ضمیمه 2: كلاهبرداری رایانه ای 154
نتیجه گیری 165
فهرست منابع و مأخذ 166
چکیده انگلیسی 170

چکیده :
قانون جرایم رایانه‌ای مصوب 11/11/1388 یکی از کاملترین قوانین در زمینه جرایم مربوط به فضای مجاز و رایانه‌ای می‌باشد. در این قانون، جرایم علیه محرمانگی داده ها و سیستم های رایانه‌ای و مخابراتی که شامل دسترسی غیر مجاز، شنود غیر مجاز کلاهبرداری مرتبط با رایانه و همچنین جرائم علیه عفت و اخلاف عمومی و هتک حیثیت و نشر اکاذیب و سایر جرائم جرم انگاری شده است. در دنیای امروز که از آن به عصر اطلاعات یاد می کنند، شاهد آن هستیم که با پیشرفت جهانی رایانه های شخصی و تجاری، فعالیت انسان ها در تمامی زمینه ها از حالت سنتی و دستی خارج شده است. با ظهور رایانه ها، حیاتی نو در همه عرصه های زندگی بشری ایجاد شده است. سرعت و سهولت در دسترسی به اطلاعات و مبادله وتوزیع اطلاعات در دنیای فاقد مرز، موجب پیشرفت های بسیار گردیده است. با پیشرفت تکنولوژی وعلم و دست‌یابی بشر به فناوری اطلاعات واستفاده از رایانه و پیدایش دنیای مجازی دارای پیامدهای مثبت و منفی فراوانی برای بشر به وجود آمده است. رایانه مزایایی برای بشر امروز به ارمغان آورده اما با این حال این نکته را باید پذیرفت که رایانه ها دارای جنبه منفی نیز می باشند و آن خلق یکسری اعمال مجرمانه است که تا قبل از آن امکان ارتکاب چنین جرایمی ناممکن بوده است. از جمله پیامدهای منفی آن، پیدایش جرایم رایانه‌ای بوده است. در مورد جرایم رایانه‌ای تعاریف متعددی ذکر شده است.باتصویب قانون جرایم رایانه‌ای دیگر لازم نیست قضاوت جرایم ارتکابی را با مواد قانونی قبل از تصویب قانون جرایم رایانه‌ای تطبیق دهند. چه بسا این تلاش آنها را به جایی نمی‌برد و نتیجه آن تباهی حقوق بزه دیدگان و جامعه در برابر بزهکاران می‌شد. اگر جه این قانون کاستی‌هایی دارد ولی همینکه کشور ما دارای قانونی برای جرایم رایانه‌ای شده است، جای بسی امیدواری به آینده مبارزه همیشگی با بزهکاران را دارد.

واژه های کلیدی: رایانه – داده- جرم- فیشینگ- سیستم مخابراتی – اطلاعات رایانه‌ای
مقدمه
مباحث آن مربوط به « بررسی جایگاه حقوقی جرایم رایانه ای در قوانین ایران » را در ضمن چند قسمت زیر ارائه می شود:

1-بیان موضوع:

 

جرایم رایانه ای شامل قلمرووسیعی است که هنوز مرزهای آن به راحتی قابل تعریف نمی باشد ولی در قوانین داخلی ایران تا حد زیادی این قوانین مشخص شده است. اما هدف از این تحقیق سعی در بررسی دقیق تر و رفع ابهام از برخی از جرایم رایانه ای با توجه به حساس بودن آن می پردازیم.

2-اهمیت موضوع:
قانون جرایم رایانه‌ای در ایران دارای نواقصی است از جمله اینکه جرایم رایانه‌ای به شکل مشخص قابل تفکیک نیستند گرفتن اینکه رایانه و سخت افزار ابزار وقوع جرایم رایانه‌ای هستند اما در این قوانین تنها دو شکل از انواع ضمانت اجرا و مجازات وجود دارد. لذا باید قوانین و مقررات به گونه ای باشد که مورد توافق جوامع داخلی و حقوقی کیفری باشد. اینکه قوانین موجود قابلیت مقابله با جرایم اینترنتی را ندارد و چهار چوب امنیت و بخشی از آن هنوز در مراحل ابتدایی است علی الخصوص در ایران دارای کاستی هایی است اگر چه اکنون مشکل ساز نیستند اما با روند کنونی افزایش استفاده از شبکه و گسترش ابعاد کاربردی آن باید برای شرایط آینده آمادگی و برنامه ریزی کرد.

تعداد صفحه :174

قیمت : 14700تومان

این مطلب را هم بخوانید :https://urlscan.io/result/3099395c-aef9-4ecb-bf4e-c0c146aa6c53/
 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...