1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن…………………………………………..3

1-4 سوالات و فرضیه های تحقیق ……………………………………………………………..3

  • سوالات تحقیق ……………………………………………………………………………..3
  • فرصیه های تحقیق ………………………………………………………………………..4

1-5 مدل تحقیق ………………………………………………………………………………………4

1-6 واژه های کلیدی ………………………………………………………………………………5

1-7 روش تحقیق ……………………………………………………………………………………5

1-8 محدودیت ها و مشکلات تحقیق ……………………………………………………….5

فصل دوم : مطالعات نظری

مقدمه …………………………………………………………………………………………………….7

2-1  تاریخچه آغاز به کار گیری رسانه های نوین به مثابه ابزار بیان هنری ………8

2-2 پایه گذاری اجرا……………………………………………………………………………….10

2-3 جنسیت و اجرای رسانه ای ……………………………………………………………….11

2-4 تعریف نوین رسانه ها…………………………………………………………………….14

2-5 تاریخچه رسانه های نوین به مثابه ابزار بیان هنری………………………………16

–    هنر مفهومی ……………………………………………………………………………..17

  • هنر جدید ……………………………………………………………………………….20
  • هنر چیدمان……………………………………………………………………………..22
  • هنر اجرا………………………………………………………………………………….28
  • هنر ویدیویی …………………………………………………………………………..53
  • هنرهای چند رسانه ای………………………………………………………………61
  • هنر اینترنتی……………………………………………………………………………..63

2-6 چگونگی تاثیر هنرهای رسانه ای بر نقش مخاطب……………………………65

  • رسانه های جدید و آینده ی مخاطب رسانه ای…………………………..67
  • پایان مخاطب………………………………………………………………………….68

2-7 پیشینه تحقیق …………………………………………………………………………….71

فصل سوم : روش شناسایی تحقیق ………………………………………72

مقدمه……………………………………………………………………………………………….73

3-1 روش تحقیق………………………………………………………………………………74

3-2 زندگینامه ها

– رزیتا شرف جهان ……………………………………………………………………..74

– ندا رضوی پور………………………………………………………………………….79

 

– بیتا فیاضی………………………………………………………………………………..90

3-3 پرسش های مطرح شده از هنرمندان……………………………………………98

3-4 پاسخ هنرمندان به پرسش ها …………………………………………………….100

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

مقدمه…………………………………………………………………………………………….128

4-1 بررسی وجوه تشابه و تفاوت هنرمندان در برخورد با رسانه های نوین128

فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادها

5-1نتیجه گیری …………………………………………………………………………….134

تصاویر ………………………………………………………………………………………138

فهرست منابع و ماخذ ……………………………………………………………..151

کتابشناسی…………………………………………………………………………………153

 

فصل اول : کلیات طرح

1-1 بیان مسئله

نزدیک به دو دهه است که زنان ایرانی در همه ی عرصه های هنری ، حضوری فعال و چشمگیر دارند ، میدان هنرهای رسانه ای اما عرصه ایست بی رحم. در جهت پرکردن جای خالی حضور درخشان تنی چند از این هنرمندان زن این مرز و بوم در راستای معرفی هر چه بیشتر و بهتر و همچنین ارزیابی چگونگی برخورد ایشان در رابطه با خلق آثاری عجین در روح زمان که خصوصیت بدون شک بارز در آثار این هنرمندان است، تحقیق و تفحص در این رابطه لازم و همچنین آشنایی با نوع برخورد و دیدگاه و چگونگی روند شکل گیری یک اثر از دیدگاه هنرمندانی که جای خود را در این جامعه و همچنین در عرصه های بین المللی تثبیت کرده و درخشیده اند، برای هنرمندانی که به تازگی پای به این ورطه گزارده اند، ارزشمند و کار آمد پیش بینی می شود. معدود اند زنانی که در این حوزه درخشیده اند و معدود اند مطالعاتی که در زمینه ی معرفی این هنرمندان صورت گرفته باشد. بدیهیست در این رساله مجال پرداختن و مطالعه ی فعالیت های تمامی هنرمندان زن معاصر ایرانی نخواهد بود و روشن است که تعداد زنان هنرمند ایرانی که شایسته ی بررسی و تحلیل شدن را دارا باشند متناسب با حجم این رساله نیست، بنابراین در این رساله تلاش می شود با بررسی عمومی حضور زن ایرانی در هنر معاصر به ویژگی های هنری سه تن از برجسته ترین هنرمندان زن ایرانی : رزیتا شرف جهان، بیتا فیاضی، ندا رضوی پور، پرداخته شود. در این راستا ضمن بررسی دوران ارتباطات، به ویژگی های خاص ابزار بیان نوین ( هنر ویدیویی[1]  ، هنر اینستالیشن[2] ، هنر اجرا یا پرفورمنس[3] ، هنر اینترنتی[4] ، هنر دیجیتالی[5] و … ) و مختصات خلاقیت های نوین ، پرداخته می شود و شرایط قرار گرفتن هنرمندان زن ایرانی در این ورطه ، مورد مطالعه ، تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت.

  1-2 هدف های تحقیق:

از آنجایی که به رسانه های نوین و چگونگی کاربرد آن در عرصه های هنری در ایران کمتر پرداخته شده است در حالی که در هنر معاصر دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار است و همچنین بکارگیری این رسانه ها به عنوان ابزار بیان و نمایاننده ی ایده های هنرمندان در جامعه ی کنونی ایران نیز با سرعت قابل ملاحظه ای در حال افزایش است، ضرورت پرداختن و شرح و وصف این روند در زمان معاصر غیر قابل انکار تصور می شود. به دلیل محدود بودن پژوهش های میدانی در رابطه با زنان ایرانی و همچنین حجم محدود این رساله، اینجانب سه تن از زنان برجسته ای که در این تقسیم بندی جای می گیرند انتخاب و معرفی کرده ام و با تحلیل آثارشان و مصاحبه  هایی که صورت گرفته است، صفحه ی نا نوشته ای از تاریخ هنر معاصر ایران را به تحریر در می آورم.

1-3 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن:

در این رساله تلاش می شود نکات نا نوشته و ناگفته ای از تاریخ معاصر هنر ایران بررسی شود تا ضمن روشن کردن وجوه برجسته و راهکارهای اعمال شده توسط هنرمندان ، به تئوری های موجود در راستای پیشنهاد ها و چاره اندیشی های  هنری پرداخته شود. در راستای دستیابی به این هدف و برداشت و معرفی هر چه نزدیکتر به واقعیت، مطالب این رساله با استناد بر مصاحبه ها و توضیحاتی که این هنرمندان شخصا ارائه می دهند، خواهد بود تا از هر گونه برداشت غیر واقعی در رابطه با این موضوع اجتناب شود. هدف این رساله در عین حال بررسی خلاقیت های نوین نیمی از جامعه ی ایران یعنی” زنان” است، بطوری که تنی چند از این جامعه از زبان خود و با دنیای خود به وصف آن می پردازند.

این مطلب را هم بخوانید :

 

1-4 سوالات و فرضیه های تحقیق

  • سوالات تحقیق
  • آیا رویکردهای نوین رسانه ای در آثار زنان ایرانی دارای گرایشات فمینیستی است؟
  • انتخاب رسانه های نوین به عللی چون از کارافتادگی رسانه های پیشین و یا به علت هم گام شدن با دیگر جوامع هنری در سراسر دنیا، بوده است؟
  • آیا به کار گیری رسانه های نوین از سوی هنرمندان معاصر اجتناب ناپذیر است؟

– فرضیه های تحقیق

–     بنا بر جریاناتی که در سرار دنیا در این زمینه مشاهده می شود و همچنین تجربیاتی که در گذشته توسط هنرمندان به اجرا در آمده است، می توان چنین تخمین زد که این برخورد ها می توانند از گرایش های فمینیستی متاثر باشند.

–      استفاده از رسانه های نوین به عنوان دستاورد های نوین جامعه ی صنعتی، گزینه های بسیاری را در زمینه های مختلف به هنرمندان ارائه می کند اما این مهم به این معنا نمی تواند باشد که استفاده از آنها به عنوان نفی سایرین خواهد بود. به طور مثال بدیهی است که استفاده از رنگ و بوم به مفهوم نفی عکاسی نیست تنها برخوردی متفاوت در راستای خلاقیت است.

–      آشنایی با رسانه های نوین را می توان همتای سواد آموزی  در اعصار گذشته دانست. چرا که این رسانه ها نقشی بسیار مهم در زندگی انسان معاصر بازی می کند و عدم آشنایی با این پدیده می تواند به معنای بی سوادی در عصر حاضر تلقی شود. هنرمند به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین اقشار جامعه موظف است در بالا بردن هر چه بیشتر سطح سواد خود کوشا باشد تا به بالاترین کیفیت موفق به ایفای نقش خود شود.

1-5 مدل تحقیق:

در این تحقیق تلاش بر این است که در ابتدا به کلیات بکارگیری رسانه های نوین در عرصه های بین المللی و چگونگی جایگزینی این رسانه ها به عنوان ابزار بیان در گستره ی دنیای هنر و سپس به  مختصات حضور رسانه های نوین در عرصه ی خلاقیت های نوین زن هنرمند ایرانی  پرداخته و به نقاط اشتراک و افتراق در حوزه ی خلاقیت های این هنرمندان پرداخته شود.

1-6 تعاریف عملیاتی متغیر ها و واژه های کلیدی:

هنر جدید، رسانه های نوین، هنر مفهومی، هنر اجرا، هنر چیدمان، هنر ویدئو، هنر زمینی، هنر اینترنتی

1-7  روش تحقیق:

بنابر عنوان و موضوع انتخاب شده که مبنی بر رویکرد های نوین رسانه ای تنی چند از هنرمندان معاصر زن ایرانی است، لذا لازم دیده می شود که علاوه بر مطالعه ی مکتوبات، نقد ها و شرح و توصیفاتی که در رابطه با این هنرمندان، در گذشته صورت گرفته است، به انجام مصاحبه هایی حضوری و مستقیم با این هنرمندان نیز پرداخته شود. این مصاحبه ها و گفتگو ها با همکاری این هنرمندان صورت گرفته و در ارائه ی مطالبی هر چه موثق تر و نزدیکتر به واقعیت به این رساله یاری رسانده اند.

بنابراین این تحقیق به صورت کتابخانه ای و میدانی و مصاحبه ای به انجام رسیده است. روش اجرای این تحقیق، تحلیل تطبیقی و توصیفی- تحلیلی در نظر گرفته شده است.

1-8 محدودیت ها و مشکلات تحقیق :

همانطور که از عنوان تحقیق بر می آید، رویکرد های نوین رسانه ای در زمان معاصر مورد بررسی است، لذا به علت معاصریت این امر منابع مکتوب در این زمینه در دسترس نبوده و یا در محدوده ی مقالاتی پراکنده و نقد هایی کوتاه می باشد. بنابراین مطالب ارائه شده ای که از منابع مکتوب و کتب مرجع استخراج شده اند، بسیار محدود و با جستجوی بسیار صورت گرفته اند. بدیهی است که اینگونه تحقیقات با این دسته عناوین که حاکی از رویکرد های معاصر هستند، فاقد پیشینه ی وسیع بوده و همانطور که از واژه ی معاصر بر می آید ریشه ای در تاریخ و یا مطالعاتی با گستره ی وسیع نداشته و انجام تحقیقاتی همچون رساله ی پیش رو، در جهت پر کردن فضاهای خالی در رابطه با این موضوعات می باشد. باشد که توسط این تحقیق، برگی به این تاریخچه ی در دست تدوین، افزوده شود.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...