 81

جدول4-10 :  نتایجه آزمون تحلیل واریانس یک طرفه……………………………………………………… 82

جدول 4-11 : نتایج آزمون یو من ویتنی………………………………………………………………………… 86

جدول 5-1 : خلاصه نتیجه گیری کلی تحقیق………………………………………………………………….. 93

 

فهرست اشکال

عنوان                                                                                                     صفحه

شکل 2-1 : مدل محقق ساز (مدل تركیبی حل تعارض- رابینز، تامسون، اقتضایی)…………………….. 41

شکل 4-1 : آمار توصیفی میزان سطح تحصیلات………………………………………………………………… 56

شکل 4-2 : آمار توصیفی میزان سن………………………………………………………………………………… 57

شکل 4-3 : آمار توصیفی میزان جنسیت…………………………………………………………………………… 58

شکل 4-4 : آمار توصیفی پست سازمانی…………………………………………………………………………. 59

شکل 4-5 : آمار توصیفی سابقه کار……………………………………………………………………………….. 60

شکل 5-1: مروری بر فعالیت های انجام شده در فصول قبل……………………………………………….. 90

 

 

 

 

فصل اول

کلیات تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

1-1- مقدمه :

تعارض پدیده‌ای است كه آثار مثبت و منفی روی عملكرد افراد و سازمان‌ها دارد. استفاده صحیح و مؤثر از تعارض موجب بهبود عملكرد و ارتقای سطح سلامتی سازمان می‌گردد و استفاده غیر مؤثر از آن موجب كاهش عملكرد و ایجاد كشمكش و تشنج در سازمان می‌شود. استفاده مؤثر از تعارض مستلزم شناخت و درك كامل ماهیت آن و همچنین علل خلق كننده و كسب مهارت در اداره و كنترل آن است كه البته امروز به عنوان یكی از مهمترین مهارت‌های مدیریت به شمار می‌آید. توانایی برخورد با تعارض و اداره آن، در موفقیت مدیران سازمان‌ها نقش ارزنده‌ای دارد. اگر تعارض‌ها سازنده باشند، موجب بروز افكار نو و خلاق می‌شوند و زمینه تغییر و نوآوری و تحول سازنده را در سازمان فراهم می‌سازند و در نهایت به مدیریت كمك می‌كنند تا به اهداف سازمانی خویش نائل آید.

1-2- بیان مساله :

تعارض اختلاف در رسیدن به هدف های سازمان است.نیروی انسانی همواره بعنوان اصلی ترین دارایی سازمان مطرح بوده است و وجود همکاری و ارتباط موثر بین این منابع ارزشمند در افزایش اثربخشی و موفقیت در همه ی سازمان ها مهم است.وجود تعارض در سازمان همواره امری اجتناب ناپذیر است و همین امر می تواند هم خلاقیت و نوآوری را در سازمان افزایش دهد و هم باعث اتلاف و تحلیل انرژی سازمان شود.  وجود افراد مختلف با ویژگی های شخصیتی، نیازها، باورها ، ارزش ها ، انتظارات و ادراکات متفاوت از یک سو و از سوی دیگر ساختار حاکم بر سازمان ها و وجود سیستم های خشک و انعطاف ناپذیر اداری آنها را مستعد انواع تنش ، تعارض و ناسازگاری کرده است.یکی از مسائل عمده مدیریت در سطوح اجرایی و میانی یا عالی توجه به روابط گروهی در سازمان هاست . گروه ها در

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...