دانلود پایان نامه ارشد:اثر تردد اسکیدر و شیب طولی مسیر چوبکشی بر هدررفت خاک |
مقدمه و کلیات
1-1 مقدمه
كشور ایران علیرغم وسعت زیاد در زمره كشورهای كم جنگل دنیا محسوب می شود و امروزه بخشی از نیاز چوبی خود را از طریق واردات تأمین می نماید. تنها بخش كوچكی از این سرزمین (جنگل های شمال) پوشیده از جنگل های تجاری بوده كه قسمتی از نیازهای چوبی كشور توسط این جنگلها برآورده میشود. تقریبا” تمامی گردهبینههای بهرهبرداری شده توسط چوبكشهای زمینی[1] از عرصههای جنگلی شمال كشور خارج میشوند. در واقع میتوان گفت چوبكشی زمینی معمولترین روش مورد استفاده برای خروج چوب است (Wasterlund and Hassan, 1995).
چوبكشها ماشینآلات سنگینی هستند كه تردد آنها در مسیرهای چوبكشی جنگل الزاما” پیامدها و عوارض نامطلوبی به همراه دارد. كوبیدگی[2] خاك نخستین پیامد تردد اسكیدرها میباشد (Johns et al., 1999; Pinard et al., 2000; Lacey and Ryan, 2000; Defossez and Richard, 2002; Buckley et al., 2003; Gondard et al., 2003; Godefroid and Koedam, 2004; Hamza and Andersson, 2005;) كه به واسطه وزن ماشین با بار، لرزش موتور و بكسباد چرخها، خاك مسیرهای چوبكشی را به عنوان جسم ضعیف متراكم مینمایند و موجب كاهش نفوذپذیری[3] آب و هوا در خاك (Malmer and Grip, 1990; Gysi et al., 1999; Grigal, 2000) و افزایش روانآب[4] (Braunack, 1986; Croke et al., 1999; Buckley et al., 2003) میگردند. همچنین در اثر تردد اسكیدرها در مسیرهای چوبكشی كه عملا” هیچ گونه عملیات تثبیت یا روسازی در آنها صورت نگرفته است موجب ایجاد شیار[5] (Quesnel and Curran., 2000; MacDonald et al., 2001; Eliasson, 2005) و جابجایی[6] خاك (Woodward, 1996; Trautner and Arvidsson, 2003) میگردند. رواناب حاصل از بارش در شیارهای مسیرهای چوبكشی جاری میشود و فرسایش[7] خاك را تشدید مینماید (Xu et al., 2000; Rapp et al., 2001; Hartanto et al., 2003; Nugent et al; 2003) از آنجایی كه خاك مسیرها در اثر تردد دست خورده و جابجا میشوند و پوشش محافظ سطحی خاك از بین میرود فرسایش خاك در مسیرهای چوبكشی به مراتب بیش از عرصههای دست نخورده میباشد (Woodward, 1996; Croke et al., 1999). میزان كوبیدگی، جابجایی و فرسایش خاك به نوع ماشین چوبكشی بستگی دارند (Ayers, 1994) و در شرایط یكسان محیطی و كاری، میزان خسارت ماشینآلات مختلف یكسان نیست. از این رو لازم است ماشینآلات مختلف از نظر میزان خساراتی كه به جنگل وارد مینمایند، مورد ارزیابی قرار گیرند و شرایط مناسب و بحرانی هر ماشین تعیین گردد. از نتایج حاصله میتوان در تخصیص بهینه ماشینآلات با هدف كاهش میزان خسارت وارده استفاده نموده و معیار فعلی انتخاب و خرید ماشینآلات جدید چوبكشی یعنی كاهش هزینههای تولید ماشین به كاهش هزینههای تولید ماشین و كاستن خسارت به عرصه را ارتقا داد. وسعت و شدت اثرات چوبكشی تحت تاثیر عواملی چون نوع ماشین، نوع عملیات (برش یكسره یا برش گزینشی)، تعداد تردد، توپوگرافی منطقه، رطوبت خاك[8] حین عملیات و طراحی مسیر چوبكشی قرار دارد (Laffan et al., 2001; Kolka and Smidt, 2004; Demir et al., 2007). این تحقیق به ارزیابی یك نوع اسكیدر رایج كشور (HSM904) از نظر خسارات وارده به مسیر چوبكشی در شرایط مختلف تردد (تعداد) و شیب طولی مسیر چوبكشی می پردازد و تلاش مینماید كه تاثیر این عوامل و كاربری اسكیدر را از نظر خسارات وارده تعیین نماید.
تحقیق حاضر سعی دارد با در نظر گرفتن روند تدریجی تغییرات در كوبیدگی، شیاری شدن، جابجایی عمودی، تولید رواناب و هدررفت خاك[9] و تعیین سطح آستانه كوبیدگی مسیرهای اسكیدررو در ترددها و شیبهای طولی مختلف مسیر چوبكشی به سؤالات اساسی زیر پاسخ دهد:
1- تراكم خاك با شیب طولی مسیر و تعداد تردد چه ارتباطی دارد؟
2- وضعیت و میزان فرسایش ناشی از ماشین در شیبها و ترددهای مختلف چگونه است؟
3- چه ارتباطی بین عمق شیار با شیب طولی و تعداد تردد وجود دارد؟
4- روند کاهش رطوبت خاک در ترددها و شیبهای مختلف چگونه است؟
این مطلب را هم بخوانید :
5- وضعیت كلی تخریب خاك[10] در مسیرهای چوبكشی چگونه است؟
بر همین اساس، فرضیههایی كه این تحقیق در پی رد یا اثبات آنهاست، به شرح زیر میباشند:
1- میزان كوبیدگی خاك در شیب های طولی مختلف تفاوت معنیداری ندارد.
2- اختلاف فرسایش خاك ایجاد شده در شیبهای طولی و ترددهای متفاوت معنیدار است.
3- عمق شیار ایجاد شده در شیبها و ترددهای مختلف یكسان نیست.
4- اختلاف میزان رطوبت خاک در شیبها و ترددهای مختلف معنی دار است.
5- وضعیت كلی تخریب خاك در كلیه مسیرهای چوبكشی بسیار شدید میباشد.
1-2 كلیات
تخریب خاك به هر گونه تغییر در خصوصیات خاك گفته میشود كه سبب كاهش تولید شده و میتواند به عنوان شاخصی از اثرات زیست محیطی مطرح گردد (Quesnel and Curran, 2000). به عبارت دیگر تخریب خاك شامل كوبیدگی خاك (Buckley et al., 2003)، جابجایی لایه لاشبرگ (Demir et al., 2007)، تركیب لایه لاشبرگ با خاك سطحی (Makineci et al., 2007)، جابجایی خاك سطحی (Arvidsson et al., 2001)، شیاری شدن (Eliasson., 2005)، فرسایش و تغییرات هیدرولوژی دامنه میباشد (Rab, 1994). تحقیقات در زمینه تخریب خاك جنگل از سالها پیش آغاز و با توجه به اهمیت موضوع تا كنون نیز ادامه دارد.
1-2-1 كوبیدگی
كوبیدگی به عنوان نخستین پیامد تردد اسکیدرها فرایندی است كه در آن ذرات خاك در پاسخ به نیروی اعمال شده وضعیت ترتیبی جدیدی[11] به خود میگیرند (Rab et al., 2005) و یا كاهش حجم خلل و فرج[12] جرم معینی از خاك موجب افزایش وزن مخصوص ظاهری[13] خاك میگردد (Webb, 2002). فشار مورد نیاز برای كوبیدگی ممكن است از بارندگی، رشد ریشه گیاهان، تردد انسان و دام و نیز وزن پوشش گیاهی و خود خاك نشأت گیرد (Greacen and Sands, 1980). به هر حال نیروی اصلی ایجاد كننده كوبیدگی در خاكهای جنگلی ماشینآلات مورد استفاده در مدیریت و بهرهبرداری همانند اسكیدرهای چرخ زنجیری[14] وچرخ لاستیكی[15] هستند (Greacen and Sands, 1980). ماشینآلات سه نیروی اصلی كوبیدگی شامل نیروی عمودی وارد از طرف بار دینامیك چرخها، تنش برشی[16] از طرف بكسباد[17] چرخها و لرزش[18] چرخها از طریق موتور به خاك وارد میكنند (Kozlowski, 1999).
خاك تشكیل شده از ذرات جامد و حفراتی كه با آب یا هوا پر شدهاند، افزایش وزن مخصوص مجموع تخلخل خاك را كاهش میدهد. حفرات موجود در خاك دارای اندازه و ابعاد متنوع هستند كه اصولاً به وسیله بافت و ساختار خاك تعیین میشوند (Webb, 2002). در طول فرایند كوبیدگی حفرات بزرگ خاك در مقایسه با حفرات ریزتر بیشتر مستعد تخریب هستند، از اینرو كوبیدگی بیشتر بر تخلخلهای بزرگ خاك تاثیر میگذارد (Yavuzcan et al., 2005). تخلخلهای بزرگ نقش مهمتری در نگهداشت آب و هوا ایفا میكنند. علاوه بر این شرایط مطللوبی برای گسترش ریشه و رشد گیاهان و جانوران خاك ایجاد میكند (Greacen and Sands, 1980). در پی كاهش تخلخلهای بزرگ در اثر كوبیدگی حركت آب و هوا در خاك كاهش یافته و محدودیتهای فیزیكی در مقابل نفوذ ریشهها ایجاد میشود (Trautner and Arvidsson, 2003).
1-2-2 جابجایی
طبق تعریف جابجایی عبارت از هر حرکت فیزیکی مواد خاکی ناشی از تردد تجهیزات چوبکشی و حرکت تنهها است. جابجایی شامل برداشت خاک به وسیله تجهیزات، تایرها، تنهها و بی حفاظ ماندن مواد زیر سطحی است (Quesnel and Curran, 2000) منظور از جابجایی در اینجا حرکت مواد خاکی در اثر فرسایش نیست. جابجایی به همراه کوبیدگی دو تخریب عمده خاکهای جنگلی هستند (Tan et al., 2005). عوامل اصلی تعیین کننده جابجایی خاک شامل شیب، وضعیت دامنه، نوع و کیفیت روش چوبکشی مورد استفاده در چوبکشی زمینی میباشد (Williamson and Neilsen, 2003).
1-2-3 شیاری شدن[19]
بنا به تعریف کانال ایجاد شده به طول حداقل 2 متر و عمق حداقل 5 سانتیمتر در زیر چرخ ماشینآلات چوبکشی است (MacDonald et al., 2001). شیاری شدن عموماً در ظرفیتهای رطوبتی بالا و در ترکیب با کوبیدگی اتفاق میافتد (Pöyry, 1992). شیار ایجاد شده سبب قطع زهکش زیر سطحی (Aust et al., 1993) شده و به واسطه ایجاد کانال و كاهش نفوذپذیری در بستر به علت كوبیدگی، رواناب افزایش یافته و در نهایت سبب فرسایش خاک میشود (Pöyry, 1992). از دیگر اثرات شیاری شدن وارد شدن صدمات فیزیكی به سیستم ریشه ای موجود است كه میتواند برای درختان باقی مانده در عرصه مضر باشد. این وضعیت بیشتر گونههایی كه از طریق ریشه جوش تكثیر میكنند زیان آور میباشد (Pöyry, 1992).
1-2-4 فرسایش
جدا شدن لایه سطحی زمین بوسیله نیروهای اعمال شده توسط آب، باد و یخ میباشد، که میزان آن در اثر فعالیتهای انسانی به سرعت افزایش مییابد (Rab et al., 2005). یکی از مهمترین عوامل تسریع کننده میزان فرسایش در جنگل، بهرهبرداری و عملیات چوبکشی است (Croke et al., 2001). درجه فرسایش در عرصههای جنگلی به فاکتورهایی چون نوع و کیفیت روش اعمال شده (Rab et al., 2005)، طول دامنه، شیب، میزان بارندگی، شدت و استمرار بارندگی، نفوذپذیری (Grigal, 2000)، تاج پوشش، تراکم نهال و عمق لاشبرگ بستگی دارد (Hartanto et al., 2003).
جابجایی تنها در زمان چوبکشی اتفاق افتاده حال آن که فرسایش میتواند در طول چوبکشی و یا زمانی غیر از آن نیز به وقوع بپیوندد. فرسایش سبب تأثیرات زیانآور در درون و بیرون از عرصه میشود. تأثیرات درون عرصهای شامل کاهش حاصلخیزی[20] در نتیجه هدررفت عناصر غذایی، مواد آلی، خاک معدنی و بیرون افتادگی خاک زیر سطحی نامطلوب است (Grigal, 2000; Hartanto et al., 2003). تأثیرات بیرون عرصهایی آن نیز شامل کاهش کیفیت آب، افزایش تولید رسوب و اثرات منفی روی رودخانه است (Greacen and Sands, 1980). به طور کلی در حین عملیات چوبکشی و بهرهبرداری بهدلیل کاهش میزان نفوذپذیری (Pöyry, 1992; Carter and McDonald, 1996) میزان رواناب و به دنبال آن میزان فرسایش و هدررفت خاک نیز افزایش مییابد (Greacen and Sands, 1980).
تعداد صفحه : 84
قیمت : 14700تومان
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 12:22:00 ق.ظ ]
|