پایان نامه طراحی مدل تشخیص فرصت های کارآفرینانه در دانشگاه |
1-2- شرح و بیان مسئله 2
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق 4
1-4- اهداف تحقیق 6
1-4-1- هدف اصلی 6
1-4-2- اهداف فرعی 6
1-5- فرضیهها یا سؤالهای تحقیق 6
1-5-1- سوال اصلی 6
1-5-2- سوالات فرعی 6
1-6- قلمرو تحقیق 7
1-6-1- جامعه آماری پژوهش 7
1-6-2- نمونه تحقیق 7
1-6-3- ابزارهای تحقیق : 7
1-6-4- شیوه ی انجام تحقیق 8
1-6-5- قلمرو پژوهش 8
1-6-6- دوره های زمانی انجام پژوهش 8
1-6-7- مکان پژوهش 8
1-7- شیوه تحلیل داده ها 8
1-8- تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی مدل 9
1-9- تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق 10
1-10- خلاصه فصل اول 14
2- فصل دوم: مروری بر مبانی نظری و ادبیات موضوع 15
2-1- مقدمه 16
2-2- مفهوم شناسی فرصت 16
2-3- ماهیت فرصت ها 17
2-4- ماهیت فرصت با توجه به مقایسهی کشف تصادفی و جستجوی اصولی 22
2-5- ماهیت فرصت با توجه به شبکه های اجتماعی 23
2-6- ماهیت فرصت با توجه به نوع فرصت 24
2-7- منابع فرصت 34
2-8- عوامل موثر در کشف فرصت ها 34
2-9- نقش سرمایه انسانی در شناسائی فرصت 35
2-10- نظریه های مرتبط تشخیص و ایجاد فرصت 39
2-10-1- طبقه بندی چاندلر 39
2-10-2- طبقه بندی آلسوس و همکاران 40
2-10-3- طبقه بندی ونکاترامن و ساراسواتی 42
2-10-4- نظریه کارآفرینی کرزنر 43
2-10-5- جایگاه فرصت کارآفرینانه در مدل تیمونز 44
2-10-6- فرصت کارآفرینانه در مدل شین 46
2-10-7- مدل مفهومی اوزگون و بارون 49
2-10-8- مدل واقلی و ژولین، تشخیص یا ساخت فرصت 50
2-10-9- تقسیم بندی بهاو از انواع شناخت فرصت 57
2-10—10- مدل فرایندی شناخت فرصت ها از نظر لانگ و مک مولان 60
2-10-11- مدل جامع هیلز و همکاران 60
2-10-12- مدل شین و ونکاتارامان 62
2-10-13- فرایندی برای یادگیری و کشف فرصتها، کربت 63
2-10-14- مدل روبرت بارون 64
2-10-15- مدل شناسایی و تشخیص فرصت پرندیک و هیل 66
2-10-16- فرایند تشخیص فرصت پرندیک و هیل: 68
2-10-17- مدل فرایند جستجو و کشف فرصتهای کارآفرینانه چلی 69
2-10-18- مدل فرصتهای کارآفرینانه سینگ 70
2-10-19- مدل استیونسون و همکاران 71
2-10-20- انواع فرصتها از دیدگاه آردیچویلی و همکاران 73
2-10-21- الگوی فرایند کارآفرینانه فایول 74
2-11- دانشگاه 75
2-11-1- مدل مفهومی گوررو و اوربانو 75
2-12- محیط 78
2-13- فرصتهای آینده 79
این مطلب را هم بخوانید :
2-14- خلاصه فصل دوم 85
3- فصل سوم: روششناسی 86
3-1- مقدمه 87
3-2- نوع و روش تحقیق 87
3-3- جامعه آماری 88
3-4- نمونه آماری(حجم نمونه) روش نمونه گیری 88
3-5- روش های گردآوری اطلاعات 89
3-6- ابزارهای گردآوری اطلاعات 94
3-7- روایی وپایایی ابزار سنجش 96
3-8- روش تجزیه وتحلیل داد ه ها 100
3-8-1- تحلیل عامل تاییدی 102
3-8-2- تحلیل عامل تاییدی 104
3-9- معرفی سازمان مورد مطالعه 107
3-10- خلاصه فصل سوم 109
4- فصل چهارم: یافته های پژوهش 110
4-1- مقدمه 111
4-2- توصیف ویژگی های جمعیت شناختی اعضای نمونه 112
4-2-1- جنسیت 112
4-2-2- سن 114
4-2-3- علاقه مندی شما به حوزه ی کارآفرینی 117
4-2-4- مطالعه شما در حوزهی کارآفرینی 119
4-2-5- در حوزه ی فعالیت کارآفرینی 120
4-3- آمار استنباطی 121
4-3-1- آزمون نرمال بودن متغیرهای پژوهش 121
4-3-2- ارزیابی بخش اندازه گیری مدل 123
4-3-2-1- تحلیل عاملی تاییدی متغیر دانشگاه 124
4-3-2-2- تحلیل عاملی تاییدی متغیر محیط 126
4-3-2-3- تحلیل عاملی تاییدی متغیر فرصت 128
4-3-2-4- تحلیل عاملی تاییدی متغیر فرصت های آینده 130
4-3-2-5- بررسی سوالات تحقیق 132
4-4- خلاصه فصل چهارم 155
5- فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری و پیشنهادها 156
5-1- مقدمه 157
5-2- نتایج پژوهش 157
5-3- سوالات پژوهش 160
5-3-1- سوال اصلی 160
5-3-2- سوالات فرعی 160
5-4- محدودیت های پژوهش 162
5-5- پیشنهاد ها 163
5-5-1- پیشنهادهایی برای مدیران سازمان 163
5-5-2- پیشنهادهای برای پژوهشگران 164
5-6- خلاصه فصل پنجم 165
6- منابع 166
7- ضمائم 170
الف- پرسشنامه پایان نامه 170
فهرست شکلها
شکل 2‑1: چهار معیار ضروری فرصت؛ بارینگر و آیرلند،2006. 21
شکل 2‑2:انواع فرصت؛ آردیچولی و همکاران، 2003. 25
شکل 2‑3: مدل و مجموعه های برای تشخیص فرصت و تئوری پیشرفت؛ آردیچولی ، 2003. 29
شکل 2‑4: آکباساران2، 2001. 33
شکل 2‑5: طبقه بندی آلسوس و همکاران، 2004. 42
شکل 2‑6: مدل تیمونز، 1999. 46
شکل 2‑7: فرصت های کارآفرینانه؛ شین ، 2003. 48
شکل 2‑8: شین، 2003. 49
شکل 2‑9: مدل کشف فرصت؛ اوزگان و بارون، 2007. 50
شکل 2‑10: فرایند پنج مرحله ای تشخیص فرصت بر اساس مدل خلاقانه تشخیص فرصت ؛ واقلی و ؤولین، 2008. 53
شکل 2‑11: فرایند تشخیص فرصت بهاو،2004. 58
شکل 2‑12: مدل فرایندی لانگ و مک مولان برای شناخت فرصت، 1984. 60
شکل 2‑13: لامپکین و همکاران، 2004. 61
شکل 2‑14: تعداد فرصت های تشخیص داده شده؛ کربت، 2007. 64
شکل 2‑15: مدل تشخیص فرصت روبرت بارون، 2007. 65
شکل 2‑16: مشاهده گرایشات شناسایی و تشخیص فرصت؛ پرندیک و هیل، 2008. 68
شکل 2‑17: حل سوالات شناسایی و تشخیص فرصت؛ پرندیک وهیل، 2008. 69
شکل 2‑18: مدل فرایند تولید فرصت کارآفرینانه، چلی، 2005. 70
شکل 2‑19: فرصت کارافرینانه سینگ ، 2000. 71
شکل 2‑20: نقش کارامدی و علاقه مندی تصور شده در به نمایش درآوردن فرصت های محیطی؛ استیونسون و همکاران2003. 72
شکل 2‑21: انواع فرصت ها از دیدگاه ؛ انواع فرصتها از دیدگاه آردیچویلی و همکاران، 2004. 74
شکل 2‑23: مدل دانشگاه کارآفرین؛ :گوررو و اوربانو، 2010. 77
شکل 2‑24: مدل تشخیص فرصت های کارافرینانهی دانشگاهی.. 84
شکل 4‑1: نمودارمیله ای مربوط به فراوانی جنسیت پاسخ دهندگان. 113
شکل 4‑2: توزیع فراوانی مربوط به سن.. 115
شکل 4‑3: نمودارمیله ای مربوط به فراوانی تحصیلات پاسخ دهندگان. 117
شکل 4‑4: نمودارمیله ای مربوط به علاقهمندی پاسخ دهندگان. 118
شکل 4‑5: نمودارمیله ای مربوط به مطالعه پاسخ دهندگان. 120
شکل 4‑6: نمودارمیله ای مربوط به فعالیت پاسخ دهندگان. 121
شکل 4‑7: مدل تحلیل عاملی تاییدی دانشگاه کارآفرین (تخمین استاندارد) 124
شکل 4‑8: مدل تحلیل عاملی تاییدی دانشگاه کارآفرین (معناداری ضرایب) 125
شکل 4‑9: مدل تحلیل عاملی تاییدی محیط (تخمین استاندارد) 126
شکل 4‑10: مدل تحلیل عاملی تاییدی شایستگی های محیط (معناداری ضرایب) 127
شکل 4‑11: مدل تحلیل عاملی تاییدی فرصت (تخمین استاندارد) 128
شکل 4‑12: مدل تحلیل عاملی تاییدی فرصت (معناداری ضرایب) 129
شکل 4‑13: مدل تحلیل عاملی تاییدی فرصت های آینده (تخمین استاندارد) 130
شکل 4‑14: مدل تحلیل عاملی تاییدی فرصت های آینده (معناداری ضرایب) 131
شکل 4‑15: تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق (تخمین استاندارد) 145
شکل 4‑16: تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق (معناداری ضرایب) 146
شکل 4‑17: تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق (تخمین استاندارد) 152
شکل 4‑18: تحلیل مسیر مدل مفهومی تحقیق (معناداری ضرایب) 152
فهرست جدولها
جدول 2‑1: طبقه بندی مدل های کشف فرصت؛ چندلر و همکاران 2004. 40
جدول 3‑1: پرسشنامه ی تایید خبرگان. 90
جدول 3‑2: بررسی کفایت عوامل پرسشنامه. 98
جدول 3‑3: ارزیابی پایابی پرسشنامه. 100
جدول 4‑1: توزیع فراوانی مربوط به جنسیت.. 112
جدول 4‑2: توزیع فراوانی مربوط به سن.. 113
جدول 4‑3: توزیع فراوانی مربوط به تحصیلات پاسخ دهندگان. 116
جدول 4‑4: توزیع فراوانی مربوط به علاقهمندی پاسخ دهندگان. 117
جدول 4‑5: توزیع فراوانی مربوط به مطالعه پاسخ دهندگان. 119
جدول 4‑6: توزیع فراوانی مربوط به فعالیت پاسخ دهندگان. 120
جدول 4‑7: آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای متغیرهای تحقیق. 122
جدول 4‑8: خلاصه نتایج آماری مربوط به دانشگاه 133
جدول 4‑9: نتایج آزمون تی تک نمونه ای دانشگاه کارافرین.. 134
جدول 4‑10: خلاصه نتایج آماری مربوط به سنجش محیط.. 136
جدول 4‑11: نتایج آزمون تی تک نمونه ای سنجش محیط.. 137
جدول 4‑12: خلاصه نتایج آماری مربوط به فرصت.. 138
جدول 4‑13: نتایج آزمون تی تک نمونه ای فرصت.. 139
جدول 4‑14: خلاصه نتایج آماری مربوط به فرصت های آینده 140
جدول 4‑15: نتایج آزمون تی تک نمونه ای فرصت های آینده 141
جدول 4‑16: ضرایب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: فرصت) 146
جدول 4‑17: ضرایب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: فرصت های آینده) 147
جدول 4‑18: ضرایب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: دانشگاه کارآفرین) 148
جدول 4‑19: شاخص های برازش مدل. 151
جدول 4‑20: ضرایب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: محیط) 153
1 فصل اول : معرفی طرح و کلیات تحقیق
بیان موضوع و ابعاد و قلمرو مورد مطالعه، مسئله تحقیق،
فرضیهها و تعاریف اساسی
1-1 مقدمه
این مطالعه برای طراحی مدل تشخیص فرصتهای دانشگاهی و برازش آن مدل در دانشگاه شاهد به انجام رسیده است. در این فصل موضوع تحقیق و مسئلهای که بررسی خواهد شد بیان گردیده است و ابعاد، و دامنه آن معرفی میشود. پرسشهای تحقیق و چگونگی یافتن پاسخ آنها به همراه اهمیت و ضرورت این پژوهش نیز طرح گردیده است. هدف این فصل تعریف اهداف تحقیق، پدیده اصلی آن و حوزه تحقیق و مطالعه است.
1-2 شرح و بیان مساله
اهمیت روزافزون بهینه شدن سازمان ها در دنیای جدید کسب و کار، سازمانها را واداشته است تمام توان خود را برا ی تشخیص فرصتهای که میتوانند استفاده نمایند بکار گیرند. در دنیای که هرروز با شیوه های جدیدی برای رسیدن به این مهم مواجه هستیم به ناچار باید از تمام توان سازمان برای تشخیص این فرصت ها استفاده نمود، تشخیص فرصتهای کارآفرینانه هر سازمان از جمله اقدامات اساسی آن سازمان محسوب میشود که سازمان را به سمت تعالی سوق میدهد. کارآفرینی فرایندی است که در سازمان، در هر نوع و اندازه ای اتفاق بیفتد; و این فرایند عبارت است از: ” ایجاد ارزش با ترکیب بی نظیر منابع برای کشف فرصت” `
کارآفرینی در بخش دولتی راه حل استراتژیک برای رفع مشکلاتی از قبیل تخصیص نامناسب، فقدان اولویت بندی نامناسب و عدم شناخت رفتار شهروندان میباشد، در کشور ایران، دولتی بودن اکثریت فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی از یک طرف، و عدم امکان خصوصی سازی در سطح وسیع از طرف دیگر، مسئله تحول و سنجش وضع موجود سازمانها و تعیین عوامل موثر بر کارآفرینی را اجتناب ناپذیر میکند، زیرا به نظر می رسد که تنها راه درمان بوروکراسی و افزایش کارایی و بهبود سازمانهای دولتی کارآفرینی است(جهانگیری،90).
از طرفی شناسایی و انتخاب فرصتهای درست برای سازمانها یکی از مهمترین تواناییهای سازمانها می باشد. درنتیجه شرح کشف و توسعه فرصتها یک بخش کلیدی تحقیقات کارآفرینی محسوب میشود. مدلهای گوناگون شناخت یا توسعه در سالهای اخیر ارائه گردیدهاند. این مدلها براساس فرضیات مختلف وگاهی اوقات متضاد برگرفته شده از رشتههای گوناگون میباشد.در حالی که این تلاشها کمک زیادی به درک ما از شناسایی فرصت نمودهاند، اما آنها در ارائه درک جامع از فرایند به دو دلیل اصلی ناتوان بودهاند. اولا هر کدام از این دیدگاهها اساسا تمرکز بر فقط یکی از جنبههای گوناگون فرایند مینمایند. برای مثال، سیگریست[1](1999) نگاه به فرایند شناخت، که در شناسایی فرصت وجود دارد میپردازد. هیلز و همکاران[2](1997) به مطالعه محتوای شبکه اجتماعی موضوع میپردازرند، در حالی که شین[3] (1999) بر دانش قبلی و تجربه لازم برای شناخت موفق تمرکز دارد. با این وجود، تمرکز بر فاکتورهای معین منجر به مطالعه عمیق فاکتورهای فردی و اختصاصی با هزینه نادیده گرفتن فاکتورهای مهم دیگر در همان مطالعه میگردد. همچنین توافقی بین محققان کارآفرینی برای مفاهیم اصلی استفاده شده برای تعریف و عملیاتی کردن فرایند مورد پرسش وجود ندارد. بطور خلاصه ما هنوز از توسعه یک تئوری جامعه شناسایی و توسعه فرصت دور هستیم. مفهوم شناسایی فرصت تاحد زیادی پیچیده میباشد و مطالعات موجود در این موضوع نوار وسیعی بین مدیریت، تئوری سازمان، بازاریابی و کارآفرینی میباشد.
بنابراین برای آنکه بتوان در هر صنعت و سازمانی به درستی فرصتهای بالقوه و بالفعل را تشخیص داد نیاز است از مدلی استفاده شود که در حد امکان تمام جوانب آن سازمان را در نظر بگیرد. با توجه به گذار دانشگاهها از آموزش محور به پژوهش محور و از پژوهش محور به دانشگاههای کارآفرین و همچنین حرکت دانشگاهها به سمت خودکفا شدن اهمیت تشخیص فرصتهای کارآفرینانهی دانشگاهی بیشتر و بیشتر شده است. در این پژوهش برآنیم با مطالعه و تلفیق مدل های موجود تشخیص فرصت های کارآفرینی و همچنین استفاده از نظر خبرگان مدلی را طراحی نمائیم که با استفاده از آن بتوان فرصتهای کارآفرینانه در دانشگاه را به درستی تشخیص داد تا با بهرهبرداری از این فرصتها به حرکت دانشگاه به سمت دانشگاه کارآفرین کمکی کرده باشیم. این مدل شامل چه موجودیت های خواهد بود و هرکدام از این موجودیت ها شامل چه خصیصههای می باشند و چه ارتباطی بین قسمت های آن وجود خواهد داشت و در نهایت این مدل چگونه عمل خواهد کرد؟
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
اهمیت و ضرورت تحقیق به دو بخش نظری و کاربردی تقسیم میشود که دربخش نظری این پژوهش، به مرور تعاریف، نظریه ها و مدل های موجود تشخیص فرصت می پردازیم، هر کدام با رویکردی خاص و یا برای سازمان یا صنعتی خاص در نظر گرفته شدهاند. نتایج این مرور رسیدن به موجودیت های خواهد بود که در مدل مورد نظر از آن استفاده می نمائیم البته نظر خبرگان نیز بر تعیین این موجودیتها تاثیر پررنگی خواهد داشت. این موجودیتها به طور مستقیم و غیر مستقیم بر هم اثر میگذارند و هر کدام از آنها دارای خصیصههای هستند که تشکیل دهنده مدل تشخیص فرصت در دانشگاه هستند.
از نتایج کاربردی این پژوهش نیز میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
1- نتایج بدست آمده از این پژوهش میتواند به تحقیقات بعدی که در این زمینه انجام میگیرند کمک کند.
2- نتایج این پژوهش به دانشگاههای که بدنبال تشخیص فرصت های کارآفرینانه هستند میتواند کمک نماید.
3- این پژوهش به مدیران ارشد دانشگاهی این کمک را میکند که به کدام قسمت های دانشگاه توجه و تمرکز بیشتری برای استفاده از فرصتها داشته باشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1399-06-31] [ 01:16:00 ق.ظ ]
|