دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل جغرافیایی توزیع فضایی امکانات و خدمات شهری |
3-3-10-5ساعات آفتابی و تعداد روزهای یخبندان. 79
3-3-12خاک شناسی و قابلیت اراضی.. 82
3-14-1 خلاصه ای از وضعیت عمومی شهرستان فیروزآباد. 86
3-14-3-1 جمعیت شهر فیروزآباد. 90
3-14-3-4 پیش بینی شهر فیروزآباد. 95
– فصل چهارم یافته های پژوهش و بحث.. 106
4-1 نظام تقسیمات اداری – کالبدی شهر. 141
4-1-1-1 عوامل موثر در ناحیه بندی.. 108
4-1-1-2 اهداف ناحیه بندی………………………………………………………………………………………………………………………..108
4-1-1-3 امتیازات در ناحیه بندی.. 109
4-1-1-4 ناحیه بندی و عدالت اجتماعی.. 110
4-2 تقسمات کالبدی شهر فیروزآباد. 111
4-3 توزیع فضایی جمعیت بر اساس ضریب آنتروپی.. 112
4-4-نحوه توزیع خدمات محله ای در شهر فیروزاباد. 115
5-4امکانات و خدمات شهری مورد مطالعه…………………………………………………………………………………………………….115
4-5-1 امکانات آموزشی…………………………………………………………………………………………………………………………………116
4-5-2 خدمات تاریخی- جهانگردی و مذهبی……………………………………………………………………………………………….116
4-5-3 خدمات تولیدی-صنعتی و تجاری………………………………………………………………………………………………………117
4-5-4پارک و فضای سبز شهری……………………………………………………………………………………………………………………117
4-5-5 خدمات بهداشتی – درمانی…………………………………………………………………………………………………………………118
4-5-6فضاهای ورزشی و تفریحی…………………………………………………………………………………………………………………..118
4-5–7 خدمات نیروی انتظامی…………………………………………………………………………………………………………………….119
4-5-8تاسیسات و تجهیزات شهری………………………………………………………………………………………………………………..119
4-6 توزیع فضایی خدمات شهری در شهر فیروزاباد……………………………………………………………………………………….119
4-6-1دسترسی به امکانات آموزشی………………………………………………………………………………………………………………119
4-6-2 دسترسی به خدمات تاریخی- جهانگردی و مذهبی………………………………………………………………………….120
4-6-3دسترسی به خدمات اداری – انتظامی………………………………………………………………………………………………….122
4-6-4دسترسی به فضای سبز………………………………………………………………………………………………………………………..122
4-6-5دسترسی به خدمات بهداشتی – درمانی……………………………………………………………………………………………..123
4-6-6دسترسی به فضاهای ورزشی – تفریحی………………………………………………………………………………………………123
4-6-7دسترسی به تاسیسات و تجهیزات شهری…………………………………………………………………………………………..123
4-7 رتبه بندی محلات شهر فیروزآباد………………………………………………………………………………………………………….126
4-7-1 جمع بندی واحد های خدماتی………………………………………………………………………………………………………….126
4-7-2 مدل استاندارد سازی داده های مختلف الجنس………………………………………………………………………………..127
4-8 سطح بندی محلات بر اساس چگونگی توزیع خدمات شهری………………………………………………………………..130
4-8-1 مدل ضریب همبستگی اسپیرمن……………………………………………………………………………………………………….134
4-9 اولویت بندی محلات به لحاظ تعادل بین توزیع جمعیت و خدمات …………………………………………………….135
فصل پنجم آزمون فرضیات ، نتیجه گیری و پیشنهادات…………………………………………………………………………………137
5-1مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………………….138
5-2آزمون فرضیات………………………………………………………………………………………………………………………………………….138
5-2-1آزمونفرضیه اول…………………………………………………………………………………………………………………………………..138
5-2-2آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………………………………………………………………139
5-3جمع بندی و نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………140
این مطلب را هم بخوانید :
5-4پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………………………143
5-4-1 پیشنهادات برای پژوهشهای آتی……………………………………………………………………………………………………….148
منابع و ماخذ………………………………………………………………………………………………………………………………….150
1-1- مقدمه
به رغم اینکه وجود نابرابری در استاندارد زیست در بین ساکنین یک شهر پدیده جدیدی در هیچ یک از شهرهای جهان نیست اما در کشورهای کمتر توسعهیافته به دلیل فاحش تر بودن تفاوتهای اجتماعی – اقتصادی و پیدایش سکونتگاههای زیر استاندارد و گسترش خوشنشینی، تفاوتهای فضایی شهرها تشدید شده است(عبدی دانشپور، 1378: 37). سکونت اقشار کم درآمد در مکانهایی که جاذب سایر گروهها اجتماعی نیست، به تمرکز فقر میانجامد و این فرآیند به جدایی گزینی طبقه کم درآمد از سایر گروههای اجتماعی منجرمی شود(شاه حسینی،1384: 185).
بنیاد اسلام بر پایه عدالت استوار است چرا که عدل یکی از اصول دین و یکی از اصل دو مذهب میباشد (مطهری، 1360: 6). عدالت که خود نتیجه تکامل اجتماعی است (قربان نیا، 1380: 21)، به دو دسته الهی و غیر الهی و عدالت غیر الهی نیز به عدالت فردی و اجتماعی تقسیم میگردد. عدالت اجتماعی عبارت است از احترام به حقوق دیگران و رعایت مصالح عمومی (اخوان کاظمی،1381: 23). در ماده اول اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است که تمام افراد بشر از لحاظ حیثیت و حقوق باهم برابرند. در اصل سوم قانون اساسی نیز یکی از اساسیترین اهداف دولت، رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه میباشد (قربان نیا، 1380: 227-281) از این رو دولتها و دستگاه برنامهریزی وظیفه سنگینی در خصوص ایجاد عدالت اجتماعی و اقتصادی به عهده دارند.
اشاعه قابلتوجهی از ثروت مادی، و از سوی دیگر اقلیتهایی که در فقر زندگی میکنند، از ناکامیهای خط مشی شهری قلمداد میشوند (هال، 1387: 311) البته در زمینه شهری دسترسی برابر به نیازهای اولیه از تأمین آن مهمتر است (پاتر و دیگران، 1384: 147).
بررسیهای تجربی روشن میکند که وجه مشخصه شهرنشینی جهان سومی فعلی، ناموزونی و بیعدالتی است (وارثی و همکاران،1386)، این نابرابریها در سه سطح متجلی میشوند:
- نابرابریها در فرصتهای امرار معاش در بخشهای شهری و روستایی؛
- نابرابری از یک شهر تا شهر دیگر، به دلیل تمرکز منابع محدود در پایتختها؛
- نابرابری اقتصادی درونشهری میان تودهها و یک گروه کوچک نخبه توانگر؛
این عدم تعادل و نابرابریها، به جز آسیبهای ذاتی، ممکن است در کار آیی و انتظارات اقتصاد ملی نیز خلل ایجاد کند (اسمیت، 1384: 11).
نابرابریهای شهری عمدتاً در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین به چشم میخورد. در چنین نقاطی طبقات بالاتر به لحاظ اقتصادی از سطح زندگی بالاتری برخوردار هستند در حالیکه طبقات پایین تر در معرض بیماریها و محدودیتهای مربوط به معیشت روزانه میباشند. در چنین شهرهایی حتی امید به زندگی طبقات پایین اجتماعی از میانگین پایین تری برخوردار است. در این جوامع، خانوارها مجبورند بسیاری از مشکلات و نابسامانیهای اجتماعی و اقتصادی را تحمل نمایند (شیخی، 1380: 156)، بنابراین عدالت اجتماعی با مفهوم رفاه که عامل فقرزدایی است رابطه تنگاتنگی دارد (جاجرمی و همکاران، 1385: 6) رفاه جامعه در گرو اطمینان از این نکته است که همه شهروندان آن احساس کنند سهمی در آن دارند و از جریان عادی جامعه کنار گذاشته نشدهاند. برای این منظور باید همه گروهها (به ویژه آسیبپذیرترین
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 01:35:00 ق.ظ ]
|