2-7. اهمیت و ضرورت آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………………………… 26

2-8. اصول آموزش ضمن خدمت …………………………………………………………………………………………………. 31

2-8-1. فعال بودن یادگیرنده ………………………………………………………………………………………………. 31

2-8-2. احترام به یادگیرنده ……………………………………………………………………………………………….. 32

2-8-3. اصل مسأله محوری ……………………………………………………………………………………………….. 32

2-8-4. اصل استقلال یادگیرنده …………………………………………………………………………………………. 32

2-8-5. اصل تناسب ………………………………………………………………………………………………………….. 33

2-8-6. اصل تداوم ……………………………………………………………………………………………………………. 33

2-8-7. اصل یادگیری متقابل …………………………………………………………………………………………….. 34

2-8-8. اصل همسانی تجارب یادگیرندگان …………………………………………………………………………. 34

2-9. اهداف آموزش ضمن خدمت کارکنان …………………………………………………………………………………… 35

2-9-1. هماهنگ و همسو کردن کارکنان با سازمان ………………………………………………………………. 36

2-9-2. افزایش رضایت شغلی و بهبود روحیه کارکنان …………………………………………………………. 36

2-9-3. کاهش حوادث و ضایعات کاری ……………………………………………………………………………….. 37

2-9-4. بهنگام سازی دانش و توازن نیروی انسانی در سازمان ………………………………………………. 37

2-10. انواع آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………………………………………….. 40

2-10-1. انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب زمان ……………………………………………………………. 40

2-10-1-1. آموزشهای کوتاه مدت تخصصی ………………………………………………………………… 40

2-10-1-2. آموزشهای بلند مدت ……………………………………………………………………………….. 41

2-10-1-3. آموزشهای ترکیبی یا میانگین ………………………………………………………………….. 41

2-1-2. انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب هدف ……………………………………………………………. 42

2-10-2-1. آموزشهای توجیهی …………………………………………………………………………………. 42

2-10-2-2. بازآموزی ……………………………………………………………………………………………….. 42

2-10-2-3. آموزشهای جبرانی …………………………………………………………………………………. 43

2-10-2-4. دانش افزایی ………………………………………………………………………………………….. 43

2-10-3. انواع آموزشهای ضمن خدمت بر حسب ماهیت ……………………………………………………….. 44

2-10-3-1. آموزشهای ویژه یا تخصصی …………………………………………………………………….. 44

2-10-3-2. آموزشهای عمومی …………………………………………………………………………………. 44

2-11. ضرورت آموزش ضمن خدمت …………………………………………………………………………………………….. 45

2-12. تهیه و تدوین برنامه عمل آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………………….. 46

2-12-1. تدوین هدفهای آموزشی ………………………………………………………………………………………… 46

2-12-1-1. تعیین هدف ها ………………………………………………………………………………………… 46

2-12-1-2. اهمیت هدف ها ……………………………………………………………………………………… 47

2-12-2. تصمیم گیری درباره محتوا و مواد آموزشی مورد نیاز دوره ………………………………………. 48

2-12-3. تصمیم گیری درباره روش اجرای دوره ……………………………………………………………………. 50

2-12-3-1. ماهیت دوره …………………………………………………………………………………………… 50

2-12-3-2. اهمیت و محتوای دوره ……………………………………………………………………………. 50

2-12-3-3. شرکت کنندگان در دوره ………………………………………………………………………… 50

2-12-3-4. حجم کلاس ها ……………………………………………………………………………………….. 50

2-12-3-5. منابع و امکانات در دسترس ……………………………………………………………………. 51

2-12-3-6. مدت زمان دوره …………………………………………………………………………………….. 51

2-12-3-7. علاقه و تمایل مدرسان …………………………………………………………………………… 51

2-12-4. تجهیزات، امکانات و منابع مورد نیاز ………………………………………………………………………. 51

2-12-4-1. تجهیزات و وسائل کمک آموزشی …………………………………………………………….. 51

2-12-4-2. امکانات و تسهیلات رفاهی …………………………………………………………………….. 52

 

2-12-4-3. امکانات و تسهیلات لازم در محیط آموزشی ……………………………………………. 52

2-12-4-4. منابع مالی …………………………………………………………………………………………….. 52

2-13. اجرای برنامه های آموزش ضمن خدمت …………………………………………………………………………….. 53

2-14. الگوهای مختلف اجرای دوره های آموزش ضمن خدمت ………………………………………………………. 54

2-14-1. الگوی سنتی …………………………………………………………………………………………………………. 54

2-14-2. الگوی گاسکی ……………………………………………………………………………………………………… 55

2-14-3. الگوی ترکیبی ……………………………………………………………………………………………………… 56

2-15. عوامل مؤثر بر استقبال از دوره های آموزشی …………………………………………………………………….. 57

2-15-1. ویژگی های کارکنان سازمان ………………………………………………………………………………….. 57

2-15-2. ثبات شغلی …………………………………………………………………………………………………………. 58

2-15-3. ماهیت شغل یا حرفه ……………………………………………………………………………………………. 58

2-15-4. عوامل مرتبت با سازمان ……………………………………………………………………………………….. 58

2-15-4-1. اندازه‏ی یک سازمان ………………………………………………………………………………. 59

2-15-4-2. فرهنگ آموزش خدمت ………………………………………………………………………….. 59

 

 

2-15-4-3. راهبرد سازمان ……………………………………………………………………………………… 59

2-15-4-4. تغییر در روش کار ………………………………………………………………………………….. 60

2-16. فرایندهای آموزش …………………………………………………………………………………………………………….. 60

2-17. بهره وری …………………………………………………………………………………………………………………………. 62

2-18. نقش انسان در بهبود بهره وری و عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی ……………………………… 63

2-19. بهره وری منابع انسانی ……………………………………………………………………………………………………… 65

2-20. عوامل مؤثر بر بهره وری نیروی انسانی ………………………………………………………………………………. 65

2-20-1. تعلیم و تربیت ………………………………………………………………………………………………………. 67

2-20-2. آموزش ………………………………………………………………………………………………………………… 68

2-20-3. تکنولوژی …………………………………………………………………………………………………………….. 69

 2-20-4. نقش مشارکت و همکاری در بهره وری …………………………………………………………………… 70

2-20-5. انگیزش ……………………………………………………………………………………………………………….. 70

2-21. رابطه بین آموزش و بهره وری ……………………………………………………………………………………………. 71

2-22. نقش آموزش نیروی انسانی بر بهره وری ……………………………………………………………………………. 73

2-23. پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………. 74

فصل سوم: روش تحقیق …………………………………………………………………………………………………………….. 78

3-1. مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 79

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...