دانلود پایان نامه ارشد:شناسایی مشخصات فیزیکی (بافت، وزن مخصوص، رطوبت) و شیمیائی خاک در منطقه دارابکلا-مازندران |
نوع خاک، مبدا ژئولوژیکی و وقوع تنشهایی مانند مسمومیت، هجوم انگل ها، پای کوبی و فشرده شدن خاک متفاوت میباشد (والتر[5] ، 1973).
1-5-2- جادههای جنگلی
جادههای جنگلی یكی از مهمترین مجراهای پراكنش گونههای بومی بیگانه و مهاجم در جنگل بشمار میروند (حسینی و همكاران، 1387؛ شاهنظری، 1385). جادهها بعنوان شاهرگهای حیاتی یک جامعه و نیز بعنوان مورد بسیار مهمی در مدیریت حفظ منظر محسوب میگردند و در صورت عدم توسعه و گسترش آنها، حیات و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه مختل خواهد شد (نکویی مهر و همکاران، 1385؛ بدراقی، 1387 ؛ لوگو[6]، 2000). احداث جاده اثرات منفی زیست- محیطی از جمله كاهش سطح جنگل در میكروكلیما، تخریب زهكشی طبیعی، تخریب خاك و رسوب آب رودخانهای و تغییر رژیم نوری، اسیدیته، رطوبت و غیره را در پی دارد (ایگان و همكاران[7]، 1998 ؛ وینكترام و همكاران[8]، 2007؛ كریم و ملك[9]، 2008)، اما جاده جنگلی، تنها راه دسترسی به جنگل و استفاده بهینه از مواهب آن میباشد (ساریخانی، 1380). از طرفی جاده عاملی برای ارتباط درست با طبیعت است که اثرات منفی آن را می توان با یک طراحی مناسب به اثرات مثبت تبدیل نمود. در اثر ساخت جادهها، خاک منطقه زیر و رو شده و تغییرات فیزیکی و شیمیایی قابل توجهی در آن بوجود می آید که منجر به ایجاد شرایط رویشگاهی خاص در منطقه میشود (ثابتی، 1373). علاوه براین، با ساخت جادههای جنگلی، نور بیشتری نیز وارد توده جنگلی شده و سبب رویش گونههای نورپسند و سریعالرشد نظیر توسکا، تمشک، کلهو و … در حاشیه جادهها میشود (شاهنظری، 1385؛ جانسون و همکاران[10]، 1975 ؛ لامونت و همکاران[11]، a 1994 ؛ پارندیس و جونز، 2000). درختان حاشیه جادهها در اثر برخورداری از نور اغلب افزایش رشد دارند. عرض جاده هم در این تغییرات تاثیرگذار میباشد (شاهنظری، 1385 ). درختان در محیط باز زیتوده بیشتری تولید میکنند و حجم درختانی که بصورت تودهای زیست میکنند کمتر از درختانی است که در محیط باز به تنهایی رشد میکنند (مصدق، 1375 )، درحالی که به دلیل اختصاص یافتن سطحی از رویشگاه تعدادی از درختان قطع شده و مقداری از توان تولیدی کاهش مییابد (فورنیس و همکاران[12]، 1991). تاثیرگذاری بومشناختی ناشی از ساخت جاده در سطحی بیشتر از عرض جاده جنگلی به وقوع میپیوندد (فورنیس و همکاران، 1991 ؛ فورمن و دبلینگر[13] ، 2000)، این احتمال وجود دارد كه بدلیل زیر و رو شدن خاك و فراوانی ازت و همچنین ایجاد آرایشی پیوسته از حفرات در امتداد راههای جنگلی و در نتیجه افزایش تعداد برگهای درختان و توانایی فتوسنتز، تا حدودی تنوع زیستی اندازه و ابعاد درختان و موجودی حجمی تودههای جنگلی اطراف جاده افزایش یافته و بدین ترتیب بخشی از كاهش توان تولیدی رویشگاه (در اثر احداث جاده) بسته به جهت دامنه و گونههای مختلف درختی جبران میشود. درحقیقت جهت جغرافیایی و شیب دامنه با تاثیری كه بر مشخصات بومشناختی منطقه (خصوصیات خاک و اقلیم) موجب ایجاد تنوع در گونههای درختی و تغییر تراكم و بیوماس آنها میشود (ساكایی[14] و همكاران، 2003). شبكه جادههای جنگلی از عوامل مهم تقسیمبندی جنگل به سریها، پارسلها و از امور مقدماتی تهیه طرحهای جنگلداری بشمار میرود. با توجه به مراتب فوق، در صورتیکه مدیریت و بهرهبرداری اصولی از جنگل با آیندهنگریهای لازم همراه باشد، لذا احداث جادههای جنگلی از اولویت و اهمیت ویژهای برخوردار میگردد (ساریخانی، 1380). راههای جنگلی را باید در قالب طرحهای جنگلداری و برنامههای جنگلشناسی و متناسب با روش بهرهبرداری از جنگل و مدیریت سر زمین، بعنوان عضو یا وسیله ارایه دهنده خدمات منظور نمود (ساریخانی، 1378).
1-5-2-1 ضرورت احداث جادههای جنگلی
ضرورت احداث جادههای جنگلی به طور خلاصه شامل حفاظت موثر از جنگل، امكان دخالتهای عملی مدیریتی در امر پرورش و جوانسازی جنگل، توسعه جنگل وجنگلداری، اكوتوریسم، به حداكثر رساندن ارزش افزوده تولیدات و جلوگیری از ضایعات محصولات جنگلی و نگه داشتن اكوسیستم و به حداقل رساندن تخریب میباشد (ساریخانی 1380).
1-5-2-2 انواع جادههای جنگلی:
جادههای جنگلی به دو دسته جادههای اصلی جنگلی و جادههای فرعی جنگلی تقسیم میشوند. جادههای اصلی جنگلی خود به سه دسته تقسیم میشوند:
_ جاده اصلی جنگلی درجه یك: این جادهها اتصال حوزههای آبخیز به جادههای اصلی و فرعی عامالمنفعه را فراهم میكند. عرض این جادهها 5/5 متر میباشد. این نوع جاده پر ترافیكترین نوع جادههای جنگلی است كه میتواند براحتی تا میزان 20000 وسیله نقلیه در سال را تحمل نمایند و در تمام طول سال قابل عبور و مرور میباشند. تناژ قابل تحمل بر روی این جاده 40 تن میباشد (ساریخانی 1380).
_ جاده درجه دو جنگلی: این جادهها یك طرفه بوده و داخل سری ایجاد ارتباط نموده گاهی هم سریهای مختلف را به یكدیگر مرتبط مینمایند. عرض این جادهها 5/4متر میباشد میزان حجم ترافیك قابل تحمل این جادهها بیش از 10000 و كمتر از 20000 در سال میباشد و در تمام فصول سال مگر در شرایط نامناسب قابل استفاده میباشد. تناژ قابل تحمل بر روی آن 30 تن میباشد (ساریخانی 1380).
_ جاده درجه سه جنگلی: این جادهها به جادههای شبكهبندی نیز معروف هستند و یكبانده اند. میزان حجم ترافیك قابل تحمل در این جاده حدوداً تا 10000 وسیله نقلیه در سال میباشد. در این جاده در شرایط مناسب در تمام فصول سال باز است و تناژ قابل تحمل بر روی این جاده 25 تن میباشد (ساریخانی 1380).
1-5-3- مشخصات گیاهشناسی درخت توسكا
این مطلب را هم بخوانید :
توسکای ییلاقی (Alnus subcordata) یکی از گونههایی است که معمولا بعنوان گونه پیشگام آغاز کننده توالی ثانویه عمده در مناطق باز و اطراف جادهها و روی خاکهای واریزهای میروید و از طریق تثبیت ازت بتدریج شرایط را برای حضور سایر گونهها در مراحل بعدی توالی فراهم میسازد (ثابتی، 1373 ؛ زارع و حبشی، 1378؛ حسینی و جلیلوند 2007). این گونه در اثر رقابت نوری بهترین هرس طبیعی را در قیاس با سایر گونهها انجام داده و سبب افزایش طول تنه بدون شاخه و قیمت تجاری چوب میشود (دانشور و همکاران، 1386؛ پارساخو و همکاران، 1387). درخت توسکا، درختی است از تیره توس (Betulaceae) و نیز از درختان سریعالرشد جنگلهای شمال میباشد. دیرزیستی این درخت كمتر از صد سال عمر و رشد حداكثر آنها تا 50 سالگی ادامه مییابد. درختان توسكا اگر بطور منفرد و تك برویند در 20-15 سالگی و در جنگلهای انبوه از 35 سالگی بارور میشوند. این گونه بذر سبک دارد که به سادگی پراکنده شده و امکان زادآوری را افزایش میدهد. بیشتر زادآوری این گونه از طریق زادآوری با بذر میباشد و این درختان جست و ریشه جوش تولید نمیكنند ولی دارای جستهای ساقه سریعالرشد میباشند. توسكا در ایران دارای دو گونه است كه در جنگلهای خزری روییده و هر دو نامهای محلی واحدی
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1399-07-01] [ 06:20:00 ق.ظ ]
|