دانلود پایان نامه ارشد:دوره ی حشمونائیان و تأثیر آن بر شکل گیری فرقه های یهودی |
نتیجهگیری.. 84
الف) منابع فارسی و عربی.. 87
ب) منابع انگلیسی.. 88
چكیده
جنبش مكابیان حركتی بود كه یهودیان، با غلبه بر پادشاهان سلوکی ـجانشینان اسکندر کبیرـ در یهودیه پدید آوردند. اسكندر در پی گسترش فرهنگ یونانی در تمام نقاط سرزمینهای تحت سیطرهی خود بود. ازاینرو، همزمان با فتوحات سرزمینهایی مانند ایران، آسیای صغیر، هندوستان، سوریه و مصر به ترویج فرهنگ یونان اقدام كرد. بعد از اسکندر، یکی از جانشینان وی به نام آنتیوخوس چهارم، تلاش کرد تا علاوه بر رواج فرهنگ یونانی در میان یهودیان سرزمین یهودیه، دین و خدایان یونانی را نیز جایگزین خدای یهوه کند. در این فرآیند،گروهی از یهودیان، برای جلوگیری از تهاجم دین و خدایان یونان بر عقاید و اندیشههای دینی قوم یهود،به پاخاستند.
در این رساله، هدف، بررسی جوانب و دیدگاههای مختلف این جنبش یهودیان و تأثیر و تأثرهایی که در بین یهودیان گذاشت، است. گروهی از یهودیان به نام «حسیدیم» که در مقابل این تهاجم قیام كرده بودند، تا زمان پیروزی یهودای مكابی، از این شورش حمایت کردند. خاندان مكابی، شامل متتیای كاهن و پسرانش یوحنا، یهودای مكابی، الیعازار، یوناتان و شمعون بود. آنان در برابر حاكمان ستمگر سلوكی، كه دین و آیین یونانی را ترویج میكردند، مقاومت یهودیان را رهبری كردند. قیام یهودیان منجر به استقلال یهودیان شد. سالهای 142 ق.م تا 63 ق.م، دوران استقلال یهود، دوره مكابیان نام دارد.
در این دوره، فرقههای متعددی به وجود آمدند از جمله مهمترین آنها دو فرقه فریسیان و صدوقیان بود. جنگ و نزاع بین این دو گروه، حكومت تقریباً100ساله مكابیان را تضعیف و زمینه را برای سلطه رومیان مساعد كرد. سرانجام یكی از سرداران رومی به نام «پمپئی» بخشی از سوریه را در سال 63 ق.م از حاكمیت مكابیان درآورد.
كلید واژهها: دورهی پسا تبعید، مجمع کبیر، سنهدرین، حشمونائیان، حسیدیم، فریسیان، صدوقیان و مسیحاباوری.
مقدمه
این رساله، تحت عنوان دورهای خاص در یهودیت به نام دورهی حشمونائیان و تأثیری که این دوره بر شکلگیری فرقههای یهودی گذاشت، میباشد. سلسلهی حشمونائیان در حدود سال 167ق.م در شهر مودین در نزدیکی اورشلیم پایهریزی شد و تا حدود 63 ق.م دوام داشت.
تبیین موضوع
یهودیان در بخش اعظمی از تاریخ طولانی خود، تحت سلطهی حاکمان بیگانه زندگی میکردند و هرگز علیه هیچ پادشاهی، شورش به معنای جدی نداشتند. سکوت قوم در برابر این حاکمان، هم دلیل دینی داشت و هم سیاسی. به لحاظ دینی، انبیا، آنها را از این کار منع میکردند و قوم معتقد بودند شورش علیه پادشاه، شورش علیه خداست و این شورش را نقض حکم خداوند میدانستند. یهودیه، سرزمین ضعیف و کوچکی بود و یهودیان قدرت مقابله با هیچ نیروی مافوق خود را نداشتند.
ولی این سکوت تا زمانی میتوانست ادامه داشته باشد که آزادی دینی یهودیان مختل نشود. در نیمهی قرن دوم قبل از میلاد، یهودیان به رهبری متتیای مکابی، شورشی بر ضد پادشاه سلوکی به راه انداختند. نتیجهی این شورش این بود که یهودیان دوباره آزدی دینیشان را به دست آوردند. از آنجاییکه، سران این شورش، خودشان کاهن بودند، بعد از دستیابی به استقلال و پیروزی، و برای اولین بار، کهانت و پادشاهی را در یک نفر جمع کردند.
دورهی مکابی یا حشمونائی از دورههای مهم یهودیت باستان، هم به لحاظ سیاسی و هم دینی است. به لحاظ سیاسی، شاهد تحولی عظیم در زندگی یهودیان ساکن یهودیه هستیم که برخورد و مواجههی یهودیان با حاکمان بیگانه از جمله امپراطوری عظیم اسکندر کبیر، بطلمیوسیها و سلوکیها را تحت تأثیر خود قرار داد. به لحاظ دینی نیز، این انقلاب، در بین طوائف یهودی، باعث ایجاد اختلافها و افکار و عقاید جدیدی شد که مهمترین آنها ایجاد فرقههایی در بین یهودیان بود.
بانیان این شورش، دلیل این انقلاب خود را دفاع از دین و آیین یهودیت اعلام کردند. ولی، اهدافی که بعدها، اعضای این خاندان دنبال کردند، صحت این ادعا را اثبات نکرد.
این مطلب را هم بخوانید :
تعداد صفحه : 99
قیمت : 14700تومان
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1399-07-02] [ 03:20:00 ق.ظ ]
|